abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    dnes 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | IT novinky

    Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.5 svobodného multiplatformního softwaru pro editování a nahrávání zvukových souborů Audacity (Wikipedie). Přehled novinek také na YouTube. Nově lze využívat cloud (audio.com). Ke stažení je oficiální AppImage. Zatím starší verze Audacity lze instalovat také z Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Zajímavý článek

    50 let operačního systému CP/M, článek na webu Computer History Museum věnovaný operačnímu systému CP/M. Gary Kildall z Digital Research jej vytvořil v roce 1974.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Pozvánky

    Byl zveřejněn program a spuštěna registrace na letošní konferenci Prague PostgreSQL Developer Day, která se koná 4. a 5. června. Na programu jsou 4 workshopy a 8 přednášek na různá témata o PostgreSQL, od konfigurace a zálohování po využití pro AI a vector search. Stejně jako v předchozích letech se konference koná v prostorách FIT ČVUT v Praze.

    TomasVondra | Komentářů: 0
    včera 03:00 | IT novinky

    Po 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80 (Z84C00 Z80). Mikroprocesor byl uveden na trh v červenci 1976. Poslední objednávky jsou přijímány do 14. června [pdf].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 02:00 | IT novinky

    Ještě letos vyjde Kingdom Come: Deliverance II (YouTube), pokračování počítačové hry Kingdom Come: Deliverance (Wikipedie, ProtonDB Gold).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    KDE Plasma 6
     (71%)
     (10%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 688 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    PureLinux

    10.1.2010 14:54 | Přečteno: 1727× | Linux | poslední úprava: 10.1.2010 14:58

    Protože dnešní "Linux" už ten původní moc nepřipomíná čím dál více uvažuji o nové distribuci, která by nebyla určena pro masy, ale pro opravdové Linuxové geeky

    Z dnešního Linuxu se totiž čím dál více vytrácí jeho původní duch a je zaplavován stále více různými HALy, dbusy a všemožnými Kity a jejich XML bastly(ve kterých se dneska už skoro nikdo pořádně nevyzná), nebo upstarty, které jej mají přiblížit co nejvíce lidem (a Windows :O ).

    Další věc jsou balíčkovací systémy distribucí. Všechny jsou dost složité, takže před vytvořením balíčků je nutné si příslušný balíčkovací systém složitě nastudovat.

    Proto začínám čím dál více uvažovat o distribuci, kterou bych pojmenoval PureLinux, která by ty všemožné moderní bastly včetně Network Manageru vyházela a používala by tradiční Linuxové principy.

    Zde je v bodech jak by měla vypadat:

    Co se týče balíčkovacího systému, tak ten by vypadal nějak takto:

    Struktura kompilovacího skriptu by byla nějaká taková:

    DEPENDS="zavislost1 zavislost 2"
    function unpack() {
    ...
    }
    
    function compile() {
    ....
    }
    
    function install() {
    }
    

    nebo

    DEPENDS="zavislost1 zavislost2"
    
    instrukce pro kompilaci a instalaci
    

    A samotná kompilace by probíhala nějak takto:

    pmake --with-mysql --with-apache --without-postgresql --prefix=/usr
    

    kde zadané parametry by se předaly ./configure skripty balíčku.

    Prozatím se však jedné pouze o úvahu, protože prozatím nemám čas se něčemu takovému více věnovat, ale kolem léta by se to mohlo změnit. Na vás mám jednu otázku. Našel by se dneska někdo, kdo by měl o tradiční Linux ještě zájem?

           

    Hodnocení: 46 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Měl by v dněšní době někdo zájem o klasický Linux?
     (12 %)
     (11 %)
     (17 %)
     (59 %)
    Celkem 140 hlasů

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    10.1.2010 15:04 akomano | skóre: 16 | blog: Došiel čaj v kávomate | Malacky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    A prečo nie LFS, gentoo alebo Arch? BTW... mne geekovské príde práve systém keď by som ovládal všetky (aj najnovšie-najmodernejšie) technológie, aj keď je toho dnes veľa (viac ako kedysi)...

    Uťahovať sa späť do ulity a k starým nástrojom, reps. starým technológiám mi práveže geekovské nepríde.
    Ja vim, on vi, a ty sed, nano!
    10.1.2010 16:17 Dr. Eddy | skóre: 9 | blog: glog | České Budějovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    +1

    Postupne, jak jsem si cetl blogpost, tak jsem si rikal, jak daleko od toho jsem na svym Archu. Vlastne ani moc ne - sice mam hal, ale prakticky jen z lenosti konfigurovat Xka. Disky pripojuju mountem, sit konfiguruju rucne az kdyz potrebuju pustenim wpa_supplicantu a /etc/rc.d/network restart, bootuju za 25 vterin do X vcetne loginu a pri bootu nemam zadny splashky...

    Prijde mi tva snaha zbytecna... A jeste se dobrovolne hlasit k sysVinit! Fuj...
    10.1.2010 15:05 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Jinými slovy chceš Gentoo s USE="-dbus -hal -packagekit -policykit", jestli to dobře chápu? A co máš vlastně proti DBusu? Třeba HAL chápu, i když já sám ho používám a připadá mi užitečný, přestože ne úplně dotažený, ale DBus? To je jako nahrazovat udev DevFS.
    make menuconfig, not war!
    thingie avatar 10.1.2010 15:10 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    udev by měl vyhodit první, to je teprv „neklasická“ technologie.
    Růžové lži.
    10.1.2010 15:25 fraxinus | skóre: 20 | blog: fraxinus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Naprosty suhlas. Dosiel som na to iste len meno som zvolil ine - Determinux.
    10.1.2010 15:33 hm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Hm, mel sem podobnej problem, a pak sem zacal pouzivat OpenBSD...
    10.1.2010 17:19 Ondřej Profant | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    To bylo také první co mě napadlo - BSD, zvláště pak OpenBSD. Má mnohem vychytanější manpages, se spravným nastavením umí vše, co je třeba (třeba barevný terminál). Řekl bych, že mnohem víc dodržuje zásady konfigurák = čitelný texťák (ale možná je to jen mou neznalostí Linuxu a jeho distribucí).

    No a k tomu všemu má ports i pkg_add.

    A co jsem si všiml a ze zkušeností mého cvičícího na OpenBSD, má velmi otevřený vývoj (tím nechci říct, že linux ne, ale jde mi o míru toho, jak moc ochotně reaguje někdo z tvůrců na podněty, popřípadě patche).
    kotyz avatar 10.1.2010 15:35 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    nejmenuje se tak uz nahodou ten sadamovo linux?
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    AsciiWolf avatar 10.1.2010 15:45 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    jj, taky jsem si hned vzpomel na Sadama... :-D
    kotyz avatar 10.1.2010 15:47 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    to vis ze jo! :-D purelinux.cz
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    10.1.2010 15:50 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Mno mam pocit ze popisujes SourceMage Linux
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    10.1.2010 17:26 slayn | skóre: 5 | blog: Cokoliv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    taky se mi zdá:D
    To err is human, to arr is pirate!
    11.1.2010 13:03 Ladislav Hagara | skóre: 102 | blog: Ride the Raven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Preferujeme s mezerou: Source Mage GNU/Linux.

    Ty "moderní bastly" jednoduše vyhodit nelze. Nové verze GNOME i KDE s nimi prostě počítají. Často nelze bez "moderních bastlů" přeložit ani zdrojové kódy aplikací, u kterých vývojáři tvrdí, že se jedná pouze o závislosti volitelné. Volby jako --without-moderni-bastl jsou prostě ignorovány. Jsou tam už pouze z historických důvodů.

    "kde zadané parametry by se předaly ./configure skripty balíčku"
    Není jenom ./configure, co cmake, qmake, scons, rake ... ?

    "... prozatím nemám čas se něčemu takovému více věnovat, ale kolem léta by se to mohlo změnit."
    :)
    Ono to není práce na jedno léto.

    Pokud opravdu chcete "tradiční Linux", zkuste se podívat na Source Mage. Určitě nesplňujeme všechny vaše požadavky. "Moderní bastly" jsou sice volitelné, musíte se ale vyhýbat určitým aplikacím.

    Co splňujeme na 100% je balíčkovací systém napsaný v BASH. :-)
    10.1.2010 16:01 Atrament | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    myslím, že jde o mrhání časem, komu vadí to co jsi vyjmenoval (ačkoliv moc nechápu co ti vadí na dbus, s ostatním souhlasím), tak si snadno může udělat zcela vlastní systém bez těchto věcí pomocí LFS a nebo si může trochu pohrát s Gentoo či Archem a dosáhne stejného výsledku. Takto "nároční" uživatelé mají totiž natolik svérazné požadavky, že bys je nějakou svojí distribucí stejně neuspokojil...
    Jendа avatar 10.1.2010 16:33 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Zkus Arch. Je to skoro přesně to, co jsi popsal.
    elenril avatar 10.1.2010 17:16 elenril | skóre: 21 | blog: Raziel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    IMO si pleteš hrušky a jablka. Že je nějaký systém nový ještě neznamená, že je to špatně nadesignovaný, neprůhledný, nedokumentovaný a vůbec hnusný bastl (i když tomu tak někdy je) a že se něco používá 20 let neznamená, že je to dar zhůry, který bychom měli používat navěky.

    HAL -- nápad je to rozhodně dobrý, souhlasím že XML konfiguráky a otřesný stav dokumentace není to pravé ořechové. Nicméně HAL se už nevyvíjí a brzy zmizí. Jak dobrý nebo špatný bude jeho nástupce ještě uvidíme. A od doby, co je v Debianu Xorg s podporou libudev se dá HAL v pohodě odstranit.

    *kity -- stále jsem nepochopil, k čemu jsou dobré a dokumentace je ještě horší, než u HALu. Ale opět v Debianu mě nikdo nenutí je instalovat.

    NetworkManager -- ZLO, ZLO a ještě jednou ZLO. Nechť se tenhle projekt navěky smaží v binárním pekle. Ale potřetí, v Debianu se dá klidně obejít i bez něj.

    Upstart -- tak tady nevím, co ti vadí. SysV init a jeho startování věcí po jedné v natvrdo daném pořadí je dinosaurus, který v naší době nemá co dělat. Upstart je celkem hezký proejkt a těší mě, že se začíná prosazovat. Jediné, co mi vadí je, že se zatím používá pouze v režimu kompatibility a nikdo nepíše nativní skripty.

    fstab -- v dnešní době, kdy má každý hromadu flash disků, foťáků, mobilů a dalších externích pamětí je hardcodování těchhle věcí dost nepohodlné. Nemluvě o tom, že na připojení disku, který ve fstabu není už potřebuju rootovká práva. Proto pmount je podle mě dobro.

    Celkově mám dojem, že by to bylo plýtvání časem, každé lepší distro se dá podle libosti upravit do skoro libovolné podoby.
    10.1.2010 17:41 PepaSFI
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    já tomu sice nerozumím ale řek bych že to je blbost. Linuxovej geek nejspíš nebude čekat až někdo vypotí distro podle jeho představ. Buď si něco sesmolí sám nebo si vyladí k obrazu svému něco existujícího. Na jednu stranu vyházet hal a dbus což jsou věci o kterých má běžný uživatel jen mlhavou představu a na druhou stranu tam klidně může být KDE a Gnome. Tomu nějak nerozumím. Asi nejsem ten geek. Já vykop KDE4 proto že mi ten mechanickej betlém brzdil mašinu a šel mi na nervy. Nepotřebuju to. Jestli potřebuju hal a dbus nejsem schopen posoudit. Kdyby to tam nebylo tak bych se to asi taky naučil používat. Ale dělat z toho dogma?
    vlastikroot avatar 10.1.2010 17:46 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Pěkná kravina!
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    10.1.2010 17:57 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    To bych neřekl, ale i tak bych doporučil se na to vybodnout, a ušetřit investovaný čas pro valstní použití. Život má člověk jen jeden a tvorba pětisté distribuce, která sice bude unikátní, ale těch zbylých ji přesto dokáže zastoupit -- škoda času.
    10.1.2010 17:57 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Nač vynalézat kolo, když máme Gentoo a Arch? ;-)

    Btw. ta webkamera je hrozně creepy, to je strašný... (ačkolik obvykle nedávám do českejch vět anglický cool-slova, tady to je na místě)
    Saljack avatar 10.1.2010 18:42 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Bych chtěl vidět jak bys vyhodil dbus, to snad ani není možné co by dělalo KDE a Gnome?
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    thingie avatar 10.1.2010 18:53 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Stačí nemít systémový démon, bez toho se snad žít dá, pak je to jako každá jiná knihovna a program.
    Růžové lži.
    10.1.2010 18:50 Kraven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pure Fucking Linux
    Ja by som z Pure (Fucking) Linux-u vyhadzal KDE, XFCE4 a Gnome... :-) Zatial mi PFL splnuje Archlinux...
    10.1.2010 19:35 Atrament | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pure Fucking Linux
    JJ bylo by rozhodně fajn mít Linux Pure fucking... ale ona je to v podání dnešních mainstreamových distribucí bohužel spíš ta Chimera :(
    Ondrej avatar 11.1.2010 00:37 Ondrej | skóre: 20 | blog: darkblair_server | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    pripomina mi to slackware...
    Nikdo neni nikdy lepsi nez ty! Pouze ty jsi obcas horsi nez ostatni.
    11.1.2010 17:08 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Jj, taky me to napadlo (ackoliv autor clanku je daleko striktnejsi, takze by to neproslo:-))
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    11.1.2010 18:33 fraxinus | skóre: 20 | blog: fraxinus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Slackware automountu odolaval dlho ale uz je aj tam
    11.1.2010 01:55 dark
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Pak zjistíš, že 3 funkce pro build ti nestačí, že bys občas potřeboval nastavit volby u configure, a máš z toho gentoo (nebo jiné podobné distro). Pak zjistíš, že nejsi takový geek, abys na to stačil sám, a pokud nenajdeš další lidi, tvůj projekt umře jako tisíce dalších... happy end:)
    vogo avatar 11.1.2010 09:41 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Pořiď si Arch a máš po starostech…
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    11.1.2010 11:37 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    PureLinux je... chvilka napeti... Ubuntu! :-) http://www.purelinux.net/
    Zdenek.Z avatar 12.1.2010 08:59 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    To se spíš přidej k vývoji nějakého opensource projektu nebo existující distribuce, která se tvým představám blíží (Arch, Gentoo?) a pomož s odstraňováním chyb, než mrhat svůj čas na další one-man distribuci, kterou bude používat sto lidí.
    12.1.2010 19:11 slayn | skóre: 5 | blog: Cokoliv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    to, že tolik lidí doporučuje gentoo svědčí o tom, že málo lidí zná Source Mage;) a btw. HAL a kity se mi u Archu vyházet podařilo - stačilo překompilovat pár balíků pomocí abs. pravda je, že nepoužívám KDE/Gnome/Xfce
    To err is human, to arr is pirate!
    kotyz avatar 12.1.2010 20:14 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    me tam ty kity taky prisli az s kde4, do ty doby sem nevedel ze neco takovyho existuje. kvuli policikitu mi napriklad prestalo fungovat automountovani flashky, musel sem do toho odpornyho xml konfiguraku zkopirovat nejakou cinstinu z fora a zase to fungovalo. nevim proc, nevim jak, ale zase to fungovalo. to uz je jak registry windows pomalu :-D nelibi se mi to, ale co muzu delat kdyz trvam na kde? od ty doby nastesti se ty kity uz nijak neprojevili, ani nevim ze tam sou, dokud se nepodivam do htopu ...
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    17.1.2010 01:33 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PureLinux
    Ještě se k tomuto blogu zpětně vracím - mohla by tě zaujmout novinka o poslední verzi Gnome, v té je totiž úplně odstraněna závislost na HAL. Tedy alespoň podle changelogu.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.