Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
Ten, jehož jméno se ve slušné *nixové diskusi nevyslovuje, tvrdí, jak Linux nemá ekosystém krásných aplikací a jak v něm tedy uživatelé mnoho činnosti nemohou provádět. Rád bych se s vámi, milé děti, podělil o to, jak zpracovávám digitální fotografie.
Úvodem bych rád zdůraznil, že nejsem profesionální fotograf. Jsem amatér, kterého focení moc baví. Ti, kteří také fotí mohou být zkušenější, a tak je prosím o shovívavost a třeba i nějakou dobrou radu.
Usoudil jsem, že nejnázornější bude ukázat, jakou cestu urazí fotografie z fotoaparátu až po své místo v mé soukromé fotogalerii.
Etapa 1 (z fotoaparátu na PC): V této etapě používám program gphoto2 -P
volaný s parametrem P. Ten přetáhne všechny soubory z paměťové karty fotoaparátu na disk.
Etapa 2 (práce s rawy): Na práci s rawy používám program ufraw
, pomocí kterého upravím fotku tak, aby se mi líbíla, a posléze ji uložím jako TIFF. Tím dosáhnu bezztrátové komprese, která se může hodit zvláště, pokud budu dále provádět výřezy.
Etapa 3 (práce s tiffy): Na manipulaci s TIFFy používám GIMP. I když nezvládá podporu 16ti bitové hloubky, na běžnou 8mi bitovou práci stačí. Pomocí GIMPu fotku ořezávám, měním perspektivu a podobně. V této fázi také doporučuji použít program mogrify: mogrify -sharpen 3 fotka.tiff
, pomocí kterého fotku doostřím. Myslím, že lze takto výrazným způsobem zvýšit kvalitu obrazu.
Etapa 4 (konverze na jpeg): Protože na své galerii vystavuji fotografie ve formátu JPEG (s nastavením kvality na 85%), musím soubory z TIFFu převést na JPEG. To provádím obyčejně takto: convert -quality 85 fotka.tiff fotka.jpg
. V této fázi, kdy již mám soubor JPEG je možné naimportovat do něj EXIF informaci. K tomu lze použít program jhead a to takto: jhead -te fotka_puvodni.jpg fotka.jpg
, kde soubor fotka_puvodni.jpg je soubor, který vytváří fotoaparát jako doplněk k RAWu a do kterého vloží EXIF informaci. Do fotografie je možné ještě přidat komentář, který není součástí EXIFu. Toho dosáhnu takto: jhead -cl "Komentář" fotka.jpg
.
Tiskni
Sdílej:
Pravdu díš. Skutečně by se fotky po každé úpravě velikosti měly doostřovat, ale na to jsem přišel pozdě a jsem líný :( Jinak od určitého okamžiku jsem začal ve své fotogalerii dávat fotky i 1024xX. Je třeba kiknout na fotku při prohlížení a otevře se to v novém okně.
Jinak mi přijde strašná škoda nepoužívat RAW. Jde hlavně o to, že JPG má 256 odstínů v každém kanále, ale můj RAW je 12ti bitový a tedy má 4096 odstínů/kanál. Je to nesrovnatelně lepší při vytahování stínů a podobných úpravách. Doporučuji vyzkoušet.
Jinak máš hezké fotky v té své galerii :)
Chceš to jednoduše nebo složitě?
Jednoduše se jedná o techniky sloužící ke zlepšení ostrosti, tedy kontrastu v obraze.
Složitěji lze říct, že základem je tzv. degaussifikace, což je matematický postup obrácený k tzv. gaussovskému rozmazávání. Gaussovské rozmazání přitom dělá z bodu flek s gaussovským rozložením intenzity. Degaussifikace je postup inverzní. Zvyšuje ale i míru šumu (SNR - signal to noise ratio).
sptr1114.zip
. Což funguje všude protože jede na javě. Úžasně rychlý a jednoduchý kreslící grámek...Používám na vše Picasu, fotky neupravuju, maximálně červené oči. (Canon S50 + USB čtečka)
Dnes mne ale zaujal tento odkaz, kde jsou i fotografické filtry pro Gimp...
http://www.techzilo.com/gimp-plugins/
Možná bych vyzkoušel i to spojení napřímo kabelem, ale zatím jsem to nezkoušel...
Velmi používám v GIMPu opomíjený histogram
Tools -> Color tools -> Levels
V oblasti Input levels jsou "kopečky".
Nejprvnější úprava je tahání levého a pravého trojúhelníčku k prvnímu vzestupu křivky.
Potom úprava jasu taháním prostředního trojúhelníčku.
Pro pokročilé - dělá se to jednotlivými barvami - Channel -> Value (r-g-b)