Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.
V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Ten, jehož jméno se ve slušné *nixové diskusi nevyslovuje, tvrdí, jak Linux nemá ekosystém krásných aplikací a jak v něm tedy uživatelé mnoho činnosti nemohou provádět. Rád bych se s vámi, milé děti, podělil o to, jak zpracovávám digitální fotografie.
Úvodem bych rád zdůraznil, že nejsem profesionální fotograf. Jsem amatér, kterého focení moc baví. Ti, kteří také fotí mohou být zkušenější, a tak je prosím o shovívavost a třeba i nějakou dobrou radu.
Usoudil jsem, že nejnázornější bude ukázat, jakou cestu urazí fotografie z fotoaparátu až po své místo v mé soukromé fotogalerii.
Etapa 1 (z fotoaparátu na PC): V této etapě používám program gphoto2 -P
volaný s parametrem P. Ten přetáhne všechny soubory z paměťové karty fotoaparátu na disk.
Etapa 2 (práce s rawy): Na práci s rawy používám program ufraw
, pomocí kterého upravím fotku tak, aby se mi líbíla, a posléze ji uložím jako TIFF. Tím dosáhnu bezztrátové komprese, která se může hodit zvláště, pokud budu dále provádět výřezy.
Etapa 3 (práce s tiffy): Na manipulaci s TIFFy používám GIMP. I když nezvládá podporu 16ti bitové hloubky, na běžnou 8mi bitovou práci stačí. Pomocí GIMPu fotku ořezávám, měním perspektivu a podobně. V této fázi také doporučuji použít program mogrify: mogrify -sharpen 3 fotka.tiff
, pomocí kterého fotku doostřím. Myslím, že lze takto výrazným způsobem zvýšit kvalitu obrazu.
Etapa 4 (konverze na jpeg): Protože na své galerii vystavuji fotografie ve formátu JPEG (s nastavením kvality na 85%), musím soubory z TIFFu převést na JPEG. To provádím obyčejně takto: convert -quality 85 fotka.tiff fotka.jpg
. V této fázi, kdy již mám soubor JPEG je možné naimportovat do něj EXIF informaci. K tomu lze použít program jhead a to takto: jhead -te fotka_puvodni.jpg fotka.jpg
, kde soubor fotka_puvodni.jpg je soubor, který vytváří fotoaparát jako doplněk k RAWu a do kterého vloží EXIF informaci. Do fotografie je možné ještě přidat komentář, který není součástí EXIFu. Toho dosáhnu takto: jhead -cl "Komentář" fotka.jpg
.
Tiskni
Sdílej:
Pravdu díš. Skutečně by se fotky po každé úpravě velikosti měly doostřovat, ale na to jsem přišel pozdě a jsem líný :( Jinak od určitého okamžiku jsem začal ve své fotogalerii dávat fotky i 1024xX. Je třeba kiknout na fotku při prohlížení a otevře se to v novém okně.
Jinak mi přijde strašná škoda nepoužívat RAW. Jde hlavně o to, že JPG má 256 odstínů v každém kanále, ale můj RAW je 12ti bitový a tedy má 4096 odstínů/kanál. Je to nesrovnatelně lepší při vytahování stínů a podobných úpravách. Doporučuji vyzkoušet.
Jinak máš hezké fotky v té své galerii :)
Chceš to jednoduše nebo složitě?
Jednoduše se jedná o techniky sloužící ke zlepšení ostrosti, tedy kontrastu v obraze.
Složitěji lze říct, že základem je tzv. degaussifikace, což je matematický postup obrácený k tzv. gaussovskému rozmazávání. Gaussovské rozmazání přitom dělá z bodu flek s gaussovským rozložením intenzity. Degaussifikace je postup inverzní. Zvyšuje ale i míru šumu (SNR - signal to noise ratio).
sptr1114.zip
. Což funguje všude protože jede na javě. Úžasně rychlý a jednoduchý kreslící grámek...Používám na vše Picasu, fotky neupravuju, maximálně červené oči. (Canon S50 + USB čtečka)
Dnes mne ale zaujal tento odkaz, kde jsou i fotografické filtry pro Gimp...
http://www.techzilo.com/gimp-plugins/
Možná bych vyzkoušel i to spojení napřímo kabelem, ale zatím jsem to nezkoušel...
Velmi používám v GIMPu opomíjený histogram
Tools -> Color tools -> Levels
V oblasti Input levels jsou "kopečky".
Nejprvnější úprava je tahání levého a pravého trojúhelníčku k prvnímu vzestupu křivky.
Potom úprava jasu taháním prostředního trojúhelníčku.
Pro pokročilé - dělá se to jednotlivými barvami - Channel -> Value (r-g-b)