Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
"OpenCard je povinnost každého pražana" by se dala nazvat kampaň za tento velkobratrský nesmysl. Co ale tahle cajzlkarta alias OpenKrad nabízí za přidanou hodnotu? Nic. Aspoň nic pro mě. Jenom samotné zřízení další čipovky do peněženky je zbytečně náročný proces. Karty typu Mifare mam v peněžence už tři a teď by mi měla přijít další "univerzální karta, jediná, kterou pražan potřebuje". Asi nejsem dost pražan. Vlastně vůbec :)
Jak se tomu vyhnout? MHD, ač nerad, používám. Na auto zatim nemam. Existuje jedna možnost. Možnost, o které se nahlas vůbec nemluví, nikde na ní nepotkáte žádnou reklamu, nikde pořádná zmínka. Přenosný klouzavý kupon se to jmenuje. Stojí o 120Kč/měsíc víc, než velkobratrské řešení, tedy 670Kč. Stojí to za to? kousek papíru zatavený ve folii, který opravňuje jeho držitele k cestování MHD. Bez jména, bez čipu. Je přenosný, používat ho může kdokoliv. Pro mě je těch 120 peněz pořád přijatelná cena za zachování svobody a soukromí. Jediná vada na kráse je, že jsem si ho zaplatil kartou...
Tiskni
Sdílej:
Žít stylem, že se stydím za to, co dělám nebo naopak provádím nekalosti a tajím je před ostatními mi taky nepřijde OKJenže to, co se považuje za "nekalosti", se liší podle prostředí, kde člověk žije. Je-li někdo například ze silně katolické (nebo třeba muslimské) rodiny, mohou jeho bližní za "nekalosti" považovat řadu věcí, které nevěřící člověk (nebo člověk jiné víry) vůbec neřeší. Takže i když nejde o žádné nezákonnosti, může být prozrazení nějakých nasbíraných informací docela velký problém.
věřící lidé by měli u svých blízkých (kteří věřící nejsou) takové chování tolerovat...To je tak vágní věta, že vlastně neznamená vůbec nic.
jen mi prostě přijde, že dělat něco takhle tajně není zrovna šťastné řešení (koneckonců se to často proflákne i bez velkobratrských technologií)...Tak ona ta velkobratrská řešení vedou o krok dál. Dokážou třeba odhalit nějaké „nekalé chování“, které dělá 80% lidí, jen se dodnes nedostali k tomu se veřejně dohodnout, že se budou otevřeně tolerovat, když už to „všichni“ dělají :).
magistrát, město potažmo stát získá přehled kdo kam cestujeProto vymyslel pan Faraday klec. Já ji tedy používám hlavně z toho důvodu, že se bojím, že mi RFID čipy na ulici někdo zapne (ač paranoidní, nemyslím si, že už je na každém rohu čtečka, která sleduje pohyb karet po městě - alespoň zatím).
Teď by jen vznikla další škoda tím, kdybychom opencard ze vzdoru nepoužívali.Opencard jako taková nepřináší oproti ostatním kartám jednu jedinou výhodu, teda kromě toho, že s ní šlo vyškrabat díru na odtok financí do soukromých kapes.
(viz invalidátor)Pro uživatele bez účtu na Ubuntu.cz je na obrázku vyfocený spadlý openkrad validátor s kouskem okýnka oznamujícího pravděpodobně nějakou chybu týkající se .NET Frameworku.
Vyhovuje mi, že si u dopravního podniku objednávám i platím kupon čistě přes internet.Ale pak je stejně potřeba si ho pomocí validátoru "aktivovat".
Dost pochybuji o možnosti přečíst číslo při průchodu nějakou bránou, je obložena kovem a dalšími třemi kartami s čipem. Proti zavedení turniketů se stavím jednoznačně.Už dnes se používá OpenCard v "turniketech". Při cestování autobusy linek 3xx, 4xx a 6xx je potřeba při nástupu přiložit kartu ke čtečce.
autobusu číslo 666Satanův bus
S výjimkou autobusu číslo 666 v přikládání karty stále nevidím problém.No ale to prikladani karty je v podstate to same co turnikety, a pri plosnem zavedeni to v podstate znamena, ze by DP ziskal pomerne presna data o pohybech jednotlivych lidi po Praze. Oproti tomu rozpoznavani obliceju a automaticke sledovani kamerami je, co jsem slysel od lidi, co se tim zabyvaji, zatim znacne nerealisticke (na rozpoznavani obliceju beznym kameram zdaleka chybi rozliseni, automaticke sledovani pohybu se umi leda v pripade, kdy ma nekdo obleceni jasne odlisne barvy ci se pohybuje po prazdne ulici ...).
Oproti tomu rozpoznavani obliceju a automaticke sledovani kamerami je, co jsem slysel od lidi, co se tim zabyvaji, zatim znacne nerealisticke (na rozpoznavani obliceju beznym kameram zdaleka chybi rozliseni, automaticke sledovani pohybu se umi leda v pripade, kdy ma nekdo obleceni jasne odlisne barvy ci se pohybuje po prazdne ulici ...).To je teď, ale vývoj jde rychle kupředu. Není to tak dávno, kdy jsme kamery neřešili, protože jich bylo po Praze jen pár (hlavně v metru a na velkých křižovatkách), v menších městech a na vesnicích prakticky vůbec. Navíc byly výhrady analogové a bez záznamu. Dnes jsou kamery i v horní dolní, mívají záznam a mnohem vyšší kvalitu než dříve. Čili za nějakých 5-10 let už to bude opět někde jinde. Mimochodem ... kamery ... úřady si pořídily kamery proti dopravním přestupkům a ono to nejde tak snadno, jak by si někdo představoval. Tak se upraví zákon, zavede presumpce viny a je to.
ad 3)Policie se velice diví, že jim operátoři nechtějí dávat informace. Ono to bude asi tím, že nyní již nemusí. Ale dlouho to nevydrží, protože se zase chystá nějaká jiná úprava
6) Zkusil bych zavodne delat beh. Casem po nejakem treningu se budete moci pohybovat po Praze vyssi rychlosti.V Praze jsou kamerové systémy a za pár let budou umět kontinuálně sledovat pohyb člověka po ulicích. Čili tudy cesta nevede
V Praze jsou kamerové systémy a za pár let budou umět kontinuálně sledovat pohyb člověka po ulicích. Čili tudy cesta nevedeTohle by mohlo resit nejake kryti obliceje, treba takhle.
již teď lze člověka slušně poznat podle způsobu pohybuTo lze, ale zatím se to dá různými způsoby ošálit, i když nemusí být zrovna příjemné/pohodlné (kamínky v botách, závaží různě po těle, gumy na vhodných místech oblečení...).
Další věcí je, že lze použít i anonymní opencard ,která je také o trošku dražší jak klasickáDost dlouho anonymní OpenCard vůbec nevydávali, přestože na ni bylo různě odkazováno.
*) no dobře, ještě je možné jezdit na kole, autem nebo na motorce, ale většina z nás se aspoň někdy MHDčkem přepravovat potřebuje a jednotlivé jízdenky se nevyplácí už při relativně malé frekvenci.