Americký výrobce čipů Intel propustí 15 procent zaměstnanců (en), do konce roku by jich v podniku mělo pracovat zhruba 75.000. Firma se potýká s výrobními problémy a opouští také miliardový plán na výstavbu továrny v Německu a Polsku.
MDN (Wikipedie), dnes MDN Web Docs, původně Mozilla Developer Network, slaví 20 let. V říjnu 2004 byl ukončen provoz serveru Netscape DevEdge, který byl hlavním zdrojem dokumentace k webovým prohlížečům Netscape a k webovým technologiím obecně. Mozille se po jednáních s AOL povedlo dokumenty z Netscape DevEdge zachránit a 23. července 2005 byl spuštěn MDC (Mozilla Developer Center). Ten byl v roce 2010 přejmenován na MDN.
Wayback byl vydán ve verzi 0.1. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.
Byla vydána nová verze 6.18 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově se lze k síti Tor připojit pomocí mostu WebTunnel. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.5.5. Thunderbird na verzi 128.12.0. Další změny v příslušném seznamu.
Meta představila prototyp náramku, který snímá elektrickou aktivity svalů (povrchová elektromyografie, EMG) a umožňuje jemnými gesty ruky a prstů ovládat počítač nebo různá zařízení. Získané datové sady emg2qwerty a emg2pose jsou open source.
Byla vydána (𝕏) nová verze 25.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 25.7 je Visionary Viper. Přehled novinek v příspěvku na fóru.
Před 40 lety, 23. července 1985, společnost Commodore představila první počítač Amiga. Jednalo se o počítač "Amiga od Commodore", jenž byl později pojmenován Amiga 1000. Mělo se jednat o přímou konkurenci počítače Apple Macintosh uvedeného na trh v lednu 1984.
T‑Mobile USA ve spolupráci se Starlinkem spustil službu T-Satellite. Uživatelé služby mohou v odlehlých oblastech bez mobilního signálu aktuálně využívat satelitní síť s více než 650 satelity pro posílání a příjem zpráv, sdílení polohy, posílání zpráv na 911 a příjem upozornění, posílání obrázků a krátkých hlasových zpráv pomocí aplikace Zprávy Google. V plánu jsou také satelitní data.
Společnost Proxmox Server Solutions stojící za virtualizační platformou Proxmox Virtual Environment věnovala 10 000 eur nadaci The Perl and Raku Foundation (TPRF).
Byla vydána nová verze 2.4.65 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešena je bezpečnostní chyba CVE-2025-54090.
Na starých modelech obdivuji, že se do nich nacpe obrovské množství lidí, všichni se mají čeho držet a není problém s vystupováním. Jsou v nich výborné laminátové sedačky ve tvaru skořepiny, které udrží zadek na svém místě i při rychlém průjezdu zatáčkou. A nestudí ani v zimě, jelikož je přímo pod nimi výfuk topení. Hlásič zavírání dveří má důrazný, ale příjemný bzučivý zvuk. Za nevýhodu považuji vysoké schody, které mohou působit problémy nemocným lidem. Ale to se mě zatím netýká. Zvukový projev jedoucí tramvaje je super. Je slyšet tak akorát. Takže pokud mohu, vždy upřednostním starou T3 před novými.
Čím mě rozčilují nové tramvaje? Mizerné sedačky, strašné tyče na držení, u 15T příšerný kravál nějakých krycích plechů při jízdě, ale hlavně naprostý nedostatek místa pro cestující. Tyhle tramvaje navrhoval snad někdo, kdo nikdy tramvají necestoval.
Začnu sedačkami. Na obrázku vypadá dřevěná sedačka moc hezky a pohodlně. Ale jakmile tramvaj prudce projede zatáčku a zadek se začne po sedačce sunout odstředivou silou směrem do uličky, tak z toho mám velmi nepříjemný pocit. Nehledě na to, že to dřevo je strašně studené a přímo volá po hemoroidech.
Naštěstí není mnoho příležitostí si sednout. Nemívám ani chuť, neboť tramvají většinou cestuji na kratší vzdálenosti do 15 minut. Z toho důvodu mě iritují dvousedačky v 15T. To patří do širokého autobusu. Ale rozhodně ne do úzké tramvaje, kde se neustále obměňují pasažéři. Ulička je tak úzká, že v ní není k hnutí a sedačky u oken jsou často volné, protože nikdo nechce spolucestujícího žádat o propuštění. Ve 14T mi zase vadí sedačky otočené směrem do uličky. Tohle vymýšlel nějaký úchyl? Proč místo koukání z okna mám koukat někomu na prdel? Místo to neušetří, naopak stojící cestující se nemají čeho držet a navíc je to nepohodlné. Možná i nebezpečné. Při nárazu to sedící stlačí na jednu hromadu.
Tyče z broušeného hliníku jsou taky "super". Klouže mi po nich ruka a to se prosím skoro vůbec nepotím. Zlaté tyče potažené plastem ve starých tramvajích. Tyhle působí možná hygieničtějším dojmem díky lesku, ale jsou strašně nepraktické.
Další nepříjemná věc je hlásič zavírání dveří. Vždy když začne pískat, mám pocit že mi bouchne hlava. Chápu, že to má být slyšet. Ale tohle je fakt moc nepříjemný tón.
Přijde mi jako pitomost dělat tramvaje kloubové s "harmonikou". Vzniká tak úzká ulička, že se v ní nevyhnou ani dva cestující.
To jsou shrnuté mé poznatky bez nějaké větší struktury. Potřeboval jsem si spíše veřejně postěžovat nad obecně známým úpadkem lidských vynálezů, kdy se začíná stále více hledět na vzhled (který prodává na fotkách a testovacích jízdách), ale praktičnost ustupuje do pozadí.
Na závěr chci vyjádřit své přání, aby staré T3 s námi vydržely ještě dalších 50 let.
Tiskni
Sdílej:
to ještě nevíš že v těch tramvajích jsou kamery a přes elektrický dráty to jde přímo do b.i.s.The Big Brother Tramway
ale nechapu co maji vsichni za problemy s tema novymaV zápisku, na který reaguješ, se to píše ;)
Že zvoní jak šílení na každé auto, co jim na 2 sekundy zastaví na kolejích, to chápu, ta auta tam zastavit nesmějí.Na mě zvoní i třeba v díře u Karlových lázní, když přede mnou stojí kolona. Jako bonus potom při předjetí pískují (léto, sucho), asi abych si užil prachu.
S tramvajemi souhlas, vymýšlí "designovky" a účelnost pokulhává. Do jaké míry jsou ty tramvaje věc na zakázku (tedy to DPP přímo ovlivňuje)?Existuje člověk jménem Patrik Kotas, který z nějakých záhadných důvodů hraje roli "dvorního designera DPP". Navrhoval nejen design řady tramvají (mj. 15T nebo propadáku RT6N1), nových vlaků metra (M1), ale taky stanic metra a zastávek tramvaje. Jeho díla se zhusta vyznačují tím, že je jejich realizace podstatně dražší, než by stála v případě, že by se hledělo primárně na účel využití.
Jedna z nich má údajně snad napevno přidělaný kola, takže se náprava neotáčí a v zatáčkách ku*ví koleje
tramvaje se prý nevejdou všude jako starý typy, takže prý nemohou všude po Praze jezdit, obzvláště je prý problém v nějakých zatáčkách, kdy se staré typy mihly a nebyl problém, s novými by došlo ke střetuS tímhle měli problémy Poláci (už nevím, ve kterém městě, ale je to jedno). Nakoupili úžasné nové tramvaje RT6N1, aby pak zjistili, že jsou jednak strašně poruchové, ale hlavně že se na řadě míst nemohou míjet. Nakonec tedy raději koupili ojeté tramvaje z Nizozemska.
Souhlas, proč vyrábět pořád původní T3, když můžeme vytáhnout cenu na několikanásobek a nechat návrh na někom, co nikdy tramvají nejel?
Designově mi T14 vůbec nesedí, T15 se mi líbí
Ale nejradši mám T3R.PLF - http://www.dpp.cz/typy-nizkopodlaznich-vozu/
Klesne cena náhradních dílů
Tramvaj bez podlahy a skateboardy místo sedaček
Příjemně mě potěšilo, že se nejede všude výhradně na oknech Ale je pravda, že kernel panic co jsem viděl nedávno (díky tomu jsem viděl bootování a poznal snad Puppy Linux) vypadal docela vražedně....a co teprve Xka pod rootem a Firefox
Nebyla by k tomu nějaká dokumentace nebo tak? Docela by mě zajímalo jak to funguje. Firefox se ukáže jako malý okno v rohu (číslo linky) a pak se to komplet překreslí (občas to překresluje vteřinu) na modrou kousající se obrazovku se seznamem zastávek.
Nejnovější verze 14T už mají sedadla otočená správně, protože na to bylo opravdu hodně stížností. Řekl bych, že důvod, proč to tak původně udělali, je umístění hnaných náprav pod nimi. Ono, i v tramvaji, která má celou podlahu až u země, musí někam dát motory. Ale řešení to bylo opravdu nešťastné. Teď sice lidé musí šplhat nahoru, protože ten pohon samozřejmě nezmizel, ale ve zbytku tramvaje jsou i místa, na která se jde dostat bez vrcholových sportovních výkonů.
Jinak k další výbavě. Třeba tyče máme v Brně oranžové (i když je to jen nástřik a ne plast jak dříve. Řekl bych, že některé prvky, jako třeba sedadla si kupují může vybrat a je jen blbost pražského DP, že nakoupil ty dřevěné.
aby i finančně silnější skupiny místo sám v autě jeli sockou, a během půl hodiny cesty si v klidu zkontrolovali poštuToho se bohužel dosahuje jiným způsobem než Wifi ve vozidle či dotacema. Doporučuji vzít si za vzor třeba takovou MHD ve Vídni kde se údajně cca. polovina vídeňáků pomocí MHD dopravuje.
Ona taky ta 50 let stará tramvaj po nárazu dopadne mnohem hůřeBTW: staly se nějaké nehody, kde by kvůli tomuhle utrpěli cestující? AFAIK střet s tramvají odnesou nejvíc ostatní vozidla a pokud se pomlátí cestující v tramvaji, tak je to tím, že se prudce brzdilo, ne tím, že by se tramvaj „zmuchlala“, ne?