Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Na starých modelech obdivuji, že se do nich nacpe obrovské množství lidí, všichni se mají čeho držet a není problém s vystupováním. Jsou v nich výborné laminátové sedačky ve tvaru skořepiny, které udrží zadek na svém místě i při rychlém průjezdu zatáčkou. A nestudí ani v zimě, jelikož je přímo pod nimi výfuk topení. Hlásič zavírání dveří má důrazný, ale příjemný bzučivý zvuk. Za nevýhodu považuji vysoké schody, které mohou působit problémy nemocným lidem. Ale to se mě zatím netýká. Zvukový projev jedoucí tramvaje je super. Je slyšet tak akorát. Takže pokud mohu, vždy upřednostním starou T3 před novými.
Čím mě rozčilují nové tramvaje? Mizerné sedačky, strašné tyče na držení, u 15T příšerný kravál nějakých krycích plechů při jízdě, ale hlavně naprostý nedostatek místa pro cestující. Tyhle tramvaje navrhoval snad někdo, kdo nikdy tramvají necestoval.
Začnu sedačkami. Na obrázku vypadá dřevěná sedačka moc hezky a pohodlně. Ale jakmile tramvaj prudce projede zatáčku a zadek se začne po sedačce sunout odstředivou silou směrem do uličky, tak z toho mám velmi nepříjemný pocit. Nehledě na to, že to dřevo je strašně studené a přímo volá po hemoroidech.
Naštěstí není mnoho příležitostí si sednout. Nemívám ani chuť, neboť tramvají většinou cestuji na kratší vzdálenosti do 15 minut. Z toho důvodu mě iritují dvousedačky v 15T. To patří do širokého autobusu. Ale rozhodně ne do úzké tramvaje, kde se neustále obměňují pasažéři. Ulička je tak úzká, že v ní není k hnutí a sedačky u oken jsou často volné, protože nikdo nechce spolucestujícího žádat o propuštění. Ve 14T mi zase vadí sedačky otočené směrem do uličky. Tohle vymýšlel nějaký úchyl? Proč místo koukání z okna mám koukat někomu na prdel? Místo to neušetří, naopak stojící cestující se nemají čeho držet a navíc je to nepohodlné. Možná i nebezpečné. Při nárazu to sedící stlačí na jednu hromadu.
Tyče z broušeného hliníku jsou taky "super". Klouže mi po nich ruka a to se prosím skoro vůbec nepotím. Zlaté tyče potažené plastem ve starých tramvajích. Tyhle působí možná hygieničtějším dojmem díky lesku, ale jsou strašně nepraktické.
Další nepříjemná věc je hlásič zavírání dveří. Vždy když začne pískat, mám pocit že mi bouchne hlava. Chápu, že to má být slyšet. Ale tohle je fakt moc nepříjemný tón.
Přijde mi jako pitomost dělat tramvaje kloubové s "harmonikou". Vzniká tak úzká ulička, že se v ní nevyhnou ani dva cestující.
To jsou shrnuté mé poznatky bez nějaké větší struktury. Potřeboval jsem si spíše veřejně postěžovat nad obecně známým úpadkem lidských vynálezů, kdy se začíná stále více hledět na vzhled (který prodává na fotkách a testovacích jízdách), ale praktičnost ustupuje do pozadí.
Na závěr chci vyjádřit své přání, aby staré T3 s námi vydržely ještě dalších 50 let.
Tiskni
Sdílej:
to ještě nevíš že v těch tramvajích jsou kamery a přes elektrický dráty to jde přímo do b.i.s.The Big Brother Tramway
ale nechapu co maji vsichni za problemy s tema novymaV zápisku, na který reaguješ, se to píše ;)
ty nove jou opravdu strasne, t13 je uplne nejhorsi!
Že zvoní jak šílení na každé auto, co jim na 2 sekundy zastaví na kolejích, to chápu, ta auta tam zastavit nesmějí.Na mě zvoní i třeba v díře u Karlových lázní, když přede mnou stojí kolona. Jako bonus potom při předjetí pískují (léto, sucho), asi abych si užil prachu.
S tramvajemi souhlas, vymýšlí "designovky" a účelnost pokulhává. Do jaké míry jsou ty tramvaje věc na zakázku (tedy to DPP přímo ovlivňuje)?Existuje člověk jménem Patrik Kotas, který z nějakých záhadných důvodů hraje roli "dvorního designera DPP". Navrhoval nejen design řady tramvají (mj. 15T nebo propadáku RT6N1), nových vlaků metra (M1), ale taky stanic metra a zastávek tramvaje. Jeho díla se zhusta vyznačují tím, že je jejich realizace podstatně dražší, než by stála v případě, že by se hledělo primárně na účel využití.
Jedna z nich má údajně snad napevno přidělaný kola, takže se náprava neotáčí a v zatáčkách ku*ví koleje 
tramvaje se prý nevejdou všude jako starý typy, takže prý nemohou všude po Praze jezdit, obzvláště je prý problém v nějakých zatáčkách, kdy se staré typy mihly a nebyl problém, s novými by došlo ke střetuS tímhle měli problémy Poláci (už nevím, ve kterém městě, ale je to jedno). Nakoupili úžasné nové tramvaje RT6N1, aby pak zjistili, že jsou jednak strašně poruchové, ale hlavně že se na řadě míst nemohou míjet. Nakonec tedy raději koupili ojeté tramvaje z Nizozemska.
Souhlas, proč vyrábět pořád původní T3, když můžeme vytáhnout cenu na několikanásobek a nechat návrh na někom, co nikdy tramvají nejel? 
Designově mi T14 vůbec nesedí, T15 se mi líbí 
Ale nejradši mám T3R.PLF - http://www.dpp.cz/typy-nizkopodlaznich-vozu/ 
Klesne cena náhradních dílů 
Tramvaj bez podlahy a skateboardy místo sedaček 
(Pravda, ta nevzešla z DPP, nýbrž z magistrátu, ale to je jedno.)
Příjemně mě potěšilo, že se nejede všude výhradně na oknech
Ale je pravda, že kernel panic co jsem viděl nedávno (díky tomu jsem viděl bootování a poznal snad Puppy Linux) vypadal docela vražedně....a co teprve Xka pod rootem a Firefox 
Nebyla by k tomu nějaká dokumentace nebo tak? Docela by mě zajímalo jak to funguje. Firefox se ukáže jako malý okno v rohu (číslo linky) a pak se to komplet překreslí (občas to překresluje vteřinu) na modrou kousající se obrazovku se seznamem zastávek.
Nejnovější verze 14T už mají sedadla otočená správně, protože na to bylo opravdu hodně stížností. Řekl bych, že důvod, proč to tak původně udělali, je umístění hnaných náprav pod nimi. Ono, i v tramvaji, která má celou podlahu až u země, musí někam dát motory. Ale řešení to bylo opravdu nešťastné. Teď sice lidé musí šplhat nahoru, protože ten pohon samozřejmě nezmizel, ale ve zbytku tramvaje jsou i místa, na která se jde dostat bez vrcholových sportovních výkonů.
Jinak k další výbavě. Třeba tyče máme v Brně oranžové (i když je to jen nástřik a ne plast jak dříve. Řekl bych, že některé prvky, jako třeba sedadla si kupují může vybrat a je jen blbost pražského DP, že nakoupil ty dřevěné.
)))) Ale za všechno mužou pitomci kteří těm politikům to žerou a volí stále stejné idioty... Viď Loki.
Jo jo, politici bohuzel kradou. Proto je nutne ten stat minimalizovat, aby nemeli z ceho rozkradat.
Kazdopadne to, co tam je ted, nepovazuji za "pravici". Kalouskova danova trajektorie mi je proti srsti. I ta jejich s prominutim idiotska socialni prirazka. To opravdu neni pravicova vlada.
To mně prostě hlava nebere... Jako tedka je to tak že sociální stát je v rozkladu a není asi v našich silách ho dobudoucna udržet... Bohužel dle mého soudu ty zajisté zaplesáš.
Co ale vidím na našich politickcýh psychoptech je to že oni sice rozeberou sociální stát ale velikost státního aparátu nesníží!!!
aby i finančně silnější skupiny místo sám v autě jeli sockou, a během půl hodiny cesty si v klidu zkontrolovali poštuToho se bohužel dosahuje jiným způsobem než Wifi ve vozidle či dotacema. Doporučuji vzít si za vzor třeba takovou MHD ve Vídni kde se údajně cca. polovina vídeňáků pomocí MHD dopravuje.
Ona taky ta 50 let stará tramvaj po nárazu dopadne mnohem hůřeBTW: staly se nějaké nehody, kde by kvůli tomuhle utrpěli cestující? AFAIK střet s tramvají odnesou nejvíc ostatní vozidla a pokud se pomlátí cestující v tramvaji, tak je to tím, že se prudce brzdilo, ne tím, že by se tramvaj „zmuchlala“, ne?