Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Tiskni
Sdílej:
Je mi smutno z toho, že tuto zemi sdílím s lidmi, kteří ...Nikdy není posdě na faši deportaci! ;) Čicet kilo do batůžku a churá na flak. Tento systém se již f praxi osvědčil. :)
Tento systém se již f praxi osvědčil.Obávám se, že tu většina lidí postrádá kulturní referenci
Toto je dobrý komentář.+1 fredovy komentáře jsou dlouhodobě kvalitní a dobré
tykalo se pouze genocidy. Ostatni pripady se AFAIK v Norimberku neresily
Já myslím, že tam byli obvinění a odsouzení i ze tzv. spiknutí proti míru, z válečných zločinů no a i z té genocidy. Ale mnoho případů se tam neřešilo, s tím je třeba souhlasit. Poměrně zajímavou postavou byl třeba Hans Kammler, který souzen nebyl dokonce ani v nepřítomnosti. A to vylepšoval plynové komory v Osvětimi a měl i na svědomí zničení varšavského ghetta. Na Kammlera z nějakého záhadného důvodu v Norimberku zapomněli. Téměř souběžně s přípravou norimberského procesu probíhala i operace Paperclip a asi i proto se NASA ve svých počátcích skládala hlavně z gestapáků a esesáků.
Ten proces byl tak trochu divadýlko a odsouzeni byli hlavně ti, kteří už nemohli být soudcům nějak užiteční. I přestože proces nebyl úplně v souladu s právem a zákony, tak bych řekl že byl opodstatněný a správný. I když ti odsouzení zločinci také jen dodržovali norimberské zákony a pak za to byli v Norimberku odsouzeni.
šlo o zúčtování s politickými a vojenskými špičkami režimu.
Tak určitě šlo i nějakou formu zúčtování a příkladného potrestání, to je bez debat. Hans Kammler sice nepatřil do absolutní špičky, ale měl toho na svědomí poměrně dost a na třetí ligu bych to neviděl. Měl vysoké hodnosti a poměrně dost toho asi věděl. Hans ale nějak zčistajasna na konci války zmizel.
Mimochodem probíhalo více takových soudních procesů, jako např. proces v Dachau, ale ten norimberský je nejznámější. V té době už ale nejspíš Hans vypouštěl UFO na základně vojenského letectva v Texasu . Už u toho nemohl mít dubové větvičky obergruppenführera na uniformě, ale tuhle drobnost určitě nějak překousl
Jediné neměnitelné zákony jsou ty fyzikální, ale i u nich je problém v tom, že je nejen nejspíš (v některých případech skoro určitě) neznáme celé, ...Tohle právě není tak jisté. Existují lidé, kteří si myslí i o morálních zákonech, že jsou pevně dané, ale mi je zatím pouze neznáme. Existují i argumenty pro (např. vyznávání podobných morálních principů u naprosto izolovaných společností). Problém je, že na rozdíl od matematiky, fyziky atd. se tyhle zákony hůře formulují a popisují (neznáme žádný způsob jak určit nebo dokázat, že tohle je dobře/špatně).
je morálnější zachovat se správně tím, že se zákon poruší, nebo "správně" tím, že se zákon dodrží?Ja myslim, ze to je proste otazka miry. Realna nemoralnost z dodrzovani spatnych zakonu mohou byt ruzna (podle toho, o jaky zakon se jedna) a v nekterych pripadech prekona nemoralnost alternativy (spojene obecne s faktem nedodrzeni demokratickych zakonu), v jinem nikoliv.
+1
Takze, shrnuto, pokud stat je demokraticky a da se bez vetsich problem odejit, asi byste tu moralni povinnost dodrzovat spatne zakony mel.To neni tak jednoduche. Secist se musis, ikdyz budes zit dlouhodobe jinde. Zijeme s manzelkou uz par let v CH, porad mame ceske obcanstvi, v CR mame byt, kde mame take hlasene trvale bydliste, ale trvale bydlime v CH. Musime se secist take, akorat formulare prevezme ten, kdo bude akorat v byte. Vyplnit musime akorat polozky o nas, byt bude vyplnovat ten, kdo bude v byte a dum bude vyplnovat spravce domu (spolecenstvi). Takze ano, trosku me uklidnuje, ze do toho bordelu necpu dane, ale secist se musim tak jako tak. Uz se jenom obavam, az ty komousi v CR zestatni zase vsechny privatni nemovitosti, aby tim mohli zaplacnout svoje dluhy a dokazali podporovat flakace na podporach.
Já jsem své tvrzení podepřel argumentem, že si člověk jen velmi těžko může nárokovat skutečnost, že jeho morální zásady jsou lepší, než morální zásady všech ostatních.Ten argument je zcela nesmyslný. Jistě jste si povšimnul, že v minulosti i v současnosti lze nalézt řadu příkladů statních zřízení a zákonů, které lze bez pochyb zařadit mezi naprosto zrůdné. Dle vašich morálních zásad byste se těmito zákony řídil?
Taková poznámka ... Star wreck jste viděl? Sherrypie tam má taky obšírné proslovy i stejně asi tak idealistické.
Tak mi přijde, že navíc v demokracii je obecně nižší obecná míra odsouzenosti a trestu za cokoliv? Sekání rukou, ztráta majetku, nějak si nevybavuju, že by k tomu docházelo. Plus jednoznačná, v principu jednoduchá vymahatelnost práva
Žádná hranice neexistuje. Nemůžete říct, že něco je ještě pořád demokracie, a když uberete jednu věc, už to demokracie není. Ostatně, demokracie je ideál, ke kterému se lze více či méně přiblížit, ale nelze dosáhnout absolutní demokracie.A jsme u toho. Vy tvrdíde, že v případě demokracie se vaše morálka 100% řídí zákony, a případ s nedemokracii nechcete uvažovat. Ale co to je demokracie? A kdo v daném případě rozhodne zda to je demokracie nebo ne? Nakonec se sám přiznáte k tomu, že vaše svědomí a morálka nejprve rozhodnou o tom, zda daný stav odpovídá demokracii, a až potom budete řešit problém morálka vs. zákon. Protože jakýkoli zákon, který ve vašem pojetí morálky bude odporovat vaší představě o demokracii povede k tomu, že stav označíte za nedemokratický a nebudete se zákonem řídit. Takže si už jkonečně přiznejte, že i ve vašem případě je morálka na prním místě.
Nakonec se sám přiznáte k tomu, že vaše svědomí a morálka nejprve rozhodnou o tom, zda daný stav odpovídá demokracii, a až potom budete řešit problém morálka vs. zákon.Máte to tady v diskusi písemně explicitně napsáno, že přesně takhle to nedělám. Asi špatně čtete.
Takže si už jkonečně přiznejte, že i ve vašem případě je morálka na prním místě.Samozřejmě, že je v mém případě morálka na prvním místě. Jenže v té morálce není na prvním místě „já vím všechno nejlíp“, ale naopak je tam pokora vůči hodnotám ostatních, vůči hodnotám předků (i mne samého dřív) i vůči nárokům, které nejspíš budou mít příští generace. Takže pokud můj názor bude v rozporu s názory ostatních, neznamená to pro mne automaticky, že můžu daný zákon porušovat, ale bude to pro mne znamenat důkladné zkoumání toho, proč se ten názor liší. A názor ostatních v tom bude mít velmi velkou váhu.
Já mám uvádět zákon, který je pro vás zásadní?Uveďte zákon, který je pro vás tak zásadní. Já už jsem napsal asi desetkrát, že pro mne žádný takový není.
Na rozdíl od vás já deklaruji, že moje morální zásady stojí při mém rozhodovacím procesu nad zákonemAno, to už jste psal, že jste lepší než všichni ostatní. Já takové sebevědomí nemám.
Má žena právo na potrat, pokud o něj stojí?A má kdokoli právo ignorovat rozhodnutí společnosti, do které patří? Kde pořád berete tu jistotu, že ta žena to ví lépe než všichni ostatní?
A nejde jen o problémy zásadní. Skopíroval jste někdy svůj oblíbený film či audioCD kamarádovi? Pak jste se dopustil protiprávního jednání. A to, jak mi tady tvrdíte, je v rozporu s vaší morálkou. Takových příkladů si vymyslím řadu. Jak ot tedy s vámi je?Pokud bych/jsem někdy já zkopíroval film či hudbu kamarádovi, nebo kdybych si je zkopíroval já od něj, nebo stáhl někde z internetu, je to podle mne nemorální.
A má kdokoli právo ignorovat rozhodnutí společnosti, do které patří?Ano. má.
Kde pořád berete tu jistotu, že ta žena to ví lépe než všichni ostatní?A kde berete jistotu, že ti ostatní ví lépe, co se má dít s jejím tělem než ona samotná? A kde berete jistotu, že daná legislativa je obrazem většinového rozhodnutí společnosti? Nejen že volby dnes vyhrávají zájmy lobbystů, ale ani volební systémy mnohdy neprodukují parlametní většinu odpovídající většině společnoti. Takže co jsou to ty zájmy společnosti, když nakonec ani neodpdovídají nadpoloviční většině voličů? Vaší optikou 1cm za hranící v ČR je morální provádět potraty, a o 2cm vedle - 1cm za hranicí v Polsku je potrat nemorální. Mám vás tedy vlastně litovat? Vaše představa o tom co je morální se u vás mění z minuty na minutu podle toho v jaké jurisdicki se zrovna fyzicky nacházíte?
Ano. má.To pak ale není demokracie. Nemohl byste napsat vy, co chápete pod pojmem demokracie? Mně zatím připadá, že je pro vás důležitá možnost porušovat dohody – to ale není znak demokracie (právě naopak), ale anarchie.
A kde berete jistotu, že ti ostatní ví lépe, co se má dít s jejím tělem než ona samotná?V tom, že je statisticky nepravděpodobné, že by zrovna ona byla ta jediná geniální.
A kde berete jistotu, že daná legislativa je obrazem většinového rozhodnutí společnosti?Doufám, že není obrazem většinového rozhodnutí společnosti, ale konsenzu společnosti. Bavíme se o demokracii, ne o diktatuře většiny. Pokud legislativa není obrazem konsenzu společnosti, je správné legislativu opravit. Když to neuděláte, jedna žena zákon sice možná poruší nebo obejde, ale deset dalších na to nebude mít odvahu. A i ta jedna pak nejspíš bude potrestána. Vy asi dáváte přednost tomu, že se jeden hrdina zachová správně a deset špatně, já dávám přednost tomu, aby se všech jedenáct zachovalo správně. Jednou to na nějaké besedě přesně vystihl Vladimír Špidla – měli bychom se snažit mít takovou společnost, kde se budou moci správně chovat všichni, ne jen hrdinové. Já s ním naprosto souhlasím.
Takže co jsou to ty zájmy společnosti, když nakonec ani neodpdovídají nadpoloviční většině voličů?Začínám mít čím dál větší obavu, že si pletete demokracii s diktaturou většiny.
Vaše představa o tom co je morální se u vás mění z minuty na minutu podle toho v jaké jurisdicki se zrovna fyzicky nacházíte?Co vás na tom překvapuje? Hodnoty, které uznáváme, jsou ovlivněné hlavně společenskou konvencí. Logicky se tedy společnost od společnosti liší. Já si myslím, že je vhodné, aby se společnosti snažili najít společné hodnoty (ne najít průnik, ale shodnout se na tom, co je nejlepší). Takže bychom se třeba v EU mohli dohodnout na tom, jaký je nejlepší přístup k potratům, a uplatňovat to pak v rámci celé EU jako evropskou hodnotu. Ale to se vám zase nebude líbit, protože Poláci na to přece mohou mít svůj názor, a i když by se na tom s EU dohodli, mají si to přece dělat po svém.
Doufám, že není obrazem většinového rozhodnutí společnosti, ale konsenzu společnosti. Bavíme se o demokracii, ne o diktatuře většiny.A jak se zjišťuje konsenzus společnosti, třeba konkrétně v té otázce potratů?
Asi to není zrovna to samé, přesto Assange prý podle nějakých przkumů považuje za nepřítele USA velká část tamní populace. Takže princip je tentýž, likvidace konkrétní osoby má být řešením celého problému.
Jenže v USA mají demokracii...Vidíte. A už jste s celou svojí argumentací v háji. Většina čtenářů tohoto serveru s vámi zřejmě nebude souhlasit.
V USA musejí pracně vymýšlet, jak vyhovět demokratickým pravidlům a zároveň se bránit před nepřáteli.To by možná bylo dobré podpořit nějakým příkladem, jak se v USA demokraticky brání proti nepřátelům. Neřekl bych, že Guantánamo bude typický příklad :)
Vězni na Guantanamu jsou z velké části nebezpeční lidé, kteří chtějí bojovat proti USA. Na jejich odsouzení před civilním soudem ovšem není dostatek důkazů, takže by je měli pustit, což není dobrý nápad.OMG. V normálních zemích se zadržení lidé, proti kterým nejsou důkazy, že spáchali něco špatného, pouští.
OMG. V normálních zemích se zadržení lidé, proti kterým nejsou důkazy, že spáchali něco špatného, pouští.
Jak jsem řekl, na některé situace není demokracie připravená. Při Norimberském procesu se také musely některé demokratické principy zatraceně přiohnout a obejít, jinak by nacistické pohlaváry nebylo možné odsoudit.
V konečném důsledku je tábor na Guantanamu jediné možné řešení, i když je z právního hlediska na hraně.By mě docela zajímalo, co je podle Vás "už" za hranou. Incestní znásilnění završení mordem? Nebo to ještě balancujeme? Tušíte, kde by mohlo být nebezpečí (nakonec i pro Vás) toho, že připustíme možnost: Určitě je to nebezpečný člověk, ale zrovna nemáme (a asi ani nebudeme mít) důkazy k soudnímu procesu, tak si ho tu prostě necháme na neurčito.
Jenže jinak to nešlo, nebylo možné nechat nacistické pohlaváry na svobodě.Leda by se věnovali třeba raketovému výzkumu... pak by to samozřejmě určitě šlo. Minimálně v jedné věci má ten Norimberk navrch. Alespoň tu byla snaha o jákysi proces (nebo jeho předvedení). To je něco, na co se v případě Gitma (až na pár výjimek/"šťastlivců") prostě rezignovalo. A to je na setsakra zvednuté obočí.
Leda by se věnovali třeba raketovému výzkumu... pak by to samozřejmě určitě šlo
Nacističtí pohlaváři se ovšem raketovému výzkumu nevěnovali, takže je tento argument zcela mimo. Raketoví odborníci byli na podstatně nižších stupních mocenské hierarchie. O odborníky měli zájem všichni, např. Hugo Schmeisser úspěšně pomohl sovětským soudruhům zvládnout technologické problémy při výrobě AK-47.
Minimálně v jedné věci má ten Norimberk navrch. Alespoň tu byla snaha o jákysi proces (nebo jeho předvedení). To je něco, na co se v případě Gitma (až na pár výjimek/"šťastlivců") prostě rezignovalo. A to je na setsakra zvednuté obočí.
Nevidím žádný rozdíl mezi trestem bez soudu nebo trestem v inscenovaném procesu. Navíc není pravda, že ohledně Gitma žádné soudní akce neprobíhají. Ve skutečnosti jich probíhá docela dost.
Nacističtí pohlaváři se ovšem raketovému výzkumu nevěnovali...Ne nutně špičky, ale přesto aktivní účastníci. Krom toho by se jistě našli i "lékaři" s více než problematickou válečnou minulostí. Pointa byla, že kdo byl pro Rusy/Američany (jestli v tom jeli i Britové nebo další netuším, možné to je) vojensky užitečný, mohl klidně běhat na svobodě (a nemít se špatně), i když si zasloužil potresttání.
Nevidím žádný rozdíl mezi trestem bez soudu nebo trestem v inscenovaném procesu.Jde o formu. A ta je pro divadlo demokracie strašně důležitá. V co ještě mají jinak lidé věřit, když jim vezmeme i zdání práva?
Navíc není pravda, že ohledně Gitma žádné soudní akce neprobíhají.To jistě není. Ale to snad ani nikdo neřekl, nebo ano?
Mají demokracii? Jak pozoruju, státní zřízení je v jisté setrvačnosti za změnami, které se staly ve společnosti.
A tady demokracii nemame? Jak specifikujete demokracii? Ja treba tak, ze si kazdy muze delat co chce, ale svym chovanim a konanim nesmi omezovat, obtezovat nebo nejak poskozovat ostatni.To bohužel snespecifikuje. Přímá demokracie zamená, že většina rozhoduje o tom, co má dělat celek, zatímco zastupitelská demokracie vkládá rozhodovací pravomoc skupině, kterou většina zvolí na omezené období. To, že se respektuje právo jednotlivce, ochrana menšin a pod. není výsadou demokracie, protože podobné výsady můžete mit klidně v konstituční monarchii nebo třeba i v osvícené diktatuře*. Je dokonce klidně možné, že demokratická vláda zkrouhne občaská práva (a za nadšeného jástou voličú) natolik, že výše uvedenou definici už dávno splňovat nebude. Nestrašnější na tom je to, že přesně toto se už děje, ale to doufám nemusím na tomto webu dál vysvětlovat ... Mimochodem, onen popisovaný princip se až nápadně podobá wiccanskému rede "Dělej cokoliv chceš, pokud tím neuškodíš", zatímco demokracii vyjadřuje spíše zlaté pravidlo** "Nedělej druhým to, co nechceš, aby oni dělali tobě". Ačkoliv na první pohled vypadají podobně, na druhý pohled je tu zásadní rozdíl v přístupu - zatímco první pravidlo je individualistické (protože jednotlivec musí sám vědět, kdy ještě neškodí), zatícm druhé je kolektivistické ("metriku škodění" určuje kolektiv, ne jednotlivec) a umoźňuje postavit spoutu zneužitelných kliček. Na druhé straně, první pravdilo bude fungovat jen mezi lidmi schopnými rozumné domluvy a kompromisu, zatímco u druhého kompromis vynutí kolektiv. No a my všichni, kdo mají zkušenosti s psaním rozličných filtrů typu pravdila pro firewall, už na první pohled odhalí další rozdíl - první pravdilo je typu "je povoleno vše, co není zakázáno", druhé je typu "je zakázáno vše, co není pobvoleno". To, že pravidla druhého typu se píší jednodušeji a jsou v praxi účinější, stejně jako to, že většina právních systémů se už pomalu také blíži do stavu, kdy je vše nepovolené zakázáno, bohužel jasně dokazuje, že s lidmy nejde počítat jako skupinou rozumně myslících, rozumné domluvy a kompromisuschopných jedinců (pro které by stačilo první pravidlo), ale spíše s ... no, dosaďte si libovolnou skupinu domestikovaného zvířectva dle vlastní preference
Tohle mi přijde jako zcestné, taková úvaha, už jsem na to samé narazil, když jsem citoval "zájmy mnohých převažují zjmy jednotlivce" ... a je v zájmu mnohých zároveň růst a mít vizi, nemít špatné svědomí apod. Většina by měla chtít své posílení a toho se nedosáhne likvidací členů společnosti.
Obrácená implikace by mi přišla správnější, více lidí držících se nějaké morálky a zásad a dostaneme se k demokratičtější společnosti, možná.
Jsou nějaké krajní meze, odkud kam co platí. Demokracie tuším sama pro sebe funguje jinak než navenek. Čím větší skupina lidí o které se bavíme, s tím více názory a proudy musel obecný názor a stav morálky nějak reagovat a vyjádřit se.
Takže v demokracii má člověk povinnost snažit se podle něj špatné zákony změnit, ale dokud platí, měl by jej respektovat – těžko si obhájí, proč je jeho názor na zákon důležitější, než názor všech ostatních.
To ale vůbec není tak jednoduché. Existuje citát: "kvalita demokracie se pozná podle přístupu k menšinám". Kam tím mířím je snad jasné, můžeš mít nekvalitní demokracii, kde si většina odhlasovala zákony proti jisté skupině lidí. A teď tato má nebo nemá tyto zákony dodržovat? Pokud ano, tak to ale pro ni není demokratické zřízení, ale diktatura. A i když rozumím, co chceš říct slovy "snažit se podle něj špatné zákony změnit", tak ale zcela totéž se dá říct i o obyvatelích zemí s totalitním zřízení.
Ale jistě se najde mnoho těch, pro které je vlastní názor mnohem důležitější, než celá demokracie, a nebudou se mnou souhlasit.
No jenže to není o názorech, to je o vnitřním cítění a o morálce. Napsal jsem tu kdysi blog o morálce v zaměstnání. Ono totiž, pokud je nějaký zákon špatný a všichni to vědí, tak pokud by byl někdo nucen ten zákon dodržovat do jeho změny (Prostě proto, že je to platný zákon. Tečka), tak by byl vlastně nucen ke špatnému jednání.
No jenže to není o názorech, to je o vnitřním cítění a o morálceTo je jedno. Proč by mělo být moje vnitřní cítění a moje morálka lepší, než vnitřní cítění a morálka všech ostatních?
Ono totiž, pokud je nějaký zákon špatný a všichni to vědí, tak pokud by byl někdo nucen ten zákon dodržovat do jeho změny (Prostě proto, že je to platný zákon. Tečka), tak by byl vlastně nucen ke špatnému jednání.Nejlepší je ovšem zabránit tomu, aby takový zákon byl přijat. Pokud už platí, je potřeba ho především co nejdřív změnit. Což nebude problém, pokud to všichni vědí a shodnou se na tom. A hlavně škody plynoucí z toho, že si kde kdo myslí, že jeho morální hodnoty jsou automaticky lepší, než hodnoty všech ostatních (jenom proto, že jsou jeho), jsou ve většině případů horší, než nějaký nepovedený zákon.
Internet, el. proud a potraviny si platím ze svéhoPlatíte? Víte, on na druhé straně musí být někdo, kdo ty peníze přijme a udělá to. Takže jste na někom závislý. Nezávislý byste byl, kdybyste si ten proud vyráběl sám a internet si také udělal sám.
Na to, že používám Windows jste přišel jak? … Vy jste si nějaké vstřícnosti k linuxové menšině všiml, nebo jste si všiml, že bych ji já od někoho požadoval?Normálně se počítače prodávají s Windows, pokud vy jste počítač chtěl bez nich, požadoval jste něco nestandardního a vstřícnost prodejce, aby se tím nestandardním požadavkem zabýval.
Platíte? Víte, on na druhé straně musí být někdo, kdo ty peníze přijme a udělá to. Takže jste na někom závislý..Podle toho jak mě v poslední době navštěvují dealeři různých energetických společností tak o moje peníze sakra stojí. Takže vstřícný jsem já k tomu, kterému platím.
Nezávislý byste byl, kdybyste si ten proud vyráběl sám a internet si také udělal sámJinak tu mícháte pojmy jako vstřícnost a ne/závislost. Bavili jsme se od začátku o vstřícnosti ne o nezávislosti. El. proud společnosti vyrábí primárně za účelem zisku, ne z nějakého lidumilství a vstřícnosti. Vstřícný bude soused na chatě kde nemáme el. proud a on má generátor a dovolí mi se na něho napojit, ideálně když na tom pak nebude vydělávat. Na internetu lidé, společnosti publikují s cílem něco získat. Jedno zda peníze, slávu, uspokojení nebo prachobyčejný dobrý pocit. Vstřícný by onen subjekt byl pokud bych po něm požadoval zveřejnění nějaké informace, sepsání článku atd. a on neměl povinnost toto udělat a přesto to udělal. Poskytovatelé připojení viz. elektrárenské společnosti.
Normálně se počítače prodávají s Windows, pokud vy jste počítač chtěl bez nich, požadoval jste něco nestandardního a vstřícnost prodejce, aby se tím nestandardním požadavkem zabýval.Normálně si počítače stavím z komponent a ty mi někdo dodá za účelem zisku. Co si tam pak nainstaluji je moje volba. Z Vaší strany by byl lepší příklad notebook s předinstalovnou OEM verzí Windows, kterou já nechci. Pokud bych to sdělil prodejci a on mi dodal ten samý notebook bez OEM se slevou v hodnotě OEM licence pak bych to považoval za vstřícnost. To se jaksi neděje
Jinak tu mícháte pojmy jako vstřícnost a ne/závislost.Nemíchám. Napsal jste, že se o sebe postaráte sám – to je nezávislost. O vstřícnosti jsem mluvil v dalším odstavci.
ale to neznamena, ze my budeme k tobe vstricni porad ... To nemusíte, já se o sebe starám sám a od nikoho nic nepotřebuji, vstřícnost nevyžaduji. Respekt si udělám sámTakže nejde o onen první post týkající se menšin. Ale o tohle. Je pravda, že výše uvedená věta, vztažená do kontextu, některých, menšin, měla správně znít: To nemusíte, já se o sebe starám sám a od nikoho nic zadarmo nepotřebuji, vstřícnost nevyžaduji. Respekt si udělám sám
těžko si obhájí, proč je jeho názor na zákon důležitější, než názor všech ostatních.Tohle ale člověk porušující zákon nutně netvrdí. Prostě můžu říct "ano, vy máte pravdu, můj názor není důležitější, ale prostě ten zákony poruším, i když vím, že to je "špatně" ".
Samozřejmě tím myslím demokracii tak, jak ji známe dnes, tedy takovou, kde nejsou zákony, které by byly v přímém rozporu s těmi nejzákladnějšími hodnotami naší společnosti.A co jsou to ty "nejzákladnější hodnoty naší společnosti"?
Ochrana lidského života je jednou ze základních hodnot naší společnosti. , takže ten rozpor je čistě teoretický.No, když to vezmu čistě prakticky, tak v případě toho zákona o sčítání lidu můžu například říct, že ochrana osobních údajů je jedna ze základních hodnot naší společnosti a že je teda ok ten zákon porušit.
Psal jsem, že se takové zákony v naší společnosti nepřijmouJá jen doufám, že tento optimismus není nemístný...
Důležité je starat se hlavně o to, aby se naše demokracie zlepšovala a aby se problémy odstraňovaly.Ale jo, s tím naprosto souhlasím.
v případě toho zákona o sčítání lidu můžu například říct, že ochrana osobních údajů je jedna ze základních hodnot naší společnostŘíct to můžete, ale pravda to není.
Takže člověku v praxi nezbývá, než taknějak kombinovat oba přístupy...Důležité je ale uvědomit si ty souvislosti. Že porušováním zákona oslabuju demokracii. Takže v první řadě bych měl řešit, co s tím zákonem a jak podpořit demokracii, a teprve s nižší důležitostí se zabývat tím, jestli mám právo ten zákon porušit. Ono navíc když se tím budu opravdu zabývat, ten zákon odchytím daleko dřív, ne až v okamžiku, kdy platí a týká se přímo mne. Bohužel většina lidí si to neuvědomuje, že kvalita demokracie nezáleží na nikom jiném než na nás, a že obcházení nebo jen tolerance špatných zákonů demokracii neposiluje, ale právě naopak, oslabuje ji.
Říct to můžete, ale pravda to není.Proč? To někdo určuje, nebo...?
Že porušováním zákona oslabuju demokracii. Takže v první řadě bych měl řešit, co s tím zákonem a jak podpořit demokracii, a teprve s nižší důležitostí se zabývat tím, jestli mám právo ten zákon porušit.Já vim, co tím chceš říct, a v zásadě s tím principem souhlasím, akorát nesouhlasím, že porušování zákona nutně oslabuje demokracii. Demokracii oslabuje až ignorance lidí, ne samotné porušování. Samozřejmě v praxi to porušování většinou jde ruku v ruce s tou ignorancí, s tím souhlasím... ale nemusí to být tak vždy...
Bohužel většina lidí si to neuvědomuje, že kvalita demokracie nezáleží na nikom jiném než na nás, a že obcházení nebo jen tolerance špatných zákonů demokracii neposiluje, ale právě naopak, oslabuje ji.Jj, souhlasím. Lidi dneska pořád čekají, až to někdo vyřeší za ně. Snad nějaký spasitel, nebo já nevim, na koho čekají...
Proč? To někdo určuje, nebo...?Určuje to společnost.
nesouhlasím, že porušování zákona nutně oslabuje demokracii. Demokracii oslabuje až ignorance lidí, ne samotné porušování.Demokracie je založena na tom principu, že se nejprve společně dohodneme na nějakém řešení, a pak to řešení budeme všichni respektovat – i když není shodné s tím, jak by se nám samotným to líbilo nejvíc. Když tu dohodu někdo porušuje, je to porušení tohohle základního principu demokracie, tedy výrazné oslabení demokracie. Pokud by fungovala diktatura většiny, uživatelé Windows si klidně odhlasují, že se zakazuje používat Linux (protože jim to jen komplikuje život s nějakými nekompatibilními formáty atd.). V demokracii k ničemu takovému nedojde a dohodne se, že je možné používat jak Linux, tak Windows (protože na dohodu „jen Windows“ uživatelé Linuxu nepřistoupí). Když ale budou lidé tu dohodu ignorovat a třeba mazat ostatním Linux, je výsledek stejný, jako kdyby ta dohoda neexistovala a platilo to diktátorské nařízení. Takže podmínkou demokracie není jen uzavírání smluv, ale také jejich dodržování. Na tom je taky vidět, že porušování zákonů je výhodné pro ty silné – ti by si to jinak nadiktovali po svém, ale demokracie je nutí dohodnout se i s těmi slabými, udělat jim ústupky. O to je to porušování zákonů u nás horší, protože v hojném množství ale v malých krocích zákony obcházejí většinou právě ti slabší, čímž svoji pozici ještě dál oslabují. Vytváří se tak tolerance k obcházení zákonů, na které pak ale nejvíc vydělají ti nejsilnější.
Určuje to společnost.V tom případě jsi vůbec neměl vypustit tu větu "Říct to můžete, ale pravda to není.". Nebo jsi snad nějaký mluvíč/zástupce společnosti?
Například určitá menšina, která usiluje o deportování/zničení jiné menšiny - známý problém rasisté vs Romové. S touto menšinou (s rasisty) se dohodnout přes věškerou dobrou vůli v podstatě nemůžeme. Nemůžeme jim ustoupit a umožnit jim třeba deportovat/povraždit jednu dvě rodiny ročně jako kompromis.Dohodnout se můžeme. Dohoda nemusí znamenat vždy jen kompromis. I to, že se na jejich požadavky vůbec nepřistoupí, může být výsledná dohoda. A opět, je důležité, aby takovou dohodu všichni respektovali. Otázkou je, proč by na takovou dohodu měla ona rasistická menšina přistoupit. Řešení je docela jednoduché – my se bavíme o jedné dohodě, ve skutečnosti je to ale jedna dohoda za druhou, průběžný život společnosti. Takže ta jedna dohoda se uzavírá i s ohledem na ty ostatní – a i ti rasisté si jsou vědomi, že pokud by teď neustoupili, nemají žádnou šanci u příští dohody. Nebo si prostě většina dohodne, že rasisty ze své společnosti vyloučí (třeba je všechny pozavírá). Tímhle způsobem je zajištěno, že nebude uzavřen smlouva pro nějakou skupinu výrazně nevýhodná, ale že zároveň žádná skupina nebude zneužívat své právo veta. Ono to samozřejmě v praxi nefunguje takhle přesně technicky, běžně se dějou případy, že si jedna skupina prosadí víc, než by bylo spravedlivé – ale nemělo by to moc často zacházet do extrémů.
Mám ten zákon dodržovat, když jsem toho názoru, že škodí společnosti? To si přece nemůžu vzít na svědomí...Ale kolik takových zákonů doopravdy máme? Většina zákonů určuje, co se nemá dělat, a těch případů, kdy bych nějak škodil tím, že něco nedělám, není mnoho. Opravdu mne teď nenapadá zákon, který by se mne týkal a jehož dodržováním bych škodil společnosti. V nedávné době by to mohl být zákon o předčasných volbách, než ho zrušil ÚS – jenže i u něj by bylo celkem jasné, že najít k volbám společnosti nijak nepomůže, a nerespektovat výsledky voleb by bylo ještě horší, než předčasné volby. Vlastně mne jedna věc napadá, a tou je pomalé snižování dotací na fotovoltaiku. Naštěstí to teda nemusím řešit, ale je to věc, u které nevím, co je menší zlo – zda ponechat ty nemravné dotace nebo úlevy nebo čím je to vlastně podporováno, nebo ta „trestná“ daň, která mění pravidla náhle a uprostřed hry. I když i tam bych viděl lepší třetí řešení, že by ta podpora srovnala do normálu relativně rychle, ale ne skokově, tak, aby se už žádní další zlatokopové nepřidávali, ale zároveň aby ti, kteří do toho investovali v dobré víře, mohli nějak rozumně vycouvat (třeba že by se stát zaručil za jejich půjčky apod.). Což by ovšem bylo hodně závislé na individuálním přístupu, a to by zase v ČR neprošlo, protože to smrdí korupcí…
Dle vašeho názoru možná. Podívejte se do Ústavy a LPS, zda je to tam uvedeno mezi základními právy.Tady: "Na základě článku 10 Listiny má každý právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.[75] Čl. 10 odst. 2 Listiny garantuje ochranu každého před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života."
I to, že se na jejich požadavky vůbec nepřistoupí, může být výsledná dohoda.Dohoda je, že se 2 nebo více stran dohodnou (i.e. všechny souhlasí) na nějakém řešení, ať už je jakékoli. Problém je, že s tou rasistickou menšinou (s tou radikální) se žádná dohoda na to téma nikdy nepodařila. Oni nikdy neřekli "Ok, my toho teda necháme". (Koneckonců, část už jich sedí v base). V zásadě ta situace je taková, že jestliže chtějí žít v naší společnosti a nebý trestáni, musí tato pravudla dodržovat. Čemuž se stále nedá říct dohoda, protože oni jsou proti tomu.
Ale kolik takových zákonů doopravdy máme?No tak tahle diskuse vznikla kvůli tomu sčítání, že. Ale stejně nevím nevím, jak to souvisí s tím, co jsem psal... Ono to může klidně hypotetická situace, takový zákon může teprve vzniknout.
Tady: "Na základě článku 10 Listiny má každý právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.[75] Čl. 10 odst. 2 Listiny garantuje ochranu každého před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života."Ano. O ochraně osobních údajů ani ň. Všimněte si také toho, kdy až byl schválen zákon o ochraně osobních údajů a jak je tento zákon důležitý v naší legislativě (kolik zákonů se na něj odkazuje, zda takový zákon předjímá už Ústava…). Zkrátka je vidět, že ochrana osobních údajů mezi nejdůležitější hodnoty nepatří.
Dohoda je, že se 2 nebo více stran dohodnou (i.e. všechny souhlasí) na nějakém řešení, ať už je jakékoli. Problém je, že s tou rasistickou menšinou (s tou radikální) se žádná dohoda na to téma nikdy nepodařila. Oni nikdy neřekli "Ok, my toho teda necháme". (Koneckonců, část už jich sedí v base). V zásadě ta situace je taková, že jestliže chtějí žít v naší společnosti a nebý trestáni, musí tato pravudla dodržovat. Čemuž se stále nedá říct dohoda, protože oni jsou proti tomu.V takhle velké společnosti si tu dohodu taky nemůžeme představovat jako něco, co bude explicitně formulováno a 10 milionů lidí nahlas řekne, že s tím souhlasí.
No tak tahle diskuse vznikla kvůli tomu sčítání, že.Já s faktem, že se jednou za čas dělá sčítání obyvatel, nemám žádný problém. Připadá mi hloupé chování těch, kteří takové statistiky záměrně zkreslují – jsou to zpravidla titíž, kterým se pak nelíbí, když je někde něco špatně, protože to ze statistik vyšlo jinak, než je tomu ve skutečnosti.
Ano. O ochraně osobních údajů ani ň.Ochrana soukromí a ochrana osobních údajů spolu úzce souvisí.
Zkrátka je vidět, že ochrana osobních údajů mezi nejdůležitější hodnoty nepatří.Je celkem jasně vidět, že tento závěr je takový jaký je, protože se ti to zrovna hodí... Stejně jsi zatím pojem "nejdůležitější hodnoty" nenadefinoval...
V takhle velké společnosti si tu dohodu taky nemůžeme představovat jako něco, co bude explicitně formulováno a 10 milionů lidí nahlas řekne, že s tím souhlasí.Snažíš se říct, že demokracie tu je jen pro někoho? Že se nebudeme přece ptát všech, protože jich je moc? Doufám, že ne.
Ochrana soukromí a ochrana osobních údajů spolu úzce souvisí.Nikoli. Teprve v posledních pár letech se postupně připouští to, že i ochrana osobních údajů je jistý druh ochrany soukromí. Před nějakými 15 lety by to tady ani moc lidí nenapadlo.
Ono to sčítání se týká i soukromí.Jak? Že budete muset mezi dveřmi promluvit s pošťákem?
Stejně jsi zatím pojem "nejdůležitější hodnoty" nenadefinoval...Třeba to, co je za nejdůležitější hodnoty označeno v Ústavě?
Jsou až v druhé lize?Možná tak ve třetí.
Až bude přijat zákon porušující ochranu osobních údajů, tak ho budeš dodržovat?Už se stalo. A samozřejmě ho dodržuju, zpočátku po jeho přijetí jsem s tím byl otravný, když jsem to kolegům připomínal, že tohle bychom podle zákona o ochraně osobních údajů neměli a na tohle si musíme dát pozor…
Snažíš se říct, že demokracie tu je jen pro někoho? Že se nebudeme přece ptát všech, protože jich je moc? Doufám, že ne.Ne. Říkám tím, že mezi 10 miliony lidí to nejde technicky řešit tak, že se každého zeptáme a budeme o tom s ním diskutovat. Používají se jiné mechanismy, které tenhle způsob nějak aproximují.
Prostě ať se ti to líbí nebo ne, tenhle konkrétní příklad je diktaturou většiny.Kdyby to byla diktatura většiny, tak je pozavíráme a nikdo se s nima nebaví. Tady se o tom ale vedou dlouhé soudní spory, hledá se, kam až sahá právo na projev vlastního názoru, svoboda slova, politické svobody, řeší se, jestli mohou pořádat protestní pochody nebo zda jim to mohou radnice zakázat. Oni si vydobyly na většině dost velké ústupky a natahují se po dalších, naopak většinová společnost se teď (snad) začíná bránit, že víc už jim nedá a snad se je pokusí zatlačit trochu zpět. To je dohoda, a rasisti na tom rozhodně nejsou ohledně svých práv špatně.
Teprve v posledních pár letech se postupně připouští to, že i ochrana osobních údajů je jistý druh ochrany soukromí.No tak fajn...
Jak? Že budete muset mezi dveřmi promluvit s pošťákem?Nedělej blbýho... Kdyžtak si znovu přečti blog...
Možná tak ve třetí.Ochrana osobních údajů pro tebe teda není moc důležitá. Hmm, to je jistě dobrý vědět.
Už se stalo. A samozřejmě ho dodržujuA to ti nevadí, že to třeba někomu uškodí?
Ne. Říkám tím, že mezi 10 miliony lidí to nejde technicky řešit tak, že se každého zeptáme a budeme o tom s ním diskutovat. Používají se jiné mechanismy, které tenhle způsob nějak aproximují.To je samozřejmě pravda, ale taky to je naprosto irelevantní, protože já nikdy nenaznačoval nic o tom, že by mělo 10 milionů lidí diskutovat.
Kdyby to byla diktatura většiny, tak je pozavíráme a nikdo se s nima nebaví.Ale kdepak. Ti, co už něco spáchali už pozavíráni jsou. Ti, co ještě nic nespáchali, to mají zakázáno diktaturou většiny.
Oni si vydobyly na většině dost velké ústupky a natahují se po dalších, naopak většinová společnost se teď (snad) začíná bránit, že víc už jim nedá a snad se je pokusí zatlačit trochu zpět.No vidíš, sám tuto diktaturu většiny podporuješ.
To je dohoda, a rasisti na tom rozhodně nejsou ohledně svých práv špatně.Ano, ale oni v té dohodě nefigurují. To ostatní se dohodli, co jim nadiktují.
Nedělej blbýho... Kdyžtak si znovu přečti blog...Našel jsem jen něco o osobních údajích, nic, co by se týkalo soukromí.
A to ti nevadí, že to třeba někomu uškodí?Ne, nevadí. Všechno někomu uškodí. Jde o to, aby celkový výsledek byl co nejlepší.
Ti, co ještě nic nespáchali, to mají zakázáno diktaturou většiny.Nikoli, mají to zakázáno dohodou všech.
Jenom se snažim to nazvat pravým jménem.Pokud je nějaký výsledek dohodou všech zúčastněných a zohledňuje to (spravedlivě) zájmy všech, nenazýval bych to diktátem, ale dohodou. Diktát by to byl, pokud by si to nějaká skupina rozhodla čistě podle sebe a požadavky ostatních nezohlednila vůbec nijak.
Ano, ale oni v té dohodě nefigurují. To ostatní se dohodli, co jim nadiktují.Ale figurují. Kde by se tam jinak vzala tak silná ochrana jejich práv?
Našel jsem jen něco o osobních údajích, nic, co by se týkalo soukromí.Čti tady a pořádně, jsou tam otázky na soukromí a rodinný život, přesně jak říká LPS. Například vybavení bytu i některé jiné otázky - postavení ve firmě, apod.
Ne, nevadí. Všechno někomu uškodí. Jde o to, aby celkový výsledek byl co nejlepší.Omg!
Diktát by to byl, pokud by si to nějaká skupina rozhodla čistě podle sebe a požadavky ostatních nezohlednila vůbec nijak.A to přesně se stalo - my jako většinová společnosti (všichni, kdo nejsou radikální rasisti) jsme se rozhodli čistě podle sebe, že Romy nebude nikdo ani zabíjet ani násilně deportovat a požadavky rasistů jsme vůbec nijak nezohlednili.
Ale figurují. Kde by se tam jinak vzala tak silná ochrana jejich práv?To jsou jiné dohody. To oni s dohodama, které jim přisuzují práva, pochopitelně souhlasí, to zase oni jo - je to pro ně výhodné. V dohodě o Romech ale nefigurují.
Čti tady a pořádně, jsou tam otázky na soukromí a rodinný život, přesně jak říká LPS. Například vybavení bytu i některé jiné otázky - postavení ve firmě, apod.Pořád tam vidím jen osobní údaje, žádné jiné narušení soukromí. Otázka se vždycky bude týkat jen informací, takže s tím má co do činění jen ochrana osobních údajů. porušení soukromí by bylo, kdyby se k vám sčítací komisař hrnul do obýváku.
Jedinec je nepodstatný v porovnání s celkem, uškodit jedinci nevadí, pokud to prospěje spolčnosti jako celku.To jsem nenapsal. Vždy je potřeba najít nějaké optimum, neplatí ani to, že by se jedinec měl absolutně podřídit společnosti, ani že by se společnost měla absolutně podřídit jedinci. Já jsem spíš na straně té společnosti, protože jedinec bez společnosti neznamená nic, ale existují i názory opačné, že důležitější je jedinec (akorát jsem nikdy nepochopil, na základě čeho by to tak mělo být).
Dovol, abych te upozornil, že tahle ideologie se k demokracii rozhodně nepojí.Jaká ideologie? Demokracie je právě jeden ze způsobů, jak uspořádat vztahy mezi jedincem a společností.
A to přesně se stalo - my jako většinová společnosti (všichni, kdo nejsou radikální rasisti) jsme se rozhodli čistě podle sebe, že Romy nebude nikdo ani zabíjet ani násilně deportovat a požadavky rasistů jsme vůbec nijak nezohlednili.Jak to že jsme je nezohlednili? Copak nemají svobodu, nemají spoustu možností, jak hlásat svoje názory, nepořádají různé pochody nebo demonstrace? Pokud vím, neustále se řeší, jak moc z toho jim ještě můžeme dovolit, a co už je moc. Tak tady netvrďte, že nic z toho nemají vůbec. Kdybychom jejich požadavky nezohlednili, tak je všechny pozavíráme do jednoho za sebemenší prohřešek.
To jsou jiné dohody.Jenže ty dohody nejsou nijak oddělené, nelze si jednu vybrat a druhou ne. Ve skutečnosti je to jen jedna velká dohoda o mnoha částech, které jsou navzájem provázané.
Pořád tam vidím jen osobní údaje, žádné jiné narušení soukromí. Otázka se vždycky bude týkat jen informací, takže s tím má co do činění jen ochrana osobních údajů. porušení soukromí by bylo, kdyby se k vám sčítací komisař hrnul do obýváku.Jo, jenže já podle zákona musím ty otázky vyplnit správně. Čili to je to samé, jako kdyby se skutečně ten komisař hrnul do obýváku.
protože jedinec bez společnosti neznamená nicTohle je podle mě kolektivistický názor...
ale existují i názory opačné, že důležitější je jedinec (akorát jsem nikdy nepochopil, na základě čeho by to tak mělo být).To je obrana proti tomu kolektivismu. Ona koneckonců společnost je tvořena právě jedinci, a tak když se začne kašlat na jedince, bude v důsledku trpět společnosti...
Tak tady netvrďte, že nic z toho nemají vůbec.Nic takového jsem netvrdil.
Kdybychom jejich požadavky nezohlednili, tak je všechny pozavíráme do jednoho za sebemenší prohřešek.To by mě zajímalo, na základě čeho bychom je pozavírali.
Ve skutečnosti je to jen jedna velká dohoda o mnoha částech, které jsou navzájem provázané.Jasně že jsou navzájem provázáné, ale to je jaksi v tomhle ohledu irelevantní. Všechno ve společnosti je navzájem provázané... Jako mně je v zásadě jedno, jestli se to nazve "jedna dohoda o mnoha částech" nebo "více propojených dohod", to, že jsme jim zakázali ubližovat Romům a to, že oni s tím nesouhlasí (tudíž na tom s náma nejsou dohodnuti) prostě zůstává faktem.
Jo, jenže já podle zákona musím ty otázky vyplnit správně. Čili to je to samé, jako kdyby se skutečně ten komisař hrnul do obýváku.Cože? Nějaká informace napsaná na papíře je pro vás totéž, jako fyzická přítomnost komisaře v obýváku? Vražda popsaná v románu je pro vás totéž, jako vražda skutečná?
To by mě zajímalo, na základě čeho bychom je pozavírali.Na základě toho diktátorského rozhodnutí, o kterém pořád píšete.
když se začne kašlat na jedince, bude v důsledku trpět společnostiNějakých pár jedinců společnost nerozhází.
to, že jsme jim zakázali ubližovat Romům a to, že oni s tím nesouhlasí (tudíž na tom s náma nejsou dohodnuti) prostě zůstává faktem.Celou dobu se vám snažím vysvětlit, že princip spočívá právě v tom, že respektuji dohodu, i když s ní nesouhlasím (= sám bych to chtěl jinak).
Cože? Nějaká informace napsaná na papíře je pro vás totéž, jako fyzická přítomnost komisaře v obýváku?Vím o tobě, že porozumět textu umíš. Takže v tomto případě evidentně "nechápeš" schválně. Takže to řeknu otázkou: jaký je právně rozdíl mezi tím, když mi přijde komisař do obýváku a zapíše si údaje a odešle je a tím, když ty údaje zapíšu a odešlu já a musím je napsat pravdivě?
Na základě toho diktátorského rozhodnutí, o kterém pořád píšete.Takže jiný (a o dost horší, nedemokratický) příklad diktatury většiny. Irelevantní...
Celou dobu se vám snažím vysvětlit, že princip spočívá právě v tom, že respektuji dohodu, i když s ní nesouhlasím (= sám bych to chtěl jinak).To děláme (alespoň většinou) já a ty. Ale oni ji nerespektují. Však taky co chvíli někoho z nich zabásnou...
Vím o tobě, že porozumět textu umíš. Takže v tomto případě evidentně "nechápeš" schválně. Takže to řeknu otázkou: jaký je právně rozdíl mezi tím, když mi přijde komisař do obýváku a zapíše si údaje a odešle je a tím, když ty údaje zapíšu a odešlu já a musím je napsat pravdivě?Právně je v tom ten rozdíl, že ten komisař nejde k vám do obýváku, takže nenarušuje vaše soukromí.
Takže jiný (a o dost horší, nedemokratický) příklad diktatury většiny. Irelevantní...Ano, diktatura většiny je nedemokratická. My tady naštěstí nemáme diktaturu většiny, ale demokracii. Má to samozřejmě tu nevýhodu, že i náckové si tu obhájí nějaká práva.
To děláme (alespoň většinou) já a ty. Ale oni ji nerespektují. Však taky co chvíli někoho z nich zabásnou...Někoho zavřít je jeden ze způsobů, jak se porušování takové dohody trestá. Ale to, že existuje možnost trestu, ani to, že zdaleka ne všechna porušení dohody jsou potrestána, přece ještě neznamená, že porušovat tu dohodu je správné.
Právně je v tom ten rozdíl, že ten komisař nejde k vám do obýváku, takže nenarušuje vaše soukromí.No ano ten komisař mi soukromí nenarušuje. Ale já taky nemluvim o žádným komisaři, toho jsi sem zatáh ty, mně jde o zákon. A zákon mě nutí si soukromí narušit sám, tím, že na sebe musím po pravdě říct vše, co je v tom formuláři. Ergo ten zákon narušuje moje soukromí.
Má to samozřejmě tu nevýhodu, že i náckové si tu obhájí nějaká práva.Například jaká "náckovská práva" byla obhájena?
Někoho zavřít je jeden ze způsobů, jak se porušování takové dohody trestá. Ale to, že existuje možnost trestu, ani to, že zdaleka ne všechna porušení dohody jsou potrestána, přece ještě neznamená, že porušovat tu dohodu je správné.Jistě, já nechtěl říct, že to je správné, jen jsem na tom chtěl ukázat, že oni s tím nesouhlasí, i.e. v tomhle ohledu s nimi žádná dohoda neexistuje.
Jistě, já nechtěl říct, že to je správné, jen jsem na tom chtěl ukázat, že oni s tím nesouhlasí, i.e. v tomhle ohledu s nimi žádná dohoda neexistuje.Pořád to nerozlišujete. Mně by se třeba taky líbila cena za rohlík 50 hal, ale koupím si ho i za tu 1,20 Kč – takže sice to není v souladu s mým názorem, můžu pak všude chodit a říkat, jak s tou cenou nesouhlasím, ale na dohodu jsem přistoupil.
Nemůžete sám sobě narušovat soukromí.Narušuje ho ten zákon tím, že mě nutí "popsat svůj obývák" přestože já nechci. Já už nevím, jak víc polopaticky to popsat, abys to nemohl napadnout slovíčkařením.
Obhájena byla práva shromažďovat se, veřejně prezentovat svůj názor, politicky se sdružovat, právo na soukromí a volný pohyb…A to jsou nějaká výlučně "náckovská práva"?
Mně by se třeba taky líbila cena za rohlík 50 hal, ale koupím si ho i za tu 1,20 Kč – takže sice to není v souladu s mým názoremLíbila by se mi cena != mám názor, že by měla taková být.
Narušuje ho ten zákon tím, že mě nutí "popsat svůj obývák" přestože já nechci. Já už nevím, jak víc polopaticky to popsat, abys to nemohl napadnout slovíčkařením.Nenarušuje. Narušení soukromí by bylo, kdyby vám do toho obýváku někdo fyzicky lezl. Soukromí a údaje o soukromí (osobní údaje) jsou něco jiného. Musíte rozlišovat předmět od informace o něm.
A to jsou nějaká výlučně "náckovská práva"?Nejsou to výlučně jejich práva, ale oni je využívají (či zneužívají) ve prospěch své ideologie. Pokud by si v oné „smlouvě“ nevydobyli vůbec nic, nesměli o té své ideologii veřejně prohlásit ani ň, nemohli by se sejít na ulici ani ve dvou atd. Oni nás ale donutili v té dohodě ve spoustě věcí ustoupit, dovolíme jim pořádat demonstrace, mít politickou stranu, prezentovat se v médiích – jenom to nesmí překročit určitou hranici. Ale ta hranice zdaleka není nastavena tak, že by nesměli vůbec nic, naopak mohou velmi mnoho.
O tom silně pochybuju, protože ty přece víš, že by pekárny zkrachovaly, kvalita by šla ještě níž, než je, atd... Odtud ta dohoda. Bohužel náckové si důsledky svých přání obvykle neuvědomují, a tak nechtějí na dohody přistoupit.Dohoda nemusí být jenom důsledkem toho, že si uvědomím následky toho, co bych chtěl, a přistoupím na kompromis. Ty následky si nemusím uvědomovat, většina lidí chápe, že aby se dohodli, musí udělat nějaké ústupky – ale vůbec nemusí být přesvědčeni o tom, že ty ústupky jsou i v jejich prospěch.
Nenarušuje. Narušení soukromí by bylo, kdyby vám do toho obýváku někdo fyzicky lezl. Soukromí a údaje o soukromí (osobní údaje) jsou něco jiného. Musíte rozlišovat předmět od informace o něm.Ne, soukromí není jen o fyzickém přístupu, ale i o informacích.
Soukromí je osobní oblast jednotlivce nebo skupiny (například rodiny). V češtině zahrnuje schopnost či právo zadržovat informace o sobě, ale také hmotný a myšlenkový prostor subjektu.
Privacy is the ability of an individual or group to seclude themselves or information about themselves and thereby reveal themselves selectively.
Oni nás ale donutili v té dohodě ve spoustě věcí ustoupit, dovolíme jim pořádat demonstrace, mít politickou stranu, prezentovat se v médiíchNěco jsi nepochopil. Konkrétně to, že my jsme vůči nim v ničem neustoupili. Všechna ta práva, která jsi jmenoval, jako scházet se, prezentovat se v médiích, atd., jsou by-default povolena všem. Nejde o to, že bychom je "whitelistovali", my jsme je pouze zatím "neblacklistovali".
Dohoda nemusí být jenom důsledkem toho, že si uvědomím následky toho, co bych chtěl, a přistoupím na kompromis.Jistě. Minimálně musí ale dohoda být o tom, že se lidi dohodnou, proto se to taky jmenuje dohoda. To se ale nestalo.
Ne, soukromí není jen o fyzickém přístupu, ale i o informacích.Kdyby soukromí bylo i o informacích, nebylo by nutné zavádět vedle ochrany soukromí ještě ochranu soukromých informací a nebyla by ochrana těch osobních informací považována za méně důležitou, než ochrana samotného soukromí. Legislativa ČR je definována zákony a mezinárodními smlouvami, nikoli články na Wikipedii.
Něco jsi nepochopil. Konkrétně to, že my jsme vůči nim v ničem neustoupili. Všechna ta práva, která jsi jmenoval, jako scházet se, prezentovat se v médiích, atd., jsou by-default povolena všem. Nejde o to, že bychom je "whitelistovali", my jsme je pouze zatím "neblacklistovali".To je ústupek.
Minimálně musí ale dohoda být o tom, že se lidi dohodnou, proto se to taky jmenuje dohoda. To se ale nestalo.Jak už jsem psal, dohoda je jen přibližný název. V 10 milionech lidí se na tom nejde dohodnout tak, že se všichni sejdeme a budeme o tom diskutovat.
Kdyby soukromí bylo i o informacích, nebylo by nutné zavádět vedle ochrany soukromí ještě ochranu soukromých informací a nebyla by ochrana těch osobních informací považována za méně důležitou, než ochrana samotného soukromí.Zaprvé, ještě jsi nijak nedokázal, že ochrana osobních informací je považována za méně důležitou. Možná tak pro tebe.
Článek 10Takže nějaké hádky ná téma jestli ty údaje patří nebo nepatří do soukromí jsou bezvýznamné, protože v LPS jsou oboje hned vedle sebe.
(1) Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.
(2) Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života.
(3) Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.
Legislativa ČR je definována zákony a mezinárodními smlouvami, nikoli články na Wikipedii.To není argument, protože se bavíme právě o správnosti těch zákonů.
To je ústupek.Ano, může to tak být chápáno. Já taky neříkal, že to není ústupek, já říkal, že si tu zatím náckové neobhájili žádná svoje práva, protože práva, která jim náleží, náleží i komukoli jinému a to nezávisle na náckách a není to nic nového, co by oni zavedli.
V 10 milionech lidí se na tom nejde dohodnout tak, že se všichni sejdeme a budeme o tom diskutovat.Naprosto irelevantní argument. To, co jsem napsal, stále platí a nijak to nevyžaduje dohodu každého s každým.
Samozřejmě kromě té fyzické přítomnosti toho komisařePrávě ta fyzická přítomnost komisaře je ten rozdíl. Lidem je jaksi nepříjemné, když mají v obýváku úplně cizího člověka, na druhou stranu jim ale nevadí, když někdo zná jejich jméno atd., protože to je jaksi přirozená součást života ve společnosti.
To, co jsem napsal, stále platí a nijak to nevyžaduje dohodu každého s každým.Dobře, nevyžaduje to dohodu každého s každým. Takže stačí, když panuje jakási všeobecná shoda, že nějaká taková dohoda platí – a ty nejdůležitější věci z toho se vypíchnou do zákonů. To se ale přece stalo.
Podívejte se na tresty za narušení soukromí a na tresty za porušení ochrany osobních údajů. Tím druhým se v jednotlivostech ani nikdo nezabývá, řeší se jen hromadné zpracování.No jo, vymáhání zákonů občas skřípe, to je pravda...
Lidem je jaksi nepříjemné, když mají v obýváku úplně cizího člověka, na druhou stranu jim ale nevadí, když někdo zná jejich jméno...a informace o obýváku? Tam bych si už nebyl tak jist.
Dobře, nevyžaduje to dohodu každého s každým. Takže stačí, když panuje jakási všeobecná shoda, že nějaká taková dohoda platí – a ty nejdůležitější věci z toho se vypíchnou do zákonů. To se ale přece stalo.No, do určité míry ano. Ono taky to je individuální...
bylo trestné vychrápat s "negrem"Zvláštní je, že dnešní "negerští" aktivisti nechtějí, aby docházelo k mísení ras. Např. (ze známých kauz) Tigeru Woodsovi vyčítali že si vzal bělošku. Její rasová nekvalita se prý ukázala, když se provalilo, že ho náš Afrokdovíco Tiger musel občas fouknout vedle. S barevnou ženou by se to prý nestalo.
Prečo by to malo byť zvláštne a prečo predpokladáte, že rasizmus je len ,,výsadou" bielych?Nic takového nepředpokládám. Naopak jsem zde mnohokrát upozorňoval na rasismus (multikulti médii záměrně přehlížený) např. černochů.
S tými batôžkami, čo spomínate vyššie, nie sú žiadne žarty.Práve hľadám poslednú adresu cca 200 ľudí, ktorí si ich naložili na našej stanici. Sobibor, Majdanek, Treblinka, Auschwitz...Vedle. Nevzpomínám na převoz "našich" do koncentráků, ale na vyhnání Skopčáků po válce. Mám holt rád vlaky, co někam jedou.
ale zároveň asi nemožno predpokladať v žiadnom štáte jednonárodnosť...Nepředpokládám ani nepožaduji. Ostatně, vysídlení Němců mj. ze Sudet nebylo dáno ani tak kulturními rozdíly (byť za Rakouska-Uherska byli německy mluvící s jejich kulturou jednoznačně preferovaní na úkor Slovanů), ale spíše pragmatickými. Jsem přesvědčen, že nebýt politické disproporce mezi německou a slovanskou kulturou za Rakouska-Uherska a samozřejmě pak událostí hlavně druhé světové války (i několik let před ní), mohli by Češi a Němci spolu docela spokojeně žít. Ale - co by, kdyby...
tá multietnicita a multikultúrnosťAle co to je multikulturnost? Nebo co to je kultura, civilizace? Kde má hranice? Vedle sebe dost dobře můžou žít Čech a Slovák. Nebo Čech a Polák. Ale co třeba Polák a Arab? To už asi bude skřípat víc. Takže multikulturnost ano, ale s určitými mezemi. Některé kultury jsou přirozeně jednoznačně antagonistické k jiným, některé spolu nemají nic společného, ale snesou se, jiné jsou k sobě vyloženě přátelské. Já například nevím, proč bych měl dopouštět, aby zde byli např. islamisté, tedy jednoznačně nepřátelská kultura.
"Dotknou se někoho se bojíme tak, že jsme zavrhli svou vlastní kulturu."
Chtěl jsem na to reagovat už dřív, ale co to je naše kultura? Ptám se zcela vážně.
Před převratem diktát z východu (někomu se to i líbilo), po 1989 se bleskem naimportovala cizí kultura ze západu (ta se asi taky někomu líbí) a tou východní se opovrhovalo. Kde je tedy ta česká kultura?
Btw Pokud bychom měli vlastní silnou kulturu, tak by nikdo nemohl považovat vícejazyčné nápisy za její ohrožení.
Máme vlastní historii i kulturu. Pokud to tak necítíš je to tvůj problém. Máme tu odkaz Karla IV.Na Karla IV. má odkaz snad celá tehdejší Svatá říše Římská.
Až si zvykneme tak se přidá další malý krok až třeba k napadení Benešových dekretů,dekretů od samozvaného prezidenta, které jsou v rozporu s hodnotami vyspělé demokracie, ústavními dokumenty etc.,
navracení majetku Němcům,který jim byl spravedlivě ukraden, pokud zrovna nebyli spravedlivě zavražděni (jakožto dobrý důvod k odúmrti)...
Karel IV byl, mimo jiné, českým králem, který nám tu zanechal Karlovu univerzitu, Nové Město Pražské atd.A taky mimo jiné zorganizoval/povolil pár židovských pogromů...
Máme tu odkaz Karla IV., Husa, Komenského, Palackého, Masaryka atd.Docela by mě zajímalo, co o nich (jejich životě a díle) víte. Podle toho, co tu prezentujete bych si odvážil tipovat, že kdybyste se do nich trochu zahloubal, nestačil byste se divit a buď byste musel obrátit nebo jít hledat jiné autority. ;)
K dvojjazyčným nápisům...Když nic jiného, je to dobré vstřícné gesto. Stejně tak na Těšínsku, jako v Srbské Lužici. To, že se řízením dějin nějaká skupina nebo její část ocitla na území nějakého většího státního celku (a stala se menšinou) sotva ospravedlňuje, abychom je bili a vyháněli podle toho, jak budeme překreslovat hranice. (A jak někteří tleskají, že jsme hrdinně hnali Němce; jsem zvědav jestli by stejně hrdinně tleskali, když by Němec "čistil" národnostní složení Lužice. Nebo to s tím monokulti (což mimochodem velmi svědčí lesu i společnosti) nebude tak horké?) Bohužel, nepatříme k té menšině zemí, které jsou schopny se kriticky podívat samy na sebe a vidět svá historická selhání, jakým např. "řešení německé otázky" bylo. A těch pár odvážnější představitelů, kdo by to i bývali veřejně přiznali, div nelynčujeme.
Uvedl jsem je jako jedny z nejznámějších jmen, která znají snad všichni.Ano, to je přesně to, na co narážím. Totiž že znáte jenom ta jména a tím to zřejmě hasne.
To, že nás ovlivnili je fakt.No asi jak koho. Znát jména nestačí.
To jestli s jejich názory souhlasím a jak hluboce je věc zcela jiná.Pro začátek by možná nebylo od věci se s nimi seznámit. Až pak souhlasit nebo nesouhlasit. ;)
Abych použil Vaše přirovnání k lesu...Ale houby. Nikdo nikoho nikam nevozí a nikdo nic nekácí. To byste (aby to odpovídalo dění ve společnosti) v té analogii musel mít strom, co se sebere a dojede se přesadit sám a pak by tam rád žil, aniž by se jsa smrkem musel snažit vypadat a chovat (na zimu opadat) jako buk (pominu fakt, že smrky v Boubínském pralese už jsou tak jako tak).
Pokud to tak necítíš je to tvůj problém.
Není to můj problém. Já se jen necítím ohrožen tím, že se někde objeví dvoujazyčná cedule. Ale to už bych se opakoval. Pokud něčí kulturu ohrožuje takováhle maličkost, měl by se zamyslet, jak tu svoji kulturu posílit a nikoliv jak potlačovat jinou.
Máme tu odkaz Karla IV., Husa, Komenského, Palackého, Masaryka atd.
Jo, to jsou hodně soudobí představitelé Čechů. To jsem fakt netušil.
několik století
A přežili jsme to, že jo.
Jo, to jsou hodně soudobí představitelé Čechů. To jsem fakt netušilTo jak nás ovlivní naši soudobí představitelé a kteří budou z historického hlediska patřit k těm výrazným si opravdu neodvážím spekulovat.
A přežili jsme to, že jo.Ano přežívali jsme a jen přežívat není to nejlepší.
Nevím však, zda to bylo na Těšínsku stejné.Bylo. Dvojjazyčné nápisy tam (tedy za bolševika) byly (a předpokládám ještě stále jsou(?). ale již tam nějaký pátek nežiji) zcela běžná praxe.
české nápisy v Německu, které se objevily nedávno v obchodechto je tam jen proto, aby se nalákal český človíček na jejich výprodeje. Nic jiného za tím nehledejte.
Jestli ono nebylo myšleno to "Češi, prosíme, nekraďte"?
Ok. Dík za doplnění. Sám mám zkušenost, že když je v německym krámu u hranic českej prodavač, o dost líp se vybírá a nakupuje.
Zkus dát dvojjazyčné cedule třeba na nádraží v Německu. Se zlou se potážeš.nemyslitelné pro Němce
Předpokládám, že naposledy jste se tam oba byli podívat tak v roce 1941.Zkus dát dvojjazyčné cedule třeba na nádraží v Německu. Se zlou se potážeš.nemyslitelné pro Němce
Rakousko mám kousek a byl jsem tam hodněkrát.Má ty prostoto. Rakušák není ani omylem Němec. Rakušák trpí úplně stejným komplexem provinční zaprděnosti a všeobecnou malostí jako Čech. V tomhle jsme si v Monarchii museli spolu náramně medit (pokud jsme se to jeden od druhého nebo naopak nenaučili).
a v Německu jsem byl naposledy někdy v 2009Tak jste se špatně díval. Ty cedule tam tou dobou už dávno byly. ;) Jinak jak kde (obvykle podle vzdálenosti od hranic), ale třeba v Mnichově na letišti (při cěstě z/do Schengenu) není nutně výjimkou, že když podáváte policistovi český pas, uslyšítě od něj: "Dobrý den... Děkuji, nashledanou."
Myslíte si, že tam někde na nádraží mají cedule i v našem jazyku?Nevím, ale nepřekvapilo by mě, kdybych ji tam našel. ;) (Jo, a Bavor taky není Němec. Dokonce se nemají moc rádi.)
tož pak nevím kde budeme cedulky hledatJá bych se tolik nedivil ani v těch Bavorech.
třeba cedulky v bývalé Východní částiV DDR? Jistě, v Žitavě, Budyšíně a já nevím kde se zřejmě i domluvíte. ;) Onehda jsem se v jednom z těchle měst dal s nějakým pánem na ulici do řeči. Nakonec jsme mluvili on Slovensky, já česky... a to to ani nebyl Lužický Srb. A stejně mu nebylo stydno se slovanský jazyk naučit.
V tom pojetí jak je dnes předkládána určitě. Jako příklad lze uvést Těšínsko a tamní dvojjazyčné cedule. Proč by na území suvereního státu, s jasně daným úředním jazykem, měli být dvojjazyčné tabule, výuka v jiném jazyce atd.
Třeba proto, že se tak uživatelé toho města rozhodli a vyhovuje jim to? V Olomouci máme někde dokonce 3 jazykové cedule (Česky, Anglicky a Německy). Mám začít bojovat za záchranu naší kultury a ty cedule odstraňovat?
Je mi smutno z toho, že tuto zemi sdílím s lidmi, kteří místo toho, aby se snažili zákony co nejvíc dodržovat, tak se snaží zjistit, jak je porušit tak, aby nebyli postihnutelní.Neznáš debugging?
A mně je zase smutno z toho, že i takové lamy jako ty mají právo sdílet s jinými tlačit ostatním do hlavy svoje (pomýlené?) názory a dojmy. Člověk se buď musí srát s jejich vyvracením a nebo v případě že nezbude sil, tak vzhledem k mé pacifistické nátuře pomůžou tak max. nějaká zvedače nálady v plynné formě. Což ostatně doporučuju, protože je to asi jediné co můžeš.
Mír…
Ve finale je uplne jedno, zda lidem tu praci najde trh nebo stat. Samozrejme, bylo by lepsi, kdyby se o to stat starat nemusel, ale pokud je to problem, proc chtit, aby se nepostaral?a co takhle si tu práci najít sám? Nebo si tak nevěříte, že by o vaši práci byl zájem?
Udělejme tento pokus v Německu, Rakousku, USA, Kanadě .. vše proběhne bez incidentů.Poslední země, kterou jsem navštívil byla Belgie (kvůli FOSDEMu)... a cítil jsem se tam zcela jako doma :). Co víc, toho troubení i zbytečného blokování provozu například vysazováním cestujících uprostřed rušné ulice, jsem tam za pár dní viděl tolik, co tady vidím za měsíc :). U Němců nevim, tam jsem na rušnějších místech moc času nestrávil, v Rakousku taky ne, USA a Kanada jsou na mě zbytečně daleko, na to, kolik jsem neviděl bližších míst. Ale chápu, že někteří češi rádi projevují extrémní národní hrdnost (ať už extrémně pozitivní nebo extrémně negativní)... takoví lidi jsou asi všude :).
Protože RČ je jedinečným identifikátorem osoby.Ne, občas se objevují duplicity.
A spousta podvodníčků jen s RČ dokáží divyTak to by měli být podvedení všichni, kdo provozují libovolnou živnost - v živnostenském rejstříku to je.
Bylo nebylo, v dobách Prvního Věku Magie prozíravý čaroděj považoval své vlastní pravé jméno za svůj nejhodnotnější majetek a také nevětší hrozbu svému zdraví, neboť - jak vyprávějí příběhy - když nepřítel, třebas slabý a nezkušený, zjistil čarodějovo pravé jméno, pak mohl pomocí rutiních a všeobecně známých kouzel zničit nebo zotročit i toho nejmocnějšího.
A jak čas plynul a my dospěli do Věku Rozumu a odtud k první a druhé průmyslové revoluci, takovéto představy byly zdiskreditovány. Nyní se ale zdá, že se Kolo Osudo otočilo kolem dokola a i když tu v skutečnosti nebyl žádný První Věk, my se musíme znovu obávat o svá pravá jména.
Jen k té práci ... cituji snad dobře Jana Baťu ... Bylo-li v Evropě dvacet milionů nezaměstnaných, bylo to proto, že scházelo milion vychovaných, vycepovaných, odvážných podnikatelů, kteří by našli způsob, jak tyto lidi zaměstnat.
Už to tu na AbcL někdo v poslední době postoval
Mně přijde, že ve Vesmíru je mista dost. I té práce Zum beispiel.
„na obecních chodnících leží sníh“, „není nikdo, kdo by to uklidil“ a „doma sedí x tisíc nezaměstnaných“.problém je jim vydat ty správné pracovní nástroje a změnit zákony tak, aby se tato věc byla průchodná parlamentem a senátem
Vašeho spasitele je mi upřímně líto...Tak to mě taky, takhle blbě trávit Velikonoce přibitý na prkně to by se mi taky nechtělo...