Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Jelikož se nám termín sčítání oveček kvapem blíží, rozhodl jsem se pořádně se podívat na zoubek možnosti, kterou jsem nastínil v minulém zápisku. A kdo je povolanější se k tomu vyjádřit než přímo pracovník infolinky ČSÚ?
24.1. jsem na infoScitaniCz odeslal následující mail:
Dobrý den,
na mnoha místech poukazujete, že nevyplnění nebo nepravdivé vyplnění dotazníku může být pokutováno až do výše 10 000Kč. Nicméně, jak hodláte prokázat že někdo daný formulář vyplnil nepravdivě nebo nevyplnil vůbec, když dle §24 zákona 296/2009 1) "Osobní údaje získané sčítáním Úřad využije výhradně ke statistickým účelům". Vymáhání pokuty (dokazování ve správním řízení) po konkrétním člověku rozhodně není statistický účel - tedy ČSÚ nemůže tyto archy předložit ve správním řízení jako důkaz. Z mého pohledu to vypadá tak, že je daná pokuta právně nevymahatelná a je nesmysl s ní lidi strašit.
Jaké stanovisko k tomuto zaujímáte?
Děkuji za odpověď
Odpověď na sebe nenachala dlouho čekat, ani ne za 24 hodin od odeslání se mi ve schánce objevila následující esej:
Dobrý den,
pokud jde o poskytování nepřesných či nepravdivých údajů, opravdu nemáme možnost si je ověřit z jiných zdrojů. Nicméně to neznamená, že neexistuje žádná možnost zjistit, že občan poskytl lživé údaje. Některé údaje jsou mezi sebou propojeny, takže lze z odpovědí na ně usoudit, že jsou nepravdivé. Jako např. lze uvést vazby na Sčítacím listu osoby mezi věkem a vzděláním, věkem a rodinným stavem, otázky týkající se ekonomické aktivity, soubor otázek o dojížďce do zaměstnání a další. Některé údaje mohou být zjevně nepravdivé. Správnost některých údajů může posoudit komisař (např. údaje o poloze bytu, napojení bytu na plyn či vodovodní síť atd.), ovšem pouze v případě, že mu odevzdáte vyplněný sčítací formulář v otevřené obálce. Samozřejmě se může stát, že někdo vyplní, že má vysokoškolský diplom, a přitom má základní vzdělání. V takových případech nedohledáváme, jestli je tento údaj vyplněn správně. Pátráme pouze po tom, když někdo vypíše, že je mu třeba 117 let, kdy neříkáme, že to není možné, ale dosti nepravděpodobné. Navíc řadu zjišťovaných údajů není možné kontrovat, protože nejsou k dispozici v žádném registru. Uvedu Vám to na příkladu vzdělání, kdy statistika resortu školství dává informace pouze o počtu absolventů škol podle typu školy, nikoliv podle bydliště osob. Sčítání navíc zjišťuje vzdělanostní úroveň veškerého obyvatelstva, tedy úroveň vzdělání i u osob, které ukončily školu v minulosti, u cizinců žijících v ČR, tedy nikoliv pouhé absolventy škol, což je údaj zcela rozdílný.
Pokud údaje z registrů jsou k disposici, pak jsou použity pro předvyplnění údajů sčítacích formulářů (občan má pak pouze povinnost předvyplněné údaje zkontrolovat, případně opravit). Jsou to údaje o adrese trvalého bydliště (dostupné z Informačního systému evidence obyvatel, spravuje Ministerstvo vinitra ČR) a také údaje o vybraných bytech a domech, které byly sečteny ve sčítání v roce 2001 (data jsou z Registru sčítacích obvodů a budov, spravuje ČSÚ).
Určitě se nesnažíme vyhrožovat případnými sankcemi. Ty budou uplatněny pouze v případech, když občan odmítne sdělit stanovené údajů v zákonem stanovené lhůtě či tyto údaje vyplní úmyslně lživě (více viz § 26 zákona č. 296/2009 Sb.). Uložení sankce za nesdělení stanovených údajů v zákonem stanovené lhůtě musí předcházet ze strany sčítacího komisaře upozornění povinné osoby na splnění její zákonné povinnosti, výzva k odstranění závadného stavu a poučení o možných následcích. Pokud i přes upozornění komisaře osoba údaje odmítne poskytnout, komisař předá potřebné údaje o této osobě oblastnímu pracovišti ČSÚ. Seznam těchto osob bude následně předán příslušným obecním úřadům. Porušení povinností projednávají v prvním stupni obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze městské části hlavního města Prahy. Výnosy z pokut jsou příjmem rozpočtu těchto obcí a městských částí hlavního města Prahy. Při určení druhu sankce či výměry pokuty se přihlédne k závažnosti porušení povinnosti, zejména ke způsobu jejího porušení a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byla povinnost porušena.
Avšak cílem našeho úřadu není obyvatele postihovat, ale získat cenné a potřebné údaje, které nelze zjistit žádným jiným způsobem (např. údaje o národnosti, náboženském vyznání, již zmíněném vzdělání, dále postavení v zaměstnání, o dojížďce, složení domácností apod., a to v návaznosti na data o bytovém fondu). Sčítání je jediným celoplošným zdrojem těchto informací. Spojení údajů o domácnostech s údaji o domech a bytech umožňuje zpracování informací nejen o složení a základních charakteristikách domácností, ale i o úrovni jejich bydlení ve vztahu ke konkrétnímu území. Zjištěné údaje slouží pro správná rozhodování, ať již v oblasti zkvalitňování péče o občany a jejich potřeby ze strany místní a regionální samosprávy a státní správy, či spravedlivého rozdělování veřejných statků a efektivnějšího využití veřejných prostředků. Více k praktickému využití výsledků ze sčítání naleznete v přiloženém dokumentu. Další informace o sčítání naleznete na webu www.scitani.cz.
Jak je uvedeno i v zákoně o sčítání, osobní údaje získané sčítáním jsou opravdu využity pouze ke statistickým účelům a nebudou (a ani nemohou) být předmětem vymáhání případné pokuty. Základním principem statistiky je shromažďování individuálních informací, které se zpracovávají a publikují jako hromadné jevy. Dle § 22 zákona č. 296/2009 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů, budou sčítací formuláře po ukončení zpracování výsledků sčítání zařazeny do skartačního řízení. Sčítací formuláře převedené do elektronické podoby při zpracování a elektronické formuláře vyplněné povinnými osobami budou anonymizovány (tzn. dojde k odstranění identifikátorů RČ, jména a příjmení, data narození, které bude nahrazeno vypočteným dokončeným věkem osoby a rokem narození).
Pouze pro doplnění uvedu, že ochrana osobních údajů je důležitým prvkem celého sčítání a je přímou součástí zákona o sčítání. Všechny údaje zjištěné při sčítání podléhají velmi přísné ochraně, která je zajištěna ve všech fázích sběru sčítacích formulářů, jejich zpracování i publikace výsledků. Mezi hlavní zásady ochrany osobních údajů patří například povinnost mlčenlivosti pro všechny, které se v souvislosti s prováděním sčítání a zpracováním jeho výsledků seznámí s individuálními údaji. Veškeré práce na sčítání probíhají za mimořádně přísného bezpečnostního režimu, zahrnujícího všechny fáze sčítání, ochranu sčítacích tiskopisů, pracovišť aj. Osobní údaje získané sčítáním jsou využity výhradně ke statistickým účelům.
Věřím, že jsem Vám přiblížila problematiku sčítání a jeho důležitosti pro celou společnost.
V případě dalších dotazů či nejasností mne neváhejte kontaktovat.
S pozdravem,
Barbora xxxxxx
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD
Oddělení informačních služeb a podpory uživatelů
tel. +420 274 xxx xxx
www.scitani.cz
infoScitaniCz
Poměrně rozsáhlý mail, který ale tak docela neodpověděl na položen otázku - tedy jak si ČSÚ představuje dokazování? Protože nějaký seznam osob není důkaz, 26.1. jsem se zeptal znova:
Dobrý den,
bohužel jsem se asi nepřesně vyjádřil, nicméně dovolím si citovat z Vaší odpovědi:
Pokud i přes upozornění komisaře osoba údaje odmítne poskytnout, komisař předá potřebné údaje o této osobě oblastnímu pracovišti ČSÚ. Seznam těchto osob bude následně předán příslušným obecním úřadům.Jednak, dotazník mohu odeslat např. doporučenou zásilkou (a pak role sčítacího komisaře odpadá úplně).
Ale hlavně mi jde o následující fakt: Dle zákona lze údaje ze sčítání použít pouze ke statistickým účelům. Pokud předáte pouze identifikátory osob, které dle vašeho názoru dotazník např. chybně vyplnili, není to už použití těchto údajů k jinému než statistickému účelu? A dále, protože daná obec musí nějak prokázat, že jsem sčítací listy nevyplnil/vyplnil nepravdivě a na to slovo ČSÚ nestačí, stejně jako nestačí tvrzení policisty, že jsem překročil maximální povolenou rychlost. Domnívám se, že v takovém případě by musel ČSÚ poskytnout například ony nepravdivě vyplněné archy, což, pokud se nepletu, skutečně onen zmiňovaný zákon neumožňuje. Tedy v případném správním řízení nelze nijak dokázat že jsem já onu zákonnou povinnost porušil. Je to tak?
Děkuji za takto obsáhlou odpověď.
A odpověď:
Dobrý den,
ano, dle zákona o sčítání slouží individuální data pouze ke statistickým účelům, což je plně respektováno. Sankce hrozí v tom případě, kdy se občan odmítne podrobit sčítání a sčítací formuláře od sčítacího komisaře nepřebere. Pak jako důkaz neslouží nevyplněné sčítací formuláře, ale dodávací záznam sčítacího komisaře. Formuláře se předávají vždy oproti podpisu a tedy v tomto případě zde podpis bude chybět. Další postup jsem Vám popisovala již v předchozím e-mailu.
V případě vyplnění nesprávných či neúplných údajů můžete být požádán o opravu či doplnění. To je ale možné pouze tehdy, pokud se tyto nesrovnalosti objeví ještě ve fázi sběru dat. Na sběrných místech České pošty bude probíhat kontrola vyplněných sčítacích formulářů. Pak je povinností sčítacího komisaře se pokusit o nápravu, případně o doplnění chybějících údajů.
Věříme, že občané ke sčítání přistoupí zodpovědně a budou si vědomi jeho důležitosti jak pro společnost, tak i pro občana jako jednotlivce. V tomto smyslu je vedena i informační kampaň, která byla zahájena v minulém týdnu. Reklamní spoty si můžete prohlédnout zde - http://www.youtube.com/scitanilidu2011.
S pozdravem,
Barbora xxxxxxx
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD
Oddělení informačních služeb a podpory uživatelů
tel. +420 274 xxx xxx
Tenhle email je troufám si tvrdit zásadní - protože ukazuje, že ČSÚ je skutečně bezbranný, nebo si to alespoň myslí, nebo to hraje. Ve zkratce to znamená, že jediná situace, kdy lze někoho za nevyplnění(ať už pravdivě, nebo vůbec) lze postihnout je když formuláře vůbec nevyplní. (Svědectví sčítacího komisaře je minimálně značně diskutabilní záležitost).
Tolik fakta, názor si na to udělejte každý sám.
Zvýraznění a cenzuru příjmení/tel. čísel/emailů jsem provedl já.
Tiskni
Sdílej:
nikdo do formuláře z legrace nepište, že jste cikorky, Afričani atd.Napište tam libovolnou národnost, ke které se v danou chvíli chcete hlásit. Mezi osvědčené patří třeba československá, českomoravská, rakousko-uherská apod. Zejména však doporučuji národnost evropskou, ať je vidět, jací jsme Evropani
Z totoho článku podle mě vyplývá, že jediný způsob, jak se nechat sečíst, ale nikoli nutně "správně" sečíst, je odeslání dopisu s formulářem přímo na adresu ČSÚ. To znamená, že komisařce podepíšu převzetí.Tak, a nebo komisaři předat zalepenou obálku - tuším, že ji nesí otevřít.
Mohl bych vedet, ktere "ruzne (nove) prispevky od statu" jsou urceny puze pro "cikorky, Africany atd."?Některé státní příspěvky nejsou přímo vázány na konkrétní cikorku aj., ale dostávají je instituce na podporu těchto osob - např. školy, neziskovky. Má to různé názvy, např. integrace menšin, integrace sociálně slabých, podpora multikulturalismu atd. atd. Jiné příspěvky mohou např. nárokovat konkrétní cikorky (pokud je určitý pracovník, typicky sám cikán, označí za cikány) - např. je možnost získat zdarma počítač pro cikánské školáky (ukáže se účtenka a veřejnost to proplatí). Stačí být cikán.
Zil jsem v domeni, ze neexistuje zadny prispevek vazany na narodnost, tzn. o stejne prispevky muzou zadat bili i jakkoliv barevni, ne?Tak to jste se šeredně mýlil.
Mohl bych vedet, ktere "ruzne (nove) prispevky od statu" jsou urceny puze pro "cikorky, Africany atd."?Třeba tohle
P.S. Mohl bych vedet, ktere "ruzne (nove) prispevky od statu" jsou urceny puze pro "cikorky, Africany atd."? Zil jsem v domeni, ze neexistuje zadny prispevek vazany na narodnost, tzn. o stejne prispevky muzou zadat bili i jakkoliv barevni, ne?Viz například tady: http://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/c/166056/Pozitivni-diskriminace-Vzdyt-je-primo-zakotvena-v-zakonu.html
Rozhodným okamžikem pro zjišťování údajů podle tohoto zákona je půlnoc z pátku 25. března na sobotu 26. března 2011., který jistě nemá význam "sčítání je 25.března".
Problém nedostatku školek není v tom, že by se nevědělo o silných ročnících. Chyba je, že když byly ročníky slabé, tak se školy zavřely (to by nevadilo, to s dělalo vždy) a objekty se rozprodaly (to je ten průšvih). Školky provozují obce a ty teď nemají prostory a prostředky na to, aby další školky otevřely.
A teď hodlají zavírat střední školy. Jsem zvědav, jestli udělají stejnou chybu, ale řekl bych že ano. Z ekonomického (tj. krátkodobého, ekonomové moc dopředu nemyslí, ty zajímá okamžitý zisk) hlediska je lepší se jich zbavit a co bude za pár let je nezajímá.
Jen tak pro ilustraci: Teď jsme dávali dítě k zápisu do školky. Zájemců 130, berou 20 - to pokryjí děti v posledním povinném ročníku, který má prioritu, ostatní mají smůlu.
Samozřejmě jen do chvíle, než budou muset např. takovou soukromou školku zaplatit a zjistí, že to stojí dvě třetiny průměrného platu za jedno dítě.Socialistům obvykle nedochází, že provozovatel takové soukromé školky chce být taky z něčeho živ, takže když nebude schopen nabídnout cenu, za kterou lidi do té školky dají dítě, hodně rychle zkrachuje.
A od jaké dostupnosti si řeknu, peču na to (trh je nasycen), po těch drobných se s tím nebudu vydělávat, jdu kšeftovat s něčím jiným.No vidíš, a pak přijde někdo jiný, kdo si bude myslet, že trh nasycen není (jenom 15% lidí službu využívá) a začne přemýšlet, jestli by to náhodou nešlo dělat líp. A pravděpodobně na to přijde, poskytne stejně kvalitní služby jako ty, osloví třeba 85% rodičů a tebe pošle do krachu. Je zajímavé, že u většiny zboží a služeb nikomu nepřijde divné, že si to můžou dovolit téměř všichni. Jenom zrovna u školek by to nešlo.
A pravděpodobně na to přijde, poskytne stejně kvalitní služby jako ty, osloví třeba 85% rodičů a tebe pošle do krachu.Ale prd. Vyprofiluji se jako exkluzivní služba pro vybranou klientelu (možná ještě zvednu ceny) a budu garantovat, že dětičky u mě nepotkají žádného trhana. ;) Krom toho, že kvalita služeb je přeceňovaná... obvykle prodá dobrý marketing, lidi zas tak chytří nejsou a je to o pocitech. Z mé marže tolik neubude, když si najmu trenéra na tenis a pedikérku. Myslím. že to ustojím a školky pro "socky" si to ani nebudou moci dovolit, ani mě neohrozí. ;) A stále bude 15% nepokrýté populace. Chápu, když jste třeba 16. procento, tak už Vám to přijde v poho, ale...
Je zajímavé, že u většiny zboží a služeb nikomu nepřijde divné, že si to můžou dovolit téměř všichni.I téměř všichni není dost dobré. To je ten háček. Já se prostě neposkojím s tím, že mě to vyhovuje a ostatní ať se jdou třeba klouzat. Ono to nejde u spousty věcí. Nejen školek. Ale když už jsme u nich, jistě Vám nemusím vysvětlovat, jak jsou dostupné školky důležité třeba pro integraci menšin do společnosti (aby šly do školy a uměly česky, nekončily automaticky ve zvláštní škole, bez vzdělání, na pracáku... znáte to, prostě širší souvislosti) a proč jsou tedy v zájmu nás všech, i Vás, ač si to možná ani neuvědomujete.
A stále bude 15% nepokrýté populaceKdežto teď chodí do školy všechny děti...
Oceňuji, že jste ochoten uznat, že Vaše nápady rovnou od útlého dětství diskvalifikují děti chudých rodičů. Jinak máte odněkud statistiky, že do veřejně financovaných (pro rodiče bezplatných; u nás mám pocit bezplatné školky na rozdíl třeba od Švédska nemáme; možná vyjma posledního, povinného roku), nechodí právě děti těch nejchudších, Nebo jenom mícháte jablka hrušky, aby řeč nestála? Protože pro dané téma je něco úplně jiného, když dítě do školky nejde, protože si to rodiče nemohou dovolit, nebo když dítě nechodí do školky třeba poroto, že otec vydělá dost na to, aby matka mohla pohodlně zůstat s dětmi doma podle vlastního uvážení.A stále bude 15% nepokrýté populaceKdežto teď chodí do školy všechny děti...
To to jako vazne musim vyplnit? To mi jakou muzou naridit?Ale o tom zde už dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!
Co kdyz se chci demokraticky rozhodnout, ze nechci?Zjevně nechápete význam slova demokracie. Ale ono to je jedno. Každý debil může plácnout cokoli a nějak do toho zamotat demokracii...
Zjevně nechápete význam slova demokracie.To je celkem běžný jev, ale co je horší - spousta lidí považuje slova "demokracie" a "svoboda" za synonyma, přitom jsou tyhle dvě veci v opozici (víc demokracie znamená míň svobody a opačně).
No zrovna národnost a náboženské vyznání je jako jediné nezjistitelné z už existujících databází a zároveň dobrovolné.Podle mě např. způsob dojíždění je také nezjistitelný. Respektive něco by šlo vytáhnout z databází openkrad a něco z CCTV s rozpoznáváním SPZ, ale moc přesné to nebude a nedetekuje to chodce a cyklisty.
Nejsem právník, ale co následující scénář?
Vy nevyplníte rodné číslo, ČSÚ vám udělí pokutu a jako důkaz předloží arch. Tím bude prokázáno, že jste porušil zákon a vy budete muset zaplatit pokutu. Následně sice budete (snad) moci zažalovat ČSÚ za porušení zákona, ale jelikož ten zákon nestanoví žádné sankce, ČSÚ se nic nestane. A i kdyby nakrásně ČSÚ nějakou (symbolickou) pokutu zaplatil, nebude ji platit vám, takže vy stejně přijdete o 10000 Kč. ČSÚ (tedy stát) by ji zaplatil nějakému jinému orgánu (tedy státu) a nula by od nuly pošla.
V emerických detektivkách sice soudci s oblibou vyřazují důkazy získané v rozporu se zákonem, ale jednak nejsme v emerice, jednak si nejsem jistý, jestli by podobný princip platil i ve správním řízení, ve kterém by se řešila pokuta.
V emerických detektivkách sice soudci s oblibou vyřazují důkazy získané v rozporu se zákonem, ale jednak nejsme v emericeTak to se děje nejen v "emerice" (proč to píšete takhle? jste dementní?), to se v určitých případech děje i v této republice. A má to svůj důvod.
Píšu to proto, že spousta lidí žije v představě, že když něco viděli v americkém (abyste se nepotento) seriálu nebo filmu, musí to tak automaticky fungovat i u nás.
to se v určitých případech děje i v této republice. A má to svůj důvod.
Jistě, má to svůj důvod a je to v pořádku. Na druhou stranu, z těch filmů a seriálů to vypadá, jako by bylo běžné, že sebemenší chybička při vyplnění formuláře automaticky zajistí zamítnutí důkazu. Což samozřejmě není pravda - a už vůbec ne v našich podmínkách.
že sebemenší chybička při vyplnění formuláře automaticky zajistí zamítnutí důkazu. Což samozřejmě není pravda - a už vůbec ne v našich podmínkách.Docela by mě zajímalo, jak vypadá taková "sebemenší chybička". To se třeba u data smí člověk seknout o týden, u znaku v textu o dva znaky Unicode, nebo jak je to? Podle mě je něco buď správně, nebo není, nic mezi tím. Odchylka se nepřipouští. I v naší republice je možné např. zastavit proces, dojde-li v něm k formálním chybám. Někdy jsou ty chyby způsobeny záměrně...
A škoda vznikne třeba tím, že napíšu do národnosti "třetí říše" jako víru uvedu "víru v konečné řešení" nebo podobně.Tak to bude za půl až za tři.
loc://
, který by sežral zeměpisné souřadnice (nebo ještě lépe celý tracklog) a ukázal je na mapě, kterou uživatel preferuje. Trošku to řeší GeoHack, ale pořád nic moc.
rfc://5870
(ano, to už začíná být trochu choré)
Vy nevyplníte rodné číslo, ČSÚ vám udělí pokutu a jako důkaz předloží arch. Tím bude prokázáno, že jste porušil zákon a vy budete muset zaplatit pokutu.ČSÚ pokutu neuděluje. Přestupky projednává úřad obce s rozšířenou působností (§ 28, odst. 5 zákona 296/2009 Sb.) a ČSÚ je toliko účastník řízení (§ 27, odst. 1, písm. b správního řádu). Správní orgán by měl takový důkaz odmítnout (viz např. judikát VSPH 6 A 31/96).
Následně sice budete (snad) moci zažalovat ČSÚ za porušení zákona, ale jelikož ten zákon nestanoví žádné sankce, ČSÚ se nic nestane.Jedna věc je žaloba na ČSÚ pro porušení zákona 296/2009 Sb. (o náhradu škody), druhá věc je návrh na zahájení řízení o přestupku proti sčítacímu komisaři nebo jiné osobě, která by s archem nebo zjištěnými údaji naložila protizákonně (§ 28, odst. 6 a 7 zákona 296/2009 Sb. - pokuta do 100 000 Kč), pak tu máme odpovědnost ČSÚ za únik citlivých osobních údajů a konečně poslední věc je soudní žaloba na přezkoumání přestupku podle § 83 přestupkového zákona (pokud byla uložená pokuta potvrzena i odvolacím orgánem, tedy krajským úřadem). Čili: pokud budou údaje použity nezákonně, ČSÚ i konkrétního člověka lze žalovat o náhradu škody, daného člověka lze oznámit pro podezření ze spáchání přestupku, ČSÚ lze oznámit pro podezření ze spáchání správního deliktu proti zákonu o ochraně osobních údajů. Proti uložení pokuty se lze bránit již v řízení první instance, u odvolacího řízení a nakonec žalobou ke správnímu soudu.
Jedine to, ze stat bude mit blba data (jak nekdo pise o mensinach), a zhorsi se uz tak mizerna uroven verejne sluzby.
S tím můžete strašit leda předškoláky. Vliv sčítání na kvalitu veřejné služby je nulový, už jen pro desetiletý interval mezi sčítáními. Historky o vylepšení např. hromadné dopravy na základě údajů ze sčítání jsou zjevně nereálné. Dopravce přece sám ví nejlépe, jak má vytížené spoje atd.
Dopravce přece sám ví nejlépe, jak má vytížené spoje atd.A nejen dopravce. Kdokoli, kdo někdy použil např. MHD, může vidět, tře třeba tramvaj X je kolem poledního vždy plná, kdežto autobus Y jezdí kolem jedenácté večer každých deset minut - a vždy prázdný...
Kdyz to vyplnite blbe, co tim muzete ziskat?Když to vyplníme dobře, co tím můžeme získat? Jak se říká: nikomu nepomůže, nekomu ublíží. Anonymně jim klidně pošlu některé údaje zcela pravdivě vyplněné. Ovšem jejich "anonymizování dat" je něco úplně jiného.
Kdyz to vyplnite blbe, co tim muzete ziskat? Jedine to, ze stat bude mit blba data (jak nekdo pise o mensinach), a zhorsi se uz tak mizerna uroven verejne sluzby.Další naivní. Ty si fakt myslíš, že sčítání lidí a plánování veřejné služby nějak souvisí? Až si půjdeš do obchodu pro jídlo, tak se zamysli, odkud ten obchod ví, kolik má mít zásob, aby vyšlo na všechny. Obchodník to dokáže odhadnout i bez sčítání lidu. Stát nebo obec má plno informací k tomu, jak zjistit potřebné údaje (namátkou: trvalé bydliště, zaměstnavatel každé osoby -- z jeho účtu se platí daně), ale stejně nejjednodušší je, když úředník zvedne pr*el a podívá se ven, jak vypadá skutečný svět. Kritický článek o tom napsal někdo ze SSO, buď matějka nebo Mach, teď nevím.
Kritický článek o tom napsal někdo ze SSO, buď matějka nebo Mach, teď nevím.
Aha, super, takze nejake pracovnice Ceske posty budou provadet kontrolu formularu, kde je jmeno, prijmeni a pro jistotu i RC.Nikoli nezbytně.
Za Rakouska-Uherska byla monarchie. To bylo něco trošku jiného, lidé právně patřili feudálovi, tak si je posčítal, aby věděl, kolik lidí musí platit berň. Proč se to sčítá teď, to je nepochybně záhada. Řekl bych, že to je v rámci akce: "Co na sebe nebonzneš, to STB, vlastně stát, neví"
Proč toho chce stát o mě tolik vědět?Můžeš třikrát hádat. Napadají mě dva důvody.
K čemu a komu to poslouží?Nech se překvapit
Proč, když je to anonymní, musím vyplnit jméno, příjmení, datum narození a rodné číslo?Přece aby se mohlo zkontrolovat, že se sečetli všichni.
Co když dojde k zneužití, uloupení těchto formulářů?Tvůj problém.
Jen se divím, že ještě nechtějí vypsat, jaké mám peněžní ústavy, čísla účtů a přístupová hesla.Přijde, přijde, neboj. Nic se nesmí tak uspěchat, někdo by si mohl toho ubývajícího salámu všimnout. Někde už to taky mají.
Přece aby se mohlo zkontrolovat, že se sečetli všichni.U voleb to funguje anonymně i s kontrolou :)
proc to neni reseno tim jednosmernym hashem v podobe caroveho kodu na archu, jehoz prevzeti jsem podepsal?Proč, když je to anonymní, musím vyplnit jméno, příjmení, datum narození a rodné číslo?Přece aby se mohlo zkontrolovat, že se sečetli všichni.
Bydliste matky v dobe narozeni:Tak tam napiš: Pchjong-Yang, Korejská Lidově Demokratická Republika
Koneckonců já také volím cestu nejmenšího odporu; emigruji a žijte si tu, jak chcete.
Ale kam? Já o tom taky přemýšlel, jenže v Kanadě a obecně ve Skandinávii jsou spousty trhlých socialistů, humanitních vědců, ochránců lidských práv a feministek, USA a Velká Británie s Commonwealth of Nations zavánějí slušnou nesvobodou a Japonsko leze USA do zadnice, seč může.
jak docílit toho, aby se lidi sebrali a svrhli tenhle kleptokratickej režimPostaci par psychopatu jako ja, jenom pro vsechno co je svaty a dobry, nedavejte mi moc, protoze skoncim jak Kaddafi (a pak toho budete litovat).
Dobrý den, vzhledem k ochraně a zneužitelnosti osobních údajů bych rád položil tyto otázky. 1.má policie,finanční úřad,soud a nebo nějaká soukromá firma povoleno používat údaje obsahující rodné číslo získané sčítáním popř. později údaje obsahující rodné číslo prohlížet? 2. kdo bude mít přístup popř. múže získat přístup k archivovaným údajům obsahujícím rodné číslo? děkuji a přeji krásný den (DDCHICAGO) Odpověď: Dobrý den, použití r.č. na sčítacím listu osoby je povoleno zákonem č. 296/2009. Při sčítání slouží k odstranění duplicitně vyplněných formulářů. Okamžikem, kdy jsou údaje převedeny do vnitřní databáze, jsou vymazány veškeré identifikace osoby a domácnosti včetně r.č. Zákon ukládá povinnost následně veškeré papírové formuláře fyzicky zlikvidovat a neidentifikovatelné osobní údaje budou po zpracování předány státnímu archivu. Žádné osobní údaje získané při sčítání nesmí být poskytnuty žádné jiné instituci (policie, finanční úřad apod.). (zdroj http://vipchat.novinky.cz/archiv/01081-stanislav-drapal.html)Mgr. Barbora Serbusová z ČSÚ:
Jak je uvedeno i v zákoně o sčítání, osobní údaje získané sčítáním jsou opravdu využity pouze ke statistickým účelům a nebudou (a ani nemohou) být předmětem vymáhání případné pokuty. Základním principem statistiky je shromažďování individuálních informací, které se zpracovávají a publikují jako hromadné jevy. Dle § 22 zákona č. 296/2009 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů, budou sčítací formuláře po ukončení zpracování výsledků sčítání zařazeny do skartačního řízení. Sčítací formuláře převedené do elektronické podoby při zpracování a elektronické formuláře vyplněné povinnými osobami budou anonymizovány (tzn. dojde k odstranění identifikátorů RČ, jména a příjmení, data narození, které bude nahrazeno vypočteným dokončeným věkem osoby a rokem narození). (zdroj http://www.abclinuxu.cz/blog/mavater/2011/1/scitani-lidu-a-bezpecnost)Povšimněte si, že v prvním příspěvku se píše o vymazání veškeré identifikace osoby a domácnosti, ve druhém příspěvku je anonymizace popsána konkrétněji a vůbec se nedotkne identifikace domácnosti. Možná by bylo dobré do kolonky "víra" mít možnost vyplňovat "věřím v ČSÚ". Já tedy nevěřím.
Článek 9
(1) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na:
a) práce ukládané podle zákona osobám ve výkonu trestu odnětí svobody nebo osobám vykonávajícím jiný trest nahrazující trest odnětí svobody,
b) vojenskou službu nebo jinou službu stanovenou zákonem namísto povinné vojenské služby,
c) službu vyžadovanou na základě zákona v případě živelních pohrom, nehod, nebo jiného nebezpečí, které ohrožuje životy, zdraví nebo značné majetkové hodnoty,
d) jednání uložené zákonem pro ochranu života, zdraví nebo práv druhých.
Pokud by se vyplneni dalo kvalifikovat jako prace, nebo sluzba statu, tak jelikoz je nucena (pod hrozbou pokuty), mohla by byt protiustavni.
Coz by bylo idealni, nejradsi bych nevyplnil narovinu jako protest a dosahl toho aby byl stat bezzuby.