Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Při pročítání některých recenzí a diskusí jsem si říkal: Proč dělají vždy takovou vědu zrovna z instalace? Tento příspěvek shrnuje společné prvky instalace různých binárních distribucí. Sám jsem instaloval Fedoru 1, Slack 10.0, Debian Sarge (+ Ubuntu) a NetBSD.
Poznámka dopředu: Tento krátký zápis si neklade za cíl vyčerpat všechny možnosti a ani já nejsem vševědoucí.
Úplně na začátku je potřeba si uvědomit, k čemu má počítač sloužit. Podle toho si vyberte distribuci.
Každá instalace je variantou na pár témat:
Ad 1: Vždy to za mě udělalo bootovací CD a já jsem nemusel nic řešit. I když... pokud máte nějaký nový hardware (jako byl ještě před pár měsíci SATA řadič), tak musíte dát při bootu správné parametry. Ty ovlivňují třeba vlastnosti grafiky v textovém režimu, detekci SCSI zařízení, ACPI a dalších podsystémů.
Ad 2: Toto je téma na dlouhé debaty, protože ideální řešení neexistuje. Při dělení disku je potřeba zvážit několik věcí:
/
. Ten jediný musí být celý viditelný
BIOSem/usr
, /var
nebo
/home
Ad 3: Toto většinou probíhá "samo".
Ad 4: V této fázi se většinou nastavují časová pásma, síťové parametry atd. Nejdůležitější je ale nyní zvolit heslo superuživatele - roota. To je vhodné mít ve svém vlastním zájmu silné. Jak na to se zde také probíralo
Ad 5: probíhá různě v závislosti na distribuci. Toto je běžné u linuxových distribucí, ale třeba u BSD se toto nevyskytuje a další software se tam řeší systémem portů.
A to je všechno. Pokud něco takového děláte poprvé, nejlepší je vyhradit si na to čas a disk, tak to určitě půjde. Ještě něco: pokud o Linuxu nevíte nic, přizvěte si k tomu někoho. Pokud to nejde, zvolte distribuci, která je hned po instalaci připravena pro použití jako desktop. Podle mých pozorování a referencí to jsou třeba Mandrake, Ubuntu nebo Fedora.
P.S.: Příště už napíšu o instalaci a základní konfiguraci NetBSD a IPF
Tiskni Sdílej:
[tomas@mazur tomas]$ free -m total used free shared buffers cached Mem: 250 248 2 0 5 57 -/+ buffers/cache: 185 64 Swap: 705 225 480