V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
jsme se tuhle o technologii učili o nejrůznějších metodách svářeníCo se týče metod sváření, tak to by sem mohl naběhnout PT, ten by nás jich naučil plus minus nekonečno (spíš tedy plus).
Nerealistické vykreslení skutečností u filmů mi moc nevadí -- nejedná-li se o dokument, že. Beztak to poznám jen u oborů, který znám.Druhá věta plně vysvětluje tu první.
a proto je nutno obcas neco prohodit treba o prokletych franzouzskych basnicich, to protahnou drzku i konkurenti z gymnazia ...To teda jo. A naopak gympláci před průmyslovákem mohou zase vyplodit nějakou lidovou moudrost typu "Ampérmetr je zařízení k měření velikosti protékajícího náboje.", z čehož průmyslovák jistě padne na prdel minimálně tak, jako gymplák z toho průmyslovákova Rimbauda...
Deti se maji ucit to nejzajimavejsi, aby je to motivovalo zajimat se dal o ten obor.Až na to, že to nejzajímavější je bez základů - systematiky - dost často naprosto nepochopitelné. Bez těch nezajímavých a nudných záležitostí jaksi totiž dost často těžko poznat, co je na tom zajímavém zajímavé.
To je zajímavé, kolik se v podstatě kdekoliv najde odborníků na to, jak by měly školy učit.Nikde jsem netvrdil, ze jsem odbornik.
Až na to, že to nejzajímavější je bez základů - systematiky - dost často naprosto nepochopitelné. Bez těch nezajímavých a nudných záležitostí jaksi totiž dost často těžko poznat, co je na tom zajímavém zajímavé.Nemuzu souhlasit. Zajimave je podle me na zacatku to, co si clovek muze osahat. Systematiku si osahat nemuze. Ruku na srdce - kdybyste mel hodinu na to, vysvetlit treba diteti, k cemu je dobra biologie, tak mu nezacnete kreslit diagram "rise zivocichove - kmen strunatci - trida savci - atd.", ale proste ho vezmete do lesa a berete to po prikladech (i kdyz, mozna ze dite s Aspergerovym syndromem by ten prvni pristup ocenilo vic). Kdyz bude mit zajem, ten diagram si muze precist v encyklopedii. Ale diagram sam o sobe zajem v nikom nevyvola. Jina vec je, ze zajimavych temat je cela siroka skala, takze vybrat muze byt dost ozehava zalezitost. Ale pokud si myslite, ze mate konkretni protipriklad, kdy moje tvrzeni neplati (a tedy je neco opravdu nepochopitelne bez systematiky), sem s nim!
Tak prave kdyz mluvite o pochopeni, tak to je neco, co bez systematiky proste nedate. Je rozdil mezi "tak nejak to pry je" a "je to takhle, protoze". Bez systematiky a nudnych (bohuzel nutnych) zakladu pod tim musite verit, protoze nevite. U teologie je to v poradku, u historie take.Problém popsaný výše je ale jiný, totiž ten, že pokud se začnete učit systematicky něco, o čem prakticky nic nevíte nebo jste to dokonce v životě neviděl, tak musíte věřit tak jako tak a navíc vůbec nemáte motivaci dotyčnou oblast systematizovat. Je to stejný přístup, jako začít se učit jazyk podle systematické gramatiky. Jde to, ale je te enormně nepraktické, protože než nějaký poznatek budete moci reálně v praxi upotřebit, uteče vody. Můžete dokonce umět celou gramatiku nazpaměť a stejně se nedomluvíte. (Jistěže existuje pár výjimek, z nichž rekrutují někteří klasičtí filologové, jimž tenhle styl učení i praxe vyhovuje
Dej nekomu rybu, den nebude hladovet. Nauc ho rybarit, uz nikdy nebude muset hladovet. Ale rybareni neni jen "hod tam sit, pockej a vytahni". Potrebujete vedet kde lovit, co lovit, jak se to chova a vypada atd, tedy systematiku i postupy naraz. To, co navrhujete je naucit napichnout zizalu nebo kolinko na hacek a hodit to do nejblizsi vodni plochy.Opačný přístup, který se ostatně praktikuje ve školách je, že se nazpaměť naučíte různé druhy ryb a žížal, různé druhy háčků a návnad (pokud tedy budete mít vůbec chuť a schopnost se to naučit), ale nikdy se nedostanete k rybníku a jediná ryba, kterou jste kdy viděl, jsou "rybí prsty" ve školní jídelně. Pak z toho zdárně dokonce složíte písemnou zkoušku, ale když pak budete stát u rybníka, budete přemýšlet, jestli ta ryba vypadá stejně jako ta na obrázku a že u sebe nemáte ten správný háček (nebo počkat, jak to tam bylo v té kapitole o háčcích...). Holt jste ignoroval realitu.
Skola by prave mela ucit systematiku, postupy i ucel. Ukazovat jak, proc a k cemu to pak je. To je treba slabina vyuky matematiky. V historii matematika nevznikla sama pro sebe v mozcich uchylu. Je to jen nastroj vytvoreny fyziky, staviteli a podobnymi, protoze potrebovali popsat a modelovat skutecne deje a problemy.Takže škola by měla učit, jak se ze skutečné potřeby může odvodit systém. Nikoliv systematiku, jako pro mozky úchylů.
Kdyz budete vyucovat jen nasledky samy bez pricin, pak vyucujte fakt leda tu teologii nebo dejepis, protoze vychovavate verici, nikoli chapajici. Priciny bez nasledku ale, coz je zajimave, vlastne nikdo vyucovat nechce, nesmyslnost tohoto opacneho extremu uz je totiz asi prilis zrejmaJenomže systém napasovaný na skutečnost je v poznávacím procesu právě následek a vyučovat systém bez vyučování toho, k čemu je systém vlastně dobrý, je vyučování následku bez příčiny. Je to opravdu zajímavé, proč se do vyučování příčin vlastně nikomu nechce. (To totiž logicky relativizuje následný systém, který už není absolutní, ale odvozený, což přináší nepříjemné otázky, na které není hned po ruce odpověď, tj. nároky na skutečné vzdělání vztažené k realitě, nejen vzdělání "v systému" atd.).
Nic proti nicemu, ale vetsinou je dobre postupovat od jednoducheho ke slozitemu. I v programovani se zacina s "Hello, world" a ne prispivanim do kerneluJenomže dilema diskuse výše není Hello world vs. přispívání do kernelu, nýbrž Hello World vs. nauka o rozdělení programovacích jazyků.
v praktickem zivote je to uzitecne daleko mene, nez napriklad algoritmizace a logicke uvazovani.Možná pro geeka, co se živí programováním.
Matematika je hlavne o reseni problemu hlavou, a ne o nauceni se predepsanych algoritmu na algebraicke manipulaceStejně jako výše - bez těch algoritmů algebraické manipulace se při jakékoliv složitější matematice jaksi nehneš.
To je non-sequitur. K cemu je dnes v praktickem zivote uzitecna geometrie, veci jako Thaletova veta, nebo veta o vnejsim uhlu? Vzdyt si priznejme, ze se to uci proto, ze tak delali Rekove. Ja chci ucit premysleni, a algoritmizace jako obor poskytuje zajimave elementarni problemy na premysleni, a zaroven i prakticke aplikace. Je zcela zcestne ji opomijet, navic v situaci, kdy drtiva vetsina absolventu matematiky a fyziky na VS tak ci onak konci ve vyrobe software.v praktickem zivote je to uzitecne daleko mene, nez napriklad algoritmizace a logicke uvazovani.Možná pro geeka, co se živí programováním.
No, uznavam, ze zakladni algebraicke manipulace potreba jsou. Ale priklady, co se uci ve skole byly casto o dva rady umelejsi, nez co se pak skutecne ve fyzice potrebovalo. Argument o tom, ze se to clovek tak vic nauci se IMHO precenuje. Ono se to mozna clovek i hur uci, kdyz nevi, k cemu to vlastne bude dobre. Dalsi priklad - ve skole jsme travili spoustu casu na ruznych (casto dost bizarnich) typech rovnic o jedne nezname. Pritom umet vyresit soustavu vice linearnich rovnic je mnohem dulezitejsi, nez umet resit slozite racionalni, logaritmicke a goniometricke typy (to jsou prave veci, ktere - vyjma nejakych jednoduchych prikladu - patri na VS; na druhou stranu, nevidim duvod, proc na gymplu neresit treba nejakou jednodussi diferencni rovnici). Kdyby se to delalo podle praktickych prikladu, tak by tak jasne vyslo.Matematika je hlavne o reseni problemu hlavou, a ne o nauceni se predepsanych algoritmu na algebraicke manipulaceStejně jako výše - bez těch algoritmů algebraické manipulace se při jakékoliv složitější matematice jaksi nehneš.
Je zcela zcestne ji opomijet, navic v situaci, kdy drtiva vetsina absolventu matematiky a fyziky na VS tak ci onak konci ve vyrobe software.Na VŠ možná, ale tam už se zase neučí Thaletova věta nebo věta o vnějším úhlu (kromě případů, že to absolvent bude potřebovat) A tam, kde se to učí, není v žádném případě jisté, co bude dotyčný žák v životě dělat. (A pravděpodobnost říká, že programátor z něj nebude.)
Zrovna k matematice bych měl co říct. Když jsem šel na gympl, začaly se vyrábět PMD-85, náš pionýrák je nakoupil a mne děsně bavilo si na tom programovat. Jenže k tomu byla potřeba analytická geometrie, tím pádem se z ní stal můj koníček. A jelikož jsem měl celý život velmi špatnou paměť, naučil jsem se raději naprosté minimum vysokoškolské matematiky - a to mi stačilo k tomu, že jsem si dokázal sám odvodit cca 80 % probírané středoškolské matematiky. Než bych si zapamatoval vzoreček, raději jsem si ho během písemky nebo u tabule odvodil. Matikářka mne za to nenáviděla.
Chtěl jsem tím jen říct, že většina středoškolské (gymnaziální) matematiky je úplně zbytečné trápení studentů, dá se naučit za měsíc.
domnívám se, že budoucnost matematiky na SŠ je hlavně v kurzech "Vyšší matematika", olympiádách a podobných akcíchPromiňte, ale vidět budoucnost něčeho, co je v principu pro všechny (matematika není žádný volitelný předmět) v něčem, co je pro ~5 % studentů, je dost alibistické. Tady se řeší, jak udělat stravitelnou matematiku pro všechny, ne co učit v nějaké nadstavbě.
Olympiády ještě beru, ale volitelné kurzy na škole by měly být dostupné pro všechnyDostupné pro všechny možná, ale ne určené pro všechny. Vemte si, že z hlediska odučených hodin má i u člověka, který ty semináře navštěvuje, ~75 % hodin ta základní, bezúčelná, nudná matematika. Do toho si dejte, že přes 60 % studentů si tyhle kurzy nevybere, ať už z nezájmu, nebo proto že se musí učit něco jiného.
Jak jinak dostanete tu "zajímavou" matematiku, se kterou oslovíte spoustu studentů, aniž byste musel učit full-time na střední?Já nijak, ale kdybych to chtěl udělat, tak jdu dělat na ministerstvo, do scia nebo do inspekce. Rozhodně ne na školu, to nemá smysl.
tu "zajímavou" matematiku, se kterou oslovíte spoustu studentůTohle je podle mě trochu přehnané, není potřeba učit "zajímavou" (nebo "sexy") matematiku. Jde o to, aby matematika (nebo jiný předmět) měla větší smysl. Např. pokud se půl roku učí stereometrie a vrcholem je tam řez krychle rovinou, tak je to podle mne ztracený čas. Kdyby se místo toho třeba učila pravděpodobnost/statistika na vyšší úrovni (a to i kdyby studenti neuměli žádné vzorečky, ale třeba počítali příklady Monte-Carlo v Excelu), dalo by jim to IMHO mnohem víc.
...domnívám se, že budoucnost matematiky na SŠ je hlavně v kurzech "Vyšší matematika", olympiádách a podobných akcích.
I současnost. Ale byl bych pro zpětné zavedení povinné maturity z matematiky.
Pro jsem z toho důvodu, že jsou tu lékaři/právníci/... chlubící se neznalostí matematiky vyšší než trojčlenkaNo a? Já taky nemám trvalé znalosti práva a patřičné zákony si vždycky nastuduji až, když mě zajímají, nebo je potřebuju.
matematika je přece především o schopnosti přemýšlet!To zcela nepochybně je, ale rozhodně ne ta středoškolská.
To zcela nepochybně je, ale rozhodně ne ta středoškolská.
Hehehe, tak proč ti budoucí právníci nechápavě čumí na komplexní čísla a dokud se nenadrtí vzorečky, netuší oč běží?
Osobně si myslím, že matematika, čeština a cizí jazyk jsou prostě tři věci, v kterých by měl mít každý středoškolák určité znalostiZcela souhlasím. Jenže onen gymnaziální předmět jménem čeština nemá s češtinou už skoro nic společného, jsou to v podstatě dějiny literatury. V jejich povinném zkoušení smysl nevidím, ba ani v oddělování dějin literatury od ostatních dějin.
a IMHO to patří k věcem, které by měl středoškolák umět se stejnou jistotou jako shodu podmětu s přísudkem.Myslím, že tento relativní příměr o většině středoškoláků platí
Anička, či třeba Kyosuke neodkazují jinam?Nevím kam odkazuje Anička, ale Kyosuke většinou odkazuje na počítače, Startrek, nebo na fyziku černých děr (alespoň dvakrát co jsem s ním měl tu čest to skončilo u něčeho z tohoto
Hele, o tom Pythagorasovi už jsme se jednou bavili a prostě když vylezeš od PC někam jinak, asi tam nebudou odkazovat Knutha.Jasně, tam se budou odkazovat na spoustu jiných zajímavých věcí, které stejně nejsou součástí povinné četby. Když vylezu od počítačů, tak stejně nakonec skončím u fyziků, matematiků, nebo chemiků.
Aby budoucí inženýry varovala, že Lepší je často nepřítelem Dobrého - a Nejlepší může být nepřítelem jich obou, ale to už obvykle bývá příliš pozdě.Je to docela zajímavá povídka. Upřímně - nikdy by mě (a nejenom mě, ale i mnoho jiných) nenapadlo přemýšlet jako Clarke. A jeho představa nemusí být vzdálená pravdě. Na MIT si to nejspíš mysleli taky. Problém je, že takovou myšlenku nemůžete říct na přednášce. Z celého ročníku je tam tak polovina a z té poloviny 80% studentů podřimuje. Tak to dali jako povinnou četbu. Ale dneska je jiná doba - a taky internet. V současnosti by se zase z jiných důvodů měla jako povinná četba dávat The Art of Unix Programming, ale to by někteří Jardové třeba nerozchodili.
Pod moderni matematikou si predstavuji duraz na diskretni matematiku, logiku a algoritmizaci- tedy opět věci užitečné tak akorát pro matematiky a programátory. Na druhou stranu například takoví stavaři, kteří geometrii potřebují, by se jí museli doučit až při studiu oboru. A teď otázka - koho je víc, programátorů či stavařů? Co se týče těch tvých zajímavých oborů, co by se mohly učit, tak při bližším pohledu moc zajímavé nejsou:
Take zajimava by mohla teorie her (a linearni programovani)- aneb další záležitost pro programátory, ostatním k ničemu
reseni soustav lin. rovnic- to se na gymplu bere
reseni lin. diferencnich rovnic- to se dělá až na VŠ a je to dobře - i tam s tím má spousta lidí problémy.
zaklady teorie grup a kongruence- v životě jsem neslyšel, co to je, takže to asi nepotřebuju. A tak dál. Většinu toho, co tady zmiňuješ jako základ, který by se měl všeobecně učit, jsou věci vyloženě pro úzkou skupinu lidí. Ostatní to nechápou a když to dáš na všeobecné školy, tak s tím budou mít problémy.
Když on mluví o moderní matematice, Vy mu do úst vkládáte, že jen taková by měla být na SŠ, tečka.Kde?
Když on mluví o zajímavých oborech, Vy mu argumentujete, že jsou nanic.Hm, pravda, že se vůbec snažím. Vysvětlovat bandě geeků, že to, co je pro ně zajímavé, je pro 98% populace naprosto nepochopitelné, nudné a nevyužitelné, to skoro nemá cenu.
Hm, pravda, že se vůbec snažím. Vysvětlovat bandě geeků, že to, co je pro ně zajímavé, je pro 98% populace naprosto nepochopitelné, nudné a nevyužitelné, to skoro nemá cenu.Ještě že neděláte odpovědného redaktora v nakladatelství Dokořán. To bychom se asi série Průvodce pro každého vůbec nedočkali, co? A že takové Matematika, Logika nebo Kryptografie jsou úžasné kousky, které jsou (podle toho, co vidím ve svém okolí) stravitelné i pro normální lidi, ačkoliv se zabíhá do témat, o kterých jsem na informatickém studijním oboru na VŠ ani nezaslechl.
(podle toho, co vidím ve svém okolí)A tím je to dané. (A nebo to zkusím: kolik z těch normálních lidí dělá v továrně u pásu, v obchodě u pokladny, u lopaty...?)
Zaměřím se jenom na jeden kousek, který prakticky postihuje vše:Tomu se ve slušné společnosti říká vytrhávání z kontextu.
dělá v továrně u pásu, v obchodě u pokladny, u lopatyKolik z těchhle lidí studovalo gympl? Zbytečné otázky, zbytečné odpovědi, vše zcela mimo podstatu věci. Mimochodem, jestli někdo považuje logiku za důležitou pouze pro vysokoškoláky, nebo nedejbože pouze pro ajťáky, je pravděpodobně na místě očekávat od něj manipulativní chování, nebo ne?
Mimochodem, jestli někdo považuje logiku za důležitou pouze pro vysokoškoláky, nebo nedejbože pouze pro ajťáky, je pravděpodobně na místě očekávat od něj manipulativní chování, nebo ne?A už jsi přestal bít svoji matku?
Kdybys byl býval mlčel, zdál by ses být moudrým. Teorie her a LP není pro programátory, ale v první řadě pro ekonomy (a každého, kdo chce ekonomii pochopit).Take zajimava by mohla teorie her (a linearni programovani)- aneb další záležitost pro programátory, ostatním k ničemu
zaklady teorie grup a kongruence - v životě jsem neslyšel, co to je, takže to asi nepotřebuju.Nepotřebuješ sčítat a násobit?
Mne teda literatura prisla sem tam docela uzitecna. Kdyby se dal adekvatni prostor ceskejm patlalum, rozumej tak 5% misto soucasnych 50%, tak bych do ni byl mozna i nadsenec. Mezi temi zahranicnimi, zejmena pak z 20. stoleti, se uz naslo docela dost zajimavejch del (Nemluve pak o 2. polovine a Sci-Fi ).
Jen me starsne vytaceli ti Cesi, ti proste napsali nejakej blabol, na ktery se hned zapomelo, jenze holt ho napsali u nas, tak se o nem ucime. Jen by me zajimalo, jestli se pred rokem 93 ucili i Slovensti autori, protoze jest-li jo, tak to jen dokazuje minimalni dulezitost nejen jejich, ale i tech Ceskych.
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
Muj cestinar pjel odyJeště, že si na tobě nezasedl.
na Kunderu a ted se ukazalo,Teď se nic neukázalo. O tom, že psal básničky o SSSR, se vědělo vždycky -- a z toho by případné udavačství tak nějak plynulo, takže nic nového. Druhá věc je, že k tomu nechce znát -- to je to nejhorší. Kdyby řekl: "Jako mladej jsem byl zapálenej komunista, omlouvám se.", přejdu to. Když ale dělá mrtvého brouka a k ničemu se nezná, naprosto ho to sráží. Ostatně, takových "já se k ničemu neznám" jsou tady mraky. Namátkou třeba Jirka Dienstbierů, komunista, ze kterého mají (někteří!) lidé antikomunistu jen díky "pražskému jaru"... Ach jo.
a ted se ukazalo, jakej je on parchant...Učitel, nebo Kundera?
To je fakt, pravda o kundeře se ukázala už dávno: http://www.kresadlo.cz/svedectvi.htmna Kunderu a ted se ukazalo,Teď se nic neukázalo.
Why don't we just figure out where we're going and when we want to get there and then rate of speed equals distance over time.
Ja v tom nevidim zadny technicky problemTechnický problém v tom nebude, to je pravda. Problém bude v tom, že tenhle postup odporuje myšlení, které máme (většina z nás) zadrátované.
Tak proc neucit tu historii pozpatku?Celkem vydařený experiment je Tigridův Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu.Tim by se probraly ty nejdulezitejsi udalosti jako prvni.
Jednou z těch metod bylo svařování termitovou směsí.
Není lepší mravenčí?
Tiskni
Sdílej: