Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Řidič smrtící tramvaje, která zabíjela na Karlově náměstí v Praze, udělal velkou chybu - jel mnohem rychleji, než směl. Čím se ale liší od většiny ostatních řidičů pražských tramvají? Prostě si jen vytáhl Černého Petra...
V posledních letech sice pražskými tramvajemi nejezdím, ale celkem jsem se najezdil docela dost. Proto vím, jaký je jezdecký styl valné většiny řidičů tramvají. Řidič, který řídil onoho kritického dne tramvaj přes Karlovo náměstí, nebyl žádnou výjimkou. Jeho styl se od mnoha jiných řidičů nelišil.
V tramvajích se setkáváme s mnohými nešvary, kterých se jejich řidiči dopouštějí:
Ať už jsou řidiči tramvají nuceni k podobným kouskům nerealisticky navrženými jízdními řády, bezohlednými řidiči aut nebo něčím jiným, každopádně je to pro cestující i další lidi nepříjemné až nebezpečné.
Vraťme se k nebohému řidiči smrtící tramvaje. On skutečně jezdil tak, jako mnoho jeho kolegů. Bohužel Černý Petr zůstal v ruce jemu - možná byla toho dne tramvaj v nepatrně horším stavu, možná bylo o trochu víc prachu ve žlábku kolejnice, možná že zafoukal boční vítr, možná.... Nechme toho. Nechť je to výstrahou pro ty, kdo se v kabině tramvaje chovají stejně nebezpečně - příště může Černý Petr uvíznout v ruce prozměnu jim.
Tiskni
Sdílej:
Intenzivní zvonění na řidiče, který nemůže odjet z kolejiště, i kdyby stokrát chtělPokud řidič nemůže z kolejiště odjet, i kdyby stokrát chtěl, tak tam nemá co dělat (§22, odst.3 zákona č.361/2000 Sb.)
To by musela být nějaká jiná policie, než jakou jsem zatím poznal. PČR zajímá jen rychlost (a to pouze v místech, kde je upravena značkou nejméně 20 km/h pod smysluplnou hodnotu), dálniční známky a povinná výbava (občas ještě alkohol), měšťáky parkování. Tedy věci, za které se dá snadno a efektivně povybírat požadované množství pokut, ostatní jde mimo ně.