Vývoj linuxové distribuce Clear Linux (Wikipedie) vyvíjené společností Intel a optimalizováné pro jejich procesory byl oficiálně ukončen.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
...křikl ministr na řidiče, a ten poslušně přišlápl plynový pedál k podlaze. Ať se ale snažil sebevíc, ministrovy vlasy mohly vlát maximálně od špatně nastavené klimatizace. Okna byla totiž zavřená. Blížila se křižovatka a na semaforu před ní svítilo červené světlo.
"Vosol to, ať to stihnem před tim kamiónem!" pobízí politik šoféra. "Hele, viděls toho tiráka, ten čuměl co?" směje se nahlas ministr, "A támhle to vohni vpravo, je to zkratka". "Vždyť je to jednosměrka, tam nemůžeme" znejistí řidič. "Ale můžem, kdyžtak zapnem maják."
Audi se prořítilo jednosměrkou, několik cyklistů s předstihem instinktivně vyskákalo na chodník. Opět křižovatka, pneumatiky kvílí, bílá dodávka zastavuje pár centimetrů od dveří řidiče státní limuzíny. Řidič se sice mírně zděsí, ale pokračuje v jízdě, narozdíl od řidiče dodávky, který se vzpamatovává ze šoku.
Modrý vůz už ale brzdí před Strakovou akademií. "Ty vole, vosum dvacet devět, máme minutu náskok před premiérem." bije se v prsa ministr. Pravdu ale nemá, auto s premiérem právě brzdí přímo za ním. Řidiči obou vozidel se vzájemně plácají po ramenou, svorně říkají: "To byla jízda!" a společně odcházejí na panáka do vládní restaurace.
Příběh je kompletně smyšlený, nikdy se nestal. Ale některé jeho elementy jsou bohužel denní realitou, představující reálné nebezpečí všem účastníkům silničního, zejména pražského, provozu. Můžeme jen doufat, že budou tyto nebezpečné vozy, patřící hned do několika kategorií PrasiVozů, co nejdříve odstraněny ze silnice. Když ne dřív, tak aspoň při nejbližších volbách.
Tiskni
Sdílej: