V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Už jsem dlouho nikoho nekategorizoval, nějak se mi po tom stýská. Zejména včerejší zážitky z českých silnic mě inspirovaly k rozdělení těch, kteří se na silnici chovají jako "prasata" (skutečným prasatům, která rád pojídám v podobě řízků, se tímto omlouvám), a jejich vozidel.
Nejdřív pár definic. PrasiŘidič je člověk, většinou vlastnící řidičské oprávnění (není podmínkou), řídící motorové nebo nemotorové vozidlo způsobem, který výrazně ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu, případně i osoby, zvířata, rostliny a věci nezúčastněné. PrasiVůz je vozidlo řízené PrasiŘidičem (někdy upravené k většímu "prasení"), nejčastěji osobní automobil, nezřídka ale také třeba náklaďák, autobus, jízdní kolo apod.
Nyní PrasiŘidiče (a společně s nimi PrasiVozy) rozdělím podle typických rysů jejich chování na silnici. Reální PrasiŘidiči většinou patří do více kategorií.
Tyto kategie samozřejmě zdaleka nevyčerpávají (nejen) českou prasicí scénu, je to jen přehled toho, co já osobně na silnicích vídám nejčastěji.
Tiskni
Sdílej:
Nejodvážnější z nich si nechají spolujezdcem zvednout závoru, vjedou na trať, a pak si nechají zvednout druhou závoru - i na trati s rychlostí 160 km/h.To se dá zkusit vícekrát než jednou? Hm, nesnáším lidi co zápasí s vlakem, pak to má furt zpoždění
Dvojice stojanů za sebou se dnes už moc nevidí, ale u starších pump se vyskytují pořád. Na konkrétní příklad si teď ale nevzpomenu.
Jen trochu nechápu to "bližší/vzdálenější stojan". Ony jsou ještě někde 2 stojany za sebouDva stojany za sebou jsou skoro všude... Občas ještě tihle výtečníci dělají to, že sice zastaví u toho předního, ale jakmile jim sednete na lep a natankujete u zadního, zjistíte, že si dávají uvnitř benzínky kafe a vy jste uvěznění, protože vedle vás stojí náklaďák a za váma fronta.
Dva stojany za sebou jsou skoro všude...Asi netankuji těch "správných" pump (nejčastěji: JET, Esso, Unicorn, Hypernova - tam všude je jen jeden stojan)
Btw. moc hezký blog. Ani bych se nedivil, kdyby si ho někdo "vypůjčil" ke komerčním účelům
Testy na "duševní způsobilost" dělají, ale myslíte, že už někoho vyhodili
...umocňuje "stavební a dopravně-technický stav komunikace".To mi připomíná, že bych rád věděl, jaký je rozdíl mezi nepřizpůsobením rychlosti "stavu vozovky" a "dopravně-technickému stavu vozovky" (tak je to rozlišeno ve statistikách dopravních nehod). Podle mě je totiž to druhé podmnožinou toho prvního.