Amazon Web Services (AWS) oznámil (en) výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí americký stát Maryland s irským hrabstvím Cork a zajistí rychlý a spolehlivý přenos cloudových služeb a AI přes Atlantik. Fastnet je odpovědí na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém přenosu dat mezi kontinenty. Systém byl navržen s ohledem na rostoucí provoz související s rozvojem umělé inteligence a
… více »Evropská komise zkoumá možnosti, jak přinutit členské státy Evropské unie, aby ze svých telekomunikačních sítí postupně vyloučily čínské dodavatele Huawei a ZTE. Místopředsedkyně EK Henna Virkkunenová chce změnit doporučení nepoužívat rizikové dodavatele při budování mobilních sítí z roku 2020 v právně závazný požadavek.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Už jsem dlouho nikoho nekategorizoval, nějak se mi po tom stýská. Zejména včerejší zážitky z českých silnic mě inspirovaly k rozdělení těch, kteří se na silnici chovají jako "prasata" (skutečným prasatům, která rád pojídám v podobě řízků, se tímto omlouvám), a jejich vozidel.
Nejdřív pár definic. PrasiŘidič je člověk, většinou vlastnící řidičské oprávnění (není podmínkou), řídící motorové nebo nemotorové vozidlo způsobem, který výrazně ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu, případně i osoby, zvířata, rostliny a věci nezúčastněné. PrasiVůz je vozidlo řízené PrasiŘidičem (někdy upravené k většímu "prasení"), nejčastěji osobní automobil, nezřídka ale také třeba náklaďák, autobus, jízdní kolo apod.
Nyní PrasiŘidiče (a společně s nimi PrasiVozy) rozdělím podle typických rysů jejich chování na silnici. Reální PrasiŘidiči většinou patří do více kategorií.
Tyto kategie samozřejmě zdaleka nevyčerpávají (nejen) českou prasicí scénu, je to jen přehled toho, co já osobně na silnicích vídám nejčastěji.
Tiskni
Sdílej:
Nejodvážnější z nich si nechají spolujezdcem zvednout závoru, vjedou na trať, a pak si nechají zvednout druhou závoru - i na trati s rychlostí 160 km/h.To se dá zkusit vícekrát než jednou? Hm, nesnáším lidi co zápasí s vlakem, pak to má furt zpoždění
Dvojice stojanů za sebou se dnes už moc nevidí, ale u starších pump se vyskytují pořád. Na konkrétní příklad si teď ale nevzpomenu.
Jen trochu nechápu to "bližší/vzdálenější stojan". Ony jsou ještě někde 2 stojany za sebouDva stojany za sebou jsou skoro všude... Občas ještě tihle výtečníci dělají to, že sice zastaví u toho předního, ale jakmile jim sednete na lep a natankujete u zadního, zjistíte, že si dávají uvnitř benzínky kafe a vy jste uvěznění, protože vedle vás stojí náklaďák a za váma fronta.
Dva stojany za sebou jsou skoro všude...Asi netankuji těch "správných" pump (nejčastěji: JET, Esso, Unicorn, Hypernova - tam všude je jen jeden stojan)
.
Btw. moc hezký blog. Ani bych se nedivil, kdyby si ho někdo "vypůjčil" ke komerčním účelům
Testy na "duševní způsobilost" dělají, ale myslíte, že už někoho vyhodili
...umocňuje "stavební a dopravně-technický stav komunikace".To mi připomíná, že bych rád věděl, jaký je rozdíl mezi nepřizpůsobením rychlosti "stavu vozovky" a "dopravně-technickému stavu vozovky" (tak je to rozlišeno ve statistikách dopravních nehod). Podle mě je totiž to druhé podmnožinou toho prvního.
. Pak se poslusne odklidi ze stredove cary vsichni vedle sebe i do prikopu... V lete to resim jednoduseji, staci stazena okenka a silny hlas.
Blikacky nesnasim, to neni videt nikdy. Take jsem se zamyslel, jestli jsou vlastne svepravni nebo pouze nepremysli, kdyz si mysli, ze jednu ledku uvidi clovek na 100 metru nebo jeste lepe kdyz na nej posviti obycejnymi svetly. Ale brnensti cyklisti a ozralove na kolejich me vyskolili proc je za tmy dobre pouzivat (pokud teda naproti nebo prede mnou nikdo nejede a kolem silnice neni dostatecne osvetleni) i ve statlu dalkove. Opacnym extremem je sice tata, na svem votuzikole ma pomalu odrazek, ze pripomina ufo, ale zase je alespon viditelny z dalky. Dobre udelane kolo je sice fajn, ale problemem jsou bocni odrazky. Ve spajchnach jsou vylozene na <> pac tam vylozene zavazi (do doby nez se konecne ulomi) a kolikrat jsou mimo silnic pekelne nebezpecne. Mozna by je chtelo presunout nekam na ram. Dalsim zazrakem jsou odrazky na slapatkach, sice se na nich baziruje ale jednak se rady ulamuji a dale stejne z dalky nejsou videt. Me by se spise libila opravdu poradna odrazka vzadu i vepredu. Aby bylo kolo dobre videt.
Jinak myskarum bych kolikrat nejradeji otevrel dvere nebo po nich hodil hodne silne kladivo. Krome toho, ze jsou nebezpecni naprosto kazdemu v sirokem dalekem okoli me jeste s*rou tim, ze jsou naprosto nepostizitelni. Kdyz te predjedou a vlitnou na brzdy (jak ma kazdy ve zvyku -- predjede a hned brzdi, protoze metr pred nim je odbocka kterou chce jet) a ty do nich vrazis, je to tva chyba ze jsi nedodrzel bezpecnou vzdalenost. Svestky se s tim holt nes*rou, v lepsim pripade je to tvrzeni proti tvrzeni a v horsim, pokud jedes sam, tak mas smulu
. Ritolizkam mam zase kolikrat sto chuti vypnout pred ocima zapalovani aby si to poradne vyzrali, mozna by to pomohlo ale takovy sebevrah nejsem.
A stejne se asi nema cenu rozcilovat, dokud spolenost bude arogantni a netolerantni (ridic nadava na kolare a na chodce, kdyz jede na kole nadava na ridice a chodce a kdyz jde pesky tak zase nadava na kolare a ridice) tak se stav na silnici nezlepsi. A ono to neni jen na silnici, i napriklad v lesich se prohaneji arogantni hovada na horskych kolech rychlosti jak na dalnici, clovek pred nimi nestaci uskakovat (pokud jde nahodou s deckem nebo psem tak uz tuplem ne) a hovada se zenou jako by se nechumelilo, taktak ze se vejdou do zatacek a jeste si drze brzdi... Proste hruza
.
. Ten se vyznacuje tim, ze zasadne jezdi autem po care mezi pruhy a kde muze, tak zavazi. Se svym votuzidlem si to hrne na plny, a kdyz prijede na parkoviste tak pro zmnenu na plnou brzdu odzkousi ABS a auto necha tam, kde se zastavi (zarazi). Verny sve svidralske tradici nejlepe v poloze, kde na kolmem stani v poloze sikmo neomylne zabira 2 nebo 3 parkovaci mista kolem. A samozrejme, pokud nejaky masochysta zaparkuje vedle svidrala normalne a auto vyrovna, tak si muze byt jisty, ze bude mit z jedne strany vozidla novy nater...