Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Slovo solidarita slýcháme (nejen) v dnešní době velice často. Bohužel však v jiném významu, než je ten původní. Skutečný obsah se vytratil, a ze slova se stala prakticky jen pouhý nástroj v souboji politiků. Ke škodě všem.
Solidarita v původním (obecném) smyslu znamená, že se člen skupiny sdílí s dalšími členy část svých statků, práv apod. Důvody k tomuto počínání mohou být různé - dosáhnout nějakého společného cíle, pomoci členům v nouzi, využít něco zbytného (co se ale někomu jinému může hodit) a mnoho dalších. O to tu však nejde.
Na solidaritě není vůbec nic špatného, je to naprosto přirozená věc. Co však už špatné je, že se tento pojem v myšlení a ústech mnoha lidí scvrkl na něco úplně jiného, co už sem příliš nepatří. A to v solidaritu vynucenou (též násilnou, přikázanou apod.), kdy člověk něco poskytuje jen proto, že je k tomu donucen. Nemusí se jednat o donucení ve smyslu množství, ale i formy, času apod.
Pokud politici hovoří o solidaritě, mají prakticky vždy na mysli toto. Například: "Míru solidarity musíme udržet." nebo "Máme příliš vysokou míru solidarity.", případně "Toto je výrazem solidarity bohatých s chudými." Převedeno do reálného významu, ve skutečnosti říkají: "Nebudeme snižovat daně.", "Máme příliš vysoké daně.", resp. "Jsou hodně bohatí, tak je vyždímeme."
Zajímavý je i postoj lidí vůči takové interpretaci. Když mi někdo říká něco ve smyslu "Potřebujeme větší míru solidarity.", většinou se ho zeptám: "Jak jsi ty konkrétně přispěl společnosti nad rámec toho, k čemu jsi byl donucen." Skoro vždy se dočkám bouřlivé reakce, slyším stížnosti na chudobu, nadávky na bohaté ("mají dost, měli by se rozdělit") atd. Naopak reakce typu "chodím darovat krev", "pomohl jsem zachránit kulturní památku" nebo "připravuji akce pro děti" jsou velice zřídkavé. Totiž lidé, kteří jsou dobrovolně solidární, obvykle netouží po solidaritě vynucené - a to bez ohledu na to, jaká je jejich životní úroveň.
Je to stále totéž, už jsem o tom mockrát psal ("Chraňte mě přede mnou!" a další). Velká část lidí prostě odmítá svobodu, nechce dělat rozhodnutí a nést za ně odpovědnost. Raději přivítají rozkaz. Bohužel ale stejné podmínky požadují i pro ostatní. Ke škodě všech.
Tiskni
Sdílej:
Ono to je i o tom, jak je silný stát, obec, rodina. Jak moc se přerozděluje, jaká je u řeho režie, kdo v co věří.
Jsem pro tvůrčí práci, o starání se o své nejbližší, o život v "buňkách", ve kterých si pomáháme - čím víc buněk, přátel, známých, tím bohatší společnost i stát. Víc buděnk ve smyslu třeba kolonie hmyzu - abychom tak snáze překonali těžkosti, více se v nutnosti zapojili, byli kolektivnější z našeho vlastního popudu. Pokud někdo potřebuje, pomůžu mu, on někdo zase pomůže mně. Nespolíham na cizí pomoc, ale ona se v nouzi ukáže (teoreticky).
Stejně jako je to s open source software, ne? Kdo má zájem, tak se snaží a dílo se daří.
Prostě společnost je silná svou spoluprací. A když ta funguje, tak to jde vše líp.
To je moc pěkný zápis k zamyšlení Znám mnoho lidí, kteří jsou opravdu solidární tedy dělají něco nezištně pro ty druhé. Zajímavé je, že s tím se pojí i veliká skromnost. Tito lidé nemají žádnou potřebu o tom všude meldovat. Myslím, že tady platí pravidlo, že ti, kteří toho moc pro druhé neudělali pořád mluví o tom, jak jsou prospěšní. A ti, kteří opravdu konají, mlčí.
Jj, i v Pohádkách tisíce a jedné noci sultáni musí umět nějakou práci, aby se uživili, kdyby museli - jeden tam třeba plete košíky.