abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Pozvánky

    Ve středu 29. dubna 2026 se v pražské kanceláři SUSE v Karlíně uskuteční 7. Mobile Linux Hackday, komunitní setkání zaměřené na Linux na mobilních zařízeních, kernelový vývoj i uživatelský prostor. Akce proběhne od 10:00 do večerních hodin. Hackday je určen všem zájemcům o praktickou práci s Linuxem na telefonech. Zaměří se na vývoj aplikací v userspace, například bankovní aplikace, zpracování obrazu z kamery nebo práci s NFC, i na úpravy

    … více »
    lkocman | Komentářů: 0
    včera 21:55 | Nová verze

    LilyPond (Wikipedie) , tj. multiplatformní svobodný software určený pro sazbu notových zápisů, byl vydán ve verzi 2.26.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 11.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 237 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 500 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:33 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska oznámila, že si zajistila opci buď na akvizici startupu Cursor za 60 miliard dolarů (přes 1,2 bilionu Kč) do konce letošního roku, nebo na zaplacení deseti miliard dolarů za nové partnerství s touto firmou zabývající se generováním kódů. SpaceX se dále prosazuje na lukrativním trhu s vývojářskými nástroji pro umělou inteligenci (AI). Cursor, startup zabývající se prodejem modelů AI pro

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:11 | Komunita

    Díky AI modelu Claude Mythos Preview od společnost Anthropic bylo ve Firefoxu nalezeno a opraveno 271 zranitelností.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.54.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 137 vývojářů, z toho 66 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 13.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci a na YouTube. Stalo se tak na konferenci GrafanaCON 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.4. 19:00 | IT novinky

    Na YouTube proběhl Framework [ Next Gen ] Event 2026. Společnost Framework představila nový Framework Laptop 13 Pro, vylepšení Framework Laptopu 16 a OCuLink Dev Kit pro připojení vysoce výkonných periferií jako jsou eGPU a bezdrátovou klávesnici s integrovaným touchpadem Framework Wireless Touchpad Keyboard.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.4. 18:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 150.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 150 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    21.4. 17:22 | Zajímavý software

    Byl představen (reddit, 𝕏) webový prohlížeč Brave Origin. Jedná se webový prohlížeč Brave bez VPN, krypto peněženky a odměn, tj. bez funkcí, ze kterých je vývoj Brave financován. Stojí jednorázově 59,99 dolarů. Verze pro Linux je zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1390 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Aktuální zápisy

    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Estébák. No a co?

    31.5.2006 21:31 | Přečteno: 1576× | Ze života

    V posledních dnech, v souvislosti s odtajněním dalších svazků StB, opět vyplula na povrch estébácká minulost písničkáře Jarka Nohavicy. A ukazuje se, že někteří lidé poněkud nemají soudnost.

    Být estébákem je svinstvo. Stejné svinstvo, jako být členem nebo spolupracovníkem jiné tajné služby, která je součástí aparátu nedemokratického režimu. Lidé, kteří v řadách StB působili, ať už naplno nebo "pouze" jako udavači, spáchali těžkou zradu vůči českém národu a často přímo na lidech, kteří jim důvěřovali. Něco takového se odpouští těžko a provinilci si právem nesou cejch i po tolika letech.

    Nemůžeme dopustit, aby bývalí estébáci působili v politice nebo ve veřejné správě. Těžce selhali, mohou snadno selhat i nyní - třeba vzít úplatek, pomoci kamarádům z StB nebo nějak jinak poškozovat lidi. Spolupráci často podepisovali kvůli chabé psychické odolnosti, a právě z tohoto důvodu by mohli snadno podlehnout nějakému pokušení nebo tlaku. Prostě zavřené dveře, tečka. Ale nevidím žádný důvod, proč pošpiňovat i to dobré, co tito hříšníci vytvořili.

    Spolupráci Jarka Nohavicy s StB jsem již od začátku 90. let bral jako jasnou věc. Sice nebyla zřejmá její intenzita, ale z textů některých písní vyplývalo, že to Nohavicu trápí, takže to asi nebylo jen tak symbolické. Nyní, když se dostaly na veřejnost další informace, se od něj někteří lidé odvracejí a říkají, že nechtějí poslouchat jeho písně (nyní nemyslím "estébákobijce" Petra Cibulku a jemu podobné, kteří by Nohavicu nejraději přibili na kříž - aspoň soudím-li podle Cibulkova projevu na jednom předvolebním mítinku, kam jsem se náhodou nachomýtl). Proč? Měly se snad nechat zbourat všechny stavby navržené Albertem Speerem, jehož servilita vůči Hitlerovi byla přímo pověstná? Případně odmítat auta, která navrhl Ferdinand Porsche, též docela věrně sloužící vůdci? Vždyť je to nesmysl.

    Podobných lidí znám víc, a u některých je to s jejich estébáckou minulostí ještě mnohem horší, než v případě známého písničkáře. Přesto nevidím důvod zavrhovat to, co tito lidé nyní tvoří. Jejich díla mají význam sama o sobě, nikoli ve vztahu k jejich tvůrci. Navíc se to dá brát i jako jisté odčinění hříchů.

    Proto budu Nohavicovy písně rád poslouchat i nadále, nevidím důvod nic měnit. A těm, kteří takové věci posuzují příliš osobně, mohu jen vzkázat, že jsou sami proti sobě - svým postojem nic nezmění (možná tak ukojí nějaké vnitřní pnutí), a jen se připravují o užitek ze současné tvorby. Ať už se jedná o Nohavicu nebo o někoho jiného.

           

    Hodnocení: 89 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Mikos avatar 31.5.2006 21:37 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    Moc pěkný příspěvek, naprosto souhlasím...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    31.5.2006 21:53 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    Jsi krupobití v žitném lánu
    jsi vodní kalamita v Pákistánu
    divoké víno vprostřed lesní cesty
    ženská co přivede mě do neštěstí
    Baníčku, my jsme s tebou...

    Ne, opravdu nepotřebuju vědět, jestli donášel stb, abych ho neposlouchal...
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    31.5.2006 22:50 Thaweg | skóre: 16 | blog: Herbatka | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    KING Baník ... takže poslouchám :-)

    Jinak souhlas. O té anabázi se alespoň v obrysech vědělo už dávno, takže nevím... Minulost je minulost a jsem přesvědčen, že pokud někdo má právo opravdu kritizovat Nohavicu, jsou ti, kterých se ta věc týkala. Samozřejmě nikdo nikoho nenutí, aby kohokoliv poslouchal, ale "náhlá prozření" - no nevím nevím.
    31.5.2006 22:13 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    Jasně vás nikoho neudával. Mě takový šlapali na paty. Ale budiž. Odpust a bude ti odpuštěno. Jinak ho ani jako muzikanta naštěstí nemusím, takže neřeším jestli ho poslouchat nebo ne.
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    31.5.2006 22:15 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    Já ho nemám rád, protože na mě maj spadeno holky, co s ním maj něco společnýho, a nezacházej se mnou moc hezky... :-) Takže mám docela pěknej negativní podmíněnej reflex. :-D
    31.5.2006 23:49 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?

    Termím "Estébák" je proklatě široký. Od šéfů, přes snaživé udavače až k těm, kdo souhlasili se schůzkami a nechávali se "vytěžit". Nehodnotím, ani nevím kolik bylo i naivních, kteří si říkali jak pěkně tahají fízly za nos.

    Nějak mne až tak nevzrušuje že Nohavica souhlasil se schůzkou, kde řekl stb tak úžasná odhalení jako že Kryl je malého vzrůstu a Kohout má velký byt ve Vídni, případně že ten pán co je na plakátě koncertu uveden jako organizátor je organizátor a rádio SE se podle všeho nadále hodlá věnovat politickým tématům (viz obsah spisu).

    Spíš mi zajímá, co dělá dnes ta "řídící složka". Ti důstojníci stb. O některých velkých zvířatech se i ví. Nikdo je netahá novinami, jsou to úspěšní manažéééři a nebo milí důchodci s tučným důchodem, ve společnosti oblíbení pro svoji laskavou povahu. Tohle mi příjde zajímavější nežli občánek, který to v nějaké situaci neurejdoval.

    Balu avatar 1.6.2006 07:07 Balu | skóre: 25 | blog: Ja a Linux | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    Poznám niekoľko ľudí, čo museli podpísať spoluprácu len preto, aby mohli navštíviť príbuzných v NSR. Nikdy neboli štátnej bezpečnosti ničím užitoční, ale sú tam. Takisto poznám človeka, ktorý bol vo vysokej funkcii, vedel to o ňom každý, dokonca asi päť rokov služobne pôsobil v Paríži, a nie je evidovaný nikde, nefiguruje v žiadnom zozname, ale funguje znovu na vysokom poste na magistráte jedného nemenovaného mesta na východe Slovenska.
    Počítač bez Windows je ako kakao bez kečupu.
    1.6.2006 09:14 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?

    Ti, co jeli ven je zajímali. Hlavně pokud byla pravděpodobnost, že se setká s emigranty a podobně. Ti co podepsali pak většinou oznámili stb nějaké kraviny. Třeba jim řekli, že tenhle má špatnou náladu a tenhle že má firmu. Často věci, které si mohi zjistit pohledem do telefoního seznamu nebo jiných, veřejně přístupných dokumentů a nebo se prostě zeptat klidně i jeho.

    Občas na někoho dělali nátlak malý, občas větší. Pokud někdo 48 hodin výslechu prokládanýho mlácením a vyhrožováním jemu a rodině vydržel a nepodepsal, sláva mu a poklona. Pokud jim něco podepsal... já nevím, co bych já, já měl kliku, na mne šli mírně a brzo toho nechali. Nikoliv že bych byl hrdina, byl jsem vyvalenej a hloupej, ale zbabělým švejkováním jsem je přesvědčil, že jsem nepoužitelnej cvok.

    Taky to člověku nemuselo dojít. Jednou jsme se chechtali, kámoš vyprávěl, jak u výslechu se s ním začal najednou ten co ho vyslýchal bavit o deskách (muzice, CD jeste nebylo, byly desky) a že by s ním někdy pokecal mimo službu a půjčil mu desky. On, ani já, ani ostatná u stolu jsme nepochopili o co jde. Že ho chce takhle získat. On z toho měl srandu a kdyby ze srandy na tu schůzku šel (mám půjčenou desku Zappy od majora stb, chachá), tak je dneska evidovanej minimálně jako kandidát.

    Na jednu holku sehráli únos jejího malýho dítěte. Ptali se jí, jestli ho chce ještě viděl živý a podepsat (nebyla to ani žádná divoká disidentka, prostě jí chtěli). Mám se divit a pohoršovat, že řekla ano? Utéct neměla kam, žádnej právník jí nemohl pomoct a tím, že byla neznámá jí nemohla v první fázi, nežli by někoh sehnala, pomoct ani medializace v zahraničí)

    Někdo ale také podepsal i dobrovolně a nebo rád a pak donášel -- budoval si karieru.

    Některé z šarží stb jsem potkal. Jeden je milý důchodce s osobním důchodem (dělá to tak trojnásobek běžného. Další jsou obchodní zástupci firem, podnikatelé (měli spoustu kontaktů, které využili. Tihle velcí, měli po 89 nárok na bohaté odstupné, dřívější a velký důchod, byli vyhození s tím, že stále dostávali plat...

    Dalibor Smolík avatar 1.6.2006 09:46 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    Já jsem měl jeden jediný zážitek tohoto typu - z ničeho nic si mne zavolal bývalý předseda vlády ČSR k osobnímu pohovoru. Tehdy jsem pracoval na čs. velvyslanectví (v nijak vysoké funkci - obchodní vztahy) v jedné nám málo příznivě nakloněné rozvojové zemi - taky jsem byl okolím trochu podezírán, o co šlo. Ale ten pohovor byl velmi korektní, týkal se výhradně poměrů v zemi působení. Člověk se mohl ale snadno takhle dostat do řečí ...
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    1.6.2006 10:01 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    BTW. Jestli ta zmíněná mladá paní ještě žije, tak si říkám, co asi dělá. Ze školy jí vyhodili už před tím, měla z toho všeho notně pocuchaný nervy a stíhu, vyhýbala se lidem. Pokud žije, možná chodí na pracák a je z ní neprspektivní starej příživník, lempl s nálepkou fízl k tomu. Kdo by jí chtěl. Ti snaživí okresní policajti budou opět milí, slušní, pracovití a prospěšní občané. Někteří z nich si určitě i vzpomněli, že jsou antikomunisté. To není vtip! Jeden úplně ožralej z stb mi, někdy tak 1981, v hospodě říhal do ucha že nenávídí komunisty a brečel, jak má hroznou a těžkou práci. Život je groteska.
    1.6.2006 12:35 tezkatlipoka | skóre: 35
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Estébák. No a co?
    nevim jak velka byla spoluprace Nohavici, ale vi o lidech, kteri uz neunesli natlak a spolupraci podepsali, ale hned potom to o sobe verejne vytroubili do sveta, a tim se stali pro STB nepouzitelni.
    Vaše řeč budiž ano, ano, ne, ne. Co je nad to, je od ďábla.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.