Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i
… více »QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána nová verze 259 správce systému a služeb systemd (Wikipedie, GitHub).
Cloudflare Radar poskytuje aktuální informace o globálním internetovém provozu, útocích nebo trendech. Publikován byl celkový přehled za rok 2025. Globální internetový provoz vzrostl v roce 2025 o 19 %.
Správní rada americké mediální skupiny Warner Bros. Discovery (WBD) podle očekávání odmítla nepřátelskou nabídku na převzetí od firmy Paramount Skydance za 108,4 miliardy dolarů (2,25 bilionu Kč). Paramount podle ní neposkytl dostatečné finanční záruky. Akcionářům proto doporučuje nabídku od Netflixu.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Francouzský poslanec EP Alain Lamassoure navrhl, že by se mohla vybírat nová evropská daň jednak z SMS, ale také (světe div se) z e-mailů. To ukazuje nejen na nenasytnost evropského aparátu, ale především na míchání se do věcí, kterým člověk absolutně nerozumí, a přesto by o nich chtěl rozhodovat.
Že čeští nebo evropští poslanci každou chvíli odněkud vytáhnou nějaký totálně nesmyslný návrh, je vcelku normální jev. V tomto případě to chci ale vypíchnout, protože je to věc, o které si troufám říci, že jí rozumím, a protože je to návrh od začátku do konce absurdní. Poslanec tomu totiž nasadil korunu tím, že v případě e-mailů hovořil o velice nízké sazbě.
Problematiku SMS nechám nyní stranou, jen připomenu, že už tak je tato služba dost zdaněna (u nás 19% DPH) a snaha o další zdanění je jen pokusem nahrabat do bezedné evropské pokladny další peníze z tohoto oblíbeného způsobu komunikace.
Elektronická pošta, podobně jako jiné ryze internetové formy komunikace, má ze své podstaty velice flexibilní charakter a nebyla navržena na to, aby se za posílání zpráv platilo. Uživatelé platí za přístup k internetu a za provoz pošty (schránku na serveru), ne však za jednotlivé zprávy. Uvedený návrh by byl zásadním narušením tohoto modelu a způsobil by jen komplikace. Vezměme to popořádku:
Pokud by se tedy onen naprosto nesmyslný nápad realizoval, přinesl by spoustu škody a prakticky žádný užitek. Navíc by to byl další krok v tom, co všechno lze danit - další v pořadí by mohla být chůze po ulici, dýchání vzduchu nebo využívání slunečního světla.
Tiskni
Sdílej:
A takhle to konci, kdyz blbovi, jehoz nejvetsim intelektualnim uspechem bylo pochopeni, proc nelze scitat jabka s hruskama, nekdo da funkci. Toz volime si to pekne reprezentanty. Jeste ze to nenavrhl Spidla
Jeste ze to nenavrhl SpidlaNechval dne před večerem. Třeba zítra navrhne jinou podobnou lahůdku
teda vlastne
Ale typická ukázka toho, když něco navrhuje člověk, co o tom nemá nejmenší páru a e-mail používá maximálně pětkrát do měsíce, když mu šéf strany řekne, jak má hlasovat
.
O tom to celé je, že chce znovu zdaňovat něco, co už je zdaněné. A jako na potvoru je to ještě technicky komplikované.
Ostatně jednu podobnou příšernost už tady máme - je to elektronické mýtné. Jízda kamionu je už nyní zdaněna čtyřikrát (spotřební daň, DPH, silniční daň, dálniční poplatky). Mýtné sice zruší dálniční poplatky, ale nahradí je obludně drahým a složitým systémem, který navíc umožní špehování. Nejdřív pro kamiony na dálnicích a silnicích 1. třídy, potom i jinde, a nakonec i pro osobáky. Přitom když už se má jízda více zdanit, stačilo by v celé EU zvýšit spotřební daň z nafty, stejně je teď nižší než u benzinu.
Současné způsoby moc nedokážou zohlednit, kdo jak tu silnici používá, tranzit zde nemusí spotřební daň, DPH a silniční daň platit vůbec,Kolik procent provozu je mimo-EU tranzit? Silniční daň je totálně nesmyslná, protože se platí paušálně, ne podle ujetých kilometrů. Podobný nesmysl jsou dálniční známky, protože je naopak žádoucí, aby se co nejvíc provozu dostalo na dálnice (obyvatelé obcí u zatížených silnic potvrdí).
Takže mýtné je jen způsob, jak náklady, které v souvislosti se silniční přepravou nese stát, přenést na ty, kteří je způsobujíMýtné (realizované tak, jak je navrženo; ale ani jiné způsoby nejsou levné) je velice drahý způsob, jak to dělat. Navíc se bude stejně pracovat s čísly vycucanými z prstu. A co je nejhorší, vedlejším efektem bude shromažďování dat o pohybu vozidel.