Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
RoHSNejenom nižší životnost elektroniky, ale i ekológie. Pro ekologisty a firmy tohle výjimečně bylo win-win. Spotřebitel nechť si políbí prdel.
šílenou logiku za návrhy typu právo na zahraniční dovolenouNeřekl bych, že v tom byly jen aerolinky. AFAIK to navrhoval ministr cestovního ruchu za Španělsko a co jeden z hlavních příjmů Španělska?
chodcem či cyklistou (kteří často ignorují dopravní předpisy, protože je k tomu nic nenutí)To není pravda. Nutí je k tomu to samé, co ostatní účastníky provozu. Takže si laskavě stěžuj na ty, kteří to mají v popisu práce a kteří na to kašlou. Pravděpodobně proto, že cyklista ani chodec nemají povinnost nosit s sebou lékárničku.
Vzpomeňte si na náš zákon "absolutní přednosti" chodců a těch několik desítek životů, co byly bezcílně obětoványZde bych s dovolením hodil odpovědnost na novináře, kteří pojem "absolutní přednost" tak propagovali. Ten zákon nikdy absolutní přednost nezmiňoval, pasáž o tom, že nesmíš vlézt přes rozjeté auto tam byla vždycky. Mj. krásný paskvil zákon - auto ti musí dát přednost, ale ty nesmíš přecházet, pokud nelze bezpečně zastavit. Jeden z těch lepších, který po tobě prakticky chce, aby ses stal laserovým rychloměrem, bezdotykovou váhou a počítačem v jedné osobě.
A to by na tom byl podle poměrně morbidní logiky ještě dobře, protože pokud by onen hopkající magor přežil a zbytek života potřeboval lékařkou péči, zůstal by pak nebohému řidiči na krku jako břímě do konce života.Je to jedno. Kdyby nepřežil, pravděpodobně by musel řidič platit tak velké odškodné, že by si na to stejně musel vzít půjčku a splácet do konce života.
RoHS Nejenom nižší životnost elektroniky, ale i ekológieMyslim, ze tohle se (na tomto serveru) dost precenuje. Presne statistiky nemam, ale co jsem se bavil s clovekem opravujicim DVB-S prijimace, tak vic nez 95 % zavad jsou odesle kondenzatory. Je otazka, zda by be RoHS pravidla uz stihla projevit, nebo zda je proste ten vliv bezolovnatych pajek vyrazne mene vyznamny proti jinym rizikum.
Muj bratranec stravi mnoho hodin denne v aute na cestach a rika ze na takovy dnesni husty provoz je nehod vcelku velmi malo.
Odpovednost na ridici je celkem logicka. uz v autoskole nas ucili ze mame predvidat a pokud jedeme po hlavni silnici tak byt ve strehu protoze ridic druheho vozu jedouci po vedlejsi si muze myslet ze jede taky po hlavni. Pokud takhle zareaguji vsichni ridici prijizdejici do krizovatky tak automaticky zpomali coz je dosti velka vyhoda.
To stejne se tyka chodcu. Zavrit ridice je vsak k nicemu pac zivot to chodci nevrati a zamerne nikdo nikoho neprejede.
Dnes jsou ridici schopni zalovat zemedelce za to ze znecistili silnici blatem, oni na tom "uklouzli" a vlitli do prikopy. Toto je naprosty nesmysl. Je to jednoznacne neprizpusobeni rychlosti jizdy povaze vozovky a hotovo. Proste blbost ridice. Nic vic.
Kazdy ridic je zodpovedny za bezpecnost silnicniho provozu
Dnes jsou ridici schopni zalovat zemedelce za to ze znecistili silnici blatem, oni na tom "uklouzli" a vlitli do prikopy. Toto je naprosty nesmysl. Je to jednoznacne neprizpusobeni rychlosti jizdy povaze vozovky a hotovo.Běž se najíst, kecáš nesmysly z hladu
Dnes jsou ridici schopni zalovat zemedelce za to ze znecistili silnici blatem, oni na tom "uklouzli" a vlitli do prikopy. Toto je naprosty nesmysl. Je to jednoznacne neprizpusobeni rychlosti jizdy povaze vozovky a hotovo. Proste blbost ridice. Nic vic.
Neexistuje náhodou povinnost očistit vozidlo před vjezdem na pozemní komunikaci?
>>>stavebník má povinnost po sobě uklidit.
Jasne, ale tez ma povinnost ridic neustale sledovat stav vozovky po ktere jede a prizpusobit jizdu.
Pokud prejizdi horizont tak tez opatrne.
Všimni si slovo nevletím. Ísť cez kopec 120 je podobne rozumné ako ísť 120 do neprehľadnej zákruty
>>>Když vlítneš do zatáčky a za ní je kravský hovno
Bohuzel i toto je ridic povinen predpovidat a jet do zatacky obezretne.
Na tom trvam ac jsem tez ridic.
Ježiš to sú furt dohady úplne mimo. Tu predsa nejde len o právo. Ak si nebudeš dávať pozor, tak sa hlavne môžeš zabiť (a bohužiaľ nie len seba...). Čiže, pokiaľ možno, máš predpovedať (vhodnejšie slovo je skôr predvídať) všetko, čo by sa na vozovke mohlo prihodiť. A nie, nie je nutné kvôli tomu jazdiť krokom, existuje rozumný kompromis medzi bezpečnosťou a rýchlosťou (ktorý ale zjavne 90% ľudí neberie na vedomie).
nebo zastavi aby mohl bezpecne prejitŘekl bych, že by se mohl ušetřit čas obou stranám a palivo auta, kdyby chodec mohl přejít, kdyby už z dálky viděl, že mu auto přibrzďuje.
někteří čekají až člověk zastaví úplně něž se pohnouTady spolehlivě funguje bliknutí dálkovýma :)
Tady spolehlivě funguje bliknutí dálkovýma :)...který si ta babička vyloží jako "z cesty! jedu!"
Odhadovat, jestli nekdo zpomaluje protoze me chce pustit nebo proto, ze se blizi retarder aby nebouchal vanu/tlumice ale pustit me nehodla, proste riskovat nebudu.Pokud řidičovi vidím do xichtu, má před sebou dost místa na zastavení a nezpomaluje, tak tam vlezu a nijak nespěchám. Proč bych měl projevit slušnost (počkat, nebo si pohnout) zrovna já, když druhá strana toho není schopna?
Proč bych měl projevit slušnost (počkat, nebo si pohnout) zrovna já, když druhá strana toho není schopna?A proč bys měl? Protože i kdyby ti nakrásně zastavil a ty se přes přechod vlekl jak smrad z pitralonu, tak příště se může vykašlat na nějaké zastavování.. Proč by on měl být ten blbý a stát na každém přechodu kterých je cca 5 na 500m úseku? Je to přesně o té toleranci zmíněné výše.. Pokud zastavím, chcu taky asi brzy jet, a ne stát 5 minut na přechodu, jen protože se najdou 3 cvoci co se rozhodli přejít cestu šouráním.. Kor, když mi zbývá zdolat další 4 přechody na úseku, který mám normálně projetý za minutu.
druzí prostě mají strach vlézt do cestyJako chodci by mi mnohdy pomohlo brzdové světlo na autech i vepředu.
Strict liability entitles a crash victim to compensation unless the driver can prove the cyclist or pedestrian was at fault.A proč by měl řidič prokazovat, že cyklista/chodec udělal chybu?
Strict liability entitles a crash victim to compensation unless the driver can prove the cyclist or pedestrian was at fault.Jinak řečeno, klasický případ presumpce viny. Co k tomu dodat...
Strict liability encourages more careful driving (and cycling, because a cyclist would be deemed to be at fault for crashing into a pedestrian).Dobře, aspoň špetka systematičnosti
Holt Nova Doba! Ale zas tak nova neni, presumpce viny byla a je jednim ze zakladnich piliru socialisticke zakonnosti, dodrzovanym ve vsech socialistickych zrizenich, at uz jde o Narodne Socialisticke Nemecko, Revolucne socialisticke SSSR ci jine zeme socialistickeho tabora miru. Ted se to s eurosocialismem vraci. I ekonomika nabira stejny smer jak u vsech zemi, ktere zavedly socialismus.Strict liability entitles a crash victim to compensation unless the driver can prove the cyclist or pedestrian was at fault.Jinak řečeno, klasický případ presumpce viny. Co k tomu dodat...
řidič řídí třeba dvoutunové auto, které může snadno někoho zranit nebo zabít. Takže prostě musí dávat větší pozor a musí víc předvídat chování ostatních účastníků provozu.Ono se na to dá koukat i z druhé strany - díky tomu, že auto je těžší se dá hůře ovládat, má několikrát větší "brzdnou vzdálenost" než chodec/cyklista atd. Proč myslíte, že třeba při křižování kolejí a silnice má přednost tramvaj? Cyklista, chodec, řidič nebo jakýkoliv jiný účastník provozu by si měl v první řadě uvědomit, že v případě, že udělá chybu (poruší pravidla) to odnesou v lepším případě zmačkané plechy, v horším něčí zdraví nebo život. A je naprosto buřt, kdo si za tu nehodu půjde nebo nepůjde sednout. Ta pravidla jsou nastavena tak, aby pokud je budou všichni dodržovat se nikomu nic nestalo. A návrh této "absolutní odpovědnosti" ta pravidla upravuje tak, že tu vzniká jakási skupina "vyvolených" kteří i když ta pravidla poruší a někomu se něco stane, bude za to zodpovědný někdo jiný. To se vám zdá v pořádku? Něco k zamyšlení: Chápu, že vám cyklistům to asi nedochází, ale pokud řidič někde sestřelí chodce, protože vběhnul bez rozhlédnutí do silnice a zabije/zraní ho, bude mít tu situaci dost pravděpodobně do konce života před očima - bez ohledu na to, zda tu nehodu zavinil nebo ne. A nevšiml jsem si, že by chodec, který zavinil nehodu platil řidiči za způsobené následky. A P.S.: Nepatříte vy náhodou do spolku frikulínských pumpičkářů? Zelenofašistický pamflet v patičce a tvrzení že "auto je zbraň" tomu značně napovídá.
Ono se na to dá koukat i z druhé strany - díky tomu, že auto je těžší se dá hůře ovládat, má několikrát větší "brzdnou vzdálenost" než chodec/cyklista atd.To není druhý pohled, to je pořád jeden a ten samý pohled – je to nebezpečnější, takže by si řidič měl dávat o to větší pozor.
A návrh této "absolutní odpovědnosti" ta pravidla upravuje tak, že tu vzniká jakási skupina "vyvolených" kteří i když ta pravidla poruší a někomu se něco stane, bude za to zodpovědný někdo jiný.Vy ovšem vycházíte z těch nesmyslů, které jsou napsané v blogu. Ve skutečnosti ten návrh zavádí jenom pravidlo, že auto je mnohem nebezpečnější, takže jeho řidič by si měl být také vědom odpovídající odpovědnosti.
Nepatříte vy náhodou do spolku frikulínských pumpičkářů? Zelenofašistický pamflet v patičce a tvrzení že "auto je zbraň" tomu značně napovídá.To vám brzo došly argumenty, když se nezmůžete na nic jiného, než označování oponenta v diskusi názvy, které zřejmě považujete za hanlivé.
To není druhý pohled, to je pořád jeden a ten samý pohled – je to nebezpečnější, takže by si řidič měl dávat o to větší pozor.Čili podle stejného klíče by měl dávat o to větší pozor strojvůdce vlaku, protože vlak je nebezpečnější.
Tohle pořád nic nemění na tom, proč by mělo něco platit na silnici a ne na železnici.Proč to pořád motáte dohromady? Pro železnici platí jiná pravidla, než pro silnici, nejde to porovnávat. To je jakobyste chtěl porovnávat pravidla v atomové elektrárně a u vás doma. A divil byste se, jak to, že do velína atomové elektrárny vás nepustí, když vy do obýváku klidně pustíte každého.
Nehledě na to, že stejně se lze dívat i na tramvaje.Proto taky mají tramvaje v rámci silničního provozu zvláštní pravidla.
Proč to pořád motáte dohromady?Protože právo je jen jedno. Tedy hlavně podle mého názoru by mělo být jedno jediné. Někteří lidé ale mají pocit, že by v některých oblastech života (zejména v dopravě) mělo platit právo jiné, oslabující princip presumpce neviny nebo zavádějící dokonce presumpci viny, oslabující princip práva nevypovídat proti sobě samému (osoby blízké teď záměrně vynechávám, to už je slabší princip) atd. A dalším rozšířením takových tendencí jsou nápady definovat další druhy práva pro různé účastníky silničního provozu. Proto právě vytahuji ty příměry odjinud, aby se ukázala absurdita takových nápadů-
Protože právo je jen jedno. Tedy hlavně podle mého názoru by mělo být jedno jediné.Právo je jen jedno - tohle se hodí jen těm silnějším. Civilizovaná společnost se vyznačuje tím, že pro toho, kdo může způsobit škody větší, platí přísnější pravidla, než pro toho, kdo takové škody působit nemůže. Například zcela diskriminačně platí jiné požární předpisy pro sklad hořlavých látek a pro sklad cihel, tedy jiná odpovědnost majitele skladu, které musí přizpůsobit své jednání.
A dalším rozšířením takových tendencí jsou nápady definovat další druhy práva pro různé účastníky silničního provozu.Co naděláte... ono kdyby byli různí účastníci provozu rovnocenní tím, co provozují (kolo je jaksi stokrát lehčí než auto, a to nemluvme o rychlosti), tak by asi nebyli různí a mohlo pro ně platit "stejné právo". Vždyť to tak přece je i dnes: proč máme různé kategorie řidičáků? Podle vaše "stejného práva" by měl být řidičák asi jen jeden, vždyť pro všechny platí stejná pravidla, pro autobus stejně jako pro moped.
vytahuji ty příměry odjinud, aby se ukázala absurdita takových nápadů-No, zatím to dokresluje spíš absurditu těch vašich nápadů
je to nebezpečnější, takže by si řidič měl dávat o to větší pozor.Jak dávat pozor? Já tady mluvím o fyzikálních zákonech - a ty nijak neobejdeš! Prostě auto buď pojede 10-15km/h, aby řidič stihl zastavit i když mu někdo vběhne do cesty dva metry před autem, nebo pojede těch 40-50km/h ale zastavit nestihne a bude se spoléhat na to, že nikdo není takový blbec aby mu tam vběhl. O ničem jiném to není. Jak jsem řekl - když budou všechny skupiny dodržovat předpisy, nikomu se nic nestane. Ale to dodržování se musí týkat skutečně všech účastníků silničního provozu.
Ve skutečnosti ten návrh zavádí jenom pravidlo, že auto je mnohem nebezpečnější, takže jeho řidič by si měl být také vědom odpovídající odpovědnosti.Přijde mi, že vy zase vycházíte z předpokladu, že každý řidič je agresivní hovado a potenciální vrah, který se netěší na nic jiného, než jak svým autíšškem rozjezdí ty přízemní cyklisty a chodce na padrť. NIKDO nechce mít jakoukoliv nehodu. Většina řidičů dobře ví, jaké jsou limity jejich auta - problém je, že si to neuvědomují ostatní - neřidiči, nicméně to není důvod toho, aby řidiči měli vyšší odpovědnost, než někdo jiný.
To vám brzo došly argumenty, když se nezmůžete na nic jiného, než označování oponenta v diskusi názvy, které zřejmě považujete za hanlivé.Vy jste si kopnul do prezidenta, já do vás. Vadí? :)
bude se spoléhat na to, že nikdo není takový blbec aby mu tam vběhlNevycházíte tady náhodou z předpokladu, že chodci nebo cyklisté se netěší na nic jiného, než jak někomu vběhnout nebo vjet pod auto? Dokážete připustit, že se také může někdo zmýlit, může zazmatkovat, něco přehlédnout? Rozdíl je ale v tom, jaké jsou následky z toho, pokud je účastíkem nehody choedc, a pokud je to auto.
Jak jsem řekl - když budou všechny skupiny dodržovat předpisy, nikomu se nic nestane.To je hezká teorie. Ale v praxi to jaksi nefunguje, že?
Přijde mi, že vy zase vycházíte z předpokladu, že každý řidič je agresivní hovado a potenciální vrah, který se netěší na nic jiného, než jak svým autíšškem rozjezdí ty přízemní cyklisty a chodce na padrť.Tak to vám přijde špatně. Ale to, že se řidič v autě cítí oprávněně bezpečněji, než chodec, to je fakt.
Většina řidičů dobře ví, jaké jsou limity jejich auta - problém je, že si to neuvědomují ostatní - neřidičiAha, takže nehody mezi auty se vůbec nedějí, protože řidiči dobře znají limity svých aut a své, a dopravní nehody se dějí jedině tehdy, když agresivní chodci a cyklisti útočí na auta. To jsou mi ale novinky…
nicméně to není důvod toho, aby řidiči měli vyšší odpovědnost, než někdo jinýDůvod je ten, že když se nějaké nehody účastní auto, jsou z toho mnohem vážnější následky, než když se jí účastní chodec nebo cyklista. Podle vaší logiky by neměl být potřeba zvláštní řidičák na náklaďák nebo na autobus – vždyť fyzikální zákony tam platí stejné, a že je to auto mnohem těžší a tedy nebezpečnější, nebo že má řidič za sebou dalších padesát lidí – to přece podle vaší logiky nehraje roli.
Ne, nehody se deji, kdyz nektery z ridicu porusi predpisy. Ale vetsina ridicu dovede odhadnout, na jakou vzdalenost jsou schopni zastavit. A take si napriklad uvedomuje, ze udelat mysku pred nakladak a tim mu zkratit dostupnou brzdnou drahu muze mit za nasledek drasticke zmenseni objemu zavazadloveho prostoru. Jak dobre jsou si tohoto vedomi cykliste, to nevim.. Nicmene toto chovani vidim dnes a denne. Treba kdyz si pred semaforem s cervenou cyklista rozhodne strihnout si to po prechodu ci chodniku, ale cestu k nemu si zkrati pres vedlejsi jizdni pruh, kde zrovna dobrzduje jine vozidlo.Většina řidičů dobře ví, jaké jsou limity jejich auta - problém je, že si to neuvědomují ostatní - neřidičiAha, takže nehody mezi auty se vůbec nedějí, protože řidiči dobře znají limity svých aut a své, a dopravní nehody se dějí jedině tehdy, když agresivní chodci a cyklisti útočí na auta. To jsou mi ale novinky…
Ale jinak gratuluji, toto byla krasna ukazka demagogie. Udeluji ti za ni dva bludistaky.
Dokážete připustit, že se také může někdo zmýlit, může zazmatkovat, něco přehlédnout?Ano, klidně. Ale podle jaké logiky by za tuto možná fatální chybu měl být trestán někdo jiný?
To je hezká teorie. Ale v praxi to jaksi nefunguje, že?A proto je potřeba zavádět další a další předpisy, které někoho zvýhodňují a někoho ne?
Ano, klidně. Ale podle jaké logiky by za tuto možná fatální chybu měl být trestán někdo jiný?On nemá být trestán za tuto chybu, ale za to, že nedokázal takovou situaci předvídat a nehodu odvrátit. Protože když se chodec splete a vstoupí do cesty jinému chodci, bude z toho maximálně boule, když se splete a vstoupí do cesty autu, může zemřít. Takže zatímco nepředvídavost nebo nesoustředěnost chodce skončí boulí, to samé u řidiče může skončit smrtí. To je docela rozdíl, ne?
A proto je potřeba zavádět další a další předpisy, které někoho zvýhodňují a někoho ne?Vzhledem k tomu, že ty předpisy jsou odjakživa postavené tak, že různé skupiny zvýhodňují a jiné znevýhodňují, aby byla doprava alespoň trochu plynulá, je občas potřeba ty poměry trochu přizpůsobit realitě a vyvážit je – předpisy, které fungovaly v době, kdy si o průjezdu auta ještě týden všichni vyprávěli, taková to byla událost, asi těžko půjde aplikovat dnes.
On nemá být trestán za tuto chybu, ale za to, že nedokázal takovou situaci předvídat a nehodu odvrátit.A do kterých dalších oblastí bychom měli tento úžasný princip ještě namontovat? Co třeba zavírat doktory za to, že hned při porodu nezavolali Policii na budoucího několikanásobného vraha? Předvídat, že je to vrah, je asi tak stejně jednoduché, jako že ti někdo zpoza keře skočí pod auto. A tebe by možná zaměstnavatel taky měl tvrdě potrestat, určitě jsi v práci taky nezabránil nějakým problémům tím, že jsi nepředvídal.
Reductio ad absurdum. Že sa niektoré veci predvídať nedajú neznamená, že ťa to zbavuje zodpovednosti predvídať tie, ktoré môžeš (deti v okolí školy, etc.).
Skutočne to tam stojí? Ja som ten návrh nečítal, ale takáto hlúposť tam dúfam nie je
Ve zmíněném článku se ale píše o něčem jiném, byť je to také nazýváno „absolutní odpovědností“ – píše se tam o odpovědnosti za to, že řidič řídí třeba dvoutunové auto, které může snadno někoho zranit nebo zabít. Takže prostě musí dávat větší pozor a musí víc předvídat chování ostatních účastníků provozu. Takže třeba pokud bude hlouček dětí před školou, a najednou nějaké dítě vyběhne a vběhne mu pod auto, bude za to zodpovědný (i) řidič. Pokud někdo jde normálně po chodníku a najednou se otočí a skočí řidiči pod auto, řidič za to zodpovědný nebude.Ale prizpusobit styl jizdy okolnostem musi ridic jiz nyni. Proto jsou u skol cedule "pozor deti!" a pokud ridic nejake dite srazi, ponese za to odpovednost, jelikoz byl na toto nebezpeci upozornen. Podobne je pritezujici okolnosti, pokud dojde k nehode s vozidlem autoskoly ci vozidlem, jez je zretelne oznacene, ze jej ridi zacatecnik.
Jde o to, aby si řidič i z bezpečí svého auta uvědomil, že je daleko nebezpečnějí, a taky se podle toho choval.Slušný řidič si to uvědomuje už teď, tomu neslušnému to zákonem do palice nedostanete.
Ano, máte pravdu, můžeme se na silniční provzo dívat tak, že se mají dodržovat pravidla, a pokud někdo pravidlo poruší, ať už omylem či záměrně, má řidič právo dotyčného přejet.Dej se na politiku, demagog jsi na to slušný.
Nikdo nikdy (tedy až na autora blogu) nemluvil o tom, že by řidič měl být zodpovědný úplně za vše – pokud mu pod auto skočí z chodníku člověk, který předtím normálně šel, řidič to nemohl předvídat.Opravdu nikdo nikdy? Já to v tom originálním zápisku (na prahounakole.cz) vidím:
Kdo je zodpovědný při nehodách aut a cyklistů? V Holandsku je to vždy auto… A to proto, že… Hans Voerknecht: Když dojde k nehodě, obecně platí, že zodpovědný je řidič auta. A i kdyby řidič řekl něco jako ,,podívejte se, ten cyklista tak divně zakličkoval, a já už jsem s tím prostě nemohl nic dělat,“ tak soudce mu na to odpoví zhruba toto: ,,Jenže vy jste o tom cyklistovi věděl. Vy víte, že takové věci cyklisté občas dělají, takže ve chvíli, kdy jste toho cyklistu viděl, jste měl přiměřeně zpomalit. Takže i tak jste za to zodpovědný.“
Jen v situaci, když řidič stojí a cyklista mu, dejme tomu, narazí z boku do dveří, pak řidič samozřejmě není za tu nehodu zodpovědný.Nicméně to nijak nemění souvislosti.
obecně platí, že zodpovědný je řidič auta. A i kdyby řidič řekl něco jako ,,podívejte se, ten cyklista tak divně zakličkoval, a já už jsem s tím prostě nemohl nic dělat,Zrovna tak se můžete vymlouvat, že ten řidič auta před vámi tak nějak divně zakličkoval... a když do něj zezadu vrazíte, tak čí vina bude jako první na řadě? Jak se tohle liší od případů s cyklisty? Vy jste podle dávno platného zákona povinen jezdit tak, abyste neohrozil ostatní účastníky provozu. A to i v případě, že vám cyklista jedoucí před vámi neočekávaně spadne před auto! Vtip je v tom, že kdyby tam jel místo cyklisty třeba Hummer, tak budete ve vlastním zájmu dávat větší pozor a pojedete tak, abyste stačil dobrzdit, kdyby před vámi tak nějak divně zakličkoval. Diskutované pravidlo právně dává cyklistovi takové rozměry a váhu, že na něj musíte dávat stejný pozor, jako kdyby jel v daleko větším vozidle. Což je účel, aby se stal cyklista skutečně rovnoprávným účastníkem provozu, když už se tu tak skloňovalo právo rovné pro všechny.
Váš pohled na věc ovšem není jediný možný. Ano, máte pravdu, můžeme se na silniční provzo dívat tak, že se mají dodržovat pravidla, a pokud někdo pravidlo poruší, ať už omylem či záměrně, má řidič právo dotyčného přejet. (Vím, že to málkdo udělá schválně, ale takhle je nadefinován ten váš přístup.)Ne, takhle neni nadefinovan muj pristup, ty jsi proste demagog. Ja netvrdim, ze ridic automobilu ma pravo prejet kazdeho chodce, jez prebiha pres prechod na cervenou. Ja jen tvrdim, ze pokud se neco takoveho stane, tak nemuzu apriori klast vinu ridici, kdyz chybu evidentne udelal chodec. A nemuzu to proste odbyt tvrzenim, ze takhle se chodci proste chovaji a jsou zranitelnejsi, nez ridic auta. Na silnici (a nebo i v letistnim provozu, se kterym mam krapet zkusenost) se ma jeho ucastnik chovat predvidatelne. Promin, ale napriklad nahla (a neinzerovana) zmena smeru jizdy neni predvidatelne chovani. Lide nedokazi cist jinym myslenky, to by si meli VSICHNI ucastnici silnicniho provozu uvedomit a zacit se podle toho chovat.
nebo má povinnost snažit se zmírnit následky, i když prvotní chybu neuděláAno, tuto povinnost řidič má, jinak bude minimálně spoluviníkem. Jenže mezi "snažit se zmírnit následky" a "řidič je zodpovědný za uvedenou nehodu" je pořád ještě rozdíl. A tady je ten háček: jsou tu lidi, kteří tvrdí, že řidič má povinnost pokusit se zmírnit následky, ale není zodpovědný za nehodu, kterou způsobil chodec a kde se zmírnění nepodařilo (stále tu máme ty fyzikální zákony). No a ty tady tvrdíš, že tito lidé říkají, že "chodec udělá chybu - mám právo ho přejet." To je demagogie, nikdo kromě tebe to netvrdí.
že cyklista jede u pravého okraje vozovky a najednou přejede doprostřed pruhu, když vedle něj nic není. To není nic nepředvídatelnéhoÚčastník provozu na silnici má povinnost dát dostatečně dopředu vědět o změně směru jízdy. Platí to i pro cyklistu, který od krajnice přejíždí doprostřed pruhu. Jo a jen tak mimochodem. Vyjádření "není nepředvídatelné" se moc neslučuje se slovem "najednou" v předchozí větě.
navíc auto nemá co jet nalepené cyklistovi za zadním kolem.a) při rozdílu rychlostí nemusí jet nalepené a stejně dojde ke střetu b) to auto ho možná zrovna předjíždí. Při takovém manévru je vždycky fáze, kdy jsi na tom druhém "nalepený"
Účastník provozu na silnici má povinnost dát dostatečně dopředu vědět o změně směru jízdy. Platí to i pro cyklistu, který od krajnice přejíždí doprostřed pruhu.Kdyby to platilo takhle, museli by znamení o změně směru jízdy dávat pořád všichni. Když se vyhýbáte díře nebo z nějakého důvodu přejedete od pravého okraje jízdního pruhu doprostřed nebo doleva, dáváte snad jako řidič znamení o změně směru?
Vyjádření "není nepředvídatelné" se moc neslučuje se slovem "najednou" v předchozí větě.V tom případě nemáte co dělat na silnici. Na silnici se spousta věcí děje „najednou“, přesto jsou předvídatelné. Červená na semaforu padne „najednou“, znamení o změně směru jízdy dá někdo „najednou“, auto před vámi začne brzdit „najednou“.
a) při rozdílu rychlostí nemusí jet nalepené a stejně dojde ke střetuAle ten vzadu musí udržovat dostatečnou vzdálenost, takovou, aby ke střetu nedošlo.
b) to auto ho možná zrovna předjíždí. Při takovém manévru je vždycky fáze, kdy jsi na tom druhém "nalepený"Pokud ho právě předjíždí, dal předtím jeho řidič znamení o změně směru jízdy a dodržuje si dostatečný boční odstup. Cyklista samozřejmě nebude takový blázen, aby se vrhal pod auto, které ho předjíždí.
Když se vyhýbáte díře nebo z nějakého důvodu přejedete od pravého okraje jízdního pruhu doprostřed nebo doleva, dáváte snad jako řidič znamení o změně směru?Většinou ano. Ať už tam je díra, chodec, nebo jakákoliv jiná překážka, ten řidič za mnou ji uvidí později než já.
Pořád nevidím tu variantu. Buď má řidič povinnost udělat vše proto, aby nehodě zabránil, nebo tu povinnost nemá.Řidič má povinnost pokusit se odvrátit nehodu, i když za její vznik není zodpovědný. Kde tam vidíš tu implikaci, že je automaticky zodpovědný za to, že se mu to nepovedlo?
Když se vyhýbáte díře nebo z nějakého důvodu přejedete od pravého okraje jízdního pruhu doprostřed nebo doleva, dáváte snad jako řidič znamení o změně směru?Ano, pokud je jízdní pruh tak široký, aby se přejezd zprava doleva dal považovat za změnu směru jízdy, budu dávat znamení o změně směru jízdy (takové jízdní pruhy se u nás nevysyktují, proto podmiňovací způsob.) A když se jako cyklista vyhýbám díře nebo z jakéhokoliv jiného důvodu přejíždím do jiné části jízdního pruhu, vždycky dávám znamení o změně směru jízdy. Ty ne?
Červená na semaforu padne „najednou“Ne. Za domácí úkol si někdy prohlídni semafor v provozu.
znamení o změně směru jízdy dá někdo „najednou“Z toho nic nevyplývá, podstatné je, jak dlouho poté začne opravdu měnit směr jízdy; samotné znamení nepůsobí nehody.
auto před vámi začne brzdit „najednou“To nesmí (a za takové chování je odpovědný). A i když to udělá, tak při dostatečném odstupu mám šanci to ubrdzit. Hm, tři ze tří, tvoje argumenty pro to, že nemám co dělat na silnici, se nějak vytratily.
Cyklista samozřejmě nebude takový blázen, aby se vrhal pod auto, které ho předjíždí.Nicméně podle tebe zjevně když náhodou takový blázen bude, tak má za nehodu nést zodpovědnost řidič toho auta.
Řidič má povinnost pokusit se odvrátit nehodu, i když za její vznik není zodpovědný. Kde tam vidíš tu implikaci, že je automaticky zodpovědný za to, že se mu to nepovedlo?Já nikde. Kde ji vidíte vy?
Ano, pokud je jízdní pruh tak široký, aby se přejezd zprava doleva dal považovat za změnu směru jízdy, budu dávat znamení o změně směru jízdy (takové jízdní pruhy se u nás nevysyktují, proto podmiňovací způsob.)Tak když se nevyskytují, co tu řešíme?
A když se jako cyklista vyhýbám díře nebo z jakéhokoliv jiného důvodu přejíždím do jiné části jízdního pruhu, vždycky dávám znamení o změně směru jízdy. Ty ne?Když se vyhýbáte díře, tak se hlavně vyhýbáte díře a na nějaké znamení nemáte zpravidla čas – ať v autě nebo na kole. O přejíždění z jedné strany pruhu na jinou jste napsal výš, že se u nás nevyskytují takové pruhy, kde by se přejezd z jedné strany na druhou dal považovat za změnu směru jízdy.
Za domácí úkol si někdy prohlídni semafor v provozu.Vídám ho dost často. Svítí tam oranžová (nebo zelená na semaforu pro chodce nebo „volno“ na semaforu pro tramvaje), a pak se najednou rozsvítí červená. Nerozsvěcí se postupně, oranžová postupně neslábne, není tam žádný odpočet.
Hm, tři ze tří, tvoje argumenty pro to, že nemám co dělat na silnici, se nějak vytratily.To byly argumenty pro to, že jsou věci, které se dějí „najednou“, přesto jsou předvídatelné.
Nicméně podle tebe zjevně když náhodou takový blázen bude, tak má za nehodu nést zodpovědnost řidič toho auta.„Zjevně“ je u vás synonymum „neumím číst“?
Já nikde.To se neshoduje s tím, že podporuješ návrh na absolutní odpovědnost.
Když se vyhýbáte díře, tak se hlavně vyhýbáte díře a na nějaké znamení nemáte zpravidla čas – ať v autě nebo na kole.V takovém případě jsou ovšem následky případné nehody způsobené nehlášenou změnou jízdy jenom a pouze moje chyba. A mimo jiné - cyklista, který neviděl díru dost brzo na to, aby stihl ukázat a pak změnit směr jízdy, nevěnoval pozornost řízení.
O přejíždění z jedné strany pruhu na jinou jste napsal výš, že se u nás nevyskytují takové pruhy, kde by se přejezd z jedné strany na druhou dal považovat za změnu směru jízdy.Platí pro auta. Hint: poměr velikosti auta ku velikosti pruhu.
Svítí tam oranžová a pak se najednou rozsvítí červená.No vidíš, žádné najednou, nejdřív je tam ta oranžová. Oranžová před červenou na semaforu je ekvivalent toho, že před změnou směru jízdy nejprve dáš najevo, že budeš měnit směr jízdy.
To byly argumenty pro to, že jsou věci, které se dějí „najednou“, přesto jsou předvídatelné.Jsou předvídatelné, nedějí se najednou, ale s varováním dopředu. Možná s výjimkou náhlého brzdění. (Vzhledem k tomu, že nejezdíme ve vakuu, je nicméně náhlé brzdění většinou důsledkem jiné nepředvídatelné události.)
„Zjevně“ je u vás synonymum „neumím číst“?Přestože tvrdíš, že neumíme číst a ta absolutní zodpovědnost není absolutní, v každém jednotlivém případě, kdy udělá chybu někdo jiný, házíš trestní odpovědnost na řidiče.
To se neshoduje s tím, že podporuješ návrh na absolutní odpovědnost.Já ovšem podporuju ten návrh na absolutní odpovědnost, který je zmíněn v odkazovaném článku, ne ten, který vytvořil autor blogu.
Jsou předvídatelné, nedějí se najednou, ale s varováním dopředu.cyklista odbočující na křižovatce nebo vyhýbající se díře to také nedělá najednou. Blížící se křižovatka nebo díra na silnici je také varováním.
Přestože tvrdíš, že neumíme číst a ta absolutní zodpovědnost není absolutní, v každém jednotlivém případě, kdy udělá chybu někdo jiný, házíš trestní odpovědnost na řidiče.Pouze v případě, kdy udělal chybu i řidič.
Proto jsou u skol cedule "pozor deti!"IMHO tam nemusi byt ani ty cedule - viz zakon 441/2005 Sb., $5 d), ale jak se to interpretuje v praxi nemam tuseni...
Pokud někdo jde normálně po chodníku a najednou se otočí a skočí řidiči pod auto, řidič za to zodpovědný nebude.Ale vždyť to mohl předpovídat – chodci občas takovéto věci dělají.
„Absolutní odpovědnost“ je jenom zdůrazněníZdůraznění tím, že přeneseme na řidiče odpovědnost za chyby jiných?
V prvním případě vám tam z poza auta klidně také může někdo vběhnout. Vy se ale zřejmě domníváte, že když jedete, má se vám vše klidit z cesty.Takže vy úzkou ulicí autem/na kole jedete tak, abyste fakt stihl zabrzdit, když metr před vámi mezi parkujícími auty někdo vyběhne?
To samé když narazíte do překážky za horizontem nebo za zatáčkou.Ale když narazím do auta, které předjíždělo za vrcholem stoupání, nebude to moje vina.
Takže vy úzkou ulicí autem/na kole jedete tak, abyste fakt stihl zabrzdit, když metr před vámi mezi parkujícími auty někdo vyběhne?Pojedu tam samozřejmě opatrněji – jak rychle, to záleží na okolnostech, třeba když tam uvidím dvě zapovídané maminky a kolem nich se honící děti, budu je sledovat a pojedu tak, abych případně stihl zastavit. Vy snad pojedete padesát, protože se to může a když vám tam někdo vleze, je to jeho chyba?
Ale když narazím do auta, které předjíždělo za vrcholem stoupání, nebude to moje vina.To si pak můžete nechat napsat třeba na náhrobek: „Nebyla to moje vina.“
Ale když narazím do auta, které předjíždělo za vrcholem stoupání, nebude to moje vina.Ehm, tohle neznáte?
...smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.Může tam přece stát auto ve vašem směru, může tam být dopravní nehoda, může tam ležet padlý strom... Takže sice se to nepraktikuje, ale když přejíždíte horizont, měl byste kupodivu podle zákona podstatně zpomalit.
při projíždění úzkou ulicí jet 2-3km/h
Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat;
na dálnici v noci jet 40-50km/h, protože se může stát, že se bude nějaká zvěr snažit předběhnoutTakže když způsobíte dopravní nehodu např. a budete se hájit tím, že vám přes cestu něco přeběhlo a vy jste nestačil zabrzdit, tak myslíte, že se zavinění zbavíte?
do každé prudší zatáčky a na horizont poslat poučenou osobu, aby mi ukázala, že skutečně nikdo neignoruje plnou čáru a nepředjíždíTo je na vás. Očekávat byste to ale měl, protože se to běžně děje. Atp.atp.
Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní,Hádejte, z kterého to je zákona. A divte se, není tam výjimka rušící tuto povinnost v případě, kdy "jiné osoby" nedodržují pravidla. Ona diskutovaná "absolutní odpovědnost" je prostě dovedení už platného zákona do důsledku.
On totiž může cyklista kličkovat v jízdním pruhu od čáry k čáře, a pokud bude řidič za ním dodržovat všechna pravidla, stejně cyklistu nemůže nijak ohrozit.To je ale blbost. Tebe v autoškole neučili, že se má jezdit v pravém pruhu vpravo (mimo obce, v obci lze jet i v jiném pruhu, ale také v pravo). Cyklista nemá co kličkovat, nedodržuje tak pravidla. Když je pruh dostatečně široký, tak lze např. bez problémů předjíždět i na plné čáře - na motorce předjíždím takto běžně a vážně nejsem zvědavý na debila co neví jak se jezdí na kole. Do levé části pruhu může cyklista najet v případě, že bude odbočovat doleva. Jenže to mění směr, takže samozřejmě musí ukázat... Dnes jsem na silnici ujel 350km a došel jsem k závěru, že horší než strejcové s kloboukem a platem vajec na okně jsou cyklisté, kteří neznají pravidla a nevědí jak se mají na silnici chovat.
Absolutní zodpovědnost opravňuje oběť nehody k náhradě škody, pokud řidič neprokáže, že vina je na straně cyklisty nebo chodce.No to je príma!
Jako pisatel původního článku vidím, že na autora tohoto příspěvku se musí co nejjednoduššími větami, protože má potíže porozumět psanému slovu. Pro jistotu mu to i očísluju.
Stačí vám to takhle, nebo to chcete velkými písmeny, s barevnými obrázky a za doprovodu hudby?
Autor příspěvku nepochopil, co je to absolutní zodpovědnost.Jestli to nebude tím, že vzhledem již k dávné absenci (nepřítomnosti) výuky latiny, není právnický pojem "absolutní" širší veřejností chápán ve významu, "nezávislý", zde čti něco jako odpovědnost nezávislá na skutečné míře zavinění, tj. odpovědnost objektivní vyplývající již z povahy činu jízdy poměrně těžko ovladatelným vozidlem (ehm, právník nejsem, tak to neberte dopísmene). Ono se dá sice leccos pochopit z kontextu, ale dneska se na kontext obecně nehraje, dnes je důležité heslo. Takže "absolutní odpovědnost" = "totální odpovědnost" a můžete se namáhat s vysvětlováním jak chcete
Hmm, tak to máte asi v článku nějakou chybu. Nebo jsem nedovtipný troglodyt, to samozřejmě nevylučuju. Já tam každopádně čtu doslova toto:
Kdo je zodpovědný při nehodách aut a cyklistů?
V Holandsku je to vždy auto…
A to proto, že…
Když dojde k nehodě, obecně platí, že zodpovědný je řidič auta. A i kdyby řidič řekl něco jako "podívejte se, ten cyklista tak divně zakličkoval, a já už jsem s tím prostě nemohl nic dělat," tak soudce mu na to odpoví zhruba toto: "Jenže vy jste o tom cyklistovi věděl. Vy víte, že takové věci cyklisté občas dělají, takže ve chvíli, kdy jste toho cyklistu viděl, jste měl přiměřeně zpomalit. Takže i tak jste za to zodpovědný."
Jen v situaci, když řidič stojí a cyklista mu, dejme tomu, narazí z boku do dveří, pak řidič samozřejmě není za tu nehodu zodpovědný.
V čem se to tedy liší od situací popisovaných v blogpostu? Jestli chcete, klidně dodejte i barevné obrázky a hudbu, ale netrvám na ní, stačím mi vysvětlení rozdílu...
Jinak opět to mohu převést do prostředí té železniceUž několikrát jste byl upozorněn na to, že srovnání se železnicí je demagogie. Očekával bych, že s tím třeba přestanete…
Když dojde k nehodě, kterou řidič náklaďáku nezavinil, ale zjistí se, že překročil povolenou dobu jízdy, bude v tom namočený taky.Pokud to nějaký správní orgán nebo soudce takhle posoudí, porušuje tím základní podstatu přestupkové a trestní odpovědnosti - tedy že přestupek, resp. trestný čin je zaviněné jednání. Pokud se neprokáže, že překročení povolené doby jízdy mělo příčinnou souvislost s nehodou, nelze řidiče trestat za způsobené následky, ale toliko za překročení doby jízdy jako takové. Bude-li prokázáno, že překročení povolené doby jízdy bylo přinejmenším částečnou příčinou nehody nebo ovlivnilo její následky, pak samozřejmě za to řidič může být postižen. Ale to není pravidlo "větší odpovědnosti" (řidiče náklaďáku apod.), nýbrž pravidlo zcela obecné. Pokud někdo například nedá přednost vozidlu jedoucímu po hlavní silnici a prokáže se, že na nehodě měl jeho řidič podíl třeba pro porušení nejvyšší povolené rychlosti (a tedy ho řidič vjíždějící z vedlejší silnice nemohl včas spatřit), bude řidič vozidla na hlavní silnici potrestán za podíl na nehodě, případně za plné zavinění nehody (pokud třeba pojede po městě 250 km/h).
Demagogie to není a už jsem vysvětlil proč.Asi se vám to nepovedlo. BTW přepokládám, že vám vadí i povinné ručení, které vychází z podobného principu: už jen tím, že se autem vůbec chcete účastnit provozu, jste povinnen pojistit se proti případně způsobeným škodám, jinými slovy nesete a platíte za absolutní odpovědnost ještě dřív, než nějakou škodu způsobíte. Taky můžete namítat, že pojištění musí být dobrovolné a že ten, kdo si věří, že žádnou škodu nezpůsobí, se pojišťovat nemusí. Společnost to prostřednictvím zákonodárců holt vidí jinak. Vaše odpovědnost za škody vyplývá už ze samotné skutečnosti, že jezdíte autem, které škody může způsobit. A jak jsem psal výše (nebo níže), nepleťte si odpovědnost absolutní s odpovědností totální. Institut absolutní odpovědnosti pouze dovádí do praxe už platná ustanovení zákona, že musíte jezdit tak, abyste neohrozil ostatní účastníky provozu, a nemyslím, že je v zákoně, že to neplatí pro případ, kdy ostatní účastníci poruší pravidla.
Termín "absolutní odpovědnost" jsem převzal z odkazovaného článku. Proto nekladu důraz na jeho vztah k existujícím pojmům v právních normách.Já sice nevím, jak se to přesně jmenuje česky, ten termín "absolutní odpovědnost" mi přijde pro obecnou debatu nešťastný, ale v tom anglickojazyčném se to označuje jasně právnickým termínem jako "strict liability". Chápu to tak, že důležité je, že nesete určitou míru odpovědnosti i v případě, kdy jste nic přímo nezavinil: Lze to dotaženo do extrému chápat tak, že kdybyste nejel autem, tak by se škoda (nehoda) takto nestala. Tím, že jste vydal na cestu jedenapůltunovým nebo těžším dopravním prostředkem, musíte si být vědom, jaké škody můžete tímto vozidlem způsobit, a to bez ohledu na to, že dodržujete pravidla a jiný, cyklista nebo chodec, je poruší, a tomu musíte přizpůsobit i svoje jednání. "Stejné právo", jak píšete výše, lépe řečeno stejné vědomí odpovědnosti, by pro vás nemělo platit už např. proto, že kolo cyklisty má daleko menší hmotnost a tudíž možnost způsobit jízdou na kole škodu je úměrně menší (případ cyklista narazí do vašeho auta, vy narazíte kolem do cyklisty). Stejně tak ovšem by nemělo platit stejné právo v případě cyklisty a chodce, ale i o tom se citát v článku zmiňuje. Ta vámi přinášená železnice, náklaďáky ... vždyť to tak je, že pro provoz a povinnosti platí jiné zákony než pro provoz osobních vozidel. I strojvůdce má na nechráněném přejezdu svoje zvláštní povinnosti, nebo když nefunguje signalizační zařízení, a taky byste mohl říct, že to je zbytečné, když už povinnosti má řidič auta. Ale právník nejsem, pouze interpretuju kontext. A co jsem pochopil, tak uplatňování tohoto pravidla vede k větší opatrnosti těch, kteří můžou způsobit větší škodu, tedy působí preventivně. A prý to taky tak funguje. Asi to bude tím, že princip "stejné právo pro všechny" vykládáno takto legalisticky a malicherně bez ohledu na realitu třeba silničního provozu, vede spíš k destrukci než k tomu, k čemu je právní systém určen (což, jak si někteří naivně myslí, by mělo být naopak společnost a její členy ochraňovat).
Už několikrát jste byl upozorněn na to, že srovnání se železnicí je demagogie.Ne, není, demagogii tu zatím předvádíš jenom ty, protože - vcelku pochopitelně - nemáš jinou možnost. A srovnání s železnicí je naprosto přesné. Pro železnici platí jiná pravidla než pro silnici, přednost před auty tam mají vlaky a občas se stane, že se silnice se železnicí zkříží. A někdy dojde k nehodě, protože řidič auta udělá chybu, vjede do železnice, když nemá, a vlak ho srazí. Pro silnici platí jiná pravidla než pro chodník, přednost před chodci tam mají auta a občas se stane, že se chodník se silnicí zkříží. A někdy dojde k nehodě, protože chodec udělá chybu, vejde do silnice, když nemá, a auto ho srazí. Ta paralela je naprosto zjevná, tvoje námitky, že pro železnici jsou jiné zákony, platí úplně stejně pro silnice. V obou případech je těmito zákony definováno chování lidí, kteří se na daném místě mohou vyskytnout, v obou případech je stanovována zodpovědnost podle toho, kdo porušil pravidla. Akorát podle toho úžasného návrhu by se tady měl zavést rozdíl, že řidič většího a bezpečnějšího auta by měl být znevýhodněn při střetu se slabším chodcem, kdežto strojvůdce většího a bezpečnějšího vlaku by neměl být znevýhodněn při střetu se slabším autem. Logika zajímavá, přesně ve stylu Společenstva lidí, co nenávidí zlá auta.
kdežto strojvůdce většího a bezpečnějšího vlaku by neměl být znevýhodněn při střetu se slabším autem.Tohle už je ovšem konstrukce pisatele blogu, kterou si podepřel svou jinak chabou argumentaci. I strojvůdce se např. musí chovat tak, aby minimalizoval nebezpečí na nechráněných přejezdech (dodržovat rychlost, dávat znamení), i když byste mohl namítat, že má přednost a že je to starost jen řidičů aut. A pokud vím, tak se míra zavinění strojvůdce a provozovatele trati taky vždycky zkoumá, aspoň to, jestli plnil všechny povinnosti a jestli učinil všechna možná opatření (signalizace, závory), aby k nehodě nedošlo.
Logika zajímavá, přesně ve stylu Společenstva lidí, co nenávidí zlá auta.A vaše logika je přesně ve stylu Společenstva lidí, co nenávidějí zlé cyklisty (a chodce)!
Protože železnice mnohem méně narušuje životní prostor lidí a je mnohem více organizovaná a bezpečná, může si na oplátku užívat jistá privilegie.A už je to tady, zlá auta jsou zlá a proto je potřeba jejich řidiče trestat, pokud možno předem.
Ten drobný rozdíl tu jaksi není. Automobilový provoz vede ve speciálně vyhrazených koridorech (říká se jim silnice)Silnice není zase tak speciální koridor, kromě automobilů na ni patří i chodci, cyklisté, jezdci na koloběžkách nebo jezdci na zvířeti (a možná ještě někdo
A už je to tady, zlá auta jsou zlá a proto je potřeba jejich řidiče trestat, pokud možno předem.Já jsem ale nic takového nenapsal.
...cyklista nebo chodec je v dopravě něco méněcenného a jejich hlavním úkolem je klidit se z cesty autům.Ano, přesně tohle si jen tak mimochodem opravdu myslim. To co jsem popsal, je běžná situace na silnici. Jestli-že jsem napsal 10m, znamená to, že už bych rozpočal předjížděcí manévr, takže pokud ho rozmáznu na dalších 50ti metrech, je to podle současných zákonů spíš jeho vina, ne?
nebo jede za ním (to je to, co popisujete) – a pak musí jet tak, aby dokázal včas zastavit.A za jaký sebevrahy mam bejt ještě zodpovědnej? Pokud mi to tam šlehne fak těch deset metrů předemnou, tak ho s plnym návěsem sundám i kdybych jel 20.
Vozidlo A může dělat „co chce“, přejíždět z jedné strany jízdního pruhu na druhou, brzdit, odbočovatVozidlo A nemůže dělat "co chce", mimimálně v případech "přejíždět z jedné strany jízdního pruhu na druhou" a "odbočovat" je řidič tohoto vozidla nejprve povinnen dát znamení o změně směru jízdy a to dostatečně předem před započetím daného manévru.
Má to jedinou výjimku – než bude řidič vozidla A odbočovat, musí se podívat za sebe, zda ho někdo nepředjíždí nebo se k tomu nechystá (neukazuje). Pokud tedy řidič vozidla B dává znamení o změně směru jízdy nebo už předjíždí, nesmí mu řidič vozidla A v předjíždění bránit nebo mu vjet do cesty.Hm, zajímavá nekonzistence v tvé argumentaci:
Nevím, co si vy představujete pod náhlou změnou směru jízdy, já si pod tím představím třeba to, že cyklista jede u pravého okraje vozovky a najednou přejede doprostřed pruhu, když vedle něj nic není. To není nic nepředvídatelného (vpravo může být díra nebo nějaké harampádí, kterému se musí vyhnout), navíc auto nemá co jet nalepené cyklistovi za zadním kolem.
Ono se tady totiž ve skutečnosti bavíme pořád o případech, kdy řidič latentně porušuje předpisy dlouhodobě (nevěnuje se dostatečně řízení, nedodržuje bezpečný odstup atd.), pak někdo jiný udělá jednorázovou a viditelnou chybu a v důsledku toho dojde k nehodě.Naprosto zjevně se tedy pořád nebavíme o případech, kdy řidič auta latentně porušuje předpisy - jestliže dotyčný řidič pokaždé při předjíždění cyklisty ukazuje znamením o změně směru jízdy, žádná pravidla neporušuje. A pak je chyba jenom a pouze na straně dotyčného cyklisty a je to onen cyklista, kdo by měl být trestán jako viník nehody.
Vozidlo A nemůže dělat "co chce", mimimálně v případech "přejíždět z jedné strany jízdního pruhu na druhou" a "odbočovat" je řidič tohoto vozidla nejprve povinnen dát znamení o změně směru jízdy a to dostatečně předem před započetím daného manévru.O odbočováníjsem psal, o přejíždění v pruhu nemáte pravdu.
Naprosto zjevně se tedy pořád nebavíme o případech, kdy řidič auta latentně porušuje předpisy - jestliže dotyčný řidič pokaždé při předjíždění cyklisty ukazuje znamením o změně směru jízdy, žádná pravidla neporušuje. A pak je chyba jenom a pouze na straně dotyčného cyklisty a je to onen cyklista, kdo by měl být trestán jako viník nehody.Ta pravidla samozřejmě může porušovat i řidič, pokud třeba dá znamení o změně směru jízdy pozdě, nebo pokud předjíždění zahájí až v okamžiku, kdy je zjevné, že se podobný manévr chystá učinit i cyklista. Samozřejmě, pokud má cyklista auto vedle sebe a najednou pod něj zatočí, je to jeho vina. Ale pokud třeba začne přejíždět do středu pruhu a řidič za ním se rozhodne, že ho ještě musí předjet, je to chyba řidiče.
o přejíždění v pruhu nemáte pravdu.Omyl. Pravdu nemáš ty, přejíždění v pruhu je změna směru jízdy. Tečka.
Ta pravidla samozřejmě může porušovat i řidič...Může. Ale nedělá to. Vždycky dává dostatečně včas vědět, že bude předjíždět, a jezdí podle předpisů. Přesto dojde k nehodě, kterou zavinil cyklista nepředvídatelným jednáním. Podle návrhu absolutní zodpovědnosti má následky nést řidič, přestože nikdy neudělal jediný přestupek. Tobě to nepřijde jako nesmysl?
Omyl. Pravdu nemáš ty, přejíždění v pruhu je změna směru jízdy. Tečka.To je poněkud v rozporu s vašim dřívějším tvrzením, že u nás takové pruhy nemáme.
Přesto dojde k nehodě, kterou zavinil cyklista nepředvídatelným jednáním. Podle návrhu absolutní zodpovědnosti má následky nést řidič, přestože nikdy neudělal jediný přestupek. Tobě to nepřijde jako nesmysl?Mně to jako nesmysl přijde, a celé tohle vlákno začalo tím, že jsem upozorňoval, že tenhle nesmysl vytvořil autor blogu, protože nepochopil článek, na který odkazuje. Nemusíte se k tomu nepochopení pořád tak vehementně přidávat.
Buď má řidič právo chybu druhého ignorovat a neudělat nic pro odvrácení následků, nebo má povinnost snažit se zmírnit následky, i když prvotní chybu neudělá. Žádná prostřední varianta neexistuje.Dovolim si zopakovat jiz recene, prijde mi, ze to pan Jirsak zamerne ignoruje.
Ano, tuto povinnost řidič má, jinak bude minimálně spoluviníkem. Jenže mezi "snažit se zmírnit následky" a "řidič je zodpovědný za uvedenou nehodu" je pořád ještě rozdíl.Dovolil bych si malou analogii. Jsem ze zakona povinen poskytnout prvni pomoc, ale nemuzete me prece davat vinu, pokud tuto pomoc poskytnu a zraneny presto zemre. Tj. az mi cyklista/chodec z niceho nic vleti pod kola, budu brzdit co to da, ale proste odmitam, abyc byla vina na strane ridice, kdyz pravidla evidentne porusi ten druhy. 9. Neustale se ohanite predvidanim. Co treba jako cyklista predvidat, ze nejsem na silnici jediny a ze pokud prudce zahnu vlevo, mohu skoncit pod autem? Chtelo by to zapojit trosku inteligence a pudu sebezachovy. Napriklad jedu-li autem a protijedouci vozidlo pri objizdeni prekazky vjede zcasti i do meho jizdniho pruhu, proste mu uhnu, abychom se bezpecne minuli (ikdyz on by mel spravne pred prekazkou zastavit a objet ji az ja projedu). Stejne tak na krizovatkach, kde je prednost zprava, se divam i vlevo, nez do ni vjedu. Nekolikrat se mi to vyplatilo. Az do me nejake auto vleti, vedet, ze vina byla na jeho strane, mi bude k hovnu. Na zaver bych jen dodal, ze snad veskere "hypoteticke" situace, ktere zde pan Jirsak uvadi jako priklady "nedostatecne odpovednosti" ridice (jako nedostatecny odstup pri predjizdeni, neprizpusobeni rychlosti jizdy,..) jsou porusenim jiz soucasnych pravidel provozu. Jenze takto hypoteticky je naprosto zbytecne se bavit, protoze si kazdy predstavi neco jineho (cela tato diskuze je nazornym prikladem). Takze bych vam doporucil, stanovte si vychozi podminky a rozebirejte danou situaci. Verim, ze zjistite, ze se vlastne neni o cem bavit.
Když sám píšete, že protistrana odmítá nějaké argumenty akceptovat, nechápu, proč pak sám píšete o něčem, co zde bylo již mnohokrát vyvráceno.To by me opravdu zajimalo, kde jste vyvratil soucasne platne predpisy.
Celá diskuse je o tom, že pokud je účastníkem nehody chodec nebo cyklista, následky zpravidla nejsou tak vážné, jako když je účastníkem nehody auto. To by si měli řidiči aut uvědomovat, měli by si uvědomit, že když stejnou chybu udělá řidič auta, má to zpravidla mnohem vážnější následky, než když tu samou chybu udělá chodec nebo cyklista.Ale to je neprosto samozrejme, o tom prece nikdo nepochybuje. Z meho pohledu je ale cela diskuse o tom, ze vy chcete apriori vinit ridice v situacich, kdy je vina jednoznacne na vine cyklisty/chodce. A nevidel jsem v cele diskuzi jedinny!!! pripad, ktery by nebyl momentalne resitelny pomoci soucasnych pravidel. Asi vam nejak nedochazi, ze motorista, ktery na tyto pravidla kasle jiz nyni, na ne bude kaslat i nadale. Pokud pravidla pritvrdi, dopadne to akorat na "slusne" ridice, kterym nejaky magor na kole vjede pod auto (napriklad ze prudce zmeni smer jizdy, aniz by dal svuj zamer najevo).
Z meho pohledu je ale cela diskuse o tom, ze vy chcete apriori vinit ridice v situacich, kdy je vina jednoznacne na vine cyklisty/chodce.Anebo kruh se uzavřel... Váš pohled je je ale evidentně pravý opak toho, o čem tato celá diskuse je, totiž, že řidič by měl být a priori považován za viníka, kdy není jednoznačně dokázána vina cyklisty/chodce.
Asi vam nejak nedochazi, ze motorista, ktery na tyto pravidla kasle jiz nyni, na ne bude kaslat i nadale.To je sice možné, ale to všechno je právě o tom, že takový motorista se nebude už jaksi moci spoléhat na nedokazatelné výmluvy typu "on mi tam vletěl". Což by ho mělo podle mě přimět ke skutečnému respektování zákonných pravidel, mezi něž patří hned na začátku povinnost jezdit tak, aby neohrozil ostatní účastníky provozu (bez ohledu na to, zda ti pravidla porušují).
Pokud pravidla pritvrdi, dopadne to akorat na "slusne" ridice, kterym nejaky magor na kole vjede pod auto (napriklad ze prudce zmeni smer jizdy, aniz by dal svuj zamer najevo).Už to tu bylo probíráno: 1) Buď jedete za cyklistou a tedy máte dodržovat bezpečný odstup tak, abyste stačil zabrzdit, stejně jako když jedete za jiným autem nebo za náklaďákem. 2) Nebo cyklistu předjíždíte a pak byste měl předjíždět s dostatečným odstupem tak, abyste předjížděného neohrozil. Pokud cyklista evidentně poruší svoje povinnosti a tedy prokazatelně nehodu zaviní, tak není o čem diskutovat. Celá diskuse a volání po tomto pravidle se týká právě oněch nejasných/nedokazatelných situací, kdy se řidiči motorových vozidel chovají k cyklistům jako páni k nevolníkům, typicky nedodržování bezpečného odstupu (protože se kola nebojí, vždyť to vždycky odnese ten slabší): "Já sice jel půl metru za ním, ale on mi tam vletěl!" "Já sice blikal a předjížděl ho s mezerou 20 cm, ale on mi tam vletěl!" Tak tohle pravidlo holt říká, že ten slabší je namísto plechu chráněn silnějším právem. To abyste se k cyklistovi choval stejně opatrně, jako kdyby na jeho místě jel třeba tank a vy se bál o sebe. Protože o tom to celé je, že se řidiči obalení plechem o sebe nebojí. Tak aby se měli čeho bát
Takže mi nějak uniká, co ještě chcete řešit.To právě uniká mně.
Buď řidič nezachoval dostatečný odstup a pak je jednoznačným viníkem,No vidíte. Otázka je, co chcete považovat za dostatečný odstup. Já bych definoval jako to, že když cyklista upadne nebo uhne náhle před nějakou dírou, tak ho velice pravděpodobně nesrazím. Takže když budete předjíždět s dostatečným odstupem, což může být např. v protisměrném pruhu a srážka se odehraje tam, tak bude (víceméně) evidentní, že za to může cyklista. Takže řidič dodržující pravidla (jezdící bezpečně) by se neměl čeho bát. Já se tedy snažím počítat s tím, že předjížděný cyklista může hodit tlamu, vy ne?
Stejně tak pravidlo o bezpečném odstupu vozidel jedoucích za sebou již v zákoně je a jen výjimečně policie neprohlásí za viníka toho, kdo jel vzadu, u kolize automobilů stejně jako u kolize automobilu a bicyklu. Co na tom ještě chcete zpřísňovat?No přece vůbec nic. Vůbec se nejedná o zpřísňování pravidel. Jedná se o praktické opatření, které činí již platné ustanovení zákona taky reálně vymahatelným. BuĎ jedete tak, že je chyba a vina cyklisty evidentní, anebo jedete tak, že je to sporné, takže máte v první řadě smůlu a budete to muset dokázat, že nehodu skutečně zavinil cyklista.
Takto to funguje, není potřeba nic dalšího zavádět.To je trochu v rozporu s tím, co je každý den vidět na silnicích i co předvádí někteří tady v diskusi – považují město za místo pro automobily, a chodci nebo cyklisti se v něm podle nich mohou vyskytovat jedině tehdy, pokud nijak neomezí auta.
To je trochu v rozporu s tím, co je každý den vidět na silnicích i co předvádí někteří tady v diskusi – považují město za místo pro automobily, a chodci nebo cyklisti se v něm podle nich mohou vyskytovat jedině tehdy, pokud nijak neomezí auta.Než tady budete zase plkat kraviny, promluvte si s kterýmkoli dopravákem vyšetřujícím nehody. A to se týká i vašich nesmyslných keců o rozdílném přístupu k "jízdě v jízdních pruzích" a "mimo ně". Neznalost zákona neomlouvá a tupost už vůbec ne.
Vlamujete se do otevřených dveří: i podle současných předpisů musí řidič zachovat při předjíždění dostatečný odstup. A 20 cm mezeru mu neuzná ani nejbenevolentnější četníkNicméně pokud to nebude na kameře, je takové chování prakticky nepostižitelné - pravděpodobnost, že četník bude na dohled a že se bude dívat správným směrem, se limitně blíží nule. Absoulutní zodpovědnost řidiče zrovna v tomto případě (objíždění a předjíždění cyklisty) má celkem smysl.
spousta řidičů má představu, že cyklista nebo chodec je v dopravě něco méněcenného a jejich hlavním úkolem je klidit se z cesty autům.A spousta chodců a cyklistů má zase představu, že se v provozu na pozemních komunikacích mohou chovat nepředvídatelně a porušovat předpisy, jak se jim zlíbí. Akorát předvádí, že by ta úprava s absolutní zodpovědností neměla smysl, protože takové chování je potřeba trestat a ne podporovat.
tak koukam ze se podobny akce delaji jeste dneska ...
Máte jet za cyklistouTo znamená těch 5km/h bez ohledu na to, jestli je to ve městě nebo na E55?
Když před váma pojede rychlostí 5 km/h auto, budete se snad chovat jinak?...ne, taky dostane tim heverem...
Buď ho můžete bezpečně předjetA jsme zase u toho, že ho můžu bezpečně předjet, ale jenom pokud neudělá nějakou kardinální volovinu a nevjede mi pod kola. V takovém případě bych za nehodu nesl zodpovědnost a protože musím předvídat, že nějakou volovinu udělá, nemůžu ho předjet. Schválení téhle pitomosti v podstatě znamená, že řidiči buď na sebe budou mít nastraženou další past, jak se dostat do basy, nebo že se všichni přidáme k amigovi a umlátíme cyklistům kola heverem, když se pokusí strčit prdel na silnici. Vzhledem k tomu, že silnice využívám na kole i v autě, bych s dovolením volil třetí možnost: umlátit heverem jenom ty, kdo navrhují takové pitomosti.
že každý musí být schopen včas zastavit.A tady je ten kousek, kdy by sis měl fyziku zopakovat ty. A nebo řekni narovinu, že chceš, aby se po městě jezdilo 10km/h - při větší rychlosti za všech okolností včas nezastavíš. Ani kolo.
Já říkám narovinu, že podle mne se má jezdit tak, aby docházelo k co nejmenšímu počtu vážných nehod.Já měl za to, že se hledá nějaký kompromis. Protože k nejmenšímu počtu vážných nehod bude docházet, když před autem i kolem poběží člověk s červeným praporkem.
Já říkám narovinu, že podle mne se má jezdit tak, aby docházelo k co nejmenšímu počtu vážných nehod.Což je konkrétně jak? A prosím o návod pro ty z nás, co nemáme křišťálovou kouli a nevěštíme budoucnost.
To spíš vy byste měl narovinu říct, že chcete, aby se auty mohlo jezdit rychle, i když se tím značně zvyšuje pravděpodobnost nehody s vážnými následky.Ano, chci, aby se auty mohlo jezdit rychle, i když se tím značně zvyšuje pravděpodobnost nehody s vážnými následky v případě, že jiný účastník silničního provozu hrubě poruší pravidla A "vážné důsledky" obvykle nastávají přesně v těchto případech.
Pro některé lidi jsou totiž důležitější hodnoty než dostat se někam rychle autem.Z diskuze zatím vyplynulo, že touto hodnotou je hlavně možnost skočit za každých okolností naprosto nesmyslně do silnice a vyváznout z toho bez škrábnutí.
Což je konkrétně jak? A prosím o návod pro ty z nás, co nemáme křišťálovou kouli a nevěštíme budoucnost.Třeba tak, že budete víc předvídat, co se může stát. Třeba přijíždíte ke křižovatce, cyklista se dívá za sebe, zpomaluje nebo najíždí do středu pruhu, tak si řeknete, že možná bude chtít odbočit, a nebudete se mu cpát na zadek nebo se ho snažit ještě rychle předjet bez dostatečného odstupu.
Ano, chci, aby se auty mohlo jezdit rychle, i když se tím značně zvyšuje pravděpodobnost nehody s vážnými následky v případě, že jiný účastník silničního provozu hrubě poruší pravidla A "vážné důsledky" obvykle nastávají přesně v těchto případech.Za to když hrubě poruší pravidla řidič, tak se nic nestane, že? Nehody s vážnými následky nastavají takřka výhradně v případech, kdy pravidla poruší víc účastníků silničního provozu.
Z diskuze zatím vyplynulo, že touto hodnotou je hlavně možnost skočit za každých okolností naprosto nesmyslně do silnice a vyváznout z toho bez škrábnutí.O tom tady mluvíte jen vy. Já se vás jenom snažím přesvědčit, že třeba způsob jízdy „cyklistu můžu předjet kdykoli a bez vybočení z pruhu, je to jeho věc, aby se s tím nějak srovnal, uhnnul, zastavil“ není správný a není ani v souladu s dnešními pravidly.
Třeba tak, že budete víc předvídat, co se může stát.Příklad pěkný a v takové situaci se snadno dá předvídat, že se něco takového opravdu může stát. Ale co třeba případ, kdy ten cyklista prostě přejede na střed pruhu, aniž by se před tím ohlédl za sebe?
Za to když hrubě poruší pravidla řidič, tak se nic nestane, že?Řidič není účastník silničního provozu?
Nehody s vážnými následky nastavají takřka výhradně v případech, kdy pravidla poruší víc účastníků silničního provozu.[citation needed]
O tom tady mluvíte jen vy.Podle všeho ne.
„cyklistu můžu předjet kdykoli a bez vybočení z pruhu, je to jeho věc, aby se s tím nějak srovnal, uhnnul, zastavil“Srovnat se s tím musí. Je na silnici, musí počítat s tím, že ho někdo předjede. A nevidím důvod, proč by kvůli tomu musel uhýbat nebo zastavovat. Nevím jak ty, ale já umím jet rovně, i když mě někdo předjíždí.
Příklad pěkný a v takové situaci se snadno dá předvídat, že se něco takového opravdu může stát. Ale co třeba případ, kdy ten cyklista prostě přejede na střed pruhu, aniž by se před tím ohlédl za sebe?Pokud ho auto za ním nepředjíždí, má na to plné právo. A i když ho auto bude předjíždět, má mít dostatečný odstup, takže když přejede cyklista na střed pruhu, pořád ještě se nic nestane.
Srovnat se s tím musí. Je na silnici, musí počítat s tím, že ho někdo předjede.Musí počítat s tím, že ho někdo předjede na místě, kde je předjíždění povolené, dá před tím znamení o změně směru jízdy a bude si dodržovat dostatečný odstup. V tom ale není žádný problém. Jenže spousta řidičů předjíždí kolo tak, že nanejvýš najedou blíž k levému okraji pruhu, takže mají vpravo od kola pár centimetrů, a předjíždějí takhle kdekoli. Když v takovémhle okamžiku cyklista potřebuje objet nějaký výmol nebo když se rozhodne přejet do středu pruhu před řidičem, který se chystá provést takovýhle manévr, je z toho problém. Ale ten problém zapříčinil ten řidič, ne cyklista.
Ignorování základní fyziky je taky jedním z atributů cyklisty.Mohl bys to rozvést? Nevím, co si pod tím mám představit.
To je ale možné jedině v případě...Opět kecáš. Stejně tak je to možné v případě, že cyklista jede ve stejném jízdním pruhu před tím autem
Protoze cyklista je povinnen se drzet jen pri pravem kraji vozovky/jizdniho pruhu a nikde jinde.To o tom jízdním pruhu máte napsané kde?
Kde mate psano, ze mu patri cely pruh a muze si tam delat co chce???Nikde v zákoně není nic o tom, že by v jednom pruhu mohlo jet více vozidel vedle sebe. Vždy je to buď jízda ve více pruzích nebo předjíždění.
To o tom jízdním pruhu máte napsané kde?Zkusil bych §57 aktuálního znění Zákona o silničním provozu.
Takže jsme pořád u toho, že auto buď cyklistu předjíždí (s dostatečným odstupem), nebo jede za ním, takže „cyklista vjede před rychleji jedoucí auto“ je pak fyzikálně nemožné.Problem je onen dostatecny odstup. Jde o situaci, kdy cyklista vjede pred ono predjizdejici auto ci auto jedouci ve vedlejsim jizdnim pruhu. Ridic ma predjizdet s dostatecnym odstupem (at uz auto, ci cyklistu), ale pokud cyklista zniceho nic odboci pred ono vozidlo, ridic uz nemusi stacit zareagovat. Jede-li cyklista rychlosti 25km/h, ujede za 1s cca 7 metru. 1 sekunda je priblizne reakcni doba ridice a brzdneho systemu. Proto pokud cyklista zmeni smer o 3 metry vlevo, nestaci predjizdejici ridic (ridic ve vedlejsim pruhu) ani zacit brzdit vozidlo. Takove chovani cyklisty je poruseni pravidel silnicniho provozu. Pokud se chysta presunout o cca mene nez dva metry a dojde ke kolizi, bude vina na miste ridice vozidla (presne to posoudi soud). Pokud ale cyklista odboci o cca 3 a vice metru vlevo, je to jiz natolik vyznamna zmena smeru jizdy, ze je povinen dat znameni o zmene smeru jizdy. Pokud dojde ke kolizi v takovemto pripade, je vina na strane cyklisty a opravdu nevidim duvod, proc bych za to mel ridice vozidla nejak trestat. Nejake predvidani s tim nema co delat - oznacite-li takove chovani za normalni pro cyklisty, bude prakticky nemozne je vubec predjet. Toto jsem si nevycucal z prstu, jiz nekolikrat mi to potvrdili inspektori na skoleni ridicu. Pouze se opakuji, kdyz tvrdim, ze vase namitky (a namitky mnohych cyklistu) prameni z nepochopeni i tech nejjednodusich pravidel silnicniho provozu. Uprimne doufam, ze vas na vozovce nikdy nepotkam, protoze takovi lide jsou nebezpecim nejen pro ridice, ale i ostatni cyklisty.
Jízdní pruh je na silnici vždyTakže § 12 odst. 8 je v zákoně jenom pro zpestření?
proto platí vždy §57O tom ale není sporu. Jenom vám v tom § 57 jaksi chybí cokoliv o tom, že by cyklista musel jet vždy jen při pravém kraji jízdního pruhu. Čehož jste si za celou dobu nevšiml – za to ale já opravdu nemohu.
Prostředkem levého pruhu jede osobní auto. Jede v rozporu s § 11 o jízdě u pravého kraje vozovky, ale jede podle § 12 v jízdním pruhu – jede to auto v souladu se zákonem?Ano. Auto nejede v rozporu s § 11, jelikoz paragraf 11 rika: "Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak." Tim "pokud neni stanoveno" je v tomto pripade zakaz jizdy ve vyhrazenem jizdnim pruhu pro autobusy.
Nyní jede prostředkem levého pruhu cyklista. Jede v rozporu s § 11 a tímtéž ustanovením v § 57 o jízdě u pravého okraje vozovky, ale jede podle § 12 v nejpravějším jízdním pruhu, ve kterém může jet – jede cyklista v souladu se zákonem?Nenapadlo me, ze mluvite o pripade, kdy cyklista v pravem jizdnim pruhu jet nesmi. Myslel jsem, ze se zde bavime o cyklistech jezdici v jinem jizdnim pruhu "jen tak z rozmaru".
Apropó, kacířské myšlenky... Tím myslíte jako ty svoje, anebo ty, které ve svých zápiscích hodláte napadat?Možná by nebylo od věci vrátit se o 5 let zpět, k mým prvním blogpostům. Tam má kořeny název mého blogu
ten cyklisti zcela ignorujíPodívej se za stůj, jestli ti tam nezapadlo slovo někteří.
já ten důvod vidím. Je jím ta značka a závora kterou tam umístila správa té oblasti.Tak ještě jinak, aby to bylo pochopitelnější i pro anticyklistické fanatiky: Nevidím důvod, proč by cyklista nemohl vjet do lesoparku a bylo tedy nutné tam umisťovat značku, která mu to zakazuje Mám doufám právo pochybovat o smysluplnosti nějakého dopravního značení, i když znevýhodňuje hlavně cyklisty...?
Nevidím důvod, proč by cyklista nemohl vjet do lesoparku a bylo tedy nutné tam umisťovat značku, která mu to zakazujeProtože se ti vlastník pozemku nepřeje? :)
I když je to někdy opravdu hloupé, aby cyklista přijel ke značce, sesedl, provedl kolem ní kolo, nasedl a jel dál.To samozřejmě dotyčná značka zakazuje taky.
I když je to někdy opravdu hloupé, aby cyklista přijel ke značce, sesedl, provedl kolem ní kolo, nasedl a jel dál.Velmi zajímavý výklad značky zákaz vjezdu. Logiku má (obzvláště, když tam není dodatková tabulka „platí v celém areálu“ a zároveň se na cestu s tou značkou po padesáti metrech napojuje jiná cesta), teď jde o to, jak by obstál v přestupkovém řízení.
Zákaz se týká jen motorových vozidel (§ 20 lesního zákona):
Zákaz některých činností v lesích
(1) V lesích je zakázáno
...
g) jezdit a stát s motorovými vozidly
Dobrý den,vy klucí ušatí na motocyklech, z ustanovení § 7 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích vyplývá, že komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodaření zemědělských a lesních pozemků je účelovou pozemní komunikací. Polní a lesní cesty (sloužící k obhospodaření zemědělských a lesních pozemků) jsou tedy účelovými komunikacemi. Příslušný silniční správní úřad může na návrh vlastníka účelové komunikace a po projednání s příslušným orgánem Policie české republiky upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci. Na lesní nebo polní cestu tedy vjet můžete, pokud na ni není omezen přístup. S pozdravem kpt. Mgr. Veronika Benediktová Policejní prezidium ČR Preventivně informační odbor Strojnická 27 170 89 Praha 7
Značka VIDEO není povolena!
zkus to obejit prevedenim videa na animovanej gif ...
uz se tesim na svuj prvni zablokovanej prispevek ...
Ak sa nemýlim, tak záleží na prevode. Vyšší prevod => vyšší tlak pri výbuchoch => väčší hluk. Ak sa ale len zvýšia otáčky, tak sa zmení len frekvencia (ak vo výfukovom systéme zanedbáme nelinearity typu spätných rázov). Takže to asi dosť záleží od auta, pri akých rýchlostiach má prevodové stupne, akým spôsobom je urobený výfukový systém, etc.
Nezabúdam na ne, ale mal som za to, že v oblasti rýchlostí do 60 km/h ešte zanedbateľné voči motoru + výfuku budú. Stačí si uvedomiť, že aerodynamický odpor závisí na druhej mocnine rýchlosti, takže určite to nemôže byť pri 60km/h nijak výrazné, lebo pri 150km/h by sa to auto už nehýbalo. Ale samozrejme zjednodušujem, pri týchto rýchlostiach sa už silne prejavujú nelinearity, turbulencie, etc.
LOL, kým ma niekto znosí pod čiernu zem, tak spojením "pri 150km/h by sa to auto už nehýbalo" som chcel napísať, že by to bolo nefyzikálne riešenie. Inými slovami, že terminálna rýchlosť by bola nutne nižšia než 150km/h (čo je samozrejme v spore s realitou)
Uh, nepletieš náhodou dokopy rôzne veci? Výkon a krútiaci moment sú vlastnosti motoru, nie kolies. Otáčky v motore budú práveže vždy zhruba rovnaké, podobne ako krútiaci moment (meníš ich len stlačením pedálu, nie zmenom prevodu), ale to, ako rýchlo sa budú krútiť kolesá (pri daných otáčkach motora) závisí práve na prevodovom stupni. Podstatné ale je, že pri vyšších prevodoch musí na piest pôsobiť väčšia sila (čiže aj tlak), lebo je tam väčší odpor než na nižších prevodoch (úplne rovnako ako keď šlapeš na bicykli).
OMG, najprv povieš, že to miešam a potom zopakuješ to isté, čo ja Väčšia rýchlosť -> vyšší odpor (ale skokovo len pri zmene prevodu), tým pádom je nutný väčší výkon a tým pádom väčší tlak a hluk, čo je presne to, čo som na začiatku tvrdil. Kdežto ty si tvrdil, že ten tlak bude stále rovnaký
Ja tvrdím, že prevodový stupeň dáva ďaleko lepšiu informáciu. Prečo? Lebo s tým autom môžeš ísť aj pomaly do kopca. Prevodový stupeň ti zahŕňa celkové vonkajšie pôsobiace sily na auto, nie len tie závislé na rýchlosti (aerodynamika) Inak ďalej píšeš len triviality, prípadne opakuješ to, čo som už napísal ja
Celkovo je každopádne jasné, že tlak vo valci závisí na prevode (pri daných otáčkach). Aby som to upresnil (a ukončil túto zbytočnú diskusiu), tak musí byť úmerný celkovej sile pôsobiacej proti pohybu (modulo nejaké tepelné straty, otrasy, etc.).
Ježiš Maria, čo to sem zasa pletieš? Jasné, že to záleží na prevode pre konkrétne auto. Ak vymeníš auta, tak úplne zmeníš podmienky hry. Sledujeme závislosť hluku pre dané auto pri zmene rýchlosti (a prípadne prevodu). Nie závislosť hluku pri zmene auta pri rovnakej rýchlosti, lebo tým meriaš tlmiace vlastnosti výfukovej sústavy, aerodynamické vlastnosti, čo je síce tiež zaujímavé, ak chceš udeliť cenu pre najtichšie auto, ale sú to veci o ktorých tu vôbec nebola reč (keď sa bavíme čisto o motore). Ale whatever, mám v sebe dosť pív, aby mi to bolo vcelku jedno. Takže áno, rozumieme si
Obzvláště malebné to je u zákazu vjezdu do jednosměrky.Patřím k té menšině cyklistů, která jednosměrky striktně ctí a proti srsti nejezdí. Ale musím říci, že pokud budou dotaženy do konce plány vedení našeho města, asi mi nezbyde nic jiného, než také porušovat zákon nebo v lepším případě (a k smíchu jiných cyklistů) kolo často vést. Město je totiž systematicky zjednosměrňováno směrem dolů (prý pro omezení hluku a emisí) a projet ho opačným směrem brzy zřejmě nebude možné. Jediná cesta vzhůru povede po obchvatu - čili cyklista bude muset sjet nejprve dolů, pak šlapat obrovský krpál v hustém provozu po I/2 a následně opět zase sjet potřebný kus dolů.
Já to chápu tak že tam budou cyklisti jezdit v obou směrech, což považuju za blbost.Všiml sis někdy, že takový cyklista má o dost menší šířku, než auto? Jestli ne, někdy si to zkus přeměřit. Taky si můžeš všimnout, že některé jednosměrné silnice sice nejsou dost široké na to, aby se tam vešla dvě auta vedle sebe, ale auto a cyklista (součet jejichž šířek je menší) se tam už vejít můžou. No a pak je tu zákon o provozu na pozemních komunikacích, který říká, že řidit má povinnost jet vpravo při pravém okraji vozovky. Z těchto uvedených fakt už lze vcelku snadno dovodit, že cyklista se do takové jednosměrné ulice vejde i bez vyznačování pruhů a cyklostezek. Zbytek už je jenom záležitost vzájemné tolerance a (případně) snahy rozzlobeného řidiče auta nesestřelit cyklistu za to, že on tady může jet opačně a já ne. Takže... proč je to blbost?
Všiml sis někdy, že takový cyklista má o dost menší šířku, než auto?Občas to tak nevypadá
A pečený prasata tam prej lítaj rovnou do huby...A nevadi to tamni muslimske zatim-jeste-mensine? Aby nam pak nejaky evropsky soud pro lidska prava nenaridil jejich odskodneni...
Vhladom na to, ze moj predosly prispevok bol zmazany, napisem to sem slusnejsie, aby sa nahodou autor znovu neurazil - To, co tu autor obhajuje, je uplna kravina, ktora nema nic spolocne s pravnym statom. To musi dojst aj cloveku, ktory nema zrovna vysoke IQ a pouziva len "selsky" rozum. Pokial cyklista porusi predpisy, sposobi nehodu a nabije si drzku, je to len a len jeho problem a je jedno, ci si tu drzku rozmlati o poulicne osvetlenie, stenu domu alebo oprotiiducu nakladnu Tatru. Za chyby sa plati. Demonizaciu automobilovej dopravy touto skupinou neo-fasisticky zmyslajucich ludi nema ani cenu komentovat.
platila pro ne stejna pravidla, vcetne alkoholu, urcite povinne vybavyNa tom řidičáku pro cyklisty by něco bylo, jak je vidět, existují lidé, kteří o pravidlech nyní platných pro cyklisty netuší.
autorádio: řidiči pozor,na dálnici jede auto v protisměru.
řidič: co jedno! všichni!
Tiskni
Sdílej: