V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Mihnul se tady blogpost k němuž připojená diskuze řešila mimo jiné téma nároky budoucího zaměstnavatele kontra odpovídající ohodnocení. Při té příležitosti mě napadlo, jaké asi je procentuální zastoupení na tomto serveru z hlediska vzdělání. Nepochybně již někdy v minulosti tady podobná anketa proběhla, pokud o ní víte, můžete dole v diskuzi na ni přihodit link.
Tiskni
Sdílej:
Bohužel v současné anketě nelze implementovat tolik položekAsi tak nějak...
Ze své zkušenosti zas mohu říci, že na úřadech jsem nikdy takové chování nepozoroval. Asi to bude tím, že k úředníkům přistupuji jako k lidem co prostě dělají svou práci.
Na druhou stranu, jsem však jako silně diskriminační chování vnímal, když jsem dělal pro MAKRO. Ač zástupce oddělení, prakticky jsem celé oddělení vedl, jelikož vedoucí oddělení byl přijat asi dva měsíce poté co se jelo na plné obrátky. Vedoucím oddělení jsem nebyl jmenován prostě proto že jsem byl "jenom" maturant.
Totéž se pak opakovalo v Brně, kam jsem přešel kvůli studiu. Brněnské MAKRO začínalo se zpožděním, takže se situace do písmene opakovala. Ovšem na rozdíl od storu v OV přijali v Brně za vedoucího takového trotla, který nejenže nebyl schopen oddělení řídit, ale navíc házel klacky pod nohy. Takže když se mě pak snažili vyštípat jsem jim vyšel vstříc, jenže místo jimi navrhovaného odchodu někdy cca za půl roku jsem skončil ihned. Opravdu už jsem neměl chuť od čtvrtka do neděle, od 6 rána do 11 do večera řešit boty našeho "pana" vedoucího a od pondělí do středy dřepět ve škole, bez jediného volného dne.
Je to paradox, já se taky prospěchově držel na špici ročníku a ukončeno jsem měl o půl roku dřív. Jenže jak člověk ztratí k něčemu motivaci, nejde přes to vlak :-| Nechápu lidi, kteří jednoduše řeknou, dyť už je to kousek, to přece není nic! Jenže v dané situaci je opak pravdou...
Taky bych to chtěl zkusit znovu, jenže je tu spousta ale... Bojím se, že nebude dostatek času a že znovu ztratím motivaci to dokončit. Taky to nebude levné, tolik nevydělávám a na cestě je prcek. Takže nevím nevím. Chci to zkusit. Na druhou stranu, mám zaměstnání, kde celkem rostu, na to, jestli mám titul se tu nedá tolik jako jinde, a denně se učím nové a nové věci. Proč bych vlastně chtěl znovu studovat, když už jednu školu za sebou v podstatě mám? Jenom kvůli tomu kusu papíru? To se mi příčí už z principu.
Motivace je základním hnacím motorem, potom mi neříkej, že něco dokážeš dělat další 4 roky bez motivace.Spíš měl říct, že se motivace změnila z "chci se ve škole vzdělávat" na "potřebuju zbytečnej papír"
>Je to paradox, já se taky prospěchově držel na špici ročníku a ukončeno jsem měl o půl roku dřív. Jenže jak člověk ztratí k něčemu motivaci, nejde přes to vlak :-| Nechápu lidi, kteří jednoduše řeknou, dyť už je to kousek, to přece není nic! Jenže v dané situaci je opak pravdou...To je nápad! Zajtra zájdem za šéfom a poviem mu: vieš čo, ja viem, že tomu projektu chýba už len pol roka. Ale mňa to nejak nebaví. Teraz to bude treba niekde nasadiť a oživiť a to je strašná otrava. Radšej budem teraz pár mesiacov ležať niekde na pláži a počúvať muziku ...
Zajtra zájdem za šéfom a poviem mu: vieš čo, ja viem, že tomu projektu chýba už len pol roka. Ale mňa to nejak nebaví. Teraz to bude treba niekde nasadiť a oživiť a to je strašná otrava. Radšej budem teraz pár mesiacov ležať niekde na pláži a počúvať muziku ...Jenze to je presne ten rozdil: v praci vidis vysledky, aplikujes znalosti v praxi a navic za to obcas jses i nejak ohodnocen. Na VS (alespon te nasi) slouzis vetsinou jako objekt uspokojovani akademickych choutek vyucujicich. Uci te to, co je samotne fascinuje, ne to, co je potreba. Tim nerikam, ze IT VS k nicemu neni. Minimalne nekolik prvnich rocniku se naucis plno dobrych zakladu (jazyky a automaty, prekladace), ale cim dele, tim mene uzitecnych znalosti.
Tim nerikam, ze IT VS k nicemu neni. Minimalne nekolik prvnich rocniku se naucis plno dobrych zakladu (jazyky a automaty, prekladace), ale cim dele, tim mene uzitecnych znalosti.Mě to přišlo obráceně. Jak nás přestali otravovat s fyzikou a technickým kreslením, tak zajímavost výuky prudce vzrostla ...
Jinak - jak je to s "pravou" kombinovanou formou na FITu, to fakt nevím, nejsem si jistý, jestli jsem to na školním webu vůbec někdy zahlídl.Na tom webu toho člověk moc nenajde - o dálkovém studiu tam mlčí úplně. O dálkovém studiu mi řekl jeden skorokolega, který dělá na VUT dálkově elektrotechniku. Telefon zvedá záznamník… takže uvidím po té osobní návštěvě (plánuji ji na zítra)
Mám titul z VŠ ale z jiného oboru (a dělám doktorát z oboru "příbuzného" k IT)
takže si to zařaď kam potřebuješ. Nevím jestli pro tvou anketu důležitější "non-IT" VŠ, nebo příbuzné studium IT postgraduál. Proto nevím, co bych měl zvolit.Name?" - "Abu Dallah Salli" "Sex?" - "Fourtimes a week" "No, I mean male or female?" - "Male, female, sometimes camel"
Zajímalo by mě, jestli se někdy někdo zabýval studií celkového sociopsychologického profilu "linuxářů".Ano, JXD pár takových "studií" vyplodil.