Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
Někdy i užitečné výplody z mozku závislého linuxáka.
Dárců je sice hodně, ale já se k nim neváhám přidat, aneb v pátek jsem úspěšně složil zkoušky pro získání řidičáku.
Zaprvé si musím zanadávat na "kvalitu" otázek v testech. Je jich tuším celkem 757. Nic bych neviděl na tom, že máte čtyři možnosti a musíte vybrat jednu až čtyři správné. Tak to chodí i jinde. Značně horší je ale jazyková stránka věci.
Věty jsou formulované zbytečně složitě a spíš než znalost pravidel, testují jazykové schopnosti uchazeče. Obvykle jsou k vidění několikanásobné zápory a vedlejších vět více, než je zdrávo. Mnohdy si musíte otázku číst několikrát, jinak ji nepochopíte.
Vypadá to asi takto:
"Nepoplave-li kapr nahoru po proudu, není nutno, aby za předpokladu, že je samec, u sebe neměl pádlo, což se netýká kaprů s červeným zbarvením."
Dost dobře si nedokážu představit, jakým (legálním) způsobem získá řidičák nějaký Číňan, který skoro neumí česky a je rád, že na stánku nemusí vydávat paragony, protože je po něm nikdo nechce.
Otázek se ve skutečnosti používá cca 250, už jsem viděl i učebnici, kde byly otázky, které budou na testech, zakroužkovány. Tu jsem ale neměl k dispozici, protože mi ji sice kamarád ukázal, ale nepůjčil. Řekl, že ji donese další den. No a samozřejmě ji nechal doma 
Komu by se ale chtělo učit takové množství látky. No co nadělám, řekl jsem si. Za tři dny jsem ty otázky do sebe nahrnul - ve čtvrtek jsem nad tím seděl přes osm hodin, docela záběr. Mělo to ale požadovaný efekt a testy jsem udělal na plný počet bodů, 65. Řekl bych, že cílem ale asi není umět otázky s odpovědmi nazpaměť...
Další částí byla ústní zkouška o techice údržby auta. Tu jsem docela zvládl. Komisař si mě ale pěkně vychutnal, když zjistil, kde studuji... Buď tam studoval sám, nebo tam má syna. Kde by asi jinak vzal narážky na to, co mě měl naučit ten a ten kantor. Kdybych byl holka z učňáku, taky by se asi choval jinak.
Nejvíce je pochopitelně obávaná testovací jízda v době trvání 30 minut. Neznám moc lidí, co by ji zvládli napoprvé a proto jsem se jí taky docela bál. Nakonec ale nebylo čeho. Slunce svítilo, nebylo teplo a i když byl pátek, tak nebyl ani nijak šílený provoz. Výsledkem mého snažení byla věta komisaře "Ještě klobouk na hlavu, slámu do bot a můžete jít jezdit.". Uznávám, že jsem jel extra opatrně a pomalu, ale zase lepší, než jet rychle a někde se vykosit. Žádné přestupky, jenom si vzpomínám na jedno najetí na chodník, když jsem odbočoval a přede mnou už jedno auto stálo. Zastavil jsem za ním a to se mu asi dvakrát nepozdávalo, tak řekl "proč za ním stojím, že se tam ještě vejdu". No a jak človek ještě nemá ten odhad...
Ještě dodám, že se to celé událo v Brně, jízdy jsem dělal kolem Konečného náměstí v okruhu asi jednoho kilometru.
Tiskni
Sdílej:
Otazky k technicke strance aut jsem neresil, nebylo co (tata driv byval automechanik a prece nejsem blbej
Jizdy byly prima, na rychlodraze jsem to rozjel a jednu vesnici projel na 90. Komisar sice prskal, ale vzal moji vymluvu, ze zpomalenim na 50 bych omezil provoz a pravdepodobne nekoho ohrozil tim jak by se me vsichni snazili predjet
Taky jsem delal jizdy na motorce a ty jsem si uzil. S ucitelem jsem se nemohl moc rozjet, protze se bal abych ho nevyklopil. Zato s komisarem jsme jeli na rychlodrahu Pardubice-Hradec Kralove a pekne jsem tu motorku protahl. Az na ty pitomy otazky, tkere jsem si musel cist 2x abych spravne odpovedel, byl ridicak docela prima odreagovani od skoly.
Az jsem se tomu sam divil.
Kdyz ti stacilo si tu vyhlasku 2x precist tak mas asi dost dobrou pamet. To s tim usinanim muzu jedine odkyvat
A ještě bych chtěl, aby to auto vážilo pětset tun, abych se nemusel bát vjet na přejezd a rozdat si to s rychlíkem
Ne, s timhle se ted delaji straslive obstrukce. Ja mam RP rok + chlup a jezdil jsem 30 min. po Praze. V unoru, za deste. V patek odpoledne. Taky jsem to tenkrat dostal jako jediny ze skupiny 20 lidi, co psali testy (no, bodejt, v 22 jsem uz mel najeto km po zapadakovech... ale to je jina).
já jsem si teda vyhlášku (*) četl jen jednou, paměť žádnou zázračnou nemám, a přesto test nebyl problém (sem tam jsem nevěděl nějaké konkrétní číslo apod., ale za našich časů se to dalo vzít vylučovací metodou, špatné odpovědi byly jasně špatné) - nechápu kriply, s prominutím, kteří se musí šprtat přímo testové otázky
(*) btw, koukám, že je tu spousta spáčů, kteří nezaznamenali, že nám z vyhlášky už udělali zákon ...
co se týče praktické části, já pro změnu taky nevím o moc lidech, co by řízení nezvládli; spíš šlo takové pitominky jako "Vy jste si nevšimla té značky?" - "Byla tam stopka." - "No?" - "Vždyť jsem skoro zastavila ..."
"že jsem jel extra opatrně a pomalu, ale zase lepší, než jet rychle a někde se vykosit." - FUD
... jsou situace, a není jich zrovna málo, kdy pomalu jedoucí auto je významně nebezpečnější ... měl jsem teď v pátek pevné nervy a nechal jsem ženskou řídit celou cestu domů; zvlášť z Brna na Olomouc, kde je to takové kopcovaté a plně naložená Felda tam jentak nezrychlí, to bylo celkem deptající, neboť vysvětlit jí, že chce-li předjíždět, není vhodné za předjížděným autem zpomalit, nýbrž naopak zrychlit, bylo nad moje síly (míněno bez použití násilí
) - no, taky někde slyšela, že pomalu = bezpečněji
ad Pmx - o těch cyklistech je to bohužel pravda
- včera večer jsme jich potkali asi šest a ani jeden nebyl osvětlený - resp. jeden měl pod prdelí blikátko, které jsem postřehl asi ze tří metrů, když jsem se na to soustředil a samozřejmě už dávno jsem ho viděl ve vlastních světlech a chabém pouličním osvětlení ... pitomá odrazka, která stojí pár korun, váží pár gramů a vrátí víc světla, než co vydají tři ušmudlané LEDky s věčně docházející baterií, je zřejmě zbytečný luxus