Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
Aneb letem světem non-3D desktopem. Nečekejte žádný extra dlouhý zápisek. Tedy jen pár screenshotů, praktické zkušenosti za den používání, jak ho zprovoznit (pod Archem) a některé jeho vymoženosti.
Metisse není 3D desktop! Alespoň je to napsáno na homepage stejně jako v ukázkových videích. Samotné Metisse vypadá alespoň podle zdrojáků jako upravený Xorg 7.x, který obsahuje určitá vylepšení UI. Zřejmě ale přesto musí spuštěn nad existující X session (podobně jako XGL) protože podle manuálu (pokud se spouští jako primární desktop) se má spouštět přes .xinitrc. To, co po spuštění uvidíte je upravená verze FVWM. Na první pohled nic zázračného. Stačí ale kapku zahýbat oknem a Metisse se kapičku projeví. Okno je při přesunech průhledné a přilepuje se k okrajům obrazovky! Dobrá, nic tak zvláštního, průhlednost zvládá každý desktop a podobnou "gumovost", i když v rozsahu celého pohybu má třeba compiz.
Vzhledem k prvnímu odstavci tedy vlastně budu psát o tom co vidíte. O upraveném FVWM běžícím nad metisse serverem. Kromě nic moc extra vlastností, o kterých jsem psal výše, má totiž mnoho dalších, která se často ani nikde jinde nevyskytují. Začněme zlehka. Nejdříve ale jednu důležitou poznámku: „Ať děláte s okny cokoli, pořád jsou funkční.“
je minimálně pod Archem jednoduché. Pro něj už jsem připravil příslušné PKGBUILDY. Jedná se núcleo a samotné metisse. Vzhledem k tomu, že je vše akcelerováno přes OpenGL, tak by nároky neměly být nějak přehnaně vysoké. Jediné u čeho pravděpodobně zjistíte vetší vytížení než je obvyklé je při pohybu myší. U mého počítače zabírá až 15% výkonu CPU (normálně 1%). Bezproblémový běh odzkoušen na počítači Pentium 4, 2GHz, grafická karta Nvidia 6200, 768MB RAM. Jediné vyskytnuvší se problémy viz 3D akcelerace a video.
Pokud metisse chcete spustit samostatně, musíte to udělat s použitím .xinitrc.
Přesnější popis je v odkazech níže.
Tiskni
Sdílej:
Zkoušel jsem to na P4, 2GHz, grafika Asus Nvidia 6200. Normalni prace naprosto bez trhani. Trasovani pohybu mysi je narocnejsi nez u normalnich X-ek. U tech mam pri pohybu s kurzorem vytizeni stale 1%, u metisse je to az 15%.
Pruser jsou videa, nevim kde je chyba, ale u mplayeru mohu pouzit pouze vystup gl a gl2, ktere jsou dosti pomale. Mozna je to take zpusobeno tim, ze mam momentalne metisse spusteny v okne jako 2. xserver.
No XGL je není náhrada, je to vrstva nad standardním X serverem. XGL ke svému běhu potřebuje X server, a to dokonce jen a výhradně xorg server (tedy si to alespoň myslím). Funguje Metisse podobně? Potřebuje pod sebou běžící X systém?
No, metisse nahrazuje komplet xserver. Jak jsem na ty zdrojaky kratce mrknul, tak to vypada na upraveny xorg 7.x. Diky za poznamku, odstranim to.
hmm, můžeš tohle tvrzení trochu rozvést? Na ofic. stránkách to tvrdí taky.
Kdyz to rikaj, tak ja to vyvracet nebudu
. Neco jako wine, ale tam je to aspon trochu oduvodneny.
Zrejme jde o to, ze okna jsou stale plocha... Tedy ne jako je to treba v tez zminenem looking glass, kde jsou klasicka okna namapovana na kvadr a ukazkove aplikace jsou plne 3D. Viz ten jejich webbrowser nebo prohlizec obrazku.
Můžeš bez problému spouštět bez problémů akcelerované OpenGL aplikace (glgears), zkoušel jsi nějakou 3D hru? U XGL a karet ATI (oss i fglrx) je to problém protože neumožňují běh dvou X akcelerovaných serverů, Nvidia ano.
Desne se mi to seka, nicmene glxgears spustit jdou.
Jak pod tím funguje akcelerované video?
Jestli myslis xv tak ne. Psal jsem to uz vyse. Funguje jen GL.
Fungují pod Metisse i jiné win manažery (kwin)? Jde spustit případně plnohodnotné KDE?
Popravde nemam poneti. Rekl bych, ze asi spustit pujdou, ale nebudou moci vyuzit jeho potencialu.
Jinak popisovaný způsob zvětšování oken (roztažení textury) umí Beryl také. Viz volby pro resize. Sám ho používám. Ale je to z nouze ctnost, protože standardní resize je moc pomalý.
To jsem nevedel.
To je v tom případě první fork Xorg o kterém vím. Vemi zajímavé.No XGL je není náhrada, je to vrstva nad standardním X serverem. XGL ke svému běhu potřebuje X server, a to dokonce jen a výhradně xorg server (tedy si to alespoň myslím). Funguje Metisse podobně? Potřebuje pod sebou běžící X systém?No, metisse nahrazuje komplet xserver. Jak jsem na ty zdrojaky kratce mrknul, tak to vypada na upraveny xorg 7.x. Diky za poznamku, odstranim to.
A jsou to glgears akcelerované (direct rendering: true)? Nebo to jen pohání softwarová Mesa, to by mohlo vysvětlovat tu trhanost her a reálných 3D aplikací.Můžeš bez problému spouštět bez problémů akcelerované OpenGL aplikace (glgears), zkoušel jsi nějakou 3D hru? U XGL a karet ATI (oss i fglrx) je to problém protože neumožňují běh dvou X akcelerovaných serverů, Nvidia ano.Desne se mi to seka, nicmene glxgears spustit jdou.
To sice ne, ne úplně, ale jako kompozitní manager by to odstranilo řadu neduhů xorg - okna zanechávající stopy, viditelné překreslování, artefaktyFungují pod Metisse i jiné win manažery (kwin)? Jde spustit případně plnohodnotné KDE?Popravde nemam poneti. Rekl bych, ze asi spustit pujdou, ale nebudou moci vyuzit jeho potencialu.
A jsou to glgears akcelerované (direct rendering: true)? Nebo to jen pohání softwarová Mesa, to by mohlo vysvětlovat tu trhanost her a reálných 3D aplikací.Mel jste pravdu, jede to pres mesu.
To sice ne, ne úplně, ale jako kompozitní manager by to odstranilo řadu neduhů xorg - okna zanechávající stopy, viditelné překreslování, artefaktyTak s temihle neduhy jsem se jeste nejak nesetkal, s vyjimkou obcas pomalejsiho prekreslovani obsahu oken pri zmene velikosti.