Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.
Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový
… více »Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Aneb letem světem non-3D desktopem. Nečekejte žádný extra dlouhý zápisek. Tedy jen pár screenshotů, praktické zkušenosti za den používání, jak ho zprovoznit (pod Archem) a některé jeho vymoženosti.
Metisse není 3D desktop! Alespoň je to napsáno na homepage stejně jako v ukázkových videích. Samotné Metisse vypadá alespoň podle zdrojáků jako upravený Xorg 7.x, který obsahuje určitá vylepšení UI. Zřejmě ale přesto musí spuštěn nad existující X session (podobně jako XGL) protože podle manuálu (pokud se spouští jako primární desktop) se má spouštět přes .xinitrc. To, co po spuštění uvidíte je upravená verze FVWM. Na první pohled nic zázračného. Stačí ale kapku zahýbat oknem a Metisse se kapičku projeví. Okno je při přesunech průhledné a přilepuje se k okrajům obrazovky! Dobrá, nic tak zvláštního, průhlednost zvládá každý desktop a podobnou "gumovost", i když v rozsahu celého pohybu má třeba compiz.
Vzhledem k prvnímu odstavci tedy vlastně budu psát o tom co vidíte. O upraveném FVWM běžícím nad metisse serverem. Kromě nic moc extra vlastností, o kterých jsem psal výše, má totiž mnoho dalších, která se často ani nikde jinde nevyskytují. Začněme zlehka. Nejdříve ale jednu důležitou poznámku: „Ať děláte s okny cokoli, pořád jsou funkční.“
je minimálně pod Archem jednoduché. Pro něj už jsem připravil příslušné PKGBUILDY. Jedná se núcleo a samotné metisse. Vzhledem k tomu, že je vše akcelerováno přes OpenGL, tak by nároky neměly být nějak přehnaně vysoké. Jediné u čeho pravděpodobně zjistíte vetší vytížení než je obvyklé je při pohybu myší. U mého počítače zabírá až 15% výkonu CPU (normálně 1%). Bezproblémový běh odzkoušen na počítači Pentium 4, 2GHz, grafická karta Nvidia 6200, 768MB RAM. Jediné vyskytnuvší se problémy viz 3D akcelerace a video.
Pokud metisse chcete spustit samostatně, musíte to udělat s použitím .xinitrc.
Přesnější popis je v odkazech níže.
Tiskni
Sdílej:
Zkoušel jsem to na P4, 2GHz, grafika Asus Nvidia 6200. Normalni prace naprosto bez trhani. Trasovani pohybu mysi je narocnejsi nez u normalnich X-ek. U tech mam pri pohybu s kurzorem vytizeni stale 1%, u metisse je to az 15%.
Pruser jsou videa, nevim kde je chyba, ale u mplayeru mohu pouzit pouze vystup gl a gl2, ktere jsou dosti pomale. Mozna je to take zpusobeno tim, ze mam momentalne metisse spusteny v okne jako 2. xserver.
No XGL je není náhrada, je to vrstva nad standardním X serverem. XGL ke svému běhu potřebuje X server, a to dokonce jen a výhradně xorg server (tedy si to alespoň myslím). Funguje Metisse podobně? Potřebuje pod sebou běžící X systém?
No, metisse nahrazuje komplet xserver. Jak jsem na ty zdrojaky kratce mrknul, tak to vypada na upraveny xorg 7.x. Diky za poznamku, odstranim to.
hmm, můžeš tohle tvrzení trochu rozvést? Na ofic. stránkách to tvrdí taky.
Kdyz to rikaj, tak ja to vyvracet nebudu . Neco jako wine, ale tam je to aspon trochu oduvodneny.
Zrejme jde o to, ze okna jsou stale plocha... Tedy ne jako je to treba v tez zminenem looking glass, kde jsou klasicka okna namapovana na kvadr a ukazkove aplikace jsou plne 3D. Viz ten jejich webbrowser nebo prohlizec obrazku.
Můžeš bez problému spouštět bez problémů akcelerované OpenGL aplikace (glgears), zkoušel jsi nějakou 3D hru? U XGL a karet ATI (oss i fglrx) je to problém protože neumožňují běh dvou X akcelerovaných serverů, Nvidia ano.
Desne se mi to seka, nicmene glxgears spustit jdou.
Jak pod tím funguje akcelerované video?
Jestli myslis xv tak ne. Psal jsem to uz vyse. Funguje jen GL.
Fungují pod Metisse i jiné win manažery (kwin)? Jde spustit případně plnohodnotné KDE?
Popravde nemam poneti. Rekl bych, ze asi spustit pujdou, ale nebudou moci vyuzit jeho potencialu.
Jinak popisovaný způsob zvětšování oken (roztažení textury) umí Beryl také. Viz volby pro resize. Sám ho používám. Ale je to z nouze ctnost, protože standardní resize je moc pomalý.
To jsem nevedel.
To je v tom případě první fork Xorg o kterém vím. Vemi zajímavé.No XGL je není náhrada, je to vrstva nad standardním X serverem. XGL ke svému běhu potřebuje X server, a to dokonce jen a výhradně xorg server (tedy si to alespoň myslím). Funguje Metisse podobně? Potřebuje pod sebou běžící X systém?No, metisse nahrazuje komplet xserver. Jak jsem na ty zdrojaky kratce mrknul, tak to vypada na upraveny xorg 7.x. Diky za poznamku, odstranim to.
A jsou to glgears akcelerované (direct rendering: true)? Nebo to jen pohání softwarová Mesa, to by mohlo vysvětlovat tu trhanost her a reálných 3D aplikací.Můžeš bez problému spouštět bez problémů akcelerované OpenGL aplikace (glgears), zkoušel jsi nějakou 3D hru? U XGL a karet ATI (oss i fglrx) je to problém protože neumožňují běh dvou X akcelerovaných serverů, Nvidia ano.Desne se mi to seka, nicmene glxgears spustit jdou.
To sice ne, ne úplně, ale jako kompozitní manager by to odstranilo řadu neduhů xorg - okna zanechávající stopy, viditelné překreslování, artefaktyFungují pod Metisse i jiné win manažery (kwin)? Jde spustit případně plnohodnotné KDE?Popravde nemam poneti. Rekl bych, ze asi spustit pujdou, ale nebudou moci vyuzit jeho potencialu.
A jsou to glgears akcelerované (direct rendering: true)? Nebo to jen pohání softwarová Mesa, to by mohlo vysvětlovat tu trhanost her a reálných 3D aplikací.Mel jste pravdu, jede to pres mesu.
To sice ne, ne úplně, ale jako kompozitní manager by to odstranilo řadu neduhů xorg - okna zanechávající stopy, viditelné překreslování, artefaktyTak s temihle neduhy jsem se jeste nejak nesetkal, s vyjimkou obcas pomalejsiho prekreslovani obsahu oken pri zmene velikosti.