abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:11 | Upozornění

    V neděli 30. června skončí (EOL) podpora CentOS Linux 7.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    dnes 10:44 | Zajímavý článek

    David Tschumperlé a Garry Osgood v obšírném článku se spoustou náhledů shrnují vývoj multiplatformního svobodného frameworku pro zpracování obrazu G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing, Wikipedie) za poslední rok.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:22 | IT novinky

    Andrew S. Tanenbaum byl oceněn 2023 ACM Software System Award (Wikipedie) za operační systém MINIX.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 10:22 | Komunita

    Celkový počet stažení aplikací z Flathubu překročil 2 miliardy. Aktuální Statistiky Flathubu: Celkový počet stažení 2 002 793 783. Celkem desktopových aplikací 2 636.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    21.6. 23:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.8.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.6. 23:11 | Zajímavý článek

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 142 (pdf) a HackSpace 79 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.6. 18:22 | Nová verze

    Qtractor (Wikipedie) dospěl do verze 1.0.0. Jedná se o Audio/MIDI vícestopý sekvencer.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.6. 14:33 | Nová verze

    Byl vydán svobodný kancelářský balík OnlyOffice Docs 8.1. Vedle četných oprav přináší několik funkcí včetně podpory editace textu v PDF a vytváření formulářů v PDF.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 51
    21.6. 12:33 | Zajímavý článek

    Daniel Stenberg, autor nástroje curl, z databáze SteamDB zjistil, že aktuálně 22 734 her na Steamu používá curl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    20.6. 19:55 | IT novinky

    Společnost Anthropic vydala Claude 3.5 Sonnet, tj. novou verzi své umělé inteligence Claude (Wikipedie). Videoukázky na YouTube. S Claude 3, stejně jak s GPT-3.5, Llama 3 a Mixtral, si lze pokecat bez přihlašování na DuckDuckGo AI Chat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    BobbleMaze – představení hlavolamu

    8.10.2008 12:00 | Přečteno: 6755× | Mohlo by se někomu hodit | poslední úprava: 8.10.2008 14:13

    Nedávno jsem v sympatické knížce Konec záhady hlavolamu objevil zajímavý rébus pojmenovaný Písmenkové bludiště od sovětského autora Močalova. Přestože je myšlenka již takových 30 let stará, nevybavuji si, že bych kdy na takový rébus narazil například v nějakém luštitelském plátku. Přitom tento rébus nabízí podobnou zábavu jako louskání Sudoku – jste-li příznivci podobných číselných rébusů, pojďte se seznámit s BobbleMaze, jak jsem si pojmenoval svou lehce modifikovanou­ verzi.

    Úkolem rébusu je najít cestu v bludišti obsahující – a to právě jednou – všechna čísla od jedničky po maximální číslo, které se v bludišti vyskytuje. Jednička a maximální číslo představují koncové body cesty, ostatní čísla se v cestě mohou vyskytovat v libovolném pořadí. Cesta vede přes sousední čísla v bludišti, přičemž se počítá pouze sousedství „přes hranu“, nikoliv po úhlopříčce.

    Vše nejlépe vysvětlí příklad. Mějme například následující rébus v podobě matice 4×4. V ní máme najít cestu obsahující čísla od jedničky do desítky; z celkového počtu šestnácti čísel tak zde bude šest čísel „falešných“ – do cesty nepatřících.

    Koncové body cesty jsou zadány jednoznačně – čísla 1 a 10 se tak v bludišti vyskytují pouze jednou a můžeme si je zakroužkovat.

    Nula je vlastně původem falešná jednička nebo desítka – do cesty nikdy nepatří a můžeme si ji rovnou vyškrtnout.

    Šestka v pravém dolním rohu se nám tak stává sirotkem – číslem, které již nemůže být průchozím prvkem cesty, neboť do něj již vede pouze jeden platný směr shora. Sirotek nemůže být součástí cesty a proto jej též škrtáme.

    Jediná zbylá šestka v pravém horním rohu se tak zákonitě stává součástí cesty. Jelikož má pouze dva sousedy, stávají se i tato sousední čísla součástí cesty – o desítce jsme to již věděli, nově získáváme číslo sedm.

    Jelikož je desítka koncovým bodem cesty, tak i čtyřka nacházející se pod ní je sirotkem, kterého vyškrtneme.

    Číslo pět se v bludišti vyskytuje pouze jednou a musí tedy být součástí cesty. Jelikož okolní nulu i čtyřku vpravo jsme vyškrtli, budou pro pětku sousedními prvky v cestě jednička nahoře a čtyřka vlevo.

    Poslední neoznačená čtyřka v bludišti již do cesty patřit nemůže, a proto ji také škrtáme.

    V tuto chvíli již je jasné, že zbytek cesty se „obtočí“ okolo naposledy vyškrtnuté čtyřky. Falešnou devítku a dvojku v posledním řádku matice můžeme pro úplnost vyškrtnout též.

    A rébus máme vyřešen!

    Pokud vás BobbleMaze zaujalo, můžete si zkusit hledat cestu sami v jednom z dvanácti „dospělých“ bludišt, které nabízím ke stažení.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 1 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 2 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 3 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 4 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 5 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 6 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 7 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 8 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 9

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    hikikomori82 avatar 8.10.2008 13:17 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Saljack avatar 8.10.2008 16:30 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Tak já jsem trochu nepochopil o co v té hře šlo. Ale bylo to dost směšný a smutný zároveň.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    8.10.2008 16:01 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše galerie
    Technická: v případech, kdy je zbytečné pod zápiskem zobrazovat náhledy všech obrázků (což je myslím tento případ), je možné využít možnost "nastavit jako skryté", která je dostupná pod odkazem "Správa příloh" v pravém sloupci.
    Jiří Poláček avatar 8.10.2008 16:09 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: galerie
    Asi bude v redakčním systému chybka, už jsem ty náhledy skrýval dvakrát. Možná to souvisí s tím, že jsem v textu po zveřejnění opravoval jeden překlep.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 10:11 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Jak vypadalo puvodni zadani? A proc ta nula, kdyz je vzdy zbytecna?
    Jiří Poláček avatar 9.10.2008 11:21 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Pokud je původním zadáním myšleno to, co se nachází ve zmiňované knize, pak vypadalo tak, že namísto čísel tam byla písmena z definované abecedy. Písmeno A a poslední písmeno abecedy (Z, Ž) se občas v bludišti vysktytovalo vícekrát, nicméně bylo vyznačeno, které z těchto písmen je koncovým bodem. V BobbleMaze je místo falešných koncových bodů nula, abych nemusel počátky cesty speciálně vyznačovat. Jinak přítomnost nul obvykle ulehčuje řešení rébusu, a tedy obvykle není jejich přítomnost zbytečná.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 14:59 jam001 | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    "Úkolem rébusu je najít cestu v bludišti obsahující – a to právě jednou"

    Hmm, zaujimave, v tom prvom priklade z pdf som nasiel dve cesty v zavislosti, ktoru 34-ku v pravom hornom rohu vynecham.
    9.10.2008 15:37 kaaja | skóre: 24 | blog: Sem tam něco | Podbořany, Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    +1
    Jiří Poláček avatar 9.10.2008 20:39 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Zadání se zabývá eliminací duplicitních čísel ve výsledné cestě, nikoliv počtem řešení. Bohužel zatím se mi nepodařilo přijít na to, jak při generování rébusu efektivně zajistit, aby bylo jen jednom možné řešení – někdy jich je třeba až deset. Nemyslím si však, že by to bylo nějak výrazně ku škodě věci.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 20:56 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Třeba u sudoku to nějak určitě zajistit jde, protože je to už v jeho definici: k tomu, aby se čtvercová síť s čísly dala považovat za sudoku, musí být řešení jednoznačné, a i počítačové programy to tak vytořit dovedou.
    make menuconfig, not war!
    23.5.2014 20:24 sikula
    Rozbalit Rozbalit vše Nový uživatel
    Děkuji za super hlavolam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vytiskla jsem si všechny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Díky!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.