Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Přichází už DYSartificia – Děti Nezručné jako jeden ze Syndromu Digitálních Dětí?
Koukám se za horizont a vidím naše děti fascinované snadností získání znalostí hraním si s počítačovými tablety. Jsou přímo opojeni tím iluzorním světem a hltají tu správnou nádherně zabalenou čistou didaktiku.
Vždyť aktivně poznávat svět s pomocí tabletu je tak lehké, jeden ťuk – barva je namíchána, druhý ťuk – je vybarveno celé nebe, jeden tuk – šup s malou myškou do dírky, druhý ťuk – přeneseme stejně lehce i velkého slona.
Vítejte v rodičovském světě budoucnosti, kde hlasité frfňání „To je nuda“ je nejoblíbenější odpovědí na pokus o hru v reálném světě či odseknutí „Neraď mi“ – skřítek ználek mi to ukázal líp je největší rodičovskou výzvou. Vítejte ve světě, kde získávání znalosti je fascinují zábavná hra a naopak získávání dovedností ubíjející nudná rutina.
Kde trefit se dítěti hozeným míčkem nejde, protože ten míček přeci není ptáček a chytit mu míček do ruky nejde, protože nemá tu super lepkavou rukavici. A jak vám stárnou je i psaní rukou zjednodušeného tiskacího písma přeci nebetyčná PRUDA, když písmenka se dají přeci tak snadno vyťukat?
Abysme si trošku osvělily tuto malou vzpouru nahlédněme spolu do ostrovního světa zvaného Dovedňákov (viz přiložený obrázek dole)
Pojďme spolu ten Dovenákov prozkoumat, předškolák žije na ostrově Hračkov a tam objevuje s pomocí hraní s 1000+1 hračkou znalosti i dovednosti. Jednou se vzdá na výlet na magický ostrov Tabletov, kde brzy najde maják, na který je vyzdviženo výtahem, může se podívat na 1000+1 věc kouzelným dalekohledem, může poznávat mnohem snadněji, bez nutnosti předpokladu získání předchozích úrovní dovedností. Předškolák na volání „pojď si hrát“ neslyší neboť okolo něj je šum moře 1000+1 věci plus 1000+1, když ho přes ten magicky dalekohled něco zaujme v reálném světe potřebuje loďku, která ho tam rychle přepraví – inspiraci.
Třeba není přiměřenou odpovědí na takový svět prostě jen další generace hraček čí didaktických pomůcek, možná je to i čistě motivující zábavná show s ní!
Vždyť tablet může být nakonec jen jednou z tisíce dalších velmi zábavných hraček ne?
Když si má 5.5 letá dcera zahraje na tabletu ve virtuálním světe 'potrefené ptáky nebo jinou trefovací hru', sestavím ji potom v chodbě cil z krabic a roztodivných plastových lahví reálné trefovalo = trefuje se do nich s mladším bráchou (3.5 let) lehkýma barevnýma míčkama na florbal. Jediná podmínka je, že musí oba střídat ruce, dcera je totiž levák a kluk pravák a tak si vzájemně podporují šikovnost obou rukou.
FOTO dole.
Neposedné láhve: Různorodé prázdné plastové láhve (16x) natlakované octem se sodou plus 16x barevné florbalové míčky.
Nedávno kluk porušil pravidlo a do lehkých barevných míčků na florbal se zakutálel stejně veliký gumový míček s plnou výplní – mnohem těžší. Holka ho vzala a prásk i krabice letí vzduchem.
Jůů, ten míček je jinej?
Jakej? Bere dva různé míčky do ruky: Nemá díry, má jinou barvu, aha jiný materiál?
Ne Ne , hod jimi znovu!
Bum Prásk = Je to tedy A , G nebo Z?
Ne Ne a přináším prázdnou láhev od mléka a z lednice vytahuji druhou plnou.
Zádumčivě je potěžká
Juppííí, jsou ruzně těžké !!! Hmm, to znamená, že ten žlutý pták není jen větší ale i těžší!
Cililink, bingo!
Táto vím, že jím tady v chodbě nemůžu házet, uděláš mi na jaře trefovaldo na ty těžké míčky od petangu
Uvidíme, nebo zkusíme pořádné dětské kuželky.
A hlavně o tom to naše snažení je = prostě hledání budoucí úplné synergie = nic víc, ale i nic míň.
V dětském světě předškoláka jsou inspirace velmi mocný instrument, neboli slovy klasika: “Děti opičátka jsou.” Jan Amos Komenský
Na tomto předpokladu je založen náš neziskový projekt DYSgenio – neohrabané novorozenecké tápání jak by takové show měly vlastně v budoucnu vypadat. Těch video inspirací je už více než stovka.
http://www.youtube.com/watch?v=UWGnFwwl6cU
Do budoucna plánujeme i ucelená témata s pomocí loutkového seriálu třeba míchání barev, předpočetní představy či základy logopedických cvičení pro vylepšení výslovnosti.
Snem je vytvořit vetší show, kterou je možné hrát ve školkách jako celek, zde je mojí největší inspirací spolek Úžasné Divadlo Fyziky = ÚDiF http://www.udif.cz
Přeji vám hezké klidné rodičovství.
PS: Užívejte si jej, dokud ještě můžete.
Rudolf
Zakladatel hnutí http://www.dysgenio.cz/
We are all gifted ~ EVERYONE!
Autor je nadán: DYSlexií nelineárním myšlením se silnou obrazotvorností a Levitantstvím schopností stroboskopického focení tisíci pohledy z výšky deseti tisíc stop plus jako DYSgrafik také ve skrytu duše doufá, že jednou budeme už od školky učit naše děti hravý Čmaropis místo nudného Krasopisu.
Pro další zamyšlení:
Předškoláci? Mobil zvládnou, ale botu si nezavážou!
http://domaci.eurozpravy.cz/skolstvi/22048-predskolaci-mobil-zvladnou-ale-botu-si-nezavazou/
Tiskni
Sdílej:
rozrokuZajímavý překlep, v první chvíli jsem si říkal, že tam mělo být
rozkroku
x
způsobí, že děti generace Gx
nebudou umět n
. Bylo to tu u předchozí generace s televizí, u naší s osobním počítačem a teď se bojíš ty o generaci smartphonů a tabletů.
Strach je to imho nezpodstatnělý, jelikož:
Bohuzel te zklamu, todle neni zadne sci-fi ktere pride = to je realita z mou 5.5 letou dcerou, plus aktualni zkusenosti nas par dalsich otcu predskolaka vcetne mezinarodnich.
Ano, se zavadenim televize se zacalo mluvit o syndromu televiznich deti, doporuceni je nechat koukat predskolni dite koukat jen 1 hodinu denne. Todle doporuceni porad dostanech v predskolni poradne, manzelka ho prinesla zrovna minuly tyden
Z tablety to neni tak jednoduche, nejsou pasivni a predskolni dite nauci mnhome vic - jen porad nejsou realita a navic predskolaky az nezdrave vabi stejne jako televize - navic soucasne snadne ovladani nema pro predskolaka zadnou vetsi barieru jako byla driv třeba pocitacova mys.
Kdyz ma 5.5 leta dcera zahraje na tabletu ve virtualnim svete "potrefene ptaky nebo jinou trefovaci hru", sestavim ji potom v chodbe cil z brabic a plastovejch lahvi = trefuje se do nich s maldsim brachou (3.5 let) barevnejma mickama na florbal.
PS: Jedina podminka ze musi oba stridat ruce, dcera je totiz levak a kluk pravak a tak podporujeme sikovnost obour rukou.
A to tom to je = proste hledani budouci synergie = nic vic, ale i nic min.Bohuzel te zklamu, todle neni zadne sci-fi ktere prideNic takového jsem doufám nenaznačoval.
Kdyz ma 5.5 leta dcera zahraje na tabletu ve virtualnim svete "potrefene ptaky nebo jinou trefovaci hru", sestavim ji potom v chodbe cil z brabic a plastovejch lahvi = trefuje se do nich s maldsim brachou (3.5 let) barevnejma mickama na florbal.Interesantní, ale moc nechápu, co tím chceš říct (což platí i o zbytku textu).
realita z mou 5.5 letou dcerou
Vidím, že tebe škola taky moc nepoznamenala :)
Potrebujes ale ziskat zakladni dovednost uz v predskolnim veku:
Treba moje ve 4 letech objevila ty velke barevne burizony co se rezou plastovym nozem a pak sestavuji to tvaru, v 5.5 letech uz nakraji ostrym brambory pro nas 4 na cely obed
Kdyz pozdeji najde na youtube inspiraci muze delat treba "linorit"
Tata co ji pri krajeni brambor hlida!
One se totiz sama sikulka do jejich malejch prsticku nefikne, ale tatovu jsou velke
“Děti opičátka jsou.” Jan Amos KomenskýPokud děti uvidí u svých rodičů nějakou aktivitu, budou se je pokoušet napodobit. Pokud ne, nebudou mít co napodobovat.
Aho, presne, ja jsem rodic AJTAK (jako vetsina z nas zde). Mam doma 4 pocitace, 2 tablet a 2 chytre telefony a porad s nima doma "neco delam".
Takze u nas to neni o tom zda dite bude nebo nebude mit pristup k tabletu, coz strasne moc rodicu v predskolnim veku resi, ale o tom jak jej co nejsmysluplneji vyuzit.
Neni to jen o nahrani tech spravnech aplikaci, je to zacleneni tabletu do konceptu hry (PLAY), hry (GAMES) na tabletu maji GAME mechanics coz neni to same jako volna hra (FREE PLAY) ve realnem svete.
Ne nedarmo napsal Resnik "Vse co jsem skutecne potreboval vedet (o kretivinim mysleni) jsem se naucil (studovanim jak is deti hraji) ve skolce" All I Really Need to Know (About Creative Thinking) I Learned (By Studying How Children Learn) in Kindergarten
V USA jsou ted zajimave stude o hrani(FREE PLAY) v kontextu inovaci - v anglicitne se tomu rika tinkering - kreativni kombinovani realnych veci: Simulace Tinker Ball - Invention at PLAY
Videt zatloukat hrebik. Zkusit zatlouc hrebik. Zkouset zatloukat hrebiky az ziskam dovednost zatloukat hrebik dobre a napoprve. Byt motivovan neco stouci. Nahrhout neco to se ztouka.To je 5 urovni, posledni 3 vyzaduji i davku venjsi motivace a vedeni.
Vidím taťku sestavovat počítač - Budou na tom hry? Počkám až bude hotovo. Dostanu hromadu šrotu s návodem - Zvědavost vítězí, zkusím to sestavit. Návod zapoměl zmínit, že na IDE kabelu záleží na pořadí zařízení - Nevím co s tím. Jdu si hrát s něčím jiným. Problém je vyřešen, už to běží - Jedou na tom hry? Taťka mi vysvětluje rozdíl mezi souborem a adresářem - Myšlení bolí. Chci si jít hrát s něčím jiným. Au, au, au. Kdepak mám toho mravence? Ještě že mě taťka donutil napsat si ty poznámky..Závěr? Před nějakým časem jsem rozohnil jakousi ženskou svým názorem, že v určitých momentech je třeba dítě přidržet u huby i proti jeho vůli. Mne nikdo takhle v dětství nepřidržel a zpětně to vnímám jako handicap.
Viditelne jeste nemas deti, zakladni poucka pri sestavovani detske hry je ze "dite neni zmensenej dosplelej".Ehm..
Budeš se divit, ale práce s nástroji je opravdový základ.Nebudu se divit. Však to jsem taky zastáncem. Jen říkám, že když se dítě naučí s jednoduchými nástroji, většinou u toho taky zůstane a je schopné pomocí jednoduchých nástrojů také tvořit jen jednoduché struktury a většinou už nemá motivaci jít dále (vždyť je schopné vytvořit si cokoliv, jen stačí vědět co a jak). Když dovede rýsovat, tak už je jen potřeba dítě doučit jak to pomocí nástrojů má udělat což mi přijde jako jednodušší varianta k tomu než když by se to mělo praktikovat opačně.
Jen říkám, že když se dítě naučí s jednoduchými nástroji, většinou u toho taky zůstane a je schopné pomocí jednoduchých nástrojů také tvořit jen jednoduché struktury a většinou už nemá motivaci jít dáleProč by nemělo mít motivaci jít dále? Vždy lze výrobek nějak vylepšit nebo lze zkusit něco složitějšího.
Když dovede rýsovat, tak už je jen potřeba dítě doučit jak to pomocí nástrojů má udělat což mi přijde jako jednodušší varianta k tomu než když by se to mělo praktikovat opačně.Ano, ale výsledkem bude nedomyšlený návrh. Takhle může například vzniknout výrobek, který nelze sestavit - už třeba kvůli tomu, že autor zapomene vytvořit dostatečný prostor pro nasazení klíče (a výsledek může dopadnout třeba takto
Jenže ono je to přesně naopak. Když to nepochopí a nerozumí tomu automaticky to odsoudí a začnou to chápat jako hrozbu. Na názory mého okolí se jako tradičně vůbec už radši neptám, protože mám představu co si myslí. Dokonce jsem dostal nějaké pokuty a došlo to tak daleko, že jsem si musel udělat zeď aby na mě kolemjdoucí lidi neviděli a nestarali se. Největší starostí kolemjdoucích je teď k čemu je určena zeď, co má schovat a co se děje za ní.Počkej, to fakt stavíš ten jaderný reaktor nebo co?
O kolik jednoduší je cokoliv dělat ve virtuálním světě? Ne z toho důvodu, že to nevyžaduje materiál nebo fyzickou práci, ale protože se o to nikdo nestará.Zatím. Ale někteří by se starat chtěli a chtějí (nám vzít) naše dobro. Ale pořád je to řádově lepší než ve fyzickém světě – alespoň v těch „civilizovaných částech“ světa (někde v odlehlých částech Ruska, Asie nebo Afriky to taky může být pohoda).
"A teď už jsme jako přátelé?"Aneb z facebookem na večné časy.