Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Přichází už DYSartificia – Děti Nezručné jako jeden ze Syndromu Digitálních Dětí?
Koukám se za horizont a vidím naše děti fascinované snadností získání znalostí hraním si s počítačovými tablety. Jsou přímo opojeni tím iluzorním světem a hltají tu správnou nádherně zabalenou čistou didaktiku.
Vždyť aktivně poznávat svět s pomocí tabletu je tak lehké, jeden ťuk – barva je namíchána, druhý ťuk – je vybarveno celé nebe, jeden tuk – šup s malou myškou do dírky, druhý ťuk – přeneseme stejně lehce i velkého slona.
Vítejte v rodičovském světě budoucnosti, kde hlasité frfňání „To je nuda“ je nejoblíbenější odpovědí na pokus o hru v reálném světě či odseknutí „Neraď mi“ – skřítek ználek mi to ukázal líp je největší rodičovskou výzvou. Vítejte ve světě, kde získávání znalosti je fascinují zábavná hra a naopak získávání dovedností ubíjející nudná rutina.
Kde trefit se dítěti hozeným míčkem nejde, protože ten míček přeci není ptáček a chytit mu míček do ruky nejde, protože nemá tu super lepkavou rukavici. A jak vám stárnou je i psaní rukou zjednodušeného tiskacího písma přeci nebetyčná PRUDA, když písmenka se dají přeci tak snadno vyťukat?
Abysme si trošku osvělily tuto malou vzpouru nahlédněme spolu do ostrovního světa zvaného Dovedňákov (viz přiložený obrázek dole)
Pojďme spolu ten Dovenákov prozkoumat, předškolák žije na ostrově Hračkov a tam objevuje s pomocí hraní s 1000+1 hračkou znalosti i dovednosti. Jednou se vzdá na výlet na magický ostrov Tabletov, kde brzy najde maják, na který je vyzdviženo výtahem, může se podívat na 1000+1 věc kouzelným dalekohledem, může poznávat mnohem snadněji, bez nutnosti předpokladu získání předchozích úrovní dovedností. Předškolák na volání „pojď si hrát“ neslyší neboť okolo něj je šum moře 1000+1 věci plus 1000+1, když ho přes ten magicky dalekohled něco zaujme v reálném světe potřebuje loďku, která ho tam rychle přepraví – inspiraci.
Třeba není přiměřenou odpovědí na takový svět prostě jen další generace hraček čí didaktických pomůcek, možná je to i čistě motivující zábavná show s ní!
Vždyť tablet může být nakonec jen jednou z tisíce dalších velmi zábavných hraček ne?
Když si má 5.5 letá dcera zahraje na tabletu ve virtuálním světe 'potrefené ptáky nebo jinou trefovací hru', sestavím ji potom v chodbě cil z krabic a roztodivných plastových lahví reálné trefovalo = trefuje se do nich s mladším bráchou (3.5 let) lehkýma barevnýma míčkama na florbal. Jediná podmínka je, že musí oba střídat ruce, dcera je totiž levák a kluk pravák a tak si vzájemně podporují šikovnost obou rukou.
FOTO dole.
Neposedné láhve: Různorodé prázdné plastové láhve (16x) natlakované octem se sodou plus 16x barevné florbalové míčky.
Nedávno kluk porušil pravidlo a do lehkých barevných míčků na florbal se zakutálel stejně veliký gumový míček s plnou výplní – mnohem těžší. Holka ho vzala a prásk i krabice letí vzduchem.
Jůů, ten míček je jinej?
Jakej? Bere dva různé míčky do ruky: Nemá díry, má jinou barvu, aha jiný materiál?
Ne Ne , hod jimi znovu!
Bum Prásk = Je to tedy A , G nebo Z?
Ne Ne a přináším prázdnou láhev od mléka a z lednice vytahuji druhou plnou.
Zádumčivě je potěžká
Juppííí, jsou ruzně těžké !!! Hmm, to znamená, že ten žlutý pták není jen větší ale i těžší!
Cililink, bingo!
Táto vím, že jím tady v chodbě nemůžu házet, uděláš mi na jaře trefovaldo na ty těžké míčky od petangu
Uvidíme, nebo zkusíme pořádné dětské kuželky.
A hlavně o tom to naše snažení je = prostě hledání budoucí úplné synergie = nic víc, ale i nic míň.
V dětském světě předškoláka jsou inspirace velmi mocný instrument, neboli slovy klasika: “Děti opičátka jsou.” Jan Amos Komenský
Na tomto předpokladu je založen náš neziskový projekt DYSgenio – neohrabané novorozenecké tápání jak by takové show měly vlastně v budoucnu vypadat. Těch video inspirací je už více než stovka.
http://www.youtube.com/watch?v=UWGnFwwl6cU
Do budoucna plánujeme i ucelená témata s pomocí loutkového seriálu třeba míchání barev, předpočetní představy či základy logopedických cvičení pro vylepšení výslovnosti.
Snem je vytvořit vetší show, kterou je možné hrát ve školkách jako celek, zde je mojí největší inspirací spolek Úžasné Divadlo Fyziky = ÚDiF http://www.udif.cz
Přeji vám hezké klidné rodičovství.
PS: Užívejte si jej, dokud ještě můžete.
Rudolf
Zakladatel hnutí http://www.dysgenio.cz/
We are all gifted ~ EVERYONE!
Autor je nadán: DYSlexií nelineárním myšlením se silnou obrazotvorností a Levitantstvím schopností stroboskopického focení tisíci pohledy z výšky deseti tisíc stop plus jako DYSgrafik také ve skrytu duše doufá, že jednou budeme už od školky učit naše děti hravý Čmaropis místo nudného Krasopisu.
Pro další zamyšlení:
Předškoláci? Mobil zvládnou, ale botu si nezavážou!
http://domaci.eurozpravy.cz/skolstvi/22048-predskolaci-mobil-zvladnou-ale-botu-si-nezavazou/
Tiskni
Sdílej:
rozrokuZajímavý překlep, v první chvíli jsem si říkal, že tam mělo být
rozkroku
Nejde o to dát či nedát do ruky tablet, ale dat jim možnost ho zkoumat ze všech stran k jejich prospechu.
x způsobí, že děti generace Gx nebudou umět n. Bylo to tu u předchozí generace s televizí, u naší s osobním počítačem a teď se bojíš ty o generaci smartphonů a tabletů.
Strach je to imho nezpodstatnělý, jelikož:
Bohuzel te zklamu, todle neni zadne sci-fi ktere pride = to je realita z mou 5.5 letou dcerou, plus aktualni zkusenosti nas par dalsich otcu predskolaka vcetne mezinarodnich.
Ano, se zavadenim televize se zacalo mluvit o syndromu televiznich deti, doporuceni je nechat koukat predskolni dite koukat jen 1 hodinu denne. Todle doporuceni porad dostanech v predskolni poradne, manzelka ho prinesla zrovna minuly tyden 
Z tablety to neni tak jednoduche, nejsou pasivni a predskolni dite nauci mnhome vic - jen porad nejsou realita a navic predskolaky az nezdrave vabi stejne jako televize - navic soucasne snadne ovladani nema pro predskolaka zadnou vetsi barieru jako byla driv třeba pocitacova mys.
Kdyz ma 5.5 leta dcera zahraje na tabletu ve virtualnim svete "potrefene ptaky nebo jinou trefovaci hru", sestavim ji potom v chodbe cil z brabic a plastovejch lahvi = trefuje se do nich s maldsim brachou (3.5 let) barevnejma mickama na florbal.
PS: Jedina podminka ze musi oba stridat ruce, dcera je totiz levak a kluk pravak a tak podporujeme sikovnost obour rukou.
A to tom to je = proste hledani budouci synergie = nic vic, ale i nic min.Bohuzel te zklamu, todle neni zadne sci-fi ktere prideNic takového jsem doufám nenaznačoval.
Kdyz ma 5.5 leta dcera zahraje na tabletu ve virtualnim svete "potrefene ptaky nebo jinou trefovaci hru", sestavim ji potom v chodbe cil z brabic a plastovejch lahvi = trefuje se do nich s maldsim brachou (3.5 let) barevnejma mickama na florbal.Interesantní, ale moc nechápu, co tím chceš říct (což platí i o zbytku textu).
realita z mou 5.5 letou dcerou
Vidím, že tebe škola taky moc nepoznamenala :)
Potrebujes ale ziskat zakladni dovednost uz v predskolnim veku:
Treba moje ve 4 letech objevila ty velke barevne burizony co se rezou plastovym nozem a pak sestavuji to tvaru, v 5.5 letech uz nakraji ostrym brambory pro nas 4 na cely obed 
Kdyz pozdeji najde na youtube inspiraci muze delat treba "linorit" 
Tata co ji pri krajeni brambor hlida!
One se totiz sama sikulka do jejich malejch prsticku nefikne, ale tatovu jsou velke 
“Děti opičátka jsou.” Jan Amos KomenskýPokud děti uvidí u svých rodičů nějakou aktivitu, budou se je pokoušet napodobit. Pokud ne, nebudou mít co napodobovat.
Aho, presne, ja jsem rodic AJTAK (jako vetsina z nas zde). Mam doma 4 pocitace, 2 tablet a 2 chytre telefony a porad s nima doma "neco delam".
Takze u nas to neni o tom zda dite bude nebo nebude mit pristup k tabletu, coz strasne moc rodicu v predskolnim veku resi, ale o tom jak jej co nejsmysluplneji vyuzit.
Neni to jen o nahrani tech spravnech aplikaci, je to zacleneni tabletu do konceptu hry (PLAY), hry (GAMES) na tabletu maji GAME mechanics coz neni to same jako volna hra (FREE PLAY) ve realnem svete.
Ne nedarmo napsal Resnik "Vse co jsem skutecne potreboval vedet (o kretivinim mysleni) jsem se naucil (studovanim jak is deti hraji) ve skolce" All I Really Need to Know (About Creative Thinking) I Learned (By Studying How Children Learn) in Kindergarten
V USA jsou ted zajimave stude o hrani(FREE PLAY) v kontextu inovaci - v anglicitne se tomu rika tinkering - kreativni kombinovani realnych veci: Simulace Tinker Ball - Invention at PLAY
Videt zatloukat hrebik. Zkusit zatlouc hrebik. Zkouset zatloukat hrebiky az ziskam dovednost zatloukat hrebik dobre a napoprve. Byt motivovan neco stouci. Nahrhout neco to se ztouka.To je 5 urovni, posledni 3 vyzaduji i davku venjsi motivace a vedeni.
Vidím taťku sestavovat počítač - Budou na tom hry? Počkám až bude hotovo. Dostanu hromadu šrotu s návodem - Zvědavost vítězí, zkusím to sestavit. Návod zapoměl zmínit, že na IDE kabelu záleží na pořadí zařízení - Nevím co s tím. Jdu si hrát s něčím jiným. Problém je vyřešen, už to běží - Jedou na tom hry? Taťka mi vysvětluje rozdíl mezi souborem a adresářem - Myšlení bolí. Chci si jít hrát s něčím jiným. Au, au, au. Kdepak mám toho mravence? Ještě že mě taťka donutil napsat si ty poznámky..Závěr? Před nějakým časem jsem rozohnil jakousi ženskou svým názorem, že v určitých momentech je třeba dítě přidržet u huby i proti jeho vůli. Mne nikdo takhle v dětství nepřidržel a zpětně to vnímám jako handicap.
Viditelne jeste nemas deti, zakladni poucka pri sestavovani detske hry je ze "dite neni zmensenej dosplelej".Ehm..
Dobre, prijimam, oprava - deti 4-7 let - toho predskolniho veku - to rozhrani mezi volnou hrou a organizovanym ucenim.
Nemate napad / kontakt jak jej ziskat ?
Budeš se divit, ale práce s nástroji je opravdový základ.Nebudu se divit. Však to jsem taky zastáncem. Jen říkám, že když se dítě naučí s jednoduchými nástroji, většinou u toho taky zůstane a je schopné pomocí jednoduchých nástrojů také tvořit jen jednoduché struktury a většinou už nemá motivaci jít dále (vždyť je schopné vytvořit si cokoliv, jen stačí vědět co a jak). Když dovede rýsovat, tak už je jen potřeba dítě doučit jak to pomocí nástrojů má udělat což mi přijde jako jednodušší varianta k tomu než když by se to mělo praktikovat opačně.
Jen říkám, že když se dítě naučí s jednoduchými nástroji, většinou u toho taky zůstane a je schopné pomocí jednoduchých nástrojů také tvořit jen jednoduché struktury a většinou už nemá motivaci jít dáleProč by nemělo mít motivaci jít dále? Vždy lze výrobek nějak vylepšit nebo lze zkusit něco složitějšího.
Když dovede rýsovat, tak už je jen potřeba dítě doučit jak to pomocí nástrojů má udělat což mi přijde jako jednodušší varianta k tomu než když by se to mělo praktikovat opačně.Ano, ale výsledkem bude nedomyšlený návrh. Takhle může například vzniknout výrobek, který nelze sestavit - už třeba kvůli tomu, že autor zapomene vytvořit dostatečný prostor pro nasazení klíče (a výsledek může dopadnout třeba takto
). Proto je lepší nejdříve XX kusů sestavit a až poté je začít navrhovat.
Jinak pro starsi 7-8 let jsou i specifcke DYI hry, treba z lehke penove hmoty co vypada jako drevo , da se rezat plastovou pilou a pritloukat plastovejma hrebiaka.
To uz diteti v hrackarsti muzes koupit jiz dnes.
Bez motivace a predchozich zkusenosti si z toho dite ale nic moc kreativne nepostavi.
Dnes se s tabletama zase zacina mluvit o Aktivnim rodicovstvi, slozite elektronicke hracky navodily iluzy, ze dite si ma hrat samo - to je iluze i z poheldu jeho rozvoje i z pohledu jeho bezpecnosti. Ale o tom vice jindy.
Dost veci se naucime ve veku 4-6 let, to ze se muzes snadenji naucit svaret ma zaklad uz treba v prostem mlaceni vareckou na poklicky.
Dite ma potrebu rozvivej dovednosti TED HNED kdyz k nim dospeje, pokud mu to umoznime bude si moci snazeji hrat na hudebni nastroj nebo delat zajimavy sport v dospelosti.
Muj 3.5 lety syn ma treba ted obdobi "naviaku" - neco ulovit nebo jim premistit ci proste tocit.
http://www.youtube.com/watch?v=Vu6vy2_S0iw
http://www.youtube.com/watch?v=AGXubzcGZkQ
http://www.youtube.com/watch?v=GkRyfo6-aDI
http://www.youtube.com/watch?v=lLSFAAIOLMg
To co se snadno naucis v predskonim veku, musis v dosplelosti mnohokrat sakra vydrit.
To co podchytis v predskolnim veku jako talent, v dospelosti muzes velmi snadno rozvinout stonasobne.
Jenže ono je to přesně naopak. Když to nepochopí a nerozumí tomu automaticky to odsoudí a začnou to chápat jako hrozbu. Na názory mého okolí se jako tradičně vůbec už radši neptám, protože mám představu co si myslí. Dokonce jsem dostal nějaké pokuty a došlo to tak daleko, že jsem si musel udělat zeď aby na mě kolemjdoucí lidi neviděli a nestarali se. Největší starostí kolemjdoucích je teď k čemu je určena zeď, co má schovat a co se děje za ní.Počkej, to fakt stavíš ten jaderný reaktor nebo co?
Taky se budu otravně vyptávat, ale třeba bych i zkusil pomoct
.
O kolik jednoduší je cokoliv dělat ve virtuálním světě? Ne z toho důvodu, že to nevyžaduje materiál nebo fyzickou práci, ale protože se o to nikdo nestará.Zatím. Ale někteří by se starat chtěli a chtějí (nám vzít) naše dobro. Ale pořád je to řádově lepší než ve fyzickém světě – alespoň v těch „civilizovaných částech“ světa (někde v odlehlých částech Ruska, Asie nebo Afriky to taky může být pohoda).
"A teď už jsme jako přátelé?"Aneb z facebookem na večné časy.