abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:22 | IT novinky

    Správní rada americké mediální skupiny Warner Bros. Discovery (WBD) podle očekávání odmítla nepřátelskou nabídku na převzetí od firmy Paramount Skydance za 108,4 miliardy dolarů (2,25 bilionu Kč). Paramount podle ní neposkytl dostatečné finanční záruky. Akcionářům proto doporučuje nabídku od Netflixu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:22 | Bezpečnostní upozornění

    Na WhatsAppu se šíří nový podvod, který ovšem vůbec nevypadá jako hackerský útok. Žádná krádež hesla. Žádné narušení zabezpečení. Žádné zjevné varovné signály. Místo toho jsou lidé trikem donuceni, aby útočníkům sami poskytli přístup, a to pouhým provedením toho, co vypadá jako běžný ověřovací krok. Bezpečnostní experti Avastu tento nový typ útoku nazývají ghostpairing, protože útočníci si při něm tiše vytvářejí „zařízení duchů“, které žije uvnitř vašeho účtu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | Nová verze

    Český LibreOffice tým vydává aktualizaci překladu příručky LibreOffice Draw 25.8. Tato kniha se zabývá hlavními funkcemi programu Draw, vektorové grafické komponenty systému LibreOffice. Pomocí Draw lze vytvářet širokou škálu grafických obrázků. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace a tým hledá dobrovolníky pro další překlady.

    ZCR | Komentářů: 0
    dnes 04:00 | IT novinky

    Anthony Enzor-DeMeo je novým CEO Mozilla Corporation. Mozillu převzal po dočasné CEO Lauře Chambers. Vybudovat chce nejdůvěryhodnější softwarovou společnost na světě. Firefox by se měl vyvinout v moderní AI prohlížeč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.20 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček RustDesk Server pro vzdálený přístup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Nová verze

    Jonathan Thomas oznámil vydání nové verze 3.4.0 video editoru OpenShot (Wikipedie). Představení novinek také na YouTube. Zdrojové kódy OpenShotu jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení je i balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.6 otevřeného, licenčními poplatky nezatíženého, univerzálního ztrátového formátu komprese zvuku Opus (Wikipedie) a jeho referenční implementace libopus. Podrobnosti na demo stránce.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 01:33 | Komunita

    Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    včera 00:33 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.12. 15:22 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (47%)
     (20%)
     (17%)
     (23%)
     (15%)
     (24%)
     (16%)
     (18%)
    Celkem 477 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 11.12. 20:04
    Rozcestník

    Jeden Linux bootovati budeš

    24.1.2007 21:11 | Přečteno: 1192× | Linux | poslední úprava: 24.1.2007 21:18

    Ještě nevím o čem to bude, snad desatero, snad o pomatené terminologii :).

    Jen Linux bootovati budeš.
    Proprietární moduly nebudeš do jádra zaváděti.
    Jako root jen pro administraci se budeš přihlašovati.
    Manuály čísti musíš.
    Zbytečné služby startovati nebudeš.
    Software pod GPL vydávati budeš.
    Bugreporty autorovi padlého programu posílati.
    Software mimo balíčkovací systém nebudeš instalovati.
    Konzolové aplikace jako i shell budeš na dobré úrovni ovládat.
    Jen software kterému věříš budeš používat.

    Dodržováním tohoto desatera se vyhnete spoustě problémů :) a budete prospěšní komunitě.

    A teď ta terminologie… GNU je balík software a Linux je jádro. Linux je tudíž jednotné číslo a neoznačuje celý systém, ale postupem času si uživatelé zvykli označovat jako Linux celý systém. Ovšem ideologicky čisté je používat označení GNU/Linux pro celý systém a linux pro jádro.

    To je pro dnešek vše, trochu úlet ale to už tak někdy bývá.

           

    Hodnocení: 80 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    David Watzke avatar 24.1.2007 21:23 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    LOL! Dobrý :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    mess avatar 24.1.2007 21:23 mess | skóre: 43 | blog: bordel | Háj ve Slezsku - Smolkov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Jen doplním pár přikázání, které se své předloze podobají trochu více :-)
    V jediný Linux věřiti budeš
    Cti Linuse svého i matku svou abys dlouho živ byl a dobře ti bylo na zemi
    .
    .
    .
    Nepokradeš
    Nenainstaluješ Windows
    .
    .
    .
    Cez párne mesiace zošíváš vaginy, cez neparne montuješ hajzle.
    vogo avatar 24.1.2007 21:26 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    to mi přijde až moc násilné, myslel jsem to jako pravdu dobré rady… třeba Linus mě někdy svými výstupy opravdu se** nepěkná věc (i když se v poslední době uklidnil)
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    24.1.2007 21:25 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    S vetsinou vice nebo mene souhlasim, ale tohle je proste ulet:

    Ovšem ideologicky čisté je používat označení GNU/Linux pro celý systém a linux pro jádro.
    ^D
    vogo avatar 24.1.2007 21:28 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Ano RMS by ze mě měl radost ;)
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    24.1.2007 21:29 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Nejedná se totiž o ideologické důvody, ale o přesné technické vyjadřování. Imho.
    24.1.2007 22:07 MJ | Tady a teď
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Nejedná se totiž o ideologické důvody, ale o přesné technické vyjadřování. Imho.
    V čem ta přesnost má spočívat? :-)

    Je sice pravda, že běžná instalace Linuxu obsahuje spoustu softwaru vzniklého v rámci projektu GNU, ale stejně tak obsahuje třeba kód z MIT X Window Systemu nebo srovnatelně velký ekosystém softwaru okolo TeXu. Kdybych chtěl být technicky přesný, musel bych říkat GNU/MIT/Knuth/WhateverElse/Linux a to by se mi asi na jazyku vzpříčilo ještě víc než onen GNU/Linux.

    Jen pan Stallman je jaksi jediný, kdo považuje podobnou věc za důležitou, takže si prosadil svou vlastní verzi spravedlnosti. Jenže co je zvláštní, GNU Hurd (jádro systému GNU) obsahuje docela velké množství kódu z Linuxového jádra (síťování, drivery, ...) a FSF ani nenapadne, aby mu říkala Linux/GNU. Zvláštní druh spravedlnosti, že? ;-)

    Pro většinu lidí je název OS spíš dočista normálním vlastním jménem než nějakým technickým označením, takže bychom se na něj měli dívat spíš z pohledu jazykovědy než jakési abstraktní spravedlnosti. V tomto kontextu ovšem "správnost" jména určuje to, jak ho lidé používají a jak "sedí na jazyku". A jistě uznáte, že v tomto ohledu Linux před různými lomítkovými kříženci jasně vede.
    24.1.2007 22:16 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    GNU Hurd (jádro systému GNU) obsahuje docela velké množství kódu z Linuxového jádra (síťování, drivery, ...) a FSF ani nenapadne, aby mu říkala Linux/GNU. Zvláštní druh spravedlnosti, že?
    Jenomže utility o než se jedná a mají být označovány jako GNU nejsou nějaké aplikace, které by byly jen přizpůsobeny pro použití s jádrem linux (až na gcc), ale přímo ty aplikace, které jako součást projektu GNU vznikly. Kdyby vývojáři vzali 99% kódu z GNU věcí, přejmenovali tyto věci a vydali pod jiným názvěm jako součást projektu Linux pak by vaše argumentace byla správná, ale v současné situaci to tak není. IMO. A nechci flámovat.
    24.1.2007 22:28 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Jenomže utility o než se jedná a mají být označovány jako GNU nejsou nějaké aplikace, které by byly jen přizpůsobeny pro použití s jádrem linux (až na gcc), ale přímo ty aplikace, které jako součást projektu GNU vznikly
    Ale to TeX taky. Přesto ale RMS a spol. nechce, aby autoři TeXu byli jmenováni v názvu GNU/Linux. Není to nespravedlivé?
    Quando omni flunkus moritati
    24.1.2007 23:27 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Asi takhle.. Ať se každý stará o kus svýho softu. :-) Tzn. nevidím důvod proč by měl RMS prosazovat v názvu jakoukoli souvislost s texem, ale nemůže tomu taky bránit, kdyby autor Texu stál o něco takového, může za to bojovat a RMS mu myslím nic vyčítat nebude.
    Luk avatar 24.1.2007 23:48 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Pro používání termínu GNU/Linux je jeden zásadní důvod. Linux je jádro, tedy nezbytná součást systému. GNU je projekt, v jehož rámci vznikla řada komponent (coreutils, glibc, binutils atd.), tvořících další nezbytné součásti operačního systému. Bez těchto součástí by to nebyl plnohodnotný operační systém konformní s POSIXem.

    Proto je na místě používat termín GNU/Linux. Ostatní software, např. X Window System, TEX, Ghostscript atd. není součástí samotného operačního systému, proto není důvod ho uvádět. Jinak samozřejmě nemám problém používat termín Linux pro celý systém, i když to není úplně přesné.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    25.1.2007 00:33 MJ | Tady a teď
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Bez těchto součástí by to nebyl plnohodnotný operační systém konformní s POSIXem.
    Tohle v historii Linuxu asi nebyla pravda nikdy – v dávných dobách se používalo mnoho utilit z BSD, v současnosti je v běžných distribucích pro různé části systému (např. POSIXový shell či awk) k dispozici několik variant, z nichž některé z projektu GNU pocházejí, jiné ne. Navíc co je nezbytná součást operačního systému, na tom se žádní dva unixoví hackeři asi ještě nikdy neshodli :-)

    Dovolím si vzývat matku moudrosti, totiž trochu se opakovat: Ať už systém vznikl jakkoliv, nemusí to přeci mít nic společného s tím, jak mu lidé říkají (nebo nedej tučňák mají říkat). Ostatně, mně také říkají Martin nebo MJ a ne Mareš/Böhm/Hlaváček/Prymek, i když všechny tyto rody k mému vzniku zajisté podstatnou měrou přispěly. Zkrátka jména mají být prostředkem ke komunikaci, ne k hloupému politikaření.
    25.1.2007 01:44 MJ | Tady a teď
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Vlastně mě až zaráží, jak málo jazykového cítu mnozí počítačníci mají. Asi dneska lidé málo čtou Eisnera a moc Stallmana :-)
    25.1.2007 05:43 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Chlapče prostořeký! Lát nám pro prznění jazyka budeš? :-D Stallman IMHO píše poměrně citlivě a není to žádný analfabet. Nevýhoda pro mnohé je ta, že nepíše česky. Totiž nevýhoda v tom smyslu, že dovedností v jazyku mateřském musí geek nabýti jinde, ale takhle zase získá skilly v „langage englysshe“. (Přiznávám, padl mi nedávno do oka Caxton a jeho velmi povedená historka o „francouzských kupcích“ z Londýna ;-))
    3.2.2007 11:54 MJ | Tady a teď
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Souhlasím, že Stallman píše pěknou angličtinou, ale já narážel spíše na nepochopení vývoje jazyka – toho, jak se tvoří slova a jejich významy a že snažit se o nějakém vlastním jménu prohlašovat, že je špatné nebo nespravedlivé, je bláhové.
    25.1.2007 00:44 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Blbě čtu, je pozdě a už spím, nebo se mě vážně někdo v této diskusi zastal? :-))
    25.1.2007 00:46 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Jinak taky proti použití slova Linux k označení celého, hodně velkého souboru aplikací nemám problém, protože když uvidím počítač s jádrem linux, utilitami z projektu GNU a třeba na něm bežící maple s tím ošklivým (musíte uznat, že je to fakt hnus :-) ) vzhledem stejně prohlásím, že je to linux. :-)
    vogo avatar 24.1.2007 22:31 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    OMG flamewar
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    24.1.2007 21:27 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Jen HURD na Mach mikrokernelu bootovati budeš, jinak bude odezva tvého systému příliš rychlá a ty tak budeš mít mnoho možnosti něco pokazit. :-)
    24.1.2007 21:40 niobi | skóre: 10 | blog: Niobi w3b.1og | Liberec city
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    a ty si uz nekdy potkal nekoho, ktery v beznem neinternetovem rozhovoru pouzival misto souvicka Linux GNU/Linux
    Totalni paranoia Linuxaka: emerge -C windows-base/windowsXP-meta MAC-WAR.eu - aneb i na apple je warez :-P
    vogo avatar 24.1.2007 21:47 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Hm třeba mě? Pokud může dojít k záměně tak se používám GNU pro označení balíku software a Linux pro označení jádra :)
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    vogo avatar 24.1.2007 21:48 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    ale v běžné mluvě spíš používám linux a kernel, asi bych měl strávit nějaký čas pokáním
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    24.1.2007 22:20 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Pokanim? Proc? :-) A pred kym? Myslite stareho pana, ktery je na nejlepsi ceste stat se dalsim Noamem Chomskym?

    Vlastne vubec nerozumim tomu, jak RMS dokazal tolik lidi presvedcit, ze je "spravne" rikat GNU/Linux, ackoliv to lze snadno nahlednout, ze pro to neexistuji rozumne duvody. (Viz vyse v prispevku, co napsal MJ.)

    Od linuxovych hackeru bych necekala, ze se nechaji tak snadno opit rohlikem ;-)
    ^D
    vogo avatar 24.1.2007 22:30 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    to byl vtip :) btw vše ne do nového roku, dlouho jsem Tě (můžeme si tykat stejnej ročník) tu neviděl já a linux hacker? to spíš Linux kačer :)
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    24.1.2007 22:39 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Ale... kazdy hacker na zacatku taha kacera :-)

    (tykat si samozrejme muzeme, ja si vlastne jeste nezvykla, ze uz to na Internetu neni default :-)

    Vse nejlepsi do noveho roku i Tobe, dekuju.
    ^D
    vogo avatar 24.1.2007 22:43 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Taky díky, koukám, že mi vypadlo j :( to bude asi tou pozdní hodinou, a brzkým vstáváním…
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    Max avatar 24.1.2007 22:52 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Hmm, tak toto desatero mi zas tak moc nesedí :-/ ...
    Proprietární moduly nebudeš do jádra zaváděti => ale budu, pod fuse klidně :)
    Software mimo balíčkovací systém nebudeš instalovati. => Ale budu, nejsem ňákej žabatér :)
    Jen software kterému věříš budeš používat. => No, nevěřím ničemu a zároveň všemu, co teď? :-/
    Dodržováním tohoto desatera se vyhnete spoustě problémů => co když ale chci problémy, abych je mohl řešit?

    A teď ta terminologie… GNU je balík software a Linux je jádro. Linux je tudíž jednotné číslo a neoznačuje celý systém, ale postupem času si uživatelé zvykli označovat jako Linux celý systém. Ovšem ideologicky čisté je používat označení GNU/Linux pro celý systém a linux pro jádro.
    => to má každý na svém webu, je to všude, každý to ví a stejně všichni říkají linux (jen já říkám GNU/Linux, z 50% :))

    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    24.1.2007 22:56 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Mne na tom kupodivu asi nejvic nesedi ta GPL - kdyz uz obcas napisu nejaky vlastni slepenec kodu a pouzite knihovny to umoznuji, vetsinou k tomu pripisu jen "delejte si s tim co chcete," uz proto, ze text GPL je vetsinou delsi nez ten kod :-)
    ^D
    Luk avatar 24.1.2007 23:50 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Proprietární moduly nebudeš do jádra zaváděti => ale budu, pod fuse klidně :)
    Nejen pod FUSE - nemám morální problém s používáním "binárního svinstva" od nVidie.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Max avatar 25.1.2007 21:05 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Také s tím nemám problémy, ale pšt, neb by nás tady taky někdo mohl umlátit ;-) ...
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    michich avatar 25.1.2007 08:02 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Proprietární moduly nebudeš do jádra zaváděti => ale budu, pod fuse klidně :)
    FUSE do jádra nic nezavádí.
    Max avatar 25.1.2007 21:05 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Vím, co dělá fuse a ty jen slovíčkaříš ;-) ...
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    25.1.2007 07:47 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jeden Linux bootovati budeš
    Nepozadas distribuce kolegy sveho :-D

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.