Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Cupiditate sit voluptatibus architecto minus voluptatem quia et in. Facere repellendus natus ullam sunt eius non. Tempore inventore et nihil alias. Possimus sequi voluptates repellat odio quia suscipit dolores. Et nihil nihil dolore nemo harum qui quidem excepturi. Sit ut ipsa eum.
Tiskni
Sdílej:
Ahoj, me se firma sony nelibi z jednoho duvodu. Mam pocit, ze se snazi prodavat levne veci, ale zato te pak vyzdima na prislusenstvi. Osobne bych sahnul po fotaku, ktery mi umozni pres redukci pouzivat stare a levne (od 100kc z bazaru i s telem po par tisic za drazsi kousky jako je takumar, nebo carl zeiss), lec kvalitni objektivy na zavit m42 (nikon je out, bez redukce s cockou, ktera kurvi kresbu, nezaostris na nekonecno). U tech staryh skel je zase potreba pocitat s tim, ze maji pouze manualni ostreni.
Filtry, predsadky a podobny hracky jsou zavisly na tom, jakej mas objektiv, presneji na prurezu jeho zavitu na predni strane.
Jinak kamarad ma k100d a libuje si. Ja mam nikona a sere me, ze nemuzu pouzivat m42 objektivy na nic jineho nez na makro, jinak jsem celkem spokojenej parchant.
Chtěl bych, aby pro to existovala nabídka (cenově) přístupného příslušenství (polarizační filtr
Použitelnost filtrů je dána jen průměrem závitu na objektivu, jen u polarizáku je někdy ještě potřeba dát pozor na šířku (hloubku) obroučky kvůli vinětaci.
No a konečně bych byl rád, kdyby pro to existovala nabídka levných objektivů (tj. do patnácti tisíc, za použití např. Ebay.com tedy méně, korun), které nepředpokládám, že za ty peníze budou mít optickou stabilizaci a vlastní motorek
To není úplně oprávněný předpoklad. Např. Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS se stabilizátorem a velmi dobrými optickými vlastnostmi se nový prodává za 6790 Kč.
Chci s tím fotit … především detaily rostlin
V tom případě bych ten stabilizátor tak úzkostlivě neřešil, na makro vám stejně bude víceméně k ničemu, ať v objektivu nebo v těle.
Použitelnost filtrů je dána jen průměrem závitu na objektivu, jen u polarizáku je někdy ještě potřeba dát pozor na šířku (hloubku) obroučky kvůli vinětaci.
Díky. Je roztomilé, že se vinětace dostala už i sem (viz jeden blogpost Iva Lukačoviče o koupi digitální zrcadlovky).
To není úplně oprávněný předpoklad. Např. Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS se stabilizátorem a velmi dobrými optickými vlastnostmi se nový prodává za 6790 Kč.
I to je pro mne momentálně spíše hodně. Ale jinak beru argument zpět.
V tom případě bych ten stabilizátor tak úzkostlivě neřešil, na makro vám stejně bude víceméně k ničemu, ať v objektivu nebo v těle.
Docela se mi klepou ruce (ale, kurňa, proč?), ačkoliv zrovna u tohoto je stativ nutností.
Zdá se mi, že taková 450 toho nabízí o dost víc. Živý náhled, SD/SDHC karty, větší displej, procesor z vyšších modelů, konečně ISO v hledáčku, AF s prioritou středu apod.
No, dneska bych se už asi rozmýšlel víc (rozdíl v ceně je trochu nižší), ale nejspíš by to dopadlo stejně. Živý náhled bych asi využil jen na makra. SD kartu nevidím jako výhodu. Displej mi připadá velký dostatečně. U procesuru jsem nikde nenašel, v čem je přesně výhodou. Citlivost v hledáčku mi moc nechybí, spíš bych ocenil možnost jejího pohodlnějšího nastavení (naslepo). Bodové měření expozice bych sice moc bral, ale podle recenzí má i u 450D k opravdu bodovému pořád ještě dost daleko. Možná by se občas hodil seťák se stabilizátorem, ale opticky bohužel není o nic lepší než ten původní.
Cena sice o něco vyšší, ale věřím, že po uvedení 1000 to půjde dolů…
Jenže tazatel právě psal, že na uvedení 1000D na trh čekat nemůže.
Jen mi přijde škoda, že se v této řadě již upustilo od stavového displeje.
Ten mi nijak zásadně nechybí, ale to je možná tím, že jsem s ním nikdy nefotil. Použití LCD jako stavového displeje mi vadí jen v noci, kdy kvůli oslnění musím zavřít oko, než se dostane dostatečně blízko, aby displej zhasl.
Mne spíš už laká 40D, ale to je hudba vzdálenější budoucnosti…
Vidím to tak, že nějakých 5-6 let budu spokojeně fotit s 400D a potom se uvidí. Tipoval bych, že tou dobou už bude v mých cenových možnostech tělo na úrovni dnešní 5D (i když asi ne tak bytelné).
Omlouvám se, spletl jsem si to se 17-85. IS verze 18-55 má opravdu lepší kresbu (i když pro změnu zaostává v některých jiných parametrech). Na druhou stranu tělo 400D spolu s EF-S 18-55 IS vyjde dnes cenově prakticky stejně jako set 450D, takže v takovém případě už bych asi dal přednost té 450D.
Trochu mi jen vadí, že při kombinaci 18-55 a 55-250 mám své nejoblíbenější ohnisko (portréťák) zrovna na tom předělu. Takže ho sice na jednu stranu mám na obou, ale zoomovat z něj můžu vždycky jen jedním směrem. To by byla asi jediná výhoda 17-85, která mi připadá dost předražená (nebo spíš opticky neodpovídající ceně).
...seťáky su trošku šmejdové tiež asi všetky.
V minulém kole výběru padlo v komentářích, že kitové objektivy jsou sice podle různých profesionálů šmejdy, ale normální člověk ten rozdíl jen tak nepozná.
...zvolil by som k nemu Tamron alebo Sigmu 17-50/2,8 a Sigmu 105 Macro.
To bych musel brát sociální dávky, abych si to mohl dovolit. Jenže nevím, zda by mi je dali (moc velký příjem rodičů ^_^).
A jedna nezanedbateľná výhoda Pentaxu je aj ich špičkový servis...
Tak ten, doufám, nebudu muset využít.
No když jsme v práci porovnávali Pentaxí seťák (18-55, v obou verzích) s Nikonem (18-70), tak Pentax naprosto jasně vyhrál. Zkoušeli jsme to na K200d, K10d a D80....seťáky su trošku šmejdové tiež asi všetky.V minulém kole výběru padlo v komentářích, že kitové objektivy jsou sice podle různých profesionálů šmejdy, ale normální člověk ten rozdíl jen tak nepozná.
No když jsme v práci porovnávali...
Kde pracuješ? ^_^
V minulém kole výběru padlo v komentářích, že kitové objektivy jsou sice podle různých profesionálů šmejdy, ale normální člověk ten rozdíl jen tak nepozná.
Napísal som trošku. Nešlo o to, že oproti profisklám sú slabšie (logické, veď kto by dal 60 tisíc za profesionálne sklo keby seťák fotil rovnako, tak majú výraznejšiu aberáciu, horší prenos kontrastu, sú pomalšie, širokáče viac deformujú atď, ale práve na tom ťaží Sigma, Tamron, Tokina), chcel som povedať, že optická kvalita sa v tejto triede medzi značkami veľmi líšiť nebude
To bych musel brát sociální dávky, abych si to mohl dovolit. Jenže nevím, zda by mi je dali (moc velký příjem rodičů ^_^).
To áno, to som nedomyslel, každopádne sa cena týchto objektívov bude pohybovať okolo 10 kKč, čo je asi dvojnásobok ceny seťáku, ale zas tretina ceny originálneho profiskla. Pokiaľ ťa to makro naozaj tak nadchlo, tú 105ku nájdeš aj v bazároch, alebo to zaradíš do budúcich plánov.
Tak ten, doufám, nebudu muset využít.
To ti želám aj ja, ale pri zrkadlovke je to pravdepodobné, napríklad opotrebovaná uzávierka a podobné drobnosti.
V podstate ani jedným z foťákov neskazíš nič, telá fotia dobre, a seťáky su trošku šmejdové tiež asi všetky.
Víceméně souhlasím. Jen bych pro neznalé upozornil, že i když to z diskusí občas může působit dojmem, že se seťákem z toho polezou fotky jak z mobilu, i ten seťák je pořád výrazně lepší než objektiv jakéhokoli slušného kompaktu, o neslušných nemluvě. Takže pro začátečníka, který na zrcadlovku není zvyklý, je seťák dobrý dost, a o tom, jaké objektivy si pořídit, má smysl se rozhodovat až ve chvíli, kdy si člověk foťák trochu osahá a ví už, co potřebuje.
převážně detaily rostlin ve mě pořád nějak evokuje makro.
To asi ano, ale makro nemusí nutně být hned 1:1. Na květy rostlin se pro začátek (než začne člověk být moc náročný) dá vyjít i s 1:3 až 1:4, což zvládají i "normální" objektivy.
Nesouhlasím s tím, že by stabilizace byla k ničemu při focení makra, ba právě naopak je zde potřebná, neboť se focené objekty z důvodu malé vzdálenosti nedají jednoduše nasvítit bleskem a v nízké cenové kategorii mají objektivy špatnou světelnost.
To jste mne asi špatně pochopil. Problém není v tom, že by stabilizátor při focení makra nebyl užitečný. Problém je v tom, že žádný současný stabilizátor není při focení makra dostatečně efektivní. Vysvětlení najdete např. v tomto článku.
Pokud jde o filtry, můžeš použít systém Cokin...
Díky.
Na tužkových bateriích bych vůbec nelpěl, spíš naopak.
Jsou i dobíjecí tužkovky, na které by už mělo jít cosi nafotit. Navíc se děsím, že se mi stane to, co se stalo teď taťkovi na dovolené --- zhořela mu hned první den nabíječka (naštěstí právě na tužkovky, takže stačilo několik ne zcela nejlevnějších návštěv nějakého obchodu).
SD nebo CF karty snad mají všechny zrcadlovky...
Dokonce nejen Sony, ale i Olympus!
Sigma 70-300/4-5,6: objektiv, který je vzhledem ke své ceně plný kompromisů.
Nepočítám, že bych mohl být v dohledné době dost bohatý na dražší objektivy. Ale nekupovat si tento je pochopitelně možné.
Na tužkových bateriích bych vůbec nelpěl, spíš naopak. S originálním Li-ion akumulátorem budeš schopen se zrcadlovkou nafotit řádově stovky snímků (řekněme 300 až 500).
Nezapomínal bych ani na to, že Li-ion akumulátor má podstatně menší samovybíjení než NiMH tužkovky. Ono je dost nepříjemné, když člověk z nějakých důvodů měsíc nebo dva nefotí, pak najednou potřebuje, a protože nemá čas předem dobít, udělá pět fotek a dost (načež vymění sadu za záložní, na tu udělá dalších deset fotek a skončí definitivně). Na druhou stranu teď už naštěstí existují AA články Sanyo Eneloop, které jsou na tom z hlediska samovybíjení výrazně lépe, zkusil jsem je a byl jsem příjemně překvapen.
...zajdi si do obchodu a vyzkoušej si...
Už jsem byl v Megapixelu a osahal jsem si ten Pentax (spokojenost) a ještě jsem v rychlosti stihl vzít do ruky to Sony (taky to šlo).
Tužkové baterky jsou pravda výhodou, ale jenom když fotíš průběžně. Pokud fotíš spíš nárazově, tak budeš bojovat se samovybíjením. V tom mluvím z vlastní zkušenosti. Mám Pentax *ist DS a od AA NiMH aku jsem právě z tohoto důvodu přešel na LiIon aku CR-V3.
Jinak Pentax můžu vřele doporučit. Absolutně bezproblémová spolupráce se staršími objektivy a stabilizace v těle patří mezi jednoznačné klady. Navíc v dané cenové kategorii má Pentax jeden z nejlepších hledáčků (ne-li nejlepší) a velmi dobrý setový objektivy. Set K200D s novým 18-55/3.5-5.6 II stojí cca 13500 (Fotos) což mi přijde jako velmi dobrý poměr funkce a kvality k ceně. A dlouhej objektiv bych preferoval spíš Pentax 55-200 nebo 55-300. Jenom se proslýchá, že do K200D už CR-V3 baterky nepasujou, což by byla docela škoda. Ale co je na tom pravdy bohužel nevím.
Proti Sony mluví celkem drahý originální příslušenství i objektivy.
To byl jenom příklad...
Nezmiňuji fotoaparáty Olympus (slyšel jsem na ně hodně nadávat)Jako člověk, který po dobu dvou let používá foťák Olympus E-500 a pořídil jeho prostřednictvím desetitisíce snímků (často stylem 500-700 fotek za večer), si na Olympus opravdu nemohu stěžovat. Jediné, co bych tomu foťáku opravdu vytkl, je dost malý hledáček. Po stránkce kvality fotek, ovládání a dostupných funkcí jde o přístroj, který za svou cenu (tehdy cca 22 tisíc včetně DPH za sadu se dvěma objektivy) poskytuje opravdu hodně muziky.
1) Osobně bych šel do Canona, má IMHO nejlepší možnosti rozšíření. Pokud vás baví makro a myslíte si, že se mu budete chtít věnovat trochu víc (BTW doporučuju shlédnout tohle DVD), třeba časem zatoužíte po tomhle. Pokud budete mít Canon, tak to sklo prostě koupíte a fotíte, ale když budete mezi tím mít už třeba 100 kKč vražených do Nikonu... A zrovna sklo s těmihle parametry nikdo jiný než Canon nemá (Minolta dělávala pouze 1-3x a stál cca 2x víc než v té době ten Canon). Nebo pokud zatoužíte po focení architektury, máte u Canonu na výběr 3 shift/tilt objektivy (Nikon dělá nebo v minulosti dělal, tuším, dva, Pentax ani nevím - jeden snad kdysi dávno dělával). Donedávna měl Canon jediný použitelný fullframe za (jakžtakž) rozumný peníz. Dneska to třeba jsou věci mimo vaše finanční možnosti, ale značka se zpravidla jen tak neopouští (stojí to dost peněz) a za deset let taky nebudete vydělávat to, co dneska (ale fotit asi budete pořád a sem tam něco dokoupíte).
2) Nebál bych se nákupu z druhé ruky, dá se na tom dost ušetřit, větší obezřetnost je však samozřejmě zapotřebí. Já už dneska jinak ani nenakupuju, už jsem takhle ušetřil pěkných pár desítek tisíc; za málokterý objektiv bych byl ochoten dát víc, než 60% ceny nového (myslím české ceny), ale při troše štěstí (a hledání a trpělivosti) se dá dostat i na 40% či méně (záleží na konkrétním typu skla - zrovna ta Sigma 105/2,8 by IMHO mohla jít pořídit za takových 7-8 tisíc).
3) Dost rozmýšlejte, jaké jsou vaše potřeby, a máte-li možnost, půjčte si to, co chcete koupit, a pár dní zkoušejte. Já třeba kdysi úplně zbytečně koupil objektiv 75-300mm, a byl jsem přesvědčen, že bez dlouhého skla nemůžu žít. Už hodně dlouho se mi na něj práší, protože jsem zjistil, že mi fotky focené takhle dlouhým ohniskem nevyhovují (a moje náměty tohle ohnisko nevyžadují). A je mi líto ho prodat, protože zrovna tohle sklo jsem koupil nový.
4) Pokud už budete vědět, co potřebujete, raději zaplaťte o něco víc za kvalitní sklo klidně i na úkor foťáku - foťák (a digitál obzvlášť) si stejně časem koupíte jiný (lepší), správná investice do kvalitního skla bude už napořád. Dobré sklo je důležitější než dobrý fotoaparát a fotografův um je důležitější než oboje.
5) Jak už tu bylo napsáno - pokud to bude Canon tak ne "EF-S" skla, z velkou ztrátou je prodáte, až jednou přesedláte na fullframe. Ale ono to vlastně platí i o dalších výrobcích, jakmile přišly do módy APS-C čipy, všichni začali zmenšovat obrazové kroužky objektivů. Tyhle objektivy zkrátka nepůjdou na fullframe použít, a když, tak blbě. Speciálně u "EF-S" objektivů navíc hrozí poškození (teď už nevím, jestli objektivu, foťáku nebo obojího), když ho zkusíte narvat na fullframe (případně na kinofilmovou zrcadlovku).
6) Na fotky typu detail až makro určitě pevné sklo, ostatně jakmile jednou poznáte jeho kvality, možná ze zoomu úplně přesedláte (záleží na osobním vkusu a taky na námětech).
7) Nepřeceňujte optickou stabilizaci, z podstaty fungování přináší výsledek lepší, nikoli dobrý - ten dosáhnete jen krátkým časem nebo stativem. Pokud opravdu hrozně nutně potřebuju fotit v šeru bez stativu a nemůžu/nechci si vzít blesk, dám osobně přednost pevné padesátce před stabilizovaným zoomem, který bude mít o 2 - 4 clony horší světelnost. Třesoucích rukou bych se taky až tak nebál. Moje ruce taky nejsou z nejpevnějších, ale šedesátinu, myslím, obstojně udržím (při ohnisku 20 - 100 35EQ). Ale většinou se snažím fotit tak, abych měl čas max 1/125 (to jsem pak v klidu) a z fotkami pokaženými roztřesením se nesetkávám (na rozdíl od doby, kdy jsem se snažil zuby nehty udržet časy delší než 1/30).
8) Nepřeceňujte "techonoidní" možnosti foťáku; pokud to má být věc na vážné focení, z vysokou pravděpodobností využijete jen minimum funkcí, které dneska výrobci nabízejí i u nejblbějších kompaktů. Ty důležité funkce by naopak měly být snadno dostupné (a ne někde v desátém sublevelu nějakého obskurního menu, které se vyvolává stiskem nemožně maličkého tlačítka). Pokud jste na pochybách, které funkce by to měly být, stáhněte si manuál třeba od Canonu EOS 1V (poslední kinofilmová vlajková loď Canonu) nebo od Minolty Dynax 7 (nebo Dynax 9) a mrkněte se, které funkce tam má fotograf takříkajíc po ruce (třeba ta otočná kolečka na horní straně fotoaparátu - výrobci je chtěli zrušit, ale uživatelé těch vlajkových lodí - tj. většinou profesionální fotografové si je vyžádali zpět, ty funkce se na nich prostě dobře a rychle nastavují).