Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
Jako FELák nemám s FITem osobní zkušenosti, ale co vím, tak studenti lítaj po celý Praze na různý hodiny, protože FIT nemá vlastní budovu. Různý třídy jsou roztahaný snad po pěti místech.
Taky mě zarazilo, že lidi z FITu mají docela ujetou angličtinu. Musej během studia složit zkoušku na úrovni C1 (stejně jako my), ale výuku AJ si musej buď zaplatit a nebo chodit zcela nezapsaný off-the-record s náma na FEL (to je oficiální řešení). Takových věcí asi bude víc, přijde mi to trochu zvláštní.
Přesně takovýchto věcí plus toho z nějakých zmínek o studijním se bojím. Než jsem se rozhodl, že půjdu tam, kde jsem, jsem zvažoval STM na FELu.
PS ke zbytku zápisku: jsi fňukna.
Může to tak znít, možná to i tak i je. Každopádně jsem si prostě uvědomil, že jsem permanentně ztuhlý, zprůjmovaný hlavně unavený a prakticky veškerý čas trávím tak, že se učím matematiku (která mě vesměs zase tak moc nebere) a čtu si po webu kraviny. Nenaplňuje mě to, nemůžu dělat věci, ze kterých mám opravdu dobrý pocit. Kdyby to tak šlo dál, jsem si celkem jist, že bych dřív nebo o něco později vyhořel.
Než jsem se rozhodl, že půjdu tam, kde jsem, jsem zvažoval STM na FELuSTM mi zatím přijde ok. Jestli se to třeba rozhodneš zvažovat znova a budeš mít ňákej dotaz, kterej bych ti po prvnim semestru mohl zodpovědět, tak se klidně zeptej.
Může to tak znít, možná to i tak i je.Dělal jsem si prdel. V mnohem menší míře mám někdy podobný (některý) pocity jako ty. Mám pocit, že bych měl začít víc využívat toho, co Silicon Hill nabízí a poznat nějaký lidi, abych měl v Praze víc kámošů. Pravdou totiž je, že mimo nějaký lidi z FELu neznám skoro nikoho, akorát spolubydlu a pár lidí, se kterýma jsem se potkal v kuchyňce a povídali jsme si
STM mi zatím přijde ok. Jestli se to třeba rozhodneš zvažovat znova a budeš mít ňákej dotaz, kterej bych ti po prvnim semestru mohl zodpovědět, tak se klidně zeptej.
Dík, zeptám se rovnou (když odpoví někdo jiný, budu taky rád), ale radši bych ten UPOL, přeci jen je to opravdová univerzita, takže snad bych se dostal i k jazykům (japonština a nějaké historické) a historii.
Kolik času tak strávíš ve škole, kolik se chce samostudia? Jde si nacpat do předmětů kolem programování nějaké vlastní projekty (nebo rovnou přispívání do FOSS)? Přijde ti tohle* (co se týče sylabu a požadavků ke zkoušce) těžké? Jak moc?
* lingebra, matalýza, PPOS, diskrétka, fórum se zadáními písemek.
Mám pocit, že bych měl začít víc využívat toho, co Silicon Hill nabízí a poznat nějaký lidi, abych měl v Praze víc kámošů. Pravdou totiž je, že mimo nějaký lidi z FELu neznám skoro nikoho, akorát spolubydlu a pár lidí, se kterýma jsem se potkal v kuchyňce a povídali jsme si
Jsem na tom celkem podobně (znám v Praze jenom několik lidí z gymplu, několik lidí z Ábíčka, několik lidí z ročníku (hlavně z kruhu a trochu z tělocviku)), ale zase tolik mi to nevadí. Bylo by to lepší, kdyby byl čas...
přeci jen je to opravdová univerzitaLet the flame begin! Co je to opravdová univerzita?
Kolik času tak strávíš ve škole, kolik se chce samostudia? Jde si nacpat do předmětů kolem programování nějaké vlastní projekty (nebo rovnou přispívání do FOSS)?No, když jsem byl na MFF, učil jsem se na zkoušky maximálně den, dva. Nestačilo mi to. Tady na průměr < 2. O semestru jsem tomu věnoval maximálně tak hodinku denně (ve škole to bylo průměrně 4-5 hodin denně). Ohledně praktických předmětů - tady záleží dost na dohodě se cvičícími, ale pokud vím, problémy s tím nebývají.
Přijde ti tohle* (co se týče sylabu a požadavků ke zkoušce) těžké? Jak moc?No, tady na STM to vypadá asi takhle: Diskrétka v prvním semestru vůbec není, z analýzy stačí umět počítat (teorie se hodí jen pokud si člověk chce vylepšit u ústní známku), lingebra je prakticky jen o teorii - i když pokud srovnávám s MFF, tak je tu o dost lehčí. Teorie grup se nebere vůbec, spoustu těžších důkazů po nás nikdo nechce.
jak se lisi JFET a MOSFET na informaticke vysoke skole, teda tohle uz ani FEL nedela).A7B31ELI, STM, 1. semestr :)
Když jsem dělal ČVUT FEL, používal jsem k algebře seznam příkladů k zápočtu z ZČU/FAVky. Teprve nějaké to počítání mi dalo aspoň nějakou jistotu.Asi bych je někde ještě vyhrabal.
Ale nerikat ze lidi co upozornuji na chybejici veci v STM (zvlast kdyz je magistersky programy vyzaduji -- to je hodne velkej fail o lidi co delali STM, nebo hodne velke FUCK YOU jejich studentum, zavisi na uhlu pohledu) melou kraviny aby byli za frajery neni zpusob jak k tomu dospet, myslim.Asi jsem tvůj komentář špatně pochopil a reagoval jsem zbytečně zbrkle. Za to se omlouvám.
Jsem jenom nejakej chlapek na webu (co ty SAPy bude od pristiho semestru cvicit, teda).Fakt? Myslíš jako od příštího letního semestru nebo se to učí i v zimním? No, tak doufám, že se tam nepotkáme, protože by to znamenalo, že SAP opakuju
Asi jsem tvůj komentář špatně pochopil a reagoval jsem zbytečně zbrkle. Za to se omlouvám.No ja se taky obcas podivam do zrcadla a vidim tam trollface
Fakt? Myslíš jako od příštího letního semestru nebo se to učí i v zimním?No, on to bude FITackej SAP, teda. Ale mam pocit, ze je uplne stejnej.
Ale bohuzel, to ze skola ktera je tezka hodne nauci, a skola ktera je lehka nauci malo je smutna skutecnost, ktera proste platiTak s tímhle už souhlasit nemůžu. Existuje věc, které se říká "volitelné předměty". Pokud člověk chce jen proplout, učí se jen na zkoušky a písemky, tak bude mít z obou škol hovno. Naproti tomu, pokud má člověk zájem, není problém aby si zapsal víc nepovinných předmětů a ze školy si odnese víc než ten kdo byl sice na "těžší" škole ale flákal to, protože do něj tlačili spoustu kravin.
lidi co upozornuji na chybejici veci v STM (zvlast kdyz je magistersky programy vyzaduji -- to je hodne velkej fail o lidi co delali STM, nebo hodne velke FUCK YOU jejich studentum, zavisi na uhlu pohledu)No, já to vidím asi takhle - neexistuje přímo navazující mgr obor na bakaláře na STM. Tedy pokud chci magistra, musím si ho udělat jinde. Je snad jasné, že jiný obor~jiné požadavky. Tedy mi přijde logické zajít tam, kde si chci mgr dělat a zkonzultovat s nimi, jaké znalosti si doplnit. Vždyť VŠ je (i) o samostatnosti.
Naproti tomu, pokud má člověk zájem, není problém aby si zapsal víc nepovinných předmětů a ze školy si odnese víc než ten kdo byl sice na "těžší" škole ale flákal to, protože do něj tlačili spoustu kravin.Ovšem člověk, který bude studovat poctivě tu těžší školu, se toho nejspíš naučí ještě víc, protože ho nebudou zdržovat zbytečnosti.
1) teorie grafu, 2) automaty a gramatiky / programovaci jazyky a prekladace, 3) operacni systemy?Nemůžeš. Ergo 1. LF je lehká škola? Sakra, chlape! STM je jiný program, a ne jen EaIlight.
spoluzak ze stredni co udelal IT Ing. na hnojarne nevedel co je asymptoticka slozitostNojo, jenže ty zas neumíš věci co se berou na ČZU - já nevím, třeba průměrnou dojivost :) Ale jinak, souhlas.
Bakalářský studijní program Softwarové technologie a management (STM) připravuje univerzitně vzdělané odborníky v oblasti informačních technologií. Studium teoretického základu v matematice a informatice poskytuje znalost a zázemí, které více odolává zubu času. Při velmi často se měnících konkrétních technologiích (v informatických odvětvích se nutná specifická znalost zcela obměňuje každých zhruba pět let) poskytuje studentovi znalost teorie celoživotní oporu, díky níž snáze a rychleji chápe a osvojuje si nové poznatky.K základům informatiky takové věci jako teorie grafů nebo programovací jazyky a překladače jednoznačně patří. Takovíhle "informatici" budou spíš ostatním pro smích...
Takovíhle "informatici" budou spíš ostatním pro smích...K videni v teto diskusi
Je mnohem jednodušší pro absolventa řekněme fyzikální chemie naučit se v případě potřeby SQL nebo Python
Informatika není "naučit se SQL nebo Python". Ono to souvisí s tím, co jsem psal před chvílí: dobrý informatik se v případě potřeby SQL nebo Python doučí celkem rychle a snadno a velmi pravděpodobně na tom bude lépe než ti, kdo sice SQL a python umějí už dávno, ale postrádají informatické myšlení.
Když budu rozvíjet svůj příklad s chemií, zkuste se zamysle, kolik těch vašich pravých informatiků po škole pracuje jako chemik. Myslím, že když řeknu 0, bude to s vysokou pravděpodobností pravda. Naopak absolventů chemických oborů v IT najdete určitě mnoho.
To ale vypovídá spíš o tom, že "v IT" je spousta pozic nevyžadujících žádnou velkou kvalifikaci (a už vůbec ne kvalifikaci na úrovni vysoké školy). Většina těch chemiků, o kterých mluvíte, sice "pracuje v IT", ale kdyby ovládali chemii na takové úrovni, jako ovládají informatiku, jako chemici by neměli nejmenší šanci se uplatnit. Druhým faktorem je to, že absolvent informatiky nemá obvykle důvod hledat uplatnění v jiném oboru.
To ale vypovídá spíš o tom, že "v IT" je spousta pozic nevyžadujících žádnou velkou kvalifikaci (a už vůbec ne kvalifikaci na úrovni vysoké školy). Většina těch chemiků, o kterých mluvíte, sice "pracuje v IT", ale kdyby ovládali chemii na takové úrovni, jako ovládají informatiku, jako chemici by neměli nejmenší šanci se uplatnit. Druhým faktorem je to, že absolvent informatiky nemá obvykle důvod hledat uplatnění v jiném oboru.Vy jste to celé překroutil. V IT existuje spousta pozic nevyžadující plnohodnotné informatické vzdělání, naopak vyžaduje vzdělání interdisciplinární, nebo vzdělání v úplně jiném oboru než je informatika jako taková. Na takové IT pozice se informatik nehodí, a je proto hloupé vysmívat se jakémukoli oboru kombinujícímu oblast IT s něčím jiným. Absolvent informatiky má důvod hledat uplatnění jinde jako každý jiný. Obvláště dnes, kdy můžete absolventy IT přehazovat vidlema, a firmy si mohou vybírat jen ty nejlepší.
Vy jste to celé překroutil.
Nic jsem nepřekroutil. Jen jsem pro jev, který jste popsal, našel přirozenější vysvětlení, než bylo to vaše účelové.
To ale vypovídá spíš o tom, že "v IT" je spousta pozic nevyžadujících žádnou velkou kvalifikaci (a už vůbec ne kvalifikaci na úrovni vysoké školy).Nevím, kdo tady účelově něco překrucuje. V IT je dnes pousta pozic vyžadující vysokoškolské vzdělání v oboru různém od informatiky. Vaše vyjádření je buď překrucování tohoto faktu, a nebo komentujete jakési zcela irelevantní pozice, kde není třeba mít vzdělání žádné - v tom případě jste ale zcela minul téma této diskuze.
V IT existuje spousta pozic nevyžadující plnohodnotné informatické vzděláníJestli v tomhle narazite na ten program STM, ktery ma jako tu druhou disciplinu nejspis management, tak musim dat Martinovi za pravdu, ze to nejspis vyprodukuje lidi, kteri do toho budou ostatnim jen nesmyslne kecat. Na druhou stranu, muj sef o teorii grafu nejspis nevi, prestoze je dost chytry, a nebrani mu to, aby byl ve sve praci opravdu dobry - proste je schopny se spolehnout na sve podrizene ohledne toho, jak se co ma naprogramovat (a necha si to patricne vysvetlit). Takze je to asi o lidech; holt ti, kteri vystudovali interdisciplinarni obor musi vedet, ze to znamena, ze nejsou opravdu dobri vlastne v nicem.
Ještě je otázkou, zda to platí jen pro zdejší trh práce.
Nikdo normální si nenajme informatika na práci, kde 15% práce je SQL, a 85% práce je (když se budu držet svého modelového příkladu) chemické inženýrství.
To je ovšem zcela typický příklad "pozice v IT". :-)
Proč mi tady vyvracíte, že kažná práce s počítačem není informatika
Jenže tady nebyla řeč o "práci s počítačem" (pod to by šlo opravdu zahrnout ledacos, třeba i prodavače v obchodě), ale o "pozici v IT". To je hodně velký rozdíl. Pozice, kde 85 procent pracovní náplně tvoří chemie, je pozice chemika, ne "pozice v IT".
Tak mi to prosím po 150 nevyvracejte
Nechcete-li, abych vám vaše tvrzení vyvracel, netvrďte takové věci jako výše. Rozhodně nenechám vás, abyste mi předepisoval, co vám smím vyvracet a co ne.
A platí, že s informatickým vzděláním vás na takovou pozici nezaměstnají. Zaměstnají směrem k IT vahraněného chemika.
Každý svého štěstí strůjcem…
Nejsou mi k smíchu lidé, kteří něco nedovedou, nýbrž ti, kteří se tváří, jako že sežrali všechnu moudrost světa, ačkoliv toho znají pramálo.Ale to je problém lidí, ne školy. A je jedno, jestli je to člověk z MFF, LF, VŠCHT, FELu nebo třeba VUTBR.
Naopak většina matfyzáků, které znám, ví moc dobře, kam až sahají jejich znalosti, a tuší, kolik neprobádaného se za těmito hranicemi ještě skrývá.No, moje zkušenosti jsou spíš takové, že "MFF je nejlepší škola na světě, ostatní nám nesahají ani po kotníky" - ale uznávám, jsou to zkušenosti jen z Albeře a 1. semestru. Později (a zvlášť na Mgr) to už bude asi dost pravděpodobně jiné.
Ale to je problém lidí, ne školy.Však jsem to také psal... ale faktem je, že mezi absolventy některých škol je takových lidí větší koncentrace než jinde.
Později (a zvlášť na Mgr) to už bude asi dost pravděpodobně jiné.Tak tak... postupné zvýšení počtu přijatých a následné zrušení přijímaček změnilo složení prváků docela výrazně. Ale o pár ročníků výš se to už moc nepozná ;)
Jde si nacpat do předmětů kolem programování nějaké vlastní projekty (nebo rovnou přispívání do FOSS)?Pokud někdo chcete na Matfyzu cokoliv takového dělat, ozvěte se. Dostat zápočet za pěkný kus softwaru samozřejmě není problém.
Každopádně jsem si prostě uvědomil, že jsem permanentně ztuhlý, zprůjmovaný hlavně unavený a prakticky veškerý čas trávím tak, že se učím matematiku (která mě vesměs zase tak moc nebere) a čtu si po webu kraviny.Tohle zní jako standardní stav v 1. ročníku na VŠ.
FEL OI ... takovej trucprogram co tam zalozili po vzniku FITu ... nedokazali udelat party pro nove prijate studenty bez nadavani na FIT, coz naznacuje kvalitni mindrakNo jo no, toho jsem si taky všiml, ale tak je v tom holt nechte, oni z toho vyrostou. Zatím si užívejte obsah toho programu.
úvod do operačních systémů pak vyučuje katedra elektrických pohonů a trakce, nebo co.Katedra měření. Katedra elektrických pohonů a trakce vyučuje struktury a architektury počítačů. Nicméně, přijde mi smutné, že ten UOS byl vedený možná lépe, než ALG vedený katedrou počítačů :(
Při testech v UOSu lidi mohli dělat opravdu co chtěli, včetně browsení webu pro odpovědTo mi zase nepřijde jako problém. Věci jako psaní skriptů se člověk stejně musí naučit praxí. Algoritmizace se mi nelíbila z toho důvodu, že byla jednostranně zaměřená na Javu. Čekal bych nějaké obecné postupy - zvlášť u předmětu s názvem "Algoritmizace" a ne přednášku ve stylu "takhle si naklikáte projekt v Netbeansech a to Class na začátku souboru tam prostě být musí a berte to jako fakt". UOS mi přišel poměrně dobrý díky dělení obecná teorie na přednáškách vs. praxe na cvikách.
Algoritmizace jsou takové ty teoretické základy programování, co dělat, než vůbec napíšete řádek kódu? Kdysi jsme měli místo javy pascal. Smysl je stejný, naučit se používat základní kameny. Pascal by byl možná lehčí, java je dlouhodobější investice.
Pascal by byl možná lehčí, java je dlouhodobější investice.Blábol. Pro víc než polovinu prváků byl první ročník první a taky poslední setkání s Javou. Ve chvíli, kdy programuješ, pro jednočip, signálový procesor, nebo prostě jenom potřebuješ něco udělat efektivně, není Java jazyk pro který sáhneš. Mě by se třeba vzhledem k následující výuce mnohem víc hodilo C a zmínka o tom, že existuje něco jako assembler. Prostě Pascal je jazyk stvořený pro výuku algoritmizace a ustoupit od něj jinam byla blbost. A druhý důvod, proč je to blábol: na tom předmětu se málokdo naučil i tu Javu.
U javy se jen ukázalo "tohle je nějaký IDE, sem píšete kód nebo klikáte a tady nadefinujete cesty". Tečka. Víc neřešíte.
Polovina studentů je asi větší počet lidí, než deset procent, co by použilo pascal?
Asi tomu chyběla odvaha, k použití pascalu k výkladu.
Že se málokdo naučil javu? Základ dostal. Sám jsem jednoho doučoval, takže vidim, že to šlo těžko.
U javy se jen ukázalo "tohle je nějaký IDE, sem píšete kód nebo klikáte a tady nadefinujete cesty". Tečka. Víc neřešíte.Ano, to je krásná ukázka toho, jak se výuka nemá dělat. Čím víc věcí "toho si nevšímejte", tím hůř se chápe. (Proč si toho nemám všímat? Dělá to něco, nebo je to na okrasu? Proč cesty nadefinuju zrovna takhle? Proč musím použít složenou závorku, když tam nikde není hranatá a kulatá?) A jen tak mimochodem, pro C/C++, Pascal atd. IDE existují samozřejmě taky.
Polovina studentů je asi větší počet lidí, než deset procent, co by použilo pascal?Zjevně jsi nepochopil. Nikde netvrdím, že by někdo použil Pascal. Učit se algoritmizovat (ze zadané úlohy vytvořit algoritmus) a programovat (implementovat algoritmus) jsou dvě různé věci. Pascal se skvěle hodí na to první, je snadno čitelný, takže ten, kdo se učí od úplného začátku, není maten nějakými podivnými klíčovými slovy, závorkami, která každá dělá něco jiného a podobným. Místo toho se tedy může snadno soustředit na to, že program běží od začátku do konce, že existuje něco jako skoky (a že jsou občas dobré důvody je nepoužívat), že existuje něco jako cykly, funkce, objekty. Zkrátka umožňuje naučit se základní techniky a nepřekáží přitom. Ano, co se programování týče, může být někde vhodnější Java, jinde C, ale cílem předmětu algoritmizace snad není naučit studenty programovat - od toho jsou předměty navazující. Nebo by to tak aspoň být mělo.
Ad algoritmizace: mam takovou představu, že základnim přínosem by mělo umět rozebrat problém/zadání, použít správné metody apod., nebo o tom aspoň přemýšlet. U javy se nemusí starat o paměť. Vidět, jak přepsat lidský problém do řeči počítače/programu. Což mi java splňuje v této mnou zmiňované rovině.
Překáží? Možná, přesto: slepice nebo vejce? Nějak začít musíte.
Sám jsem za mé začátky na Pascalu vděčný. Když si vzpomenu, jak jsem naflákal první semestrálku, bez nějaké formy a logického členění, měl jsem se kde zlepšovat
Nějak začít musíte.Různé možnosti se například liší možným stupněm paralelismu: pokud začnete s Pascalem, poslouží vám to jako základ jak pro další programování, tak pro algoritmizaci (už například budete tušit, co je elementární operace prováděná v konstantním čase a co už nikoliv). Začnete-li Javou, budete se muset ještě ledacos dalšího dozvědět, než budete umět počitat časovou složitost algoritmů, takže v důsledku začnete s algoritmy později.
class Program { ...pascal here }
a) mohly a mají jsou dvě různé věci b) kolik se jich používá - a mám na mysli reálné nasazení v aplikacích, ne něco, s čím si hraje parta chlápků v laboratořiJazelle od ARMu - řekl bych, že to běží na pěkných pár desítek miliónů zařízení. Přinejmenším.
napr. me oblibene fiktivni LLL - load linked list.Chtěl bych vidět µ-kód takové instrukce. Imho by to byl jeden velký pipeline stall...
U javy se nemusí starat o paměť.No, to je opravdu důležité, aneb řekl bych, že stále nechápeš. Bavíme se o úplných začátečnících, o lidech, kteří přišli (hlavně) z gymplů a s programováním se nikdy nesetkali. Ti se o paměť nebudou starat nikdy, protože jednak neví jak a druhak neví proč. Argument, že proto je Java je dobrá, je tedy úplně zcestný, protože stejně tak se ti nebudou starat o paměť v Pascalu, QBasicu, C, nikde - během prvních přednášek/cvičení si vystačí se statickými proměnnými.
Ad algoritmizace: mam takovou představu, že základnim přínosem by mělo umět rozebrat problém/zadání, použít správné metody apod., nebo o tom aspoň přemýšlet.Jo, jasně. Háček je v tom, že na úplném začátku potřebuješ vysvětlit ty nejzákladnější základy. Každá otázka, kterou si student předčasně položí navíc (co je void main? co je public static?) odpoutává pozornost od tématu. Snaze naučit se jazyk vůbec neprospěje, když někdo zapomene/smaže { za main a pak mu program nefunguje. Proto tvrdím, že nejlepší je Pascal. V Pascalu program začíná slovem "začátek" a končí slovem "konec." Intuitivní, jednoduché, málokdo se zatěžuje faktem, že ještě předtím se musí odehrát něco dalšího. S tím nejnutnějším si vystačíš přes většinu základů (zmínil jsem výše - tok programu, skoky, cykly, funkce, objekty) Správa paměti už nepatří do algoritmizace, ale do programování. Neřekl bych, že cílem vysoké školy je vycvičit [doplň jazyk] opici, ale vyložit základy. Takže ano, i na Javu má ve výuce přijít řada a jednoznačně má být zmíněno, že se (skoro) není potřeba zabývat správou paměti. A stejně tak má přijít řada na zmínku o C a na to, že tam se o paměť starat musíš a jaké má to/ono výhody/nevýhody. Tohle všechno ale přichází na řadu později. Na začátku musí být to nejzákladnější a tam se hodí takový jazyk, který klade co nejméně překážek. Proto Pascal, který tomu vyhovuje nejlépe z programovacích jazyků; naschvál říkám z programovacích, protože pro úplné základy by byl ještě lepší jazyk přirozený, kdyby šel přeložit a student si tak mohl ověřit, co jeho "program" dělá.
Ok, je Algoritmizace to samé, co PPA na FAVce? Co jsem to měl na FELu si nepamatuju, dodal jsem semestrálku, dostal za jedna a hotovo ...
FAVka má o PPA následující ... Cíle předmětu (anotace): Struktura počítače z pohledu programátora, algoritmizace, programy a programovací jazyky. Datové typy v jazyce Java, proměnné, deklarace, přiřazení, typové konverze, operátory. Terminálové formátované V/V, řídicí struktury. Strukturování programu pomocí metod. Pole, pojem referenční proměnné, pole jako tabulka, pole jako množina. Řazení, stabilita řazení. Algoritmy SelectSort, InsertSort, BubbleSort. Třída v Javě jako množina dat a algoritmů. Výjimky, druhy výjimek, způsoby reakce na výjimku. Souborový V/V, vrstvy V/V v Javě. Vyhledávání. Odhad výpočetní složitosti. Reprezentace dat v paměti počítače, Unicode a jeho transformační formáty UTF-8 a UTF-16. Základní úvod do XML.
Takže, bavíme se o tom samém?
Pascal nebo java, to je mi fuk, pravděpodobně je to politické rozhodnutí.
Ok, je Algoritmizace to samé, co PPA na FAVce?Podle tý anotace to vypadá dost podobně.
Pascal nebo java, to je mi fuk, pravděpodobně je to politické rozhodnutí.Pravděpodobně bylo (nové terminálové učebny vybavil Sun - mimo jiné krásná ukázka, jak se to dělat nemá), ale z důvodů zmíněných výše nesouhlasím s tím, že je to fuk.
Čekal bych nějaké obecné postupy - zvlášť u předmětu s názvem "Algoritmizace" a ne přednášku ve stylu "takhle si naklikáte projekt v Netbeansech a to Class na začátku souboru tam prostě být musí a berte to jako fakt".+1 Algoritmizace byl naprosto, ale totálně zbytečnej předmět. Kdo už uměl trochu programovat (tj. lidi hlavně z průmyslovek), nenaučil se tam zhola NIC. A kdo to neuměl (gympláci), ten se to tam nenaučil, protože důležité informace byly obalené spoustou public static void main() balastu - krásná ukázka toho, jak nemá probíhat výuka. A že existuje něco jako procesor, že ne vždy se dá použít přístup "paměti je dost" atd. - informace, které jsou užitečné pro víc než polovinu studentů, co museli Algoritmizaci absolvovat - se pro jistotu vynechalo úplně.
A kdo to neuměl (gympláci)No fuj, takhle zobecňovat. Co mám dělat jako gymplák, který trochu programovat umí?
Mě to tak trochu překvapilo, protože u nás (VUTBR FEI - dnes FEKT+FIT) neměli základy programování spíš lidi z průmyslovek. Já jsem (coby gymplák) pomáhal s projektama dvěma lidem a před zkoškou jsem dostal kopírák a několik listů A4
studenti lítaj po celý Praze na různý hodiny, protože FIT nemá vlastní budovu. Různý třídy jsou roztahaný snad po pěti místechPět míst by možná odpovídalo, ale s tím, že dvě z nich jsou u zastávky Nad Džbánem, tedy 10-15 min tramvají od metra Dejvická, a zbytek v jeho blízkém okolí (-> přechody v řádu jednotek minut). Navíc od nastávajícího semestru (otevření nové budovy) ta dvě vzdálenější odpadají.
Taky mě zarazilo, že lidi z FITu mají docela ujetou angličtinu.Musíš složit zkoušku na katedře jazyků FEL nebo si nechat uznat certifikát. Fakulta ti zajistí (zdarma) jeden semestr angličtiny (nepovinně, jako přípravu na zkoušku). Pokud chceš další výuku, můžeš si ji zaplatit. Na tom nevidím nic špatného.
Jako FELák nemám s FITem osobní zkušenosti, ale co vím, tak studenti lítaj po celý Praze na různý hodiny, protože FIT nemá vlastní budovu. Různý třídy jsou roztahaný snad po pěti místech.Jako FIŤák musím potvrdit, že mezi budovama lítáme dost, ale většina z nich je v Dejvicích (budova fakulty - dočasné, NTK, učebny na FELu/FS) a pak v zimě byly pronajaté prostory na FTVS (přednášky) a v hotelu Krystal na Veleslavíně. Nevím jestli si tohle kolečko zopakují další druháci, ale prý to bylo jenom dočasné než se dostaví Nová Budova ČVUT v Dejvicích. Přišlo mi to snesitelnější než lítat tam a zpět mezi Dejvicemi a Karlákem na FELu. Jinak, prváci jsou většinou v NTK, budově fakulty a jestli se nic nezmění, tak my druháci budeme pendlovat akorát po Dejvicích.
Taky mě zarazilo, že lidi z FITu mají docela ujetou angličtinu. Musej během studia složit zkoušku na úrovni C1 (stejně jako my), ale výuku AJ si musej buď zaplatit a nebo chodit zcela nezapsaný off-the-record s náma na FEL (to je oficiální řešení). Takových věcí asi bude víc, přijde mi to trochu zvláštní.Angličtina je ujetá dost, protože člověk buď musí předložit externí certifikát (nevím jestli FCE/CAE) anebo udělat zkoušku (A2) a výuka probíhá na katedře jazyků FELu. Další wtf bylo, že katedra jazyků mi neuznala zkoušku z X36A2L (EaI), ale Y36A2L (STM) uznávali, že prý je těžší. Naštěstí jsem nemusel znova chodit na cvika a zápočet jsem dostal hned, akorát jsem tu zkoušku musel dělat znova.
Ale na druhou stranu: na FIT uteklo dost dobrejch učitelů z FELu. Předpokládám, že kvůli tomu máme teď z katedry počítačů to, co máme... a úvod do operačních systémů pak vyučuje katedra elektrických pohonů a trakce, nebo co.Jo, to mi připomnělo jak nás algoritmizaci an FELu učil někdo z Katedry elektrických pohonů a trakce a algoritmus ukazoval na to jak funguje motor. Čtvrt hodiny popisoval co všechno je v motoru (protože by jinak nefungoval) a až na konci během chvíle vysvětlil, co že je ten algoritmus![]()
OI se mi nelíbí v tom, že bych tam musel dělat příjmačky.Mně se to naopak líbí. Dřív byly přijímačky na všechny VŠ a nikomu to nevadilo. Dneska jsou školy kam se dostanete bez přijímaček ale pak jste jeden ze stovek/tisíců lidí v ročníku a tomu pak odpovídá kvalita výuky a péče o studenta.
Na UPOL je těžké vůbec získat relevantní informace ke studiu – jednak vydírají tím, že pokud si nezaplatíte „doplňkové služby“, tak spoustu nutných informací tají, nebo přesněji neříkají. Ovšem to neznamená, že i po tom na tom budete výrazně lépe.tohle by me docela zajimalo. muzes byt konkretnejsi?
Poučil jsem se od tří předchozích a chci jít rovnou na FEL/FIT.Já na tom nejsem slavně, ale ještě sem to nevzdal, zatím na mý frontě zuří tuhej boj.
Já na tom nejsem slavně, ale ještě sem to nevzdal, zatím na mý frontě zuří tuhej boj.Nemyslel jsem tebe, ale Davida, Mrkvu a jednoho kamaráda linuxáka, který se tu nevyskytuje.
Ty bys na tuhle školu (mff) imho určitě měl.Já ti nevím, na tak strašně teoretickou matiku, jako se tam vyučuje, zas tak nejedu.
kdy nastoupím do práce typu 9-17zapocitaj este hodinu na obedovu prestavku, ktora sa prac. casu nerata, takze 9-18
vzhledem ke své povaze se děsím chvíle, kdy nastoupím do práce typu 9-17, to už budu mít ze života úplné hovnoZ tohohle mi přijde, že zatímco nahoře je vyjmenováno asi 10 praktických problémů (které lze jeden po druhém nějak vyřešit), tak ten hlavní problém bude někde jinde - změna životního režimu.
se děsím chvíle, kdy nastoupím do práce typu 9-17, to už budu mít ze života úplné hovno.... stává se z Tebe lítostivá žena v přechodu! To máš představu, že všichni, co chodí do práce, mají ze života hovno?
kdy nastoupím do práce typu 9-17Se přestěhuj do Finska a pracuj u nás, máme tady i experty co pracují v režimu 12:00-16:00
Myslíš, že přechod na jinou školu nějak pomůže ty potíže co jsi vypsal řešit?
Snad ano. Myslím si totiž, že jednu polovinu by mělo jít odstranit tím, že bych bydlel sám/doma, a druhou snazší školou při splnění té podmínky, že bych moc nepolevil. Samozřejmě pak může mít diplom z MFF UK a třeba VŠE jinou váhu při hledání určitého druhu práce, ale tak nějak ve skrytu duše doufám, že se ve škole hlavně něco naučím a budu mít možnost živit se tím, co mě baví (což nezávisí ze 100 % na škole).
Tenhle člověk už prostě základní elektro vzdělání musí mít.OK, ale to přeci stačí ověřit složením zkoušky. Proč to u dopravních předpisů jde a tady ne?
- dobří cvičící, dá se na všem domluvit, pohoda - Mac učebna je moc dobrá :) - základy Cčka jsou celkem snadné, horší je to s funkcionálními jazyky (na ně se tam klade důraz) - všechno je pěkně v jedné budově uprostřed města - všechna matematika začíná až v letním semestru - na studijním oddělení poradí, tady bych taky nevyděl žádný problém - na nějaké výrazné problémy jsem nenarazil, ale je fakt, že sem tam jen chvíli
Pár postřehů.
Trápí Tě víc teorie nebo počítání? Vyplatilo se mi/nám na koleji kdysi skupinové sezení, vzaly se příklady, počítalo dohromady a mluvilo se k tomu. Výsledku - schopnosti řešit bylo dosaženo dříve.
Nedostatek únavy? Spolužák chodil ráno běhat. Jsou sporty, které po dvou hodinách praktikování vyčerpají na dva dny.
Zažívací potíže? Změna rytmu a výměna domácí stravy za nepravidelnou a kupovanou?
Nesedí Ti spolubydla? Zkoušej. Někdo se učil v kuchyňce, někdo u dalšího na pokoji, někdo pod stolem, někdo na stole. Vadí Ti dech, přítomnost, rámus druhého? Pozoruju, že neklid je i nedostatkem vnitřní pohody, nervů. Vyřikejte si to. Spolubydla hrál na elektrickou kytaru. Někdy. A jindy byl pryč. Když jsme dali řeč, řešení jsme našli.
Angličtinu teď potřebuješ? Pokud ne, neřeš ji, pak to doženeš.
Honíš víc záležitostí? I to může přinést neklid, nervy a nemožnost soustředění.
Ad škola v místě nebo na koleji: jde o to, jak si to uděláš, kolik Tě kde rozptyluje věcí a záležitostí.
Nesedí Ti spolubydla? Zkoušej. Někdo se učil v kuchyňce, někdo u dalšího na pokoji, někdo pod stolem, někdo na stole. Vadí Ti dech, přítomnost, rámus druhého? Pozoruju, že neklid je i nedostatkem vnitřní pohody, nervů. Vyřikejte si to. Spolubydla hrál na elektrickou kytaru. Někdy. A jindy byl pryč. Když jsme dali řeč, řešení jsme našli.
Možná jsem to nenapsal moc pochopitelně. Já nějak cítím, že poblíž někdo je -- možná je to pomalu na hranici nějaké poruchy. Jednoduše potřebuju být sám, jinak u mě existuje jakýsi blok a nedokážu se soustředit na problém.
Rozumim, znam to z práce, ze školy si na to už tak nepamatuju ... lidi v kanclu krafaj a neunikneš, tak mam sluchátka nebo se zašiju dolaborky.
Na koleji možnosti byly - sedět v kuchyňce, u vrátnice byly sedačky a lidi se tam nezastavovali. Hodně z nás se učilo spíš v noci. Asi klasika, co? Mimo to třeba knihovny mají studovny, když si tam přineseš vlastní věci, máš taky klid.
A taky vim, že občas to prostě nejde, soustředění neni, tak když je léto, tak se projedu a vyřádim na bruslích a mam zase na nějakou dobu klid.
Angličtinu teď potřebuješ? Pokud ne, neřeš ji, pak to doženeš.
To právě ani ne. Na gymplu jsem jí měl docela dost, rozmluvil jsem se docela se to dalo, jenže když se jí nevěnuju, zakrňuju, přecházím z aktivní znalosti k pasivní. Takže toho pak budu muset dohánět mnohem víc a třeba se už k tomu zase tak hezky nedostanu (ve škole mám přeci jen možnost si "levně" zapsat aspoň tu hodinu konverzace týdně). Za rok bych navíc měl skládat zkoušku.
Hmmm. Už v autoškole jsem slyšel: "Co jste se naučili dobře, to nikdy nezapomenete."
Znalosti na zkoušku a pro život jsou něco jiného, jak pozoruju na škole, základem je dostat (od prváku) do sebe požadavky a rytmus školy, až budeš vše zvládat, můžeš se k tomu (co teď nestíháš) vrátit.
Jinak moje zkušenost s němčinou, měl jsem ji asi 6 let, zapsal jsem si ji rovnou jako zkouškový předmět, odfajfkoval, hotovo. Nepřišlo mi to tak těžký, abych se ji musel drtit pravidelně rok dopředu.
Čert vem zkoušku, chtěl bych něco opravdu umět a k tomu si spíš udělat CAE, ale jak se tomu mám takhle věnovat? Zakrňuju šíleně.
Hmmm. Už v autoškole jsem slyšel: "Co jste se naučili dobře, to nikdy nezapomenete."
To je demagogie nebo rovnou lež. Pokud to člověk nevyužívá, zapomene to. Samozřejmě, může si to připomenout nejspíš s mnohem menší námahou, než kdyby se to učil znova, ale rozhodně nelze říct, že platí příslušná věta.
Mně přijde, že to platí, snáze se to oživuje. Principy si budete pamatovat, detaily připomene jedno, dvě pročtení, vyzkoušení.
ale rozhodně nelze říct, že platí příslušná věta.Zůstaň, kde jsi, zjevně tam už patříš.
…občas jsem něco přeložil…
Dokonce už se ani neúčastníš diskuzí na l10n.cz, to už je s tebou hodně špatné
Jestli nebylo spíš pointou příspěvku motto "nekecat a makat."
Já přičiním několik výřečných komentářů k některým bodům toho seznamu.
Škola se dá zvládnout, jenom příprava pak zabere hrozného času, což je problém, vzhledem k únavě apod.
Ano, studium na vysoké škole této kvality je velmi náročné. O tom nikdo nepochybuje. Ale nemyslím si, že by to bylo něco překvapivého. Během uplynulých šesti let (bez jediných prázdnin, bez jediného volného dne) jsem si taky často říkal, jestli by nebylo lepší s tím seknout. Ale je prostě potřeba položit si otázku: Tak chci tohle vzdělání nebo ne? Pokud je odpověď kladná (a v mém případě vždy byla), nezbude než zatnout zuby a držet krok. Vysokoškolské studium prostě není gympl s několika prázdninami každý rok, s volnými víkendy a s volným odpolednem každý den.
Dřív jsem neměl potíže se spánkem, teď je mám -- velké. To je asi neřešitelné, prostě potřebuju postel, co mám doma, nízkou teplotu a možnost fyzicky se unavit, kdykoliv mám chuť (až už jsou to kliky, pinkání si tenisákem o zeď pokoje nebo štípání dřeva). Taky se mi objevují nějaké drobné potíže, které jsem dříve skoro neměl, třeba zažívací.
Na tohle pozor. Zdraví je to nejdůležitější, co člověk má. Vřele doporučuji sehnat si jiné ubytování, kde budeš mít svůj vlastní (neprůchozí!) pokoj, který nebudeš s nikým sdílet. Pokud má někdo hodně nestandardní požadavky na teplotu (horko, zima, střídavě...), na denní režim (vstávat před polednem) nebo na nějaké další aktivity, je zkrátka pravděpodobné, že se s většinou spolubydlících neshodne. Například já bych nedokázal bydlet s nějakým spolubydlícím celý rok v jednom malém pokoji. Sourozence nemám a prostě nejsem na něco takového zvyklý. Dnes už kolej zdaleka není jedinou možností. Ubytovací stipendium se koneckonců vyplácí všem, bez ohledu na to, zda bydlí na koleji.
Předtím jsem měl ucházející fyzičku: běhal jsem, jezdil jsem na kole, makal jsem na zahradě, cvičil jsem. Na koleji nemám pro nic takového prostor a někam plánovaně chodit nechci, nevyhovuje mi to (chuť mě přejde dřív, než tam dojdu).
Toto vůbec nechápu. Musíš si setřídit priority a určit, co je opravdu důležité. Dnes nežijeme v pravěku a nebojujeme (fyzicky) každý den o holý život. A nežijeme ani v dobách antiky, kdy snad ještě měla fyzická kondice nějaký smysl či společenský význam. Pokud si někdo myslí, že kalokagathia dnes ještě dává smysl, nechť jde na FTVS, případně ať zkusí VŠE a zapíše si pět tělocviků. Slyšel jsem, že to je možné a že se tím opravdu získá zajímavý počet kreditů. Nicméně pokud chci vzdělání v oblasti informatiky, těžko si můžu stěžovat, že jsem musel omezit tu či onu zálibu.
Přiznávám samozřejmě, že v tomto ohledu nejsem a nemohu být objektivní. Moje nenávist ke sportu a k jakékoliv nadměrné fyzické námaze je tak silná, že zatímco například spolužáci na základní škole snili o tom, jaké budou mít zaměstnání, já jsem měl v dětství jediný sen: školu bez tělocviku. Ten sen se mi splnil až na MFF ve třetím ročníku, kdy už (konečně!) tělocvik nebyl povinný. (Naštěstí už Akademický senát postupně připravuje úplné zrušení této nesmyslné povinnosti, která se studiem nemá žádnou souvislost.)
Proto nářky ohledně údajného nedostatku fyzické aktivity zkrátka nechápu. Kdybych chtěl spoustu fyzické aktivity, šel bych k lopatě. Tam je jí dost. Protože ji nechci a chtěl jsem mít raději vzdělání, vystudoval jsem matfyz.
Dřív jsem občas vzal kolo a foťák a někam jsem jel. Teď většinou nemám kolo, ani foťák, takže ostrouhám. Nějak nezvládám třeba jít se projít po Praze s tím foťákem, je to na nejmíň půl večera a hrozně mě to unavuje (viz níže), podobně nelezu ani např. na koncerty, hokej, výstavy atd.
To je opět otázka priorit. Když jsem byl na gymplu, leckdy jsem o prázdninách najezdil na kole nějaké ty dva tisíce kilometrů, s foťákem i bez něj. Nicméně vysoká škola typu MFF už není gympl. Člověk zkrátka musí spoustu věcí oželet. Ano, někteří lidé jsou géniové. Vystudují MFF levou zadní a u toho pracují, jezdí na „dovolené“ a mají neskutečnou spoustu aktivit. Když přijde zkouškové, většinou udělají dvě zkoušky denně (za jedna, jak jinak), po dvou týdnech zkouškového už nemají co dělat a zase se věnují svým zálibám. Znám dva takové. Ale pokud tyto schopnosti nemáš, nezbude než se s tím smířit a pilně studovat.
Ani já nemám žádný zázračný talent a musel jsem studiu věnovat velké úsilí. S dojmy, které tu popisuješ, jsem se potýkal velmi často, ne-li neustále.
Chtěl jsem si pohrát s MeeGo, FreeRunnerem, Qt,... a naučit se s nějakým softwarem a tak, taky dotáhnout několik svých programů do použitelné podoby. Se školou to zkombinovat nejde a ještě chvíli nepůjde, realita vypadá stejně jako v předchozím bodě.
Chtěl by sis hrát přibližně asi tak se vším. Ano, i tohle přání jsem kdysi měl. Dnes ale už nežijeme v době renesance, kdy něco takového bylo možné. Zvládnout opravdu dobře všechny jmenované technologie vůbec není v silách jednoho člověka. (Alespoň ne najednou a ne během jednoho vysokoškolského studia.)
K seznámení s nějakou pokročilejší technologií se hodí zejména ročníkový projekt a navazující bakalářská práce. Obojí se koná na konci druhého ročníku a ve třetím ročníku. S vývojem většího software v týmu (a s dalšími několika zajímavými technologiemi) se zase člověk může seznámit během softwarového projektu, který je součástí magisterského studia, pokud si jako obor zvolíš softwarové systémy.
Půlden týdně zabiju ve veřejné dopravě. Kdybych nejezdil domů, ušetřený čas by se nahradil praním, většími nákupy jídla atd. To mě taky vysává.
Toto mi nepřipadá nijak problematické. Jezdit domů je důležité. Změnit tu a tam prostředí je velmi prospěšné, zejména pokud člověk bydlí na koleji. Navíc lidé, kteří vytvářejí rozvrh, zpravidla předměty doporučené pro daný ročník a semestr naplánují tak, abys měl buď volné pondělí, nebo volný pátek. Přibližně v polovině mých semestrů jsem měl školu dokonce pouze tři dny v týdnu. Proto si opravdu nemyslím, že by byl problém jezdit domů.
Jediný problém je asi ta naivní představa, že když člověk celkově čtyři dny v týdnu nemá školu, je to „volno“. Této představy je třeba se rychle zbavit. Podle nějakých těch ECTS norem a různých dalších zajímavých předpisů má na jednu devadesátiminutovou přednášku připadat 6 až 8 hodin domácí přípravy. Vysokoškolské denní studium je zkrátka full-time zaměstnání.
To samozřejmě v praxi neznamená, že by snad někdo takhle dlouho a intenzivně dělal něco pro školu. Například já jsem pokaždé během semestru na školu ani nesáhl a teprve začátek zkouškového byl pro mě výzvou k nahlédnutí do nějakých studijních materiálů. Ale pak jsem si nemohl stěžovat (a ani nestěžoval), že se za celé zkouškové pořádně nevyspím. Vysoká škola je (mimo jiné) o tom, že člověk je poprvé neomezeným pánem svého času a poprvé přebírá za toto své „panování“ neomezenou odpovědnost.
Výsledek je takový, že sice jsem na matfyzu a pokud zvládnu zkouškové, budu na něm i v příštím semestru, jenže nemám nic ze života. Veškerou mentální energii vyplácám na školu a to mi prostě ke štěstí nestačí.
Veškerá frustrace typu „nemám nic ze života“ vzniká tím, že člověk chce od života příliš. Kdo nic nechce, tomu nic nechybí. Jistě, je dobré mít nějaké ambice. Ale myslet si, že získáš prvotřídní vzdělání typu MFF a zároveň (ještě navíc) budeš mít u toho čas na velkou spoustu zálib, je zkrátka velmi naivní. Jak už jsem psal, znám pouze dva lidi, kteří něco podobného dokázali. Oba ovšem měli naprosto výjimečný talent a osobní kvality, které (přiznejme si) většina z nás nemá. Ty ostatní (včetně mě, samozřejmě) Matematicko-fyzikální fakulta stála spoustu času, úsilí, stresu i odříkání. Tak to zkrátka je.
Jj, taky mi nějaká ta aktivita pomáhá provětrávat závity, cítim se líp.
Ale jistě, proti gustu žádný dišputát. Každý člověk je jiný, každému vyhovuje něco jiného.
I pro duševní práci musí být člověk fit.
Co je to za blbost??? Tyhle zobecňující nesmyslné fráze mě dokážou opravdu vytočit. Je klidně možné, že existuje nějaký jedinec, pro kterého tohle platí. Ale to jetšě neznamená, že se tam dá použít (byť nevyslovený) obecný kvantifikátor.
Pokud mám já dělat nějakou rozumnou duševní práci, nesmím o fyzické aktivitě ani zdaleka slyšet, natož abych se jí musel (hrůza pomyslet!) účastnit. Tak ať mi tady nikdo nevykládá, že „člověk“ něco musí.
Jen doufám, že tady zase nezačne někdo vytahovat nějaké všesokolské bláboly typu „v zdravém těle zdravý duch“ a podobné sportovně-fašistické výkřiky, které pracují s naprosto pokroucenou definicí slova zdrav{ý,í}. Zdraví nemá jen fyzickou složku. Ono se dělí na psychické a fyzické. Vliv sportu na fyzické zdraví je u každého jedince jiný, někde pozitivní, jinde negativní. Jakékoliv zobecňování patří do oblasti hypotéz. Naopak vliv sportu na psychické zdraví dokáže do značné míry každý sám na sobě odhadnout. A v mém případě je ryze negativní. Proto sport nesnáším. (Narozdíl od „sportovních nazi“ totiž považuji pychické zdraví za nedílnou a důležitou součást celkového zdraví.)
Sice s mým postojem někdo může „nesouhlasit“, ale možná by bylo lepší se napřed zamyslet a říct si: Aha... Všichni nejsou jako já. Někdo to třeba může vidět jinak. Šikany od sportovních fanatiků, kteří se po pěti minutách pohybu začali chovat jako zfetované stádo, na které jsem jen nevěřícně zíral, jsem si v životě užil dosyta. (A to je taky důvod, proč na tuhle zdánlivou drobnost tak dlouze reaguji.) Ty podivné euforické stavy, o kterých mluvím, jsem nikdy nezažil. Fyzická námaha u mě vyvolává přesně opačnou reakci. A v tom je kámen úrazu, protože ten, kdo „opojení“ nesdílí, je hned outsider, budižkničemu, ne-li „něco“ horšího. Z mého pohledu tedy sport neutužuje kolektiv. Naopak ho rozděluje a vyčleňuje z něj tu menšinu, do které patřím.
Nepochybuji o tom, že existuje člověk, který musí být pro duševní práci fit. Ale nejde o žádný obecně platný fakt aplikovatelný na všechny.
Obavam se, ze tvuj postoj v tomto tematu je natolik vyhraneny, ze jediny fanatik jste tady vy.
Vas vyplod vice komentovat nebudu, protoze v nem basnite o necem o cem chcete vy, a k cemu sem se nevyjadroval.
Možná pomůže ještě jednou si přečíst celé vlákno. Já nikomu nepodslouvám, že člověk něco musí. Nejsem tedy fanatik, protože svůj postoj nikomu nenutím. (V podstatě nejde ani o postoj či názor. Jde zkrátka o vrozené vlastnosti, které nelze změnit a které máme každý jiné.) Pouze jsem blíže objasnil příslušný odstavec z mého původního příspěvku, kvůli kterému tahle debata začala.
A ano, na fóru můžu mluvit nebo básnit o čem se mi zlíbí. To je svoboda projevu. Ať se to spartakiádním nadšencům líbí nebo ne.
Pakliže nějakých 18 měsíců běhání (v celkovém součtu 5 km denně) a plavání (2 km denně) splňuje definici slova „zkusit“, troufám si tvrdit, že jsem to zkusil. Jak jsem na tom pak byl? Fyzicky v podstatě stejně jako dřív, žádná zásadní újma. Jenže o té druhé složce zdraví tady raději pomlčím. Ano, myslel jsem si tenkrát (částečně pod vlivem šikany), že když v sobě ten odpor doslova násilím zlomím, že to pak půjde. Že pak třeba „něco“ pochopím a budu stejný jako ostatní. Asi jsem byl malý a hloupý a nechápal jsem, že člověk by měl mít zcela jiné cíle než být jako ostatní. Celé to období je pro mě dodnes tak trochu noční můra.
Jak už jsem psal v původním příspěvku, velmi rád jezdím na kole, i když jen v létě a jen rekreačně (do 100 km denně). Ale takové činnosti bych asi neoznačil za sport. Kolo je pro mě pouze dopravní prostředek. Fyzická námaha je nutné zlo, které se snažím nevnímat.
Ano, studium na vysoké škole této kvality je velmi náročné. O tom nikdo nepochybuje. Ale nemyslím si, že by to bylo něco překvapivého. Během uplynulých šesti let (bez jediných prázdnin, bez jediného volného dne) jsem si taky často říkal, jestli by nebylo lepší s tím seknout. Ale je prostě potřeba položit si otázku: Tak chci tohle vzdělání nebo ne? Pokud je odpověď kladná (a v mém případě vždy byla), nezbude než zatnout zuby a držet krok. Vysokoškolské studium prostě není gympl s několika prázdninami každý rok, s volnými víkendy a s volným odpolednem každý den.
Souhlasím. Jenže tahle otázka je, zda mi to za to stojí. Na gymplu se mi několikrát stalo, že jsem měl celkově nepříjemné období (doma, ve škole, jinde) a odškrtával jsem si dny v kalendáři. Tohle nechci zažít znova. Je to život na hovno, když se člověk furt upíná k nějakým událostem (po zkouškovém konečně budu něco, s diplomem budu něco, v práci budu něco, v důchodu budu něco).
Chtěl by sis hrát přibližně asi tak se vším. Ano, i tohle přání jsem kdysi měl. Dnes ale už nežijeme v době renesance, kdy něco takového bylo možné. Zvládnout opravdu dobře všechny jmenované technologie vůbec není v silách jednoho člověka. (Alespoň ne najednou a ne během jednoho vysokoškolského studia.)
Na druhou stranu nechci viset na jedné věci. Znechutí se mi -- skončil jsem.
K seznámení s nějakou pokročilejší technologií se hodí zejména ročníkový projekt a navazující bakalářská práce. Obojí se koná na konci druhého ročníku a ve třetím ročníku. S vývojem většího software v týmu (a s dalšími několika zajímavými technologiemi) se zase člověk může seznámit během softwarového projektu, který je součástí magisterského studia, pokud si jako obor zvolíš softwarové systémy.
To je to upínání se.
Toto vůbec nechápu. Musíš si setřídit priority a určit, co je opravdu důležité. Dnes nežijeme v pravěku a nebojujeme (fyzicky) každý den o holý život. A nežijeme ani v dobách antiky, kdy snad ještě měla fyzická kondice nějaký smysl či společenský význam. Pokud si někdo myslí, že kalokagathia dnes ještě dává smysl, nechť jde na FTVS, případně ať zkusí VŠE a zapíše si pět tělocviků.Slyšel jsem, že to je možné a že se tím opravdu získá zajímavý počet kreditů. Nicméně pokud chci vzdělání v oblasti informatiky, těžko si můžu stěžovat, že jsem musel omezit tu či onu zálibu.
Flamebait. Nebudu komentovat. Já cvičení potřebuju, jinak mám krom jiného zkrácené svaly a při sebemenším důvodu potíže... pokud ty ne, buď rád. Nemusí to být sport: jóga, bojová umění, turistika, štípání dříví nejsou sporty.
Veškerá frustrace typu „nemám nic ze života“ vzniká tím, že člověk chce od života příliš.
Lepší něco než nic. Vypadá to, že budu mít školu, ale jinak nic. Nedá se říct, že by mě ta škola až zas tak uspokojovala.
Otázku, zda to za to stojí, si musí zodpovědět každý sám. To říkají teoretici. V praxi je to tak, že ji zodpovědět nejspíš nedokážeš. Ani já dodnes neznám odpověď na takovou otázku. Je to prostě sázka do loterie, stejně jako každé rozhodnutí, které ovlivní následujících několik let života.
Myslím si, že „upínat se“ k nějakým budoucím událostem je špatný přístup. Z toho člověk dostane jedině tak depku. Sice je velmi žádoucí mít dlouhodobé cíle, jejichž dosažení může vyžadovat velké úsilí, ale rozhodně by ti neměly znechutit běžný každodenní život takovým způsobem, že bys jen počítal dny. Jestli se tohle děje, pak je možná opravdu namístě ty cíle přehodnotit.
Chápu, že nechceš viset na jedné věci. Nicméně jak už jsem psal, dnes už nežijeme v období renesance. Jestliže máš například v rámci předmětu Softwarový projekt pracovat na něčem, co má úroveň aspoň trochu srovnatelnou se současným vývojem, musíš se zkrátka smířit s faktem, že se jedna z technologií stane na dobré dva semestry tvým denním chlebem.
Například já nemám zrovna dvakrát v oblibě Javu. Objektivní důvody této averze neexistují. Prostě to tak je. Z mně neznámých důvodů mám radši C++. Nicméně v rámci softwarového projektu jsem pracoval na distribuované aplikaci v Javě. I samotná Java je ale extrémně široký pojem. Moje specializace byl jeden drobný protokol nad TCP (kterým si povídal klient v C se serverem v Javě) a především (80% času) údržba JAXB mapování datových struktur. To první mě víceméně bavilo, to druhé byla povinnost. Nebyla ani ubíjející ani nudná, ale nějaké nadšení ve mně nevyvolala. Splnil jsem ji podle nejlepšího vědomí a svědomí (a věřím, že dobře) a tím to skončilo.
Když uvážíš, jak úzký pojem je (v kontextu celé aplikované informatiky, ne-li celé informatiky) Java a že i v rámci velkého školního projektu se setkáš jen s malou podmnožinou technologií kolem Javy, jistě si položíš otázku, zda má tohle vůbec smysl. I já jsem si ji kladl, ale odpověď zkrátka neznám. Dnešní svět je extrémně specializovaný. Pokud chceš vyvinout kvalitní distribuovanou aplikaci v Javě, asi ti nezbude čas ani energie na Python, Qt a spoustu dalších (bezesporu neméně zajímavých) technologií. A ani v praxi (v budoucím zaměstnání) to nebude jinak.
Rozhodně se nedá čekat, že škola jako taková tě bude uspokojovat. Škola k tomu není určená. Uspokojit by tě mohly znalosti a (později) dovednosti, které díky škole získáš. Ale jak už jsem psal, život by měl být podle mě mnohem pestřejší než chození do školy a čekání, co bude po zkouškovém, po promoci a tak dále.
Pokud máš dojem, že budeš mít „školu, ale jinak nic“, zkus si položit otázku, v čem by mělo spočívat to něco. Pokud to víš, tak s chutí do toho! Ale pokud to nevíš, pak varianta studovat dál a počkat, až se něco objeví, nemusí být vůbec špatná. Dnešní studium je velmi flexibilní. Můžeš ho klidně přerušit a zkusit pracovat. Nejeden z mých bývalých kolegů takovou možnost využil. (Navíc v době přerušeného studia lze v rámci studia mimořádného klidně dělat zkoušky, kdykoliv chceš nebo máš čas, aniž by ti někdo diktoval, kolik máš mít kreditů.) Někteří se pak do školy vrátili, někteří ne — podle toho, jakou našli odpověď na výše zmíněné otázky.
Ale pan profesor Štěpánek se zrovna o logice na FF nevyjadřoval příliš pochvalně, pokud si vzpomínám.
>Dřív jsem neměl potíže se spánkem, teď je mám -- velké. To je asi >neřešitelné, prostě potřebuju postel, co mám doma, nízkou teplotu a >možnost fyzicky se unavit, kdykoliv mám chuť (až už jsou to kliky, >pinkání si tenisákem o zeď pokoje nebo štípání dřeva). Taky se mi >objevují nějaké drobné potíže, které jsem dříve skoro neměl, třeba >zažívací.Vitejte v Praze. To, co popisujete jsou nervy a stres. Bud se s tim naucite efektivneji zit. Nebo odejdete na klidnejsi misto(podnajem). Nebo Vas to znici a pujdu -li do extremu za par mesicu chodite na terapie. Asi bych to nenazyval drobnymi problemy. Za nespavosti existuji i horsi projevy stresu, i kdyz ten prechod pak spatne poznate a trva to hodne dlouho se z toho dostat. Ona vysoka inteligence a super fyzicka zdatnost (a dalsi predpoklady) pri vstupu do Prahy neni to, co Vam zde zajisti preziti. Je to v necem jinem. To si ale musite najit sam. S tim, co uvadite jsem se pred 12-13 lety potykat v Praze bezne. Po nejakem roce se to podalo. V zari a rijnu 2009 jsem resil kraval a alkoholiky na byvalem bydlisti. Do toho se naplno projevila jedna vrozena nemoc (takze starosti o to, ze LS nebude mit provozovatele jsou zbytecne a priroda si to mozna vyresi nekdy sama) a v rijnu jsem mel vcelku tezke bolesti kloubu. Vyresilo se to prestehovanim. A taky se clovek naucil jinak a efektivneji jednat s lidmi. Do toho pridejte, ze je treba mit alespon trochu nejake postupne uspechy a delat dobre minimum veci, jinak jakakoli cinnost cloveku poleze na mozek. Ze mate problemy se soustredit jsem zjistil uz davno. Vcelku Vam dava problem se drzet pri rozhovoru jedne veci a neodbihat od ni. Pokud nekoho takovehoto potkate, tak clovek ztraci chut neco vysvetlovat a akorat to ubira energii. Kdyby jste se choval nejak kultivovane(bez urazky) uz drive, tak jste toto vse mohl uz davno ode me vedet. gf
rozhodně strávíte více času přesuny mezi učebnami umístěnými na nejrůznějších místech naší stověžaté matičkyNo, ono přesun Dejvice-Karlák je docela v pohodě. Taková cesta Troja-Malá strana, nebo dokonce odkudkoliv na Hostivař je mnohem horší.
k cemu komukoli na informatice bude,ze se nauci 50 vet do analyzy nazpamet i s dukazem nebo do lingebry
To opravdu není k ničemu. Ale nevěřím, že tohle po vás opravdu někdo chce.
Podívejte se na začátek této větve, co napsala "Amy Winston" a co jsem jí odpověděl.
Jinak většinou není potřeba ani to znění věty znát úplně zpaměti, protože předpoklady obvykle přirozeně vyplynou z důkazu nebo z názorných protipříkladů.
Rekla bych,ze dost z te matiky je k nicemuV prvním ročníku jsem měl podobný názor, ale další ročníky mě přesvědčily o opaku. Teď studuji umělou inteligenci a neprocedurální programování a analýzu, pravděpodobnost, statistiku a logiku potřebuji docela často.
nicmene co dodat jako v kazde debate s matfyzakem sem za totalniho debila.. asi opravdu jsem.. omlouvam se..no co, ja su zas za dementa... a nemusi to ani byt v debate s matfyzakem. Nesmis to brat tak tragicky. Je se s tim uz pomalu smiril a vetsinou uz ani nemam potrebu se za to omlouvat... zivot je pak radostnejsi
to netvrdim .. me tenhle pristup jen jemne odradil.. clovek chce poradit a misto toho se mu vysmejou...To jsem zažil na základní škole, osmiletém gymplu, čtyřletém gymplu, táborech, atd, atd... zvlášť od lidí, kteří moc neuměli. Na matfyzu jsem tohle nepoznal, což je docela fajn
:).ale pokud to mas za narikani tak je to smutne.. to anoNo pokud jsi jen naříkal a nikdy pořádně nic neudělal, pak by se dalo pochopit, že už žádná pomoc nepřijde.
vysmech tam je na dennim poradku..Nesouhlasim.
To by pasovalo na matfyzaka.. vysmech tam je na dennim poradku..To spíš jinde, na matfyzu jsem potkával povětšinou ty vztřícné lidi.
Hele, děláš to pro koho? Pro sebe. Taky: jsou lidi každý jeden unikátní a jedinečný? Tak proč by se měli chovat stádně a stydět se jeden za sebe.
Dyť já to nedělám pro sebe, ten fotbal, vole!
Nepsal jsi, že dneska děláš zkoušku? Tu pro sebe děláš ... nebo taky ne?
Jo, kecko. S takovymhle přístupem vyletíš i z UPOLu. Klasik říká "nepochopíme ruiny dokud se nestaneme sami ruinami". A Larry Ellison prý se vysmál studentům, že místo vydělávání peněz studujou.
Tak držim palce
Doba studia, doba života, doba mládí ... co ještě Ti utíká?
Už ses někdy zažral do něčeho, že jsi nevnímal okolí?
Jo jo, starý lidi maj nervy, když mladý opakujou jejich chyby
Doba studia, doba života, doba mládí ... co ještě Ti utíká?
Záležitosti z toho plynoucí. (Použitelný mozek, svalová hmota a pohlavní ústrojí.)
Už ses někdy zažral do něčeho, že jsi nevnímal okolí?
Jo, ale za posledních několik měsíců se to stalo jedině u spánku.
Ty, jeden, dneska se nenosí, aby nějakej kámoš druhýmu nakopal pozadí a řek "takhle uděláš líp ..."?
Kdyby jo, tak bys asi nepsal blog, co?
Řekne Ti někdo "chlape, děláš chybu"? Na druhou stranu, to, co člověka štve, to ho i pohání.
Tiskni
Sdílej: