Příspěvek Aukce domén – měsíc po spuštění na blogu CZ.NIC shrnuje první měsíc provozu Aukce domén .CZ. Aukcemi prošlo celkem 18 174 domén, z toho na 742 z nich byl učiněn alespoň 1 příhoz. Nejdražší aukcí byla na doménu virtualnisidlo.cz s cenou 95 001 Kč, která však nebyla včas uhrazena. Nejdražší aukcí, která byla vydražena i zaplacena je praguecityline.cz s cenovkou 55 600 Kč.
Před 40 lety, 19. června 1984, Bob Scheifler představil první verzi okenního systému X (X Window System). Vycházela z okenního systému W (W Window System).
Desktopové prostředí MATE bylo vydáno ve verzi 1.28. V gitových repozitářích je sice už od února, ale oznámení vydání se na webu objevilo s několikaměsíčním zpožděním (únorové datum zveřejnění je nepravdivé). Jde o první velké vydání od roku 2021. Uživatelsky nejvýznamnější pokrok je v podpoře Waylandu.
Laboratoře CZ.NIC vydaly novou verzi 4.24.0 aplikace Datovka, tj. svobodné multiplatformní desktopové aplikace pro přístup k datovým schránkám a k trvalému uchovávání datových zpráv v lokální databázi. Přidány byly nové parametry do rozhraní příkazové řádky „export-msg“, „export-msgs“, „import-msg“ a „import-msgs“, které dovolují číst/zapisovat zprávy z/do databází. Veliký panel nástrojů byl nahrazen více nastavitelnými
… více »Mapnik (Wikipedie), tj. open source toolkit pro vykreslování map a vývoj mapových aplikací, byl vydán ve verzi 4.0.0. Přehled změn na GitHubu.
Mozilla koupila firmu Anonym, tj. průkopníka v "digitální reklamě chránící soukromí".
Knihovna htmx (Wikipedie, GitHub), tj. knihovna rozšiřující HTML o nové atributy a umožňující vývoj dynamických webových aplikací, byla vydána ve verzi 2.0 (𝕏).
Společnosti DeepComputing a Framework Computer společně představily RISC-V základní desku pro modulární Framework Laptop 13.
Byla vydána nová verze 6.4 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.16.
Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.1 (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovky v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
Už sa tu mihlo pár blogov o školstve a vzdelávaní a ja som sa nedávno rozprával s pani, ktorá kedysi učila fyziku na základnej škole.
Pamätám si, že za mojich čias bola fyzikálna učebňa a hlavne priľahlý fyzikálny kabinet miestom, kde sa dali nájsť veľmi zaujímavé veci. Zdá sa, že dnešní žiaci si už moc experimentálnej fyziky neužijú. Vraj takéto vecičky už na mojej bývalej základnej škole nenájdem:
Tiskni
Sdílej:
No presne, alebo ohadzovanie pylinami a nasledne zbieranie magneotm z HDD, ci vylievanie vody na kyselinu, pobehovanie po chodbach v CO maskach, priprava velkeho mnozstva vodika, 220V prehanaych po kovovych stolickach - ach zlate casy na experimentoch vo fyzikalnom a chemickom labaku obycajne konzciace na osetrovni - zlate videa...
O zachazeni s krvi vubec nemluvim, to se nesmelo uz za me. Takze zadny zjistovani krevnich skupin ...
Wow, vy máte "kuchyňky"? To jsme měli na základce (a bylo to jen pro něžnější pohlaví, jasná dyzgrymynace, pyčo).
Jak probíhá takové sexuologickém soustředění?
Ha! Evidentně už jsem stará páka -- krevní skupiny jsme na gymplu určovali. Ale musím říct, že mě až tak nezaujaly -- píchnout se do prstu a pak na ten vzorek kápnout nějakej roztok nebylo moc akční. Ale igelitku plnou kravských očí si pamatuju naprosto živě :), to byl silnej zážitek.
A nejkurióznější blbina byl Babinetův padostroj (vědět jak se tenhle gadget jmenuje anglicky, přidal bych i odkaz na wiki). Tak honosnej název, a přitom je to jen pár kuliček na provázku ...
My pitvali prasečí oko. Borec měl otce řezníka tak měl jeden zajmavej úkol. Druhej den na laboratorky přišel, otevřel tašku a vytáhl pytlík se 100 prasečíma očima. Otevřel to a byl to tak hroznej smrad, že sem se málem poblil. Pak sme to pitvali a kámoš nějak do toho říznul do rohovky tak, že mu černá tekutina chlejstla na mikinu. Jedna holka se pozvracela. Zlaté časy.
- laboratórne váhy - bezne se s nimi pracuje - magnety rôznej sily a tvaru - vyuzivany pri vyuce - výveva v ktorej sa zaviazaný balónik sám nafúkol - vyveva pouzivana, experiment s balonkem jsem nevidel, misto toho ukazka snizovani teploty varu s tlakem - súprava na demonštrovanie optiky - rôznych indexov lomu, rozklad svetla na hranole, prechod svetla konkávnou či konvexnou šošovkou, odraz od kovexného alebo konkávneho zrkadla - casto pouzivano, vcetne nekolika zdroju svetla (zarovka, zarovka se sterbinou, laser) - motory - ve skole jsou pouze rezy valcem ze dreva, s zarovkou misto svicky - dvojtakt, ctyrtakt, wankeluv motor - wimshurstov stroj - pouze nefunkcni, ale soucasne funkcni Van de Graafuv generator, VN induktor - model demonštrujúci pohyb Slnka, Zeme a Mesiaca - dokonce s automatickym pohybem (rotace kolem osy, slunce, zeme) - gyroskop jsem za 8 let na skole nevidel - Newtonova kolíska - samozrejme, s tim jsem si vzdycky hral o prestavkach :) - galvanometre, ručičkové ampér/volt-metre (tie so zrkadlom pod stupnicou) - na cele skole jsou asi 2-3 digitalni multimetry :) Ostatni jsou analogy. Navic velke modely, ktere se pouzivaly pri demonstracich ve tride.Ale samozrejme, modernizace take probiha - do trid se instaluji projektory, pocitace...
A laborky z chemie, to bylo zuzo, smichame to zeleny s tim cervenym, co to udela.
To my jsme sice dělali serióznější (ale třeba ty pozůstatky důkazů aldehydů na stropě taky stály za to) věci a vždycky jsme to na konci smíchali dohromady, co z toho vznikne... nějaká pěnící sračka.
Nevím, co je gyroskop a gadget, ale mám dojem, že na ZŠ i SŠ jsme minimálně ty ostatní věci měli.
Mě to moc nebavilo, ale byl jsem rád, že se s nimi pracuje, protože to vždy znamenalo hodinu, která se celá prokecala (je přeci třeba při experimentu koordinovat práci skupinky, že ). Při videích (těch bylo za celou mou kariéru jen několik) se většina lidí zase mohla prospat. Mně to nešlo, tlačila mě lavice do hlavy a ten film vůbec rušil.
Hlavní bylo, že se nemuselo nic psát do sešitu (tedy... zejména několik let před maturitou jsem ho ani moc nenosil
) a nebylo moc látky na zkoušení.
Autor článku nad tím hrobem (který je možná prázdný) klidně může plakat, ale pravděpodobně bude plakat velmi osamocen. Ať si popláče, mně je to jedno...
Já si jen pamatuju, jak jsem fyzikáři zničil pomůcku, a to injekční stříkačku. Bylo to něco o tlaku (?), stříkačka (bez jehly, samozřejmě) kolovala třídou a všichni měli zkusit ucpat ten otvor, kam se dává jehla, a pak to zkusit stisknout... Samozřejmě jsem to zlomil a dalo mi pak práci tak velkou a pěknou stříkačku sehnat...
Po tomto incidentu už nic moc třídou nekolovalo.