abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 22:11 | Nová verze

    TypeScript (Wikipedie), tj. JavaScript rozšířený o statické typování a další atributy, byl vydán v nové verzi 6.0. Příští verze 7.0 je kvůli výkonu přepisována do programovacího jazyka Go.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 20:33 | Zajímavý článek

    Christian Schaller z Red Hatu na svém blogu popsal své zkušenosti s používáním AI při vývoji open source aplikací pro Linux. Pomocí různých AI aktualizoval nebo vytvořil aplikace Elgato Light GNOME Shell extension, Dell Ultrasharp Webcam 4K, Red Hat Planet, WMDock, XMMS resuscitated (aktualizace z GTK 2 a Esound na GTK 4, GStreamer a PipeWire) a Monkey Bubble. SANE ovladač pro skener Plustek OpticFilm 8200i se mu zatím nepovedl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    dnes 19:44 | IT novinky

    Americké firmy Tesla a SpaceX postaví v texaském Austinu moderní komplex na výrobu čipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí projektu s názvem Terafab budou dvě moderní továrny na výrobu čipů – jedna se zaměří na automobily a humanoidní roboty, druhá na datová centra ve vesmíru. Uvedl to generální ředitel těchto firem Elon Musk. Projekt by podle odhadů měl stát 20 miliard USD (zhruba 425 miliard Kč).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 15:00 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.11 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:44 | Bezpečnostní upozornění

    Ubuntu 26.04 patrně bude ve výchozím nastavení zobrazovat hvězdičky při zadávání hesla příkazu sudo, změna vychází z nové verze sudo-rs. Ta sice zlepší použitelnost systému pro nové uživatele, na které mohlo 'tiché sudo' působit dojmem, že systém 'zamrzl' a nijak nereaguje na stisky kláves, na druhou stranu se jedná o možnou bezpečnostní slabinu, neboť zobrazování hvězdiček v terminálu odhaluje délku hesla. Původní chování příkazu sudo

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 11
    včera 21:33 | Komunita

    Projekt systemd schválil kontroverzní pull request, který do JSON záznamů uživatelů přidává nové pole 'birthDate', datum narození, tedy údaj vyžadovaný zákony o ověřování věku v Kalifornii, Coloradu a Brazílii. Jiný pull request, který tuto změnu napravoval, byl správcem projektu Lennartem Poetteringem zamítnut s následujícím zdůvodněním:

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 25
    včera 17:22 | Nová verze

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 163 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.3. 15:22 | IT novinky

    Eric Lengyel dobrovolně uvolnil jako volné dílo svůj patentovaný algoritmus Slug. Algoritmus vykresluje text a vektorovou grafiku na GPU přímo z dat Bézierových křivek, aniž by využíval texturové mapy obsahující jakékoli předem vypočítané nebo uložené obrázky a počítá přesné pokrytí pro ostré a škálovatelné zobrazení písma, referenční ukázka implementace v HLSL shaderech je na GitHubu. Slug je volným dílem od 17. března letošního

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    21.3. 15:11 | Zajímavý projekt

    Sashiko (GitHub) je open source automatizovaný systém pro revizi kódu linuxového jádra. Monitoruje veřejné mailing listy a hodnotí navrhované změny pomocí umělé inteligence. Výpočetní zdroje a LLM tokeny poskytuje Google.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    21.3. 04:44 | Zajímavý software

    Cambalache, tj. RAD (rapid application development) nástroj pro GTK 4 a GTK 3, dospěl po pěti letech vývoje do verze 1.0. Instalovat jej lze i z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1139 hlasů
     Komentářů: 27, poslední 17.3. 19:26
    Rozcestník

    Fotografie v Linuxu?

    22.5.2006 21:34 | Přečteno: 2338× | Linux

    Fotografie a počítač je dnes běžná kombinace, ovšem pro většinu amatérských fotografů platí když už počítač, tak s OS MS Windows a v něm programy jako je Zoner Media Explorer, ACDSee, Photoshop a podobně. Protože mě fotografovat baví a zároveň trávím u počítače velkou část dne, dostal jsem se také k řešení problému "co s fotkou v Linuxu?". Pokusím se zde popsat pár svých postřehů k programové výbavě bežného domácího počítače na kterém se zpracovávají fotografie.

    1. Získání fotografie

    Nebudu tu popisovat jak se zachází s fotoaparátem ani jak udělat tu nej fotku. Popíšu jak dostat fotografii do počítače z fotoaparátu.

    1.1. Klasická fotografie

    Pro kvalitní přenesení klasické fotografie do počítače je jediná možnost, naskenovat. O projektu SANE jste jistě už slyšeli. SANE umožňuje relativně snadno používate skener v Linuxu. Seznam podporovaných zařízení se zdá dost dlouhý, ale většinu skenerů podporovaných projektem na českém trhu nekoupíte. Dělám si zálusk na skenr Nikon LS-40, který je podporován dobře a příjde na rozumné peníze. Zatím si nechávám skenovat filmy buď přímo na minilabu nebo u kamaráda, který má vlastní filmový skenr.

    1.2. Digitální fotografie

    V digitální fotografii se moc neorientuji, protože digitál nemám. Dřív jsem míval Kodak EasyShare DX6490, který mi nedělal problémy. V praxi se zřejmě setkáme se třemi variantami připojení digitálu k počítači:

    Můj Kodak neuměl jiný výstupní formát než JPEG, proto jsem nikdy nemusel řešit převod z RAWu. Zkusil jsem proto trochu proběhnout po googlu a našel projekt dcraw.

    2. Prohlížení

    Popisovat jednotlivé prohlížeče obrázku pro Linux nemá cenu, protože to je popsané skoro všude. Mým favoritem je už docela dost let program GQview.

    3. Úpravy

    Pro úpravy fotek používám program Gimp. Na linuxsoftu vyšel moc pěkný seriál o gimpu. Nejraději mám 30. díl, protože mojí nejčastější úpravou fotek v počítači je úprava barevného nádechu skenů a ořez.

    4. Galerie na web a CD

    Docela dlouho jsem řešil jak fotky publikovat. Nějakou dobu jsem je měl jen tak nasypaný v adresáři a nic jsem neřešil, pak jsem objevil webovou galerii Coppermine Photo Gallery. Prográmek je to super a pokud chcete jen webovou galerii, tak doporučuju. Samozřejmostí je možnost přidělování práv k prohlížení a uploadu, upload přes web nebo z adresáře na serveru (ftp) a podobně. Galerie je v PHP a pro "metadata" se používá databáze MySQL. Dlouhou dobu mi galerie vyhovovala, ale pak přišel požadavek na vygenerování "offline" varianty na CD. To už s PHP programem neudělám, proto jsem začal znovu hledat.

    Nakonec jsem narazil na program JAlbum. Program je multiplatformní (java), a podporuje češtinu. Postup práce s JAlbum je následující: Vytvoříme si adresářovou strukturu do které roztřídíme fotky (adresáře můžeme pojmenovat bez mezer a diaktritiky, v JAlbumu to později opatříme "správným" názvem). Potom tento adresář předhodíme programju JAlbum a můžeme začít komentovat fotky, měnit jejich pořadí, zakazovat jejich zobrazování v albumu nebo například nastavit vhodný skin pro album. JAlbum vygeneruje index.html soubory a v nich hromadu odkazů (navigace na další/předchozí obrázek, kategorie), také vygeneruje náhledy a do každého obrázku umí vložit i podpis.

    JAlbum umožňuje upload takto vytvořené galerie na ftp server, ale protože mám na serveru pouze SCP přístup používám rsync. JAlbum samozřejmě umí pracovat pouze se změnama v albu/souborech, takže při každém přidání obrázku nemusíte provádět upload celé galerie. Rsync pouštím z adresáře s vygenerovanou galerií takto: rsync --progress --stats -r -v -e ssh ./ klenot.cz:~/public_html/img/. Příklad vygenerované galerie najdete na img.zdenda.com.

    Úvodní obrazovka JAlbum

    Výpis adresářů s fotkama

    Ruční zadání komentáře k fotce, samozřejmě umí pracovat i s EXIF

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    22.5.2006 21:37 midar | skóre: 21 | blog: starý blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    skoda ze to je javovy...:-)
    22.5.2006 21:40 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Já to beru jako výhodu.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    22.5.2006 21:49 midar | skóre: 21 | blog: starý blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    mno, rychlost neni moc pekna, ale prenositelnost vyborna -- just JAVA
    23.5.2006 09:15 Jan Novák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Pokud Vám vadí rychlost, tak si to můžete nechat překompilovat do ELF. V tom žádný problém není. Viz http://www.excelsior-usa.com/jet.html Škoda, že není tak "vymakané" ještě gcj.
    22.5.2006 21:55 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Kdybys to trochu rozvedl, tak by to i mohl být článek...
    deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
    22.5.2006 22:03 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Rozsahem možná, ale nejsem si jistý jestli by tam byl dost kvalitní obsah. Desktopové věci jdou tak trochu mimo mě a proto o nich články nepíšu, tohle bylo jen tak na odreagování. Ale přiznám se, že mě při psaní toho zápisku napadla taková zvrhlá myšlenka, že bych to rozvedl a publikoval na nějakém hodně navštěvovaném fotoserveru.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    22.5.2006 22:24 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Já bych do toho být tebou šel :). Takže mou podporu máš :-P.
    Baník pyčo!
    22.5.2006 21:58 victor8 | skóre: 24 | blog: blog | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Ja som si celkom oblubil F-Spot Photo Manager.
    22.5.2006 22:17 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Když jsem řešil organizaci obrázků, tak F-Spot ještě neexistoval :-) Obrázky rovnám do adresářů podle datumu a názvu akce a "metadata" zapisuju do textových souborů, takže gqview skutečně slouží jen na jejich prohlížení.

    Různé nástroje pro organizaci fotek maj nevýhodu v nepřenositelnosti metadat. Za pár let se program přestane vyvýjet a k popiskům se třeba už nedostanu. Když to mám v texťáku tak je to možná pro někoho nepohodlné, ale mám to tak už asi osm let a pořád to funguje stejně správně :-)

    Další věc je, že dnešní programy pro Gnome (i F-Spot) nemají tlačítka Použít, Zrušit a Budiž. Nenávidím když se mi hned aplikují změny a já to nemůžu snadno vrátit do původního nastavení.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    22.5.2006 22:13 Martin Viteznik | skóre: 19 | blog: Drahtenzentrum
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    No,
    já dělám fotografie s linuxem takto:
    1) pustím XMMS
    2) naleju vývojku, přerušovací lázeň, ustalovač; nechám vytemperovat
    3) vyčistím, založím negativ
    4) zatemním, zhasnu; zaostřím, zacloním objektiv
    5) udělám zkoušku; vyvolám, opláchnu, ustálím, opláchnu
    6) nastavím gradaci
    7) udělám zkoušku; vyvolám, opláchnu, ustálím, opláchnu
    8) opakuji body 6 a 7
    ...
    ...
    ...
    <9;15>) udělám fotku; vyvolám, opláchnu, ustálím, vyperu
    konec-1) většinou to ještě předělám
    konec) nechám uschnout...
    konec+1) su /sbin/shutdown -h now
    A HANGFELVÉTELT A TÖRVÉNY VÉDI !!!
    22.5.2006 22:21 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Děláš si i barevné fotky? Já to neumím. Pokud přinesu filmy z minilabu tak je levnější si je tam nechat i naskenovat abych se podíval jak to dopadlo a pak případně nechávál něco zvětšit. Když už je to naskenované, tak to na ten web plácnu a do archivu taky schovám, protože se to třeba někdy bude hodit (skeny které mám odpovídají přibližně fotce z 6Mpx digitálnímu foťáku).
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    23.5.2006 11:42 Martin Viteznik | skóre: 19 | blog: Drahtenzentrum
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Ne, ale "časem" se na to chystám. A propó, ta barva je občas na škodu...
    A HANGFELVÉTELT A TÖRVÉNY VÉDI !!!
    23.5.2006 01:45 juice | blog: dzusoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    a čo tak panoráma?

    odporúčam kombináciu výborných programov: hugin, enblend, autopano-sift

    taktiež juknúť sem pre nejaké návody, najmä prvá linka je super:

    http://exolucere.ca/articles/create-panorama

    http://www.linuxfocus.org/English/September2004/article348.shtml
    23.5.2006 01:55 juice | blog: dzusoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    nechcem to nejako preháňať so samochválou, ale koho zaujímajú výsledky použitia týchto programov, tak tu je jeden a druhý príklad :-)
    23.5.2006 08:20 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Sem si říkal, že jsem na něco zapoměl... Hugin, PTStitcher a enblend používám delší dobu a jsou to dobré programy.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    23.5.2006 02:06 Pietro | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    No a ja som si oblubil Digikam. S tym sa da robit skoro vsetko. Staci mi aj na upravu 99% fotiek.
    Mikos avatar 23.5.2006 04:31 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Ano, digiKam je naprosto výborný program na správu a úpravu fotek. Neznam žádný lepší, a to ani pod Windows, ani pod Linuxem (a zkoušel jsem přitom hodně programů - pod Windows jsem běžně používal ACDSee a IfanView, zkoušel Picassu... pod Linuxem jsem zkoušel gThumb a F-Spot). Prostě digiKam se nic nevyrovná ;-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    23.5.2006 08:07 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Mi příjde picasa dokonalá. :-)
    23.5.2006 10:48 Lukas | skóre: 12 | blog: Mind 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Souhlas Picasa2 je super. Bohuzel jen pod windows. POd linuxem pouzivam Digikam, je prefektni, ale do Picas2 muze jeste chybi ... :(
    23.5.2006 11:03 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Digikam je prima, ale neumožňuje pojmenovat adresář na disku bez diakritiky a přidat k němu informaci s názvem s diakritikou. Nepřišel jsem na to jak vygenerovat webovou/cd galerii a rozumě ji oskinovat (i když se přiznám, že po tom co jsem zjistil jak pojmenovává adresáře na disku jsem to už moc neřešil).
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    Mikos avatar 23.5.2006 14:54 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Já tedy statické HTML galerie nepoužívam, přijdou mi hrozně nepraktické. Nejlepší je používat nějakou dynamickou galerii napsanou třeba v PHP, já např. používam Coppermine a jsem s ní naprosto spokojen. Příklad Coppermine galerie můžete vidět třeba tady (je to galerie našeho fanklubu Stargate Command, fotky z conů, srazů a tak... je tam toho vskutku enormní množství a Coppermine to zvládá skvěle).
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    23.5.2006 15:30 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Nikdy jsi nedostal požadavek abys tu galerii nakopíroval na CD a ukázal někomu kdo je offline?
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    Mikos avatar 23.5.2006 16:10 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Kupodivu ne :-) To pak samozřejmě statická HTML galerie je řešením.
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    23.5.2006 08:02 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    >u kamaráda, který má vlastní filmový skenr.

    Filmový skener je IMHO geniálny nápad. Môžeš prezradiť viac? Aký typ, kde ho zohnal, čo to stojí, ako sa s tým pracuje, ...?

    24.5.2006 11:56 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Prostě koukneš do jakéhokoliv fotografického webshopu, najdeš si tam skenery a mrkneš který z nich je podporován SANE. Ceny tam najdeš taky a jak se s tím pracuje najdeš na fotowebech. Pro občasné skenování se asi nevyplatí nákup vlastního skeneru (shrnutí kdy se vyplatí vlastní skenr najdeš v diskuzi http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=7003&rp=2&f=2&i=63834&t=63834).
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    23.5.2006 09:44 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Pridejte komentovany prehled programu pro upravu fotografii (viz diskuse) a napiste to jako clanek. Pokud se z takovych zapisu nestanou clanky (resp. kapitoly do Ucebnice nebo FAQ), je to skoda.
    23.5.2006 09:51 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Jakmile najdu trochu času, tak to udělám. Pokud je tu nějaký dobrovolník, který by to udělal za mě, tak se nebudu zlobit :-)
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    Balu avatar 23.5.2006 12:34 Balu | skóre: 25 | blog: Ja a Linux | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
    Pridám aj ja moje obľúbené softy na prácu s digitálnou fotografiou:
    Počítač bez Windows je ako kakao bez kečupu.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.