Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Říká se, že Apple se ze všech IT firem chová nejvíc tajnůstkářsky. Mírně mi vrtalo hlavou, jak lze tuto politiku skloubit s celkem příznivým postojem k otevřenému software. Jde to, ale působí to docela komicky.
Víceméně pro srandu králíkům se ve volném čase pokouším vytvářet OS X balíčky se svými oblíbenými hrami. Někdy to jde lépe, někdy hůř, největší sranda bývá samozřejmě s SDL. Narážím na spoustu problémů, ale Apple je v tom obvykle celkem nevinně.
Momentálně se snažím na jablíčku rozchodit zbrusu nový hit Dark Oberon. Applí gcc 4 při kompilaci jednoho souboru pravidelně spadne a vyzvrací na konzoli prosbu o nabugreportování Applu. Moc se mi do té akce nechtělo (tušila jsem, že do nebude jen tak), ale nakonec jsem se přemohla, vyrobila preprocesovaný zdroják a začala zkoumat, kam ho poslat.
Jablečnou bugzillu najdete na adrese bugreport.apple.com a na první pohled vypadá celkem nedobytně. Bez účtu na Apple Developer Connection žádný bugreport zadat nelze, s registrací na ADC ale musíte souhlasit s neskutečně dlouhým výčtem podmínek. (V kostce jde přibližně o to, že nesmíte prozradit, co jste viděli, jinak vás Apple prodá do otroctví.) Kromě toho, abyste mohli zadat bugreport, musíte být starší osmnácti let.
Kromě samotného formuláře pro zadání bugu ale nic zajímavého nespatříte. Na listování seznamem chyb můžete zapomenout, Apple vám ukáže jen vaši vlastní. A každý e-mail, který vám applí vývojáři přes bugzillu zašlou, obsahuje upozornění, že na jeho obsah se vztahuje NDA, které jste odsouhlasili při registraci. Takže bych vlastně ani neměla vyprávět, jak řešení bugu postupuje. Přesto to udělám, protože pro mě bylo poučením.
Přestože inženýři dostali zdroják, který vždy spadnul, a mohli ho snadno testovat, na čem chtěli, požádali mě místo toho, ať to zkusím zkompilovat sama s novou verzí Xcode, kterou mezitím vydali. To samo o sobě nevypadá až tak hrůzostrašně, pikantní příchuť tomu dodává až to šestnáctihodinové stahování gigové image. Vůbec se mi do toho nechce, zvlášť modulo fakt, že s gcc 3.3 hra zkompilovat jde. Ale musím, svědomí mi nedá. A proč?
Protože když já chci po ubohých bugreporterech, aby mi otestovali balíček v novější betě (a to je 5 CD), obvykle to taky bez řečí udělají. Ale asi už nebudu mít to srdce .o)
Tiskni
Sdílej:
Jen se utvrzuju v tom, proč jsem byl tak přesvědčený, že Apple nikdy
Kdyby měl Apple tu možnost a to monopolní postavení, byl by IMHO v některých ohledech ještě drakoničtější než Microsoft... viz. jeho chování okolo iTunes, MacOS-X like stylů, atp.
Opravdu nemam rád firmy s takto zavřenou filosofií... a už vubec ne uzavřenou hardwarovou architekturu (i když to se teď s přechodem na x86 aspoň trošku zlepšilo
)
Nicméně to je tam jediný důvod, který by mě ke koupi Applu mohl vést... a je to dost slabý důvod, když si vezmu všechny problémy, které Apple přináší (Airport Extreme, neexistující nVidia ovladače pro PPC platformu - i když tohle už bude snad s jeho přechodem na x86 lepší, atp.) a to že je nemožně předražený.
A s MacOS X co sem měl tak možnost ho vyzkoušet mě zaujal jen design (který se Applu opravdu povedl, jak říkam design je věc, kterou Apple umí
) a některé věci jako Expose. Ale celkově mi ten OS vubec nesedl, kdybych si koupil Appla, okamžitě by na něj putoval Linux
Myslíte, že by bylo rozumné koupit si notebook od Apple, když jsem nikdy s Apple nedělal? Nějak se mi nezamlouvá nabídka v pc třídě (zatím jsem viděl asus, acer, siemens), kamarád tvrdí, že hp jsou dobrý, ještě kouknu po lenovu.
Jak koukam, tak do ibm se dávaj jen Intely?
Na rozdíl od KDE nebo GNOME je logické a vnitřně konzistentníTeda já nechci vyvolávat nějaký flejm, ale tahle věta mě docela pobouřila
Mně např. přijde KDE mnohem pohodlnější než MacOS X, mnohem lépe se mi nastavuje k obrazu svému, přijde mi v něm téměř vše krásně logické. MacOS X je co sem měl tak možnost vyzkoušet dobrý jen tehdy, pokud vám vyhovuje to jak si Apple myslí, že byste ten OS měli používat. Jakmile si v něm chcete dělat věci více po svém, docela tvrdě narazíte. Alespoň já mam takovou zkušenost (i když pravda zas tak moc sem s tím nedělal, jenom chvilku jsem to zkoušel... ale potvrdil mi to i kamarád, který má s MacOS X větší zkušenosti a přesedlal právě kvůli tomu zpět k Linuxu).
Takže kdyžtak tam aspoň uvést obligátní "dle mého názoru" či "IMHO", ale podávat to za obecně platnou věc, to se mi opravdu nelíbí a protestuji
a na hrátky s Blenderem nebo gamesení je stejně OS X lepšíProč by měl jako být MacOS X lepší na hrátky s blenderem? To opravdu nechápu, to mi přijde jako uplná blbost
Jen uživatelé ATI karet to maj horší
A samozřejmě že scénu nepočítá grafická karta, finální rendering nikdy nedělá grafická karta (GPU je tu od toho že je rychlé, né že je přesné
), ten nedělá nikde.
Co se týče rychlosti, troufam si tvrdit, že moderní dvoujádrové 64-bitové procesory (které už cenově nejsou nic strašného) strčí všechna současná PowerPC v Macu do kapsy, a to téměř ve všem. Něco jiného jsou procesory Power (přímo od IBM), ty na tom byly pokud vim vždycky lépe než PowerPC (PowerPC od Motoroly jsou IMHO něco jako odlehčená verze Poweru, ale možná se trochu v něčem mýlím).
Nicméně na co sázim do budoucna je Cell, ten má vynikající architekturu, které se jen tak něco nevyrovná (není nad to mít jedno hlavní Power jádro + 8 až 16 programovatelných SPU jader
).
Nevidim ale co by tam mělo být pro Linux nevýhodou. Podívejte se na filmové společnosti - na čem myslíte že se renderovaly filmy jako Shrek 2, Madagaskar, atd.? Ano, všechny velká studia jako Pixar, DreamWorks, Walt Disney, atd. už pokud vim používají render-farmy založené na x86 a Linuxu, protože je tam nepřekonatelný poměr cena/výkon. A pokud vím tak třeba v případě toho Madagaskaru se chlubili i tím, že používali Linux i na desktopech (teda použáívali údajně GNOME, grrr
).
Samozřejmě že má Apple domény, v kterých ho lidé považují za nepřekonatelný (2D grafika, DTP, atp.), ale IMHO jsou to z velké části jen přežitky, prostě lidé mají zakódováno že Apple je na to nejlepší a basta
Neříkam že na něco není Apple lepší, ale rozhodně toho není zas tolik jak by se mohlo zdát...
apple je vykonny prave preto, ze ma uzavretu architekturu. pouziva sice standardizovane rozhrania, ale vsetko za tym je ine. nie je setrene na kondikoch, na navrhu dosiek, atd len preto, aby dodali lacnejsi komponent.
ak mate matnu predstavu o vysokofrekvencnych vedeniach a teorie okolo toho, mozno sa vam rozsvieti
kvizova otazka:
preco je seriova komunikacia lacnejsia a rychlejsia ako paralelna?
Apply ve výkonu třeba při práci s videem strkaj do kapsy i ty nejnadupanější PCčkaNevim jak moc jsou bezne komercni programy pro PC optimalizovany na dany procesor. U PPC je AltiVec snad vzdycky, takze kompilator nebo dokonce rovnou programator se muze s optimalizaci dosytosti vyradit. Naproti tomu u x86 muzete/nemusite mit SSE, SSE2, SSE3, 3Dnow a kdovi co jeste. Ruzne CPU maji ruzne resene pipelines a i tam je mozne nahnat neco malo vykonu. Dokud nevite na cem vas program pobezi tak se blbe optimalizuje. Takze pred dalsim benchmarkem PC vs Apple by bylo fer ten PC program prekompilovat na ten konkretni nejnadupanejsi HW. Bohuzel u closed-source to pujde dost tezko
Děkujeme za pěkné představení jablíčka 
Uvědomte si, že někomu (a těch lidí není zas tak uplně málo) prostě styl práce v MacOS X nevyhovuje. A pak jsou nahraný, protože nastavitelnost k obrazu svému je v MacOS X problém (nějak to jde, ale ne vše potřebné a mnohem hůře než třeba ve jmenovaném KDE). Prostě někomu to jak Apple nalajnoval styl práce v MacOS X nevyhovuje, to je prostý a objektivní fakt
Já neprotestuju proti tomu, že je MacOS X logický, ale proti tomu, žes označila KDE za nelogické (aspoň tak mi to vyznělo
). Logický MacOS X celkem je, to nepopíram.
A ještě rada na závěr: HP nebrat. HP notebook jsem měla já i spousta známých, skoro všechny odešly, nejčastěji těsně po skončení záruční doby (nechť je mé eowyn v křemíkovém nebi dobře). Na bývalé IBM mám oproti tomu samé dobré reference.Mám už rok HP OmniBook XE3 GC (9/2001, celer 850, i440bx, aktuálně 256MB RAM a 60GB
disk - původně 10GB):
+ mechanická odolnost - bytelné ocelové panty + Al (?) rám kolem těla. Jednou mi naplocho spadl z asi 80 cm na kameny, často dobíhám na mhd, baťoh se sem-tam sesune k zemi, sem-tam s ním klepnu, zatím drží dobře
, bohužel, protože bylo ergonomické.
Last login: Sat Feb 11 11:48:45 on ttyp3
Welcome to Darwin!
freya:~ anicka$ apt-get moo
(__)
(oo)
/------\/
/ | ||
* /\---/\
~~ ~~
...."Have you mooed today?"...
oc@yofresh:~$ aptitude moo V tomto programu nejsou žádná velikonoční vajíčka.
david@cihla:~ $ aptitude moo
V tomto programu nejsou žádná velikonoční vajíčka.
david@cihla:~ $ aptitude moo -v
V tomto programu opravdu nejsou žádná velikonoční vajíčka.
david@cihla:~ $ aptitude moo -vv
Neříkal jsem snad, že v tomto programu nejsou žádná velikonoční vajíčka?
david@cihla:~ $ aptitude moo -vvv
Přestaň!
david@cihla:~ $ aptitude moo -vvvv
Fajn. Když ti dám velikonoční vajíčko, půjdeš už pryč?
david@cihla:~ $ aptitude moo -vvvvv
Dobrá, vyhráls.
/----\
-------/ \
/ \
/ |
-----------------/ --------\
----------------------------------------------
david@cihla:~ $ aptitude moo -vvvvvv
Co to je? Co by to bylo! Přece had žeroucí slona.
# emerge moo
Larry loves Gentoo (Linux)
_______________________
< Have you mooed today? >
-----------------------
\ ^__^
\ (oo)\_______
(__)\ )\/\
||----w |
|| ||
Calculating dependencies
emerge: there are no ebuilds to satisfy "moo".