Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
První a druhý díl seriálu však nebude plný screenshotů příslušných aplikací a rad jak v nich co dělat. Než se pustíme do samotné úpravy fotografií, dovolte pár slov na téma fotografické výbavy, jak co fotit, čeho se vyvarovat a jak se o své digitální soubory postarat.
Následně se v dalších dílech zaměříme na zpracování fotografií v co nejobecnějším smyslu, tedy na programy určené k úpravě fotografií či bitmapové grafiky obecně, které jsou využitelné pro fotografie zaznamenané ve formátu JPEG. Obecně budou tyto části použitelné i na digitální skeny z filmového materiálu (tomuto tématu jsme loni věnovali dva díly recenze skeneru Epson V300: 1, 2) i na snímky ze zrcadlovek a podobných přístrojů. Teprve poté zúžíme záběr na pokročilejší zpracování a nakonec i formát RAW.
Než se ale do všeho pustíme, jedna dobrá rada na úvod: fotit můžete už teď a soubory zpracovat po dočtení seriálu, pokud si sami nyní netroufáte. Než pak smutnět z nepořízené fotografie, raději nasekejte snímků co nejvíce tak, jak vám to v tuto chvíli jde a vyhovuje.
Pokud hodláte v nejbližší době pořizovat nový fotoaparát, budete vybírat v podstatě z následujících kategorií:
Existují i jiné kategorie digitálních fotoaparátů, případně se v některých přístrojích tyto kategorie i překrývají, ale toto základní členění nám postačí. Jako první jsou v seznamu mobily s foťákem a kompakty. Jakkoli to může znít rouhačsky, poslední generace drahých mobilů je již schopna fotit opravdu celkem obstojně pro základní použití, takže se (téměř) vyrovná kompaktům z generace řekněme roku 2004.
Základním problémem kompaktů a mobilů je velmi malý čip, který fotografie pořizuje, a často i nízká/nižší kvalita objektivů. Nicméně pokud jste nenároční, tyto neduhy se vás ani nedotknou a místo toho oceníte malé rozměry a hmotnost spolu se schopností natáčet video, dnes již často v HD rozlišení.
Do kategorie kompaktů lze paradoxně zařadit i některé velmi drahé kompakty, například přístroje Sigma řady "DP", které nesou snímač Foveon stejně velkých rozměrů jako skutečné zrcadlovky. Jinak však klasické kompakty vyrábějí prakticky všichni výrobci na trhu, včetě řady různých "alternativních", kteří nedělají zrcadlovky
Elektronické zrcadlovky či superzoomy jsou víceméně jen „přerostlými kompakty“. Často nesou kvalitnější objektivy, jsou schopny fotit díky velkému zoomu vzdálené objekty a v některých případech již podporují focení do RAWu (o tom někdy příště, prozatím vám musí postačit informace, že RAW oceníte pouze pokud si chcete doma se zpracováním fotek vyhrát). Pojem „elektronická zrcadlovka“ označuje přítomnost hledáčku v přístroji, který však není optický, nýbrž je v něm umístěn malý displej. Většinou je v podstatě k ničemu, ale za slunných dní, kdy na hlavním LCD nevidíte ani „ň“, je pohled do hlavou zastíněného hledáčku k nezaplacení.
EVF resp. superzoomy se často vyznačují také pokročilejší automatikou a schopností točit lepší video (výjimkou již není 1920×1080). Zajímavé ale nepochybně je, že i tato kategorie se v posledních měsících slučuje s kategorií kompaktů, neboť máme na trhu kompaktní přístroje (u nichž nevyčuhuje objektiv z těla, vyjíždí pouze při zapnutí) s 15× zoomem (např. Samsung WB650) - ještě před pár lety bylo cokoli s 10/12× a vyšším zoomem označováno za „superzoom“ či „ultrazoom“.
Zrcadlovky bez zrcátka jsou v podstatě kompakty, které mají v těle velký snímací čip jako zrcadlovky, mají výměnné objektivy, ale nenesou to, co dělá zrcadlovku zrcadlovkou (zrcátko překlápějící obraz z objektivu do optického hledáčku). Jejich výhodou tak je menší rozměr i hmotnost při zachování stejné výsledné kvality fotografií (pouze je zde horší ergonomie obsluhy přístroje a menší množství funkcí přímo přístupných tlačítky). S tímto konceptem začaly firmy Olympus a Panasonic, které svůj formát nazvaly micro4/3 („crop faktor“ 2,0× – za chvíli si jej vysvětlíme), následoval korejský Samsung se systémem NX (crop faktor 1,5×) a Sony s přístoji NEX (taktéž 1,5×).
Asi nejdůležitější parametr, který určuje kvalitu fotografií. Rozlišení nám utěšeně roste a mnozí se shodují, že ve všech typech fotoaparátů již překračuje únosnou/použitelnou mez. Obecně platí, že čím větší rozlišení, tím detailnější fotografie, ale to je pouze teorie. Položím vám řečnickou otázku: když zvětším třeba v GIMPu 3Mpix fotografii na 12Mpix, dostanu skutečně 12Mpix fotografii?
Velikost snímače totiž určuje, jak velké budou samotné světlocitlivé buňky. Přitom platí jasná úměra, že čím větší buňky, tím méně jim stačí světla pro zachycení informace (= tím lépe fotí za tmy/šera) a tím méně bude fotografie zašumněná (= čím menší buňky - tím slabší signál - tím více musí elektronika „vytáhnout“ obraz i s šumem).
Zpracování signálu v digitálních fotoaparátech totiž probíhá v několika krocích (trochu si to zjednodušíme):
Stěžejní je v tomto skutečně primárně velikost snímače a počet bodů, který je v daném rozměru snímače nanesen ve výrobě. Podívejte se na následující přehled dnes používaných velikostí snímačů, které si okomentujeme (sestaveno ze dvou schémat, autorem je Jiří „no-X“ Souček).
První „full size“ je rozměrem kinofilmového políčka, takzvaný „fullframe“, který se ve fotografii bere jako etalon a všechny hodnoty se k němu vztahují (ještě na to narazíme u ohniska). Fullframe čipy se používají pouze v drahých zrcadlovkách, aktuálně platí, že jejich cena je nad 45 000 Kč a lidé, kteří si je kupují, moc dobře vědí, co dělají, pročež se jim vyhneme. APS-H je snímač o trochu menší, má právě onen tzv. „crop factor“, a sice ~1,2× (samotný fullframe má 1,0×, hodnota určuje, kolikrát je snímač menší oproti kinofilmovému políčku) - používá jej Canon v několika profi D-SLR s cenou v desítkách tisíc - opět vynecháme.
Zajímavější jsou již APS-C snímače, které s cropem 1,5× (používá Nikon, Pentax, Samsung, Sony) a 1,6× (Canon) nacházejí uplatnění i v levných zrcadlovkách a přístrojích NEX/NX. Avšak tyto snímače mají plochu již pouze 43, resp. 38 % kinofilmového políčka. Ještě hůře jsou na tom systémy 4/3, resp. micro4/3, které mají crop factor 2,0×, a tudíž pouze čtvrtinové políčko. Rozdíl mezi 12Mpix fullframe zdrcadlovkou Nikon D700 a 12Mpix 4/3 zrcadlovkou Olympus E-30 je takový, že Nikon má světlo snímající prvky na čipu 4× větší, a to je velice důležité pro kvalitu snímání, zejména za horších světelných podmínek na vyšší citlivosti.
Snímač Foveon s 1,7× cropem je velice specifický případ, naprosto se svojí architekturou vymyká všem ostatním na trhu, pro dnešek jej tedy vynecháme.
Za hranicí 4/3 snímačů již leží pole přístojů kategorií ultrazoom či kompaktních a EVF. 2/3" snímač používá FujiFilm v několika drahých EVF s ručně ovládanými objektivy, snímače velikosti 1/1,7" a 1/1,6" nacházejí uplatnění v lepších drahých kompaktech jako Panasonic Lumix, nicméně již mají pouze ~5% velikost fullframe políčka. Ještě menší snímače jsou pak ve většině běžných kompaktů a EVF/ultrazoom, dnes jsou běžné čipy v rozmezí 1/2,3 až 1/2,5.
Počítejte tedy s tím, že pokud si koupíte levný například 14Mpix kompakt kolem 2 000 Kč, čekají vás neostré fotografie plné na vyšší citlivost šumu (a jistou úrovní šumu i na základní ISO 100 apod.), neboť snímač je naprosto miniaturní a není schopen zachytit 14 miliónů bodů. Nápis 14Mpix na takovém kompaktu je pouze marketing, reálné rozlišení bude méně než čtvrtinové.
Jistě jste si za poslední roky všimli, že zatímco u zrcadlovek se uvádí hodnoty u objektivů v milimetrech (typicky 18-55mm apod.), tak u ultrazoomů či kompaktů se dozvíte pouze údaj typu „3× zoom“ či „15× zoom“. Vztah mezi ohniskem a „zoomem“ je přitom velice těsný a důležitý.
Nebudeme zde zabředávat příliš do fyziky, pouze zmiňme, že ohnisko je údaj vztahující se k objektivu jakožto optické soustavě. Čím širší ohnisko (menší hodnota v mm), tím širší úhel záběru a naopak. Hodnota „zoomu“ není nic jiného než poměr mezi „nejdelším“ a „nejkratším“ ohniskem. U zrcadlovek s objektivem 18-55mm bychom tak mohli stejně dobře psát, že mají 3× zoom, neboť 55/18 = 3 (po zaokrouhlení).
Pokud tedy vybíráte například 24× ultrazoom, pak se zajímejte o to, jaké je nejširší ohnisko. 24× zoom totiž může znamenat rozsah ohnisek 32 až 768mm, stejně jako 24 až 576mm. A zatímco širší ohnisko velmi oceníte při focení skupin lidí v těsném prostoru, tak rozsah ohnisek nad 576mm je prakticky k ničemu. Totéž platí pro kompakty, skoro bych napsal, že v daleko větší míře, protože lze koupit kompakty začínající ohniskem na 24mm, stejně jako ty, které začínají třeba až na 42mm - a ten rozdíl je pak při focení opravdu propastný.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Psal jsem jasně "z kontextu". Vám je ovšem nějaký kontext ukradený, protože cítíte bytostnou potřebu hlásat své zjevené pravdy bez ohledu na to, jestli je to k tématu nebo ne.
Vycházíte z mylného předpokladu, že si lidé kupují foťáky, aby produkovali Velké Umění. Jenže většina lidí si pořizuje foťák z úplně jiného důvodu: aby zachytili moment, scénu nebo osobu, které si chtějí uchovat, nebo aby je mohli ukázat svým kamarádům nebo příbuzným. Někomu stačí, že si Karlštejn (nebo věž v Pise) vyfotí mobilem a pošle známým jako MMS. Někdo má trochu vyšší nároky a použije slušnější kompakt. Někomu nestačí ani to, tak si pořídí zrcadlovku a možná i trochu slušnější sklo. Někdo to práskne, jak to leží a běží a je mu jedno, jestli má přepálenou oblohu nebo jestli manželce trčí z hlavy sloup. Jiný si pořádně rozmyslí expozici a dá si práci s volbou místa a kompozicí a třeba čtvrt hodiny počká, než mu odejdou lidé ze záběru.
Všichni ti lidé mají právo na existenci. Ti lidé mají právo na to, aby si pořídili takovou výbavu, která bude odpovídat jejich požadavkům (mohou-li si ji dovolit). Mají právo ukazovat své fotky komukoli, kdo o to stojí, a mají dokonce i právo vystavit si je na Rajče. A je jim úplně jedno, že pro hyperestéty jako vy jsou jejich fotky jen "tuctové výcvaky". Dokonce i v těch novinách jde většinou o to, aby na fotce bylo dobře vidět, jak si Obama podává ruku s Putinem nebo jak Sáblíková dostává medaili, ne o to, aby Pan Umělec vyjádřil své rozervané nitro. Pro ně pro všechny je technická kvalita podstatná, pro některé jsou podstatné i ty "polotechnické" faktory, jako je expozice nebo kompozice, naopak je většině z nich srdečně jedno, jestli vy jejich produkci označíte za "tuctové výcvaky".
Pak je tady samozřejmě i malá, ale o to hlasitější, skupinka těch, kdo neustále vytrubují do světa, že "fotku nedělá foťák ale fotograf", případně dokonce že "dobrý fotograf udělá dobrou fotku s jakýmkoli foťákem", a všechny ty fotky, o kterých jsem mluvil v předchozích odstavcích, šmahem zavrhují coby "tuctové výcvaky" nebo rovnou "fotosmog". Někteří dokonce, aby se ještě více odlišili, začnou technickou kvalitou okázale pohrdat, produkují takováto díla a navzájem se nad nimi rozplývají, jakou to má hloubku a jak je to vůbec celkově super. I oni samozřejmě mají právo takto fotit a takové fotky prezentovat. Co ale nemají, je právo vnucovat ostatním, že tohle je ten jediný správný přístup a že kdo takhle nefotí, je barbar a nic by ukazovat neměl.
Ženský aktSnad nežárlíš, ne?
Mě se třeba Saudkova tvorba hodně líbí.
Ty máš možná výhodu v tom, že se dovedeš na věc podívat neutrálně.
Ono to není ani moc neutrálně. Spíše z druhé strany. Což je další výhoda jiné or. Jinak, ať to nevypadá, že jsem proti těmto fotografiím. To ne. Ale je jich prostě moc. Každé mýdlo, TV, procesor, auto, záchod, fotoaparát a prostě všechno, je v reklamách (tedy všude kolem nás) doprovázeno méně či více nahou ženou (a na první pohled je úplně jasné, co ta o daném výrobku ví). Vám (obecně mužům) se to opravdu líbí? Dobrá, OK. Ale proč ještě retušované tak, že s reálnou na planetě Zemi žijící zdravou ženou nemá vůbec nic společného (to je právě to glamour)?
Jak např. někdo může ty cance Jana Sudka (a ty jeho kecy za umělecké výroky) považovat za umění prostě nechápu.
Předpokládám, že myslíte Jana Saudka (Sudek byl Josef). Mně jeho fotografie připadají docela zajímavé, ale tak nějak "všechny na jedno brdo".
kvalitě fotografiePrvně nic takového jako
kvalita fotografieneexistuje. Kvalita je celkové subjektivní zhodnocení určitých parametrů fotografie a každý může považovat různé parametry fotografie za různě důležité (např. cena může být jedním z těch parametrů – a vůbec to neplatí jen o fotografii, protože nedávno, co si pamatuju, tady jeden trol masturboval nad tím, jak on má kvalitní kino-soustavu když za ni vyvalil 200 tisíc papírů v čemž byl bohužel sám, protože jiní hledí třeba krom ceny také na technické parametry takové soustavy a rozhodně tak nepovažují za kvalitní pouze to co je drahé). Jinýma slovama, pro každého vypadá kvalitní fotografie jinak. A naprosto to samé platí i
technické kvalitě fotografie(já např. vysoké rozlišení rozhodně nepovažuju za parametr, který by přispíval nějak k technické kvalitě fotografie – Vy asi jo a kdo má teď pravdu o tom co je kvalitní a co ne?).
Přesvědčuji se o tom při každé své zakázce, nebo jenom když se podívám na rajče.Já se zas každé ráno pohledem na nebe přesvědčuju o tom, že vesmír je modrý. Není nad vlastní zkušenost.
tady jeden trol masturboval nad tím, jak on má kvalitní kino-soustavu když za ni vyvalil 200 tisíc papírů v čemž byl bohužel sám, protože jiní hledí třeba krom ceny také na technické parametry takové soustavy a rozhodně tak nepovažují za kvalitní pouze to co je drahéKinosoustava za 200 je tak akorát, prostě průměr. 5x repro (už jen pro stereo dojem je velmi podstatná co nejbližší frekvenční charakteristika obou reprobeden (několika reproduktorů), zde je požadavek na 5), zesilovač, nějaký sub (já bych ho tam nedal, ale lidi mají rádi po "filmu" popraskané hrníčky), zdroj signálu (BluRay přehrávač, AudioCD přehrávač, FM Tuner) a FullHD zobrazovalo. No, do těch 200tis. se to možná i vejde.
Označit něco za kvalitní je o určení prahu, ovšem určit, který ze dvou objektů je kvalitnější už jde.IMHO to není tak jednoduché. Pro tebe může mít vliv na určení kvality vyšší rozlišení, pro mě zase vyšší bitová hloubka, pro moji tetu max. obsah růžové barvy a pro mého kamaráda massivnost satistakce. Tvrdím jen, že je možné se k objektivnosti zhodnocení kvality přibližovat a to testováním toho který parametr má jaký vliv (i když každý všechno vnímáme jinak, tak zprůměrováním z více subjektů dostaneme cosi jako průměrnou hodnotu vnímání) a následným váhováním výsledků (a za objektivní výsledky testů považuju jen ty, které si sám zfalšuju).
Z této intuitivní definice vzniká používání slova kvalitní v lidské řeči, která není přesná.Ona možná přesná je, jen si pod tím pojmem holt každý představí něco jiného (a někteří si nedovedou připustit, že ostatní si můžou představit něco jiného než oni sami – něco ve smyslu
jediného správného názoru™)
Kinosoustava za 200 je tak akorát, prostě průměr. 5x repro (už jen pro stereo dojem je velmi podstatná co nejbližší frekvenční charakteristika obou reprobeden (několika reproduktorů), zde je požadavek na 5), zesilovač, nějaký sub (já bych ho tam nedal, ale lidi mají rádi po "filmu" popraskané hrníčky), zdroj signálu (BluRay přehrávač, AudioCD přehrávač, FM Tuner) a FullHD zobrazovalo. No, do těch 200tis. se to možná i vejde.Ty, dej s tím provokováním pokoj.Zrovna píšu o tom, že z ceny nemůžeš odhadnou ani tu veverku a ty přijdeš s tímhle.
Pro tebe může mít vliv na určení kvality vyšší rozlišení
Jo, na tohle jsem chtěl reagovat už předtím. Já tě dodnes nechápu a to si tvůj komentář vždy se zájmem přečtu. S rozlišením přicházejí detaily. Ze tvých zápisků mám tak nějak pocit, že na rozlišení vlastně nezáleží.
pro mě zase vyšší bitová hloubka
Pro mě expoziční rozsah, dynamika. To například považuji za největší nevýhodu levných kompaktů, jejich rozsah je možná tak 1EV.
že z ceny nemůžeš odhadnou ani tu veverku
Jakou zase veverku? VVER1000?
Asi nejdůležitější parametr, který určuje kvalitu fotografií.
To je námět na flame a asi jsi to při psaní cítil (proto to asi). Osobně bych na první příčku vedle sebe postavil snímač + objektiv. Obojí je nutné, nikoliv postačující.
Budeš blíže vysvětlovat ohniskovou vzdálenost, ostření, clonové číslo, hloubku ostrosti? Umění a znalost tohoto je imho první můstek, který člověka posune o kousek blíž k fotografovi. I na levných kompaktech si s tím lze dobře hrát (co člověku malý čip a objektiv dovolí). Dalším na stejné úrovni je kompozice, ale to je již na citu a osobní preferenci.
Prostě fajfka míru. Kapišto?Neber me tak vazne, si delam prdel z kde4, kde musi byt i virtualni plochy dostatecne semanticky
místa->{místo}->{motiv}
, motivy->{motiv}->{místo}
, místa->{místo}->{vše}
, motivy->{motiv}->{vše}
, {vše}
. Navíc mám ještě další linky pro zálohování na CD a DVD.
Abych se nepletl, fotky ukládám zásadně do stejného typu adresáře, kde ho skripty najdou a nalinkují (např. DVD/foto DVD4/CD/foto 2010 CD1/místa/Praha Staré Město/architektura/pict6789.jpg
pak vytvoří mimo jiné motivy/architektura/Praha Staré Město/pict6789.jpg
).
Mazání neřeším. Pokud jsem jednou fotky přebral, už je nemažu.
Abych si žádnou fotku nepřepsal, od toho zase používám přístupová práva. Veškeré operace s originálním obrázkem (správná rotace, reverzibilní geocoding) se odehrají ještě před tím, pak odemknu správný adresář, nakopíruji soubory, a pustím skript. Ten je mimo jiné zamkne, a poté už na originál nikdy nesahám.
Proč ne soflinky? Protože je to pomalejší a zabírá to více místa.
o použitelný výstup i za jiných než idálních světelných podmínek, s kterým se dá dál pracovat, v co nejmenším balení
Ty dva požadavky jsou víceméně protichůdné, takže nakonec půjde především o to, jak moc budete ochoten z jednoho nebo druhého slevit.
Rozhodně bych ale doporučil vyhnout se ultrazoomům. Rozsah zoomu ideálně do 1:5, se skřípěním zubů 1:10, ale cokoli nad to je nesmysl. A jak už padlo v článku, spíš si dát pozor na to, kde zoom začíná, než kde končí. Rozdíl mezi (přepočítanými) 28 mm a 32 mm nebo dokonce 35 mm na dolním konci oceníte daleko častěji než to, jestli nahoře končíte na 200 mm, 250 mm nebo třeba 840 mm.
Ty dva požadavky jsou víceméně protichůdné, takže nakonec půjde především o to, jak moc budete ochoten z jednoho nebo druhého slevit.
Rozhodně bych ale doporučil vyhnout se ultrazoomům. Rozsah zoomu ideálně do 1:5, se skřípěním zubů 1:10, ale cokoli nad to je nesmysl. A jak už padlo v článku, spíš si dát pozor na to, kde zoom začíná, než kde končí. Rozdíl mezi (přepočítanými) 28 mm a 32 mm nebo dokonce 35 mm na dolním konci oceníte daleko častěji než to, jestli nahoře končíte na 200 mm, 250 mm nebo třeba 840 mm.
V první řadě děkuji za reakce, Vám i kolegům
Protichůdnost požadavků je mi jasná. Od kompaktu nečekám kvalitu zrcadlovky, ale nechtěl bych zbytečně platit za megapixely, SW zkreslení, nevyužitelný ultra mega zoom a marketing výrobce na úkor výstupu. Na kategorii ultrazoomů také netrvám. Vím, že optický zoom je z ruky jen omezeně použitelný. Kategorii jsem zmínil jen z toho důvodu, že když jsem se snažil najít nějaké informace o ideálním kousku. Většina recenzí hovořila ve prospěch aparátů z této kategorie (konkrétně Panasonic TZ7 a TZ10 a Sony HX5 pár měsíců zpátky).
Pokud bych měl shrnout své požadavky, chci malý jednoduchý foťák s co nejlepším výstupem v dané kategorii (velikosti). Určitou roli samozřejmě hraje i rychlost, ergonomie apod., ale nejdřív bych potřeboval nasměrovat, po čem koukat. Pak už si na základě recenzí snad udělám představu a urovnám priority.
Dost diskutabilní. IMHO dnes určuje vše jen ne zrovna kvalitu. Rozlišení se chová jako low-pass filter. Propustí jen pásmo do určité frekvence. Podle Nyquist–Shannon je touto frekvencí polovina rozlišení. Už několikrát bylo dokázáno, že analogový signál je možné přesně rekonstruovat, při dodržení několika podmínek (např. že analogový signál musí být dokonale ořezaný právě na Nyquistovu frekvenci a nesmí obsahovat nic za ní) jak ilustrovali třeba Stanley Lipshitz a John Vanderkooy (můžu naskenovat). Takže zásadní otázka: Je bandpass-ovaný signál méně kvalitní než signál s větším pásmem? Moje odpověď: Není méně kvalitní, je prostě jen bandpass-nutý (ořezaný). Nic víc.Rozlišení
Asi nejdůležitější parametr, který určuje kvalitu fotografií.
Obecně platí, že čím větší rozlišení, tím detailnější fotografie, ale to je pouze teorie.No to určitě je. Při nižšším rozlišení jsou detaily také zachovány, jen je jim holt věnováno míň prostoru (ale jejich tvar aspoň teda po ořezanou frekvenci je většinou zachován).
Velikost snímače totiž určuje, jak velké budou samotné světlocitlivé buňky. Přitom platí jasná úměra, že čím větší buňky, tím méně jim stačí světla pro zachycení informace (= tím lépe fotí za tmy/šera) a tím méně bude fotografie zašumněná (= čím menší buňky - tím slabší signál - tím více musí elektronika „vytáhnout“ obraz i s šumem).Ono to není tak jednoduché. V teorii, pokud budeme mít jednu světlocitlivou buňku a ta zachytí nějakou hodnotu a budeme mít 64 menších buněk v součtu o velikosti té jedné větší, tak zprůměrováním hodnot v těch 64 menších zas dostaneme přesně tu samou hodnotu té větší. Co jsem se dočetl, tak v praxi je hlavní problém hlavně v teplotním pohybu krystalové mřížky (čím menší buňka, tím větší vliv teploty a tím větší míra nepřesnosti na zachycenou hodnotu, která se jeví právě jako ten šum, který v součtu nemusí dát přesně tu hodnotu větší buňky). Ale jinak je teoreticky možné mít buněk nekonečné množství (teda samozřejmě pomineme-li to, že libovolný světelný paprsek nejde dělit donekonečna). Jinak šumu je možné se zbavit dostatečným množstvím času.
Položím vám řečnickou otázku: když zvětším třeba v GIMPu 3Mpix fotografii na 12Mpix, dostanu skutečně 12Mpix fotografii?Ono to zase není tak jednoduché. 8Mpix fotografie má max. frekvenci v úhlopříčce a to celých 2203Hz. Tím že fotografii roztáhneme, roztáhneme i tuto frekvence (obraz se zvětší), ale prázdné místa vyplní nuly. Takže ve frekvencích vyšších než 2203Hz(na úlopřícce) budeme mít pořád prd ať budeme roztahovat jak chceme. U fotografie s větším pásmem se ale v těchto frekvencích většinou něco nachází. Otázka je kolik z toho je šum a kolik signál (jestli je možné nějak S/N vypočítat a pak z toho udělat frekvenční profil čipu – netuším). No důležité je, že lidskému oku ani tak nevadí, co v těch vyšších frekvencích je, ale hlavně že tam něco je (už se dělají pokusy s kopírováním obrazů z nižších frekvencí do vyšších). Takže to není jen o tom, že se vezme fotka v GIMPu a zvětší se.
provede redukci šumu – tím fotografie ztratí něco ze své ostrosti a detailů.U Waveletů bych si starost o hrany nedělal. Jak už ukazoval dříve hrach, ty většinou přežijí. No s texturou už je to trochu horší (s tím, že nízkofrekvenční šum stejně nikam zázračně nezmizne). Viz příloha. A teď ta pravá řečnická otázka: Pokud to ve vyšších frekvencích přežijí jen hrany (a to ještě všelijak zašuměné, což ale díky maskovacímu efektu lidskému oku moc nevadí), má nějakou cenu je vůbec sebou tahat?
Low-pass filtr (LPF) bývá přímo v optice.Ne v optice, ale spíš součástí optické soustavy. Dražší krabičky mají přímo dedikované nějaké sklíčko, které zastává rozmazávací funkci. U levnějších aparátů tuto funkci zastává přímo optika samotná. Po A/D převodu se díky znalosti profilu toho rozmazávacího sklíčka zase digitálně dekonovuuje (doostřuje – asi pomocí Wienera)
Podle mě to souvisí s tím že čip snímá R,G,B složky obrazu.Moaré alias aliasing ani tak nesouvisí s nějakou barevnou složkou jako spíš se vzorkováním. A naprosto stejně se projevuje jak u zvuku, tak u videa.
rozlišení je vlastně vzorkovací frekvence a low-pass filter (my jsme ještě říkali dolní propust) musí mít nastavenu hranu tak, aby byl splněn vzorkovací teorém. Úměrně se zvyšováním vzorkovací frekvence tedy mohu zvyšovat nejvyšší přenášenou frekvenci (nebo snižovat nároky na dolní propust a zlepšovat tak fázovou věrnost). Zcela vypustit LP filtr nelze.A nikde se nesnažím tvrdit opak a doufám, že se ani nikdy snažit nebudu.
tvrzení "šumu je možné se zbavit dostatečným množstvím času" je poněkud zjednodušené. Integrací lze potlačit jen nekorelovaný šum, který představuje jen malou část rušivých signálů reálného senzoruIMHO zase docela podstatnou. Teda aspoň když sleduju záznam z nějaké digitální kamery, mi to tak přijde. U šumu který nějak souvisí se signálem by zase mohlo být možné získat jeho tvar a ten už dopředu odečítat (a nebo ještě lépe ho sepsat do nějakého vzorce).
Vyjadřovat obrazovou frekvenci v Hz lze snad u videa (ve vztahu ke snímkové frekvenci), ale u fotografie nám nějak schází ten čas...Jaktože? Dá se za něj považovat prostor. Teda aspoň jsem neviděl nikoho, kdo by se ostýchal použít slovo
Time-domaina
Frequency domainna obraz.
Proto by bylo vhodnější mluvit o počtu bodůJasně, není to příliš standardní, ale doufám že mi bude prodejnou odpuštěno. Vyjádřil jsem to v Hz z toho důvodu, aby se to dalo líp představilo. Představit si jak se roztahuje sinusovka není složité, jak se roztahuje pole pixelů jinak než nearest-neighbor interpolation už trošku složitější je.
Úvaze o "frekvenčním profilu chipu" nějak nerozumím.Dobře, špatně jsem se vyjádřil. Možná by bylo to lepší označit
S/N profil soustavy. U zvukových A/D, D/A naprosto běžná věc. Oni už totiž jsou 16-bitové převodníky, ale tomu, že je to převod analogového signálu o ekvivalentu 16-bitů po celé délce zachytitelného spektra, teda rozhodně nevěřím.
funkce kontrastu v závislosti na obrazovéZní to, že to bude to co myslím.
Proto nesouvisí s diskutovaným problémem rozlišení/dynamika a další úvahy by jen komplikovaly.S jakým diskutovaným problémem? Nevím nic o tom, že by jsme měli jedno povinné téma. David Ježek psal něco o odšumovacích filtrech, tak jsem se k tomu vyjádřil.
Znám dost lidí, kteří si černobílé fotografie vyvolávali sami, ale do C41 se nikdy nepustili - obvykle argumentují větším počtem kroků a vyšší náročností na teploty lázní a časování. Ale to je všechno z druhé ruky, osobně bych si netroufnul ani na jedno - když mi ujedou parametry v ufraw nebo něco zmrším v GIMPu, tak přinejhorším začnu znovu od začátku, když něco podělám v temné komoře, tak mám smůlu.
Navíc se můžeme do nekonečna hádat o tom, jaké je rozlišení kinofilmu a jestli je zrno hezké, ale v jednom předčí digitální fotografie klasickou naprosto jednoznačně o parník, a to ve věrnosti podání barev.
...když něco podělám v temné komoře, tak mám smůlu.Jak se to vezme, například TriX či HP5 jsou tak neskutečně blbuvzdorné filmy, že se volání nedá opravdu pohnojit. Tuhle jsem volal jeden Ilford P4 pushnutej na 1600, čas jsem střelil od oka, teplotu vývojky jsem ani nezjišťoval, překlápění jak jsem si vzpomněl (během těch asi 8-12 minut, už nevím, jsem dělal i jiné věci) a vyšlo to báječně. Stejně tak se mi nepodařilo pohnojit Fomapan 100 pushovanej na 200-400 (expozici jsem dělal odhadem, volání taky).
...ale v jednom předčí digitální fotografie klasickou naprosto jednoznačně o parník, a to ve věrnosti podání barev.to bylo myšleno doufám jako žert
to bylo myšleno doufám jako žert
Ani náhodou. Skalní zastánci mohou vykládat o "fílingu" a "úžasné chromatičnosti Velvie", co hrdlo ráčí, ale ty barvy jsou prostě ujeté daleko za hranicemi toho, co bych byl dnes ochoten tolerovat. Že si kolem toho někdo vybudoval kult a přesvědčil sám sebe, že ty ujeté barvy jsou vlastně hezčí a že je to tak správně, to je věc jiná.
Ty už jsi jak ten Grunt.To není pravda. Grunt by jen řekl, že lidské oko je na přesnost chrominační složky mnohem méně citlivé než na jasové (v podstatě stačí do černobílého obrázku plácnout cokoliv aby byl interpretován jako barevný), takže nechápe o čem se to tu vlastně hádáte (sem říkal, že zas z toho bude leda flame).
pokud si nemyslel vysloveně foveon (i když ten je co do stability výstupů furt v plenkách), pak to nemůžeš myslet vážně: d-slr, které 1/3 barevné informace jakž-takž zaznamenají a zbylé 2/3 dopočítávají, NEMAJÍ nic společného s věrným barevným podáním. a to je moje pointa.
Bayerovská interpolace se vám může nebo nemusí líbit, ale podstaný je výsledek. A bayer nebayer, ty barvy ve výsledku odpovídají realitě daleko lépe než v případě jakéhokoli klasického postupu.
pokud si nemyslel vysloveně foveon
Pokud jsem to správně pochopil, tak Foveon snímá kanály RGB + RG + R a z toho potom dopočítává R, G, B, je tak? S tím, že na R dopadne nejméně světla a bude zatížen největší chybou. V takovém případě se hádat, jestli je lepší Bayer (interpolace přesných barev na 4px) nebo Foveon (interpolace barev na 1px), když se výsledná fotka stejně zmenší na 10% (z 15Mpx na 1.5) se mi zdá poněkud zbytečné.
dcrawu
je na to přepínač -h
a je to nejrychlejší metoda, jak zpracovat RAW (např. se hodí při prohlížení, pokud v RAW souborech nejsou náhledy). Pokud se bude výsledek stejně zmenšovat pod tuto velikost, tak je to možná výhodnější, než klasický postup, protože se do obrázku zavleče méně artefaktů. Pilní čtenáři si mohou zkusit obě metody porovnat.
Pokud se bude výsledek stejně zmenšovat pod tuto velikost, tak je to možná výhodnější, než klasický postup, protože se do obrázku zavleče méně artefaktů.O čem je řeč?
Pokud jsem to správně pochopil, tak Foveon snímá kanály RGB + RG + R a z toho potom dopočítává R, G, B, je tak?Já si myslím, že každá vrstva zaznamenává přímo G, B, R a nikde si nic nedopočítává.
S tím, že na R dopadne nejméně světla a bude zatížen největší chybou.To je i tak.
V takovém případě se hádat, jestli je lepší Bayer (interpolace přesných barev na 4px) nebo Foveon (interpolace barev na 1px)To mi přijde téměř v každém případě.
když se výsledná fotka stejně zmenší na 10% (z 15Mpx na 1.5) se mi zdá poněkud zbytečné.Každý z nich může být zatížen jiným typem chyby, které i přes zmenšení může být částečně viditelný. Ale jinak recht. Je blbost se o tom hádat.
Jo a nefotte na film, je to blbost,Není to blbost. Film má spoustu výhod a jednou z nich je, že nasírá lidi jako jsi ty.
No ale fotak samozrejme nemeril, nebot je to hold analog a koncert nezvalda, umi jen celou scenu ...Každej foťák umí to na co byl stavěnej a součástí umění fotografa je buď vyžít s tím co je k dispozici, nebo vybrat vhodnější přístroj. Plno filmových fotoaparátů má mnohem sofistikovanější a spolehlivější měření než většina digošů. Se vůbec nedivím, že u kosmetický firmy bys s filmem nepochodil. Dneska je skoro 100 procent všeho komerčního nutno dělat digitálně. Takovej je bohužel svět. Luxus používat film v komerci s můžou dovolit jen ti nejlepší z nejlepších. Ti ostatní musí hlavně dodávat rychle a levně. Oprav si slovníček. Když např. mluvíš o "ranger kompaktech", tak tvoje blafování o tom, že něco víš o klasický fotografii, dost selhává.
Mereni odrazem je apriory spatne...Ale, ale, co to blábolíš? Jo, má to několik úskalí, který obchází měření dopadajícího světla, ale to je věc, se kterou se fotografové dokázali vypořádat už před desítkami let. O měření mi nic nepovídej. 95% mých políček na diafilmu (většinou Velvii -- !) je exponováno takzvaně spot on, a to většinou měřím pomocí vyváženýho středu (spot jen vyjímečně). Při focení na negativ tě 1EV (nebo i víc) sem tam nerozhází a pokud nejsi schopen dosáhnout dobrého výsledku, je chyba v tobě (případně chyba ve foťáku, což je ale tvoje chyba zrovna tak). Nauč se měřit a nevymlouvej se na absenci spot metru, kterej nikdo ve skutečnosti nepotřebuje. O zrcadlovkách mi taky nic nepovídej, protože ani o nich evidentně nic nevíš. I ta nejblbější zrcadlovka (nebo cokoli), pokud není porouchaná, dokáže v automatickým režimu udělat rozumnou expozici, pokud nejsou nějaký nestandardní podmínky. Promiň, ukazuješ že víš totální prdlačku o všem o čem jsi se tady zatím vyjádřil. Já nic neplácám, ale říkám ti jak to je.
Existuje vůbec ještě něco takového?
Obávám se že ne.