abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:11 | Zajímavý software

    Kevin Bentley zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy počítačové hry Descent 3 z roku 1999: "Někdo se nedávno zeptal, zda budou zveřejněny zdrojové kódy Descent 3. Oslovil jsem svého bývalého šéfa (Matt Toschlog) z Outrage Entertainment a ten mi to povolil. Budu pracovat na tom, aby se to znovu rozběhlo a hledám spolusprávce." [Hacker News]

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána verze 0.81 telnet a ssh klienta PuTTY. Opravena je kritická bezpečnostní chyba CVE-2024-31497 obsažena ve verzích 0.68 až 0.80. Používáte-li klíč ECDSA NIST P521 a použili jste jej v PuTTY nebo Pageantu, považujte jej za kompromitovaný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | Komunita

    Hra MineClone2 postavena nad voxelovým herním enginem Minetest byla přejmenována na VoxeLibre.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | IT novinky

    Společnosti Avast Software s.r.o. byla pravomocně uložena pokuta ve výši 351 milionů Kč. Tu uložil Úřad pro ochranu osobních údajů za neoprávněné zpracování osobních údajů uživatelů jejího antivirového programu Avast a jeho rozšíření internetových prohlížečů (Browser Extensions), k čemuž docházelo prokazatelně po část roku 2019.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 15:55 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 714 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Pozvánky

    V sobotu 20. dubna lze navštívit Maker Faire Jihlava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Zajímavý software

    Knihovna pro potlačení šumu RNNoise byla vydána ve verzi 0.2. Kvalitu potlačení lze vyzkoušet na webovém demu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    FRRouting (FRR) (Wikipedie), tj. softwarová sada pro směrování síťové komunikace, fork Quagga, byl vydán ve verzi 10.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Nová verze

    Julian Andres Klode vydal APT (Advanced Packaging Tool) ve verzích 2.9.0 a 2.9.1. Jedná se o vývojové verze nové větve APT 3.0. Vylepšuje se uživatelské rozhraní. Přidány byly barvičky. Aktuální náhledy a vývoj lze sledovat na Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    14.4. 17:00 | Komunita

    Miguel de Icaza se na svém blogu rozepsal o vložitelných herních enginech. Kdysi slibné projekty UrhoSharp a Urho3D jsou již mrtvé. Zůstává Godot. Aktuálně vývojáři řeší Pull request #90510 s návrhem knihovny LibGodot.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (61%)
     (13%)
     (2%)
     (24%)
    Celkem 413 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    HP Mini 5101 – linuxový univerzál

    3. 6. 2010 | David Kolibáč | Recenze | Hardware | 8482×

    HP Mini 5101 je klasický netbook první generace: Malý, nevzhledný a velmi šikovný. Základní sestava je cenově velmi příznivá. Dodává se se systémem SUSE Linux Enterprise Desktop 11, i když na něm fungují i jiné linuxové systémy. V článku je popsán také netbooková varianta Ubuntu.

    V posledních letech je trh zavalen téměř identickými netbooky – téměř všechny mají některý Intel Atom, gigabajt paměti, integrovaný grafický čip od Intelu, WiFi, klasický notebookový pevný disk (nebo pomalé SSD zoufale nízké kapacity), desítipalcový displej s rozlišením 1024×600, s každou generací zlepšující se výdrž na baterie (kolem pěti hodin), plastové šasi všelijaké kvality, ořezanou klávesnici, drobný touchpad… a předinstalované MS Windows. Výjimka se však tu a tam najde. Například HP Mini 5101 – jeho design pochází z notebooků vyšší třídy (HP ProBook), přes konfigurátor HP se dá zakoupit se značně vylepšenými parametry a v neposlední řadě se dodává mimo jiné i s předinstalovaným SuSE Linux Enterprise Desktopem 11. A protože už je na trhu jeho nástupce s označením 5102, prodává se za velmi příznivou cenu (jen lehce překračující šest tisíc korun českých).

    Tak jsem si tedy z obchodu přinesl krabici nevelkých rozměrů a dal se do rozbalování. Obsah není nikterak překvapivý – nechybí netbook samotný, samozřejmě s baterií a napájecím adaptérem… a také s nezbytným štosem různých brožurek, mezi nimiž se skrývá i DVD s obrazem předinstalovaného systému. To je ovšem trošku podivné vzhledem k tomu, že ani tento netbook nedisponuje optickou mechanikou.

    hp mini 5101 hp krabice hp mini 5101 hp d630

    Můj kousek má v podstatě výchozí konfiguraci:

    • Intel Atom N280
    • 1 GB RAM
    • Intel GMA 950
    • 160GB pevný disk
    • 10,1" matný displej s LED podsvícením a rozlišením 1024×600
    • WiFi, Ethernet
    • Bluetooth
    • webkamera
    • čtečka SDHC karet
    • čtyřčlánková baterie
    • SLED 11

    Ovšem přes web HP si lze nakonfigurovat netbook do lepší podoby, jmenovitě jde o HD displej (rozlišení 1366×768), 2 GB RAM, SSD místo pevného disku, šestičlánkovou baterii, 3G modem a také MS Windows XP či 7.

    hp mini 5101 hp viko

    HP Mini 5101 má rozměry 26×18×2,3 centimetru a váží zhruba jeden a čtvrt kilogramu. Velikostí je tedy někde na půl cesty mezi knihou formátu A5 a A4. Hmotnost by mohla být nižší, ale stále je docela příjemná. Konstrukce je velmi pevná, solidní.

    Víko je téměř černé, s obligátním logem HP. Při tlaku se prohýbá jen minimálně. Mělo by být vyrobeno z hořčíkové slitiny – něco na tom bude, každopádně na něm zůstávají znát otisky rukou, ačkoliv není vyloženě lesklé. Zbytek těla je z velice příjemného, jakoby pogumovaného plastu. Na dolní straně jsou gumové nožičky, které naštěstí nevypadají, že by měly upadávat a následně se ztrácet.

    Na dolní straně jistě zaujme kryt paměťového slotu – není upevněn ani jediným šroubkem, pouze západkou – dá se otevřít posuvníkem u baterie. Má to být proto, že jednou z nejčastějších věcí, které zákazníci dělali u dřívějších modelů, byla právě výměna paměťového modulu, přičemž slot nebyl právě nejdostupnější. Čtyřčlánková baterie hned vedle je zajištěna dvěma posuvníky a vůbec nevyčuhuje – šestičlánková baterie už z těla trčí, ale jen maličko. Užitečná drobnost je tlačítko na baterii, které na chvíli rozsvítí daný počet diod podle stavu nabití.

    hp mini 5101 hp levo hp mini 5101 hp pravo hp mini 5101 hp predek

    Na zadní straně není prakticky nic (jen baterie), ovšem zadní hrana víka je zkosená a navíc zrcadlící, takže pokud je netbook zapnutý, je zde vidět odraz podsvícení zapínacího/vypínacího tlačítka. Vlevo se připojuje napájecí adaptér, externí displej (přes D-SUB) a je zde mřížka větráku a dvojice USB portů. Vpředu se nacházejí reproduktory (ne docela špatné), dioda aktivity pevného disku a hardwarový přepínač zapínající/vypínající WiFi (plus příslušná dioda). Vpravo je nakonec ještě čtečka SDHC karet, dvakrát 3,5mm jack, USB port, ethernet a díra na zámek Kensington.

    To hlavní přichází po otevření netbooku – matný displej s LED podsvícením a skvělá klávesnice ostrůvkového stylu. Kolem displeje je sice lesklá plocha, ale pro displej samotný to neplatí. Podsvícení je výborné, barvy také nejsou špatné, jenom pozorovací úhly by mohly být lepší – ve vertikálním směru se dramaticky mění kontrast, na horizontální ose se lehce mění barvy už kolem 45°. Nad displejem je dvoumegapixelová webkamera. Když je zapnutá, bliká dioda vedle ní. Jinak, víko je uchyceno na hořčíkových pantech. Nejsou příliš tuhé, ani volné, ačkoliv větší tuhost bych spíše uvítal. Takto ovšem lze netbook pohodlně otevřít jednou rukou, jeho uzavření mimochodem není jištěno ani západkou, ani magnetem. Víko nejde ani zdaleka otevřít do roviny s klávesnicí – maximálně asi 120°, což je podle mého docela škoda.

    Klávesnice je, jak už bylo zmíněno, ostrůvkového stylu. To znamená, že jsou mezi klávesami mezery. Původně jsem se toho bál, ale je to výborně vyřešeno. Tlačítka mají vesměs 95 % běžné velikosti, díky pogumování na nich prsty nekloužou a stisk je velice jistý a přitom není ani příliš měkký, ani tuhý. Psát jde téměř úplně potichu. Jediný problém jsem měl s rozložením. Klávesy F1 až F12 je nutné mačkat v kombinaci s modifikátorem Fn, primární funkce té řady tlačítek je regulace hlasitosti a jasu apod. Nevím, co za omamné látky požil ten, kdo to vymyslel, ale naštěstí jde chování v BIOSu upravit na normální.

    hp mini 5101 hp vnitrek hp mini 5101 hp zadek hp mini 5101 hp spodek

    Delete je v pravém horním rohu, Insert vedle něj, ale na Home/End a Page Up/Down místo nezbylo, takže jsou k nalezení pod kombinací Fn a šipek. Šipky jsou zmenšené… A ještě jeden problém, tentokrát ovšem subjektivní – HP Mini 5101 se v našich končinách prodává s evropským rozvržením kláves, tedy s velkým backspacem a pravým shiftem, enterem tvaru obráceného ,L‘ a levým shiftem rozděleným na drobný shift a klávesu se zpětným lomítkem – levý shift je skutečně velmi malý a enter se mi zdá sice vysoký, ale také úzký.

    Povrch mezi klávesami je sice lesklý, ale kolem klávesnice je ta velice příjemná, gumě podobná hmota. Touchpad je naopak lesklý a zůstávají na něm odpudivé otisky prstů. Alespoň tlačítka touchpadu jsou příjemná. Nad klávesnicí se nachází vypínací/zapínací tlačítko a dvojice multimediálních kláves pro spuštění webového prohlížeče a e-mailového klienta. Diody, které je podsvětlují, jsou, tak jako téměř všechny na tomto netbooku, světle modré či zelené (to víte, jeden z tuctu mužů je barvoslepý).

    Se čtyřčlánkovou baterii HP Mini 5101 vydrží na jedno nabití pracovat asi dvě a půl hodiny, samozřejmě ale záleží na úrovni podsvícení displeje, využívání WiFi a také na zátěži. Intel Atom N280 není žádný zázrak (výkon má zhruba poloviční oproti Pentiu M s jádrem Dothan), 1GB paměť a integrovaná grafika Intel GMA 950 tomu právě nepomáhají, takže při používání akcelerovaného desktopu (Compiz) nebo OpenGL aplikací se spodní strana (a trošku i touchpad) docela zahřeje a větráček, který není zrovna tichý, se rozjede na plné otáčky. Na spotřebě se to také projeví… Krom toho pevný disk se 7200 otáčkami za minutu je sice poměrně rychlý (na poměry mezi notebooky a netbooky zvláště), ovšem také spotřebovává energii a pro vibrace nelze tento netbook používat dost dobře třeba v posteli na břiše – je to nesnesitelné.

    Na většinu běžných úkonů HP Mini 5101 postačuje, ostatně u výkonově náročnějších věcí snad nikdo nečeká, že poběží skvěle právě na netbooku. Komplikace jsou dle očekávání s videem ve vyšším rozlišení (a ve Flashi) a vůbec s aplikacemi graficky náročnějšími – akcelerovaný desktop sice funguje plynule, ovšem roztáčí větráček; hry ve 3D (nebo více využívající OpenGL, třeba The Mana World) jsou na tom zdaleka ne optimálně.

    Operační systém

    Po prvním spuštění začne nabíhat SuSE Linux Enterprise Desktop 11, ale hned na začátku se na první pohled zasekne. Netřeba propadat panice, to se jen vytváří oddíly na pevném disku. Trvá to několik minut, pak naskočí klasické instalační prostředí YaSTu (známé z openSuSE). Vypadá trošku odpudivě, nejspíše to bude použitím rozlišení 800×600 na 1024×600 displeji. Po uživateli je požadován výběr lokalizace a preferovaného rozložení klávesnice. Pak si YaST chvíli něco chroupá pro sebe, až se zeptá na heslo pro superuživatele a nastavení běžných uživatelů. Bezpečnost hesel je ověřována vůči slovníku, což je určitě dobrý nápad.

    yast hp mini 5101 menu

    Ony diskové oddíly jsou čtyři. 2GB odkládací prostor, 20 GB pro systém, lehce přes 120 GB pro domovské adresáře a jeden oddíl se zálohou obrazu systému ve výchozím stavu. Používá se ext3.

    Po restartu už se normálně přes GRUB člověk dostane až do SLEDu. Boot trvá přibližně tři čtvrtě minuty, což není žádný zázrak. Vypnutí trvá zhruba poloviční dobu. Za těchto okolností se uspávání na disk docela vyplatí, protože trvá jen asi čtvrt minuty. Zbývá dodat, že uspávání do paměti funguje správně.

    Hardware vůbec funguje ve výchozím stavu, včetně WiFi od Broadcomu. Narazil jsem jen na pár komplikací (což je o pár více, než by bylo žádoucí):

    • Webkamera napoprvé zobrazovala podivné obrazce, pak už se mi ji zapnout vůbec nepodařilo. Podle informací na webu však jde o problém pouze u mě.
    • Nefunguje automatické připojování paměťových karet v interní čtečce, nutno připojovat ručně.
    • Externí monitor jsem připojil, přes applet v GNOME se mi podařilo nastavit ho, nikoliv však k obrazu svému – celkové rozlišení je omezeno na 2048×1200. Mohly by to řešit novější ovladače grafické karty.

    hp mini 5101 menu hp mini 5101 moonshine hp mini 5101 plocha

    SLED používá opatchované jádro 2.6.27, GCC 4.3, glibc 2.9, libzypp 5.30.24, X.Org 7.4, GNOME 2.24 plné specialitek od Novellu a samozřejmě YaST. Z těch specialitek stojí za zmínku zvláštní menu nebo Mono na každém rohu (Banshee, F-Spot, Tomboy, Moonshine – WMV přehrávač). Softwaru je ve výchozím stavu vůbec docela dost – OpenOffice.org 3.0, Evolution, Firefox 3.0, Pidgin, Inkscape, balík her GNOME (včetně klíčového Solitaire – AisleRiot) a další, postrádám však GIMP a přehrávač videa (jistě, Banshee umí všechno, ale…). V repozitářích již je OpenOffice.org 3.2, Firefox 3.5.9, GIMP 2.6, KDE 4.1.3 atd. Jinak nechybí ani proprietární software (Adobe Acrobat Reader, Adobe Flash), ovšem s kodeky je to všelijak – MP3 fungují (díky Fluendu), ale například MPEG nikoliv. Archivy např. RAR jdou bez problému otevřít, ale třeba 7z ne. Zbývá dodat, že česká lokalizace je na velmi dobré úrovni.

    hp mini 5101 aktualizace hp mini 5101 aktualizace2 hp mini 5101 aplikace

    Jediné přednastavené repozitáře jsou pro ovladače WiFi od Broadcomu. Jinak nic, žádné aktualizace od Novellu. Ty je nutné aktivovat přes (Konfigurace zákaznického centra a následně otevřený web Novellu, kde zadáte svůj e-mail a případně licenční číslo, které jste možná dostali k netbooku (pokud ne, měli byste mít přístup k aktualizacím pouze po omezenou dobu)). Jinak repozitáře nejsou příliš bohaté na software a přes openSUSE Build Service (software.opensuse.org/search) jsem téměř nic (komunitní balíčky) pro SLE 11 nenašel.

    Vyzkoušel jsem ještě Ubuntu 10.04 (Netbook Edition). Stejný problém s webkamerou (asi hardwarová záležitost – jak bylo zmíněno, jiným lidem to funguje), ovšem čtečka paměťových karet funguje bez výhrad a ani s externím monitorem nedošlo na omezení, která se vyskytla v SLED 11. Proprietární ovladače WiFi od Broadcomu sice chybí, ale Ubuntu mi samo automaticky nabídlo jejich stažení a instalaci.

    hp mini 5101 sluzby hp mini 5101 software hp mini 5101 system

    HP Mini 5101 je přinejmenším zajímavý netbook. Je výborně zpracován, má skvělou klávesnici a spoustu vychytávek typických pro zcela jinou část trhu. Na druhé straně toto znepříjemňují drobné překážky, jako je poměrně hlučný větráček a pevný disk, lesklý touchpad nebo omezené možnosti vyklopení displeje.

    Předinstalovaný SLED ve výchozím stavu funguje a dokonce i obsahuje některý proprietární software, ale postrádám například nesvobodné video kodeky (pro domácího uživatele věc docela podstatná). Domnívám se, že ten, kdo nevyužije oficiální podporu, neocení stabilní prostředí a preferuje širší nabídku aktuálnějšího softwaru, raději sáhne po distribuci dle vlastního výběru.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    3.6.2010 00:11 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Dik za fajn clanok. HP ako firmu vazne nemusim, ale pre frajerku to vidim zatial na HP MiniNote 5102 N450 - jediny netbook, ktory som v SR nasiel bez Windows (a ma navyse zhruba konfiguraciu, aku chcem). :D Aj ked Novell so svojou MS anabazou tiez nie je velka vyhra. :D
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 00:18 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Dell Latitude 2100 se dá přes web nakonfigurovat s Ubuntu; nějaké nové netbooky od MSI se mají prodávat s Moblinem.

    Jelikož má tenhle netbook stejnou klávesnici jako probooky, tzn. skvělou, docela se mi zamlouvá (víc než ty ostatní, obyčejné).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 00:23 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    JJ, Dell som skusal vcera konfigurovat, zial cena je v SR nepeknym sposobom premrstena - za tu sumu mozem kupit slusny 12" tenky ntbook s ULV Core 2 (co je uz uplne ina kategoria ako 1 jadrovy netbook s Atomom :( ) a Win 7. :D

    No uvidim, ma to este mesiac cas, zatial to vidim na ten HP - ta klavesnica su body navyse a vidim ze ju chvali viacero ludi. :)
    Jendа avatar 3.6.2010 00:47 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    za tu sumu mozem kupit slusny 12" tenky ntbook s ULV Core 2 (co je uz uplne ina kategoria ako 1 jadrovy netbook s Atomom :( )
    Ano, je. Dvanáctku už tak snadno nehodím do tašky a 12" displej a Core 2 asi budou žrát víc elektřiny.
    brk avatar 3.6.2010 06:38 brk | skóre: 29 | blog: broukoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Před cca 2 a čtvrt rokem jsem si koupil 12" Thinkpad X61s a nemyslím si, že by jeho 268 x 211 x 20 mm bylo nějak problematické ve srovnání se zde uváděnými 26×18×2,3 cm. Jako větší problém bych vidět cenu, která tenkrát překročila 40 kKč s DPH a větší spotřeba C2D L7500, tedy nižší výdrž na baterie. To už je ale o prioritách. V té době se netbooky začínaly rozjíždět a u nás šlo maximálně koupit neoficiálně dovezeného Asusa se 7" LCD, což jsem nechtěl.
    USE="-qt -kde"
    3.6.2010 21:41 phr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Mám Dell 1012, váží 2kg (má DVD), je maloučko větší než A4, vydrží na baterii kolem 5 hodin a Mandriva na něm běhá jako z praku. Za ty peníze je to o třídu jinde než netbooky. Nemám pocit, že by se do tašky nevešel. Ale nepřemlouvám :-)
    vain avatar 3.6.2010 07:07 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Jak radí David Kolibáč, zkus se porozhlédnout i po nějakém MSI. Před rokem a půl jsem od nich kupoval dva notebooky (pro otce a mě) jeden s Win XP a druhý byl bez OS, tam šla Fedora a vše krásně bez problémů. Oba 12", 2GiB paměti a Dual Core procesor (Fedora) respektive nějaké AMD (WinXP). Výdrž baterie i dnes stále kolem krásných 4-5 hodin (Linux - nevím jak na tom je dnes otec s těmi Windows). Ale opravdu si nemůžu vynachválit a MSI má celkově tendence nabízet notebooky bez OS, takže si možná vybereš i od nich.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    3.6.2010 18:31 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Uz zvladli vyrobit notebook, ktery se neprehriva?
    Jendа avatar 3.6.2010 00:42 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Jo, mám EEE 1005HA a nemůžu si ho vynachválit. Nějak jsem nepochopil na začátku článku
    V posledních letech je trh zavalen téměř identickými netbooky – téměř všechny mají některý Intel Atom, gigabajt paměti, integrovaný grafický čip od Intelu, WiFi, klasický notebookový pevný disk (nebo pomalé SSD zoufale nízké kapacity), desítipalcový displej s rozlišením 1024×600, s každou generací zlepšující se výdrž na baterie (kolem pěti hodin), plastové šasi všelijaké kvality, ořezanou klávesnici, drobný touchpad… a předinstalované MS Windows. Výjimka se však tu a tam najde.
    Řekl bych, že recenzovaný netbook až na ta Windows a možná šasi všechny podmínky splňuje… Výdrž má dokonce ještě o něco horší.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 09:54 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Jo, mám EEE 1005HA a nemůžu si ho vynachválit.

    Taky (jako starší "íčka") se pomalu nabíjí?

    Řekl bych, že recenzovaný netbook až na ta Windows a možná šasi všechny podmínky splňuje…

    Však ano. Liší se právě OS, šasi (a klávesnicí). Když si projdeš novinky na Liliputing.com nebo Engadgetu, budeš i z tohoto unešený.

    Výdrž má dokonce ještě o něco horší.

    Čtyřčlánková baterie. Tříčlánková v mém bývalém netbooku (Acer Aspire One A110-Bw aka ZG5) dávala taky jednom asi dvě hodiny.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Jendа avatar 3.6.2010 14:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Taky (jako starší "íčka") se pomalu nabíjí?
    Definuj pomalu… Do baterky teče při spuštěném počítači nabíjecí proud kolem 2,3 A, takže se na 90 % nabije za něco přes dvě hodiny. Pak už to jde pomaleji (nižším proudem), posledních 10 % trvá tak hodinu.
    Čtyřčlánková baterie. Tříčlánková v mém bývalém netbooku (Acer Aspire One A110-Bw aka ZG5) dávala taky jednom asi dvě hodiny.
    A jaký má ten netbook příkon? To EEE žere nějakých 7,5 W.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 15:09 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Definuj pomalu…

    Trvá to dlouho.

    A jaký má ten netbook příkon? To EEE žere nějakých 7,5 W.

    Zkontroloval jsem kapacitu baterie. Ten acer měl 90 %, tohle jen 85 % (nechali si to dlouho na skladě, asi). Tím se částečně vysvětluje ta hrozná výdrž (přeci jen 25 Wh a 30 Wh je rozdíl). Spotřeba klasicky kolem 10 W (WiFi, nějaký ten jas, v tomhle je rychlý disk).

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    houska avatar 3.6.2010 15:46 houska | skóre: 41 | blog: HW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Definuj pomalu…

    Trvá to dlouho.

    to jsi tomu pomohl :oD
    gtz avatar 3.6.2010 16:49 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    No díval jsem se na dceřin Acer Aspire ONE-D150 a je tam ta 6-ti článková baterka a standardně s tím dokáže pracovat někde kolem 6.5 hod, a to ještě baterka udává, že má energii na 2 hod. Tam je baterka 58 Wh, přemýšlel jsem, že až bude po ní, že tam dám 9-článkovou s 75 Wh.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 17:07 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    To je celkem fajn. Navíc Číňani k těm acerům a asusům dělají spousty levných baterií i s 12 články.

    Když tu mám Ferdu (tak jsem pojmenoval to své hp) s 1900 mAh baterií, která má reálnou kapacitu už jenom 25 Wh a vydrží to na ni dvě a půl hodiny plus mínus autobus, slibuju si od 4400mAh baterie těch šest hodin určitě, protože tohle zní dost slibně:
    ACPI and powertop predict between 7 and 14hours, depending on my workload and probably the phase of the moon.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    gtz avatar 3.6.2010 18:22 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    To ano, ale Acer s tou malou baterkou jede cca 3 hod. a s tou druhou max. do 8 hod. - 14 hod. tak bez Wifi :)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 18:47 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    To jsem nějak nepochopil.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    gtz avatar 3.6.2010 19:00 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Když jsem se rozhodoval jaký NTB vzít pro dceru, pak jsem se díval na výsledky a výkony tohoto Aceru s oběma bateriemi. Na tu standardní malou baterku - 3-článková 30 Wh baterka - NTB jede někde kolem 3 hod. No a tehdy jsem volil ten druhý model s 6-ti článkovou 58 Wh s tou NTB dokáže fungovat cca 6.5 - 8.5 hod. dle zátěže.

    Omlouvám, se vypadl mi tam nějak řádek ... těch 14 hod. je na tu baterku jak je tam psané celkem hodně, myslím, tak max. s vypnutím WIFI a jas na minimum. Kdyby to byla 9-článková někde kolem 78 Wh pak možná jo.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 19:26 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Aha. Už to dává smysl. S těmi bateriemi je v podstatě všude stejné, ta výdrž... Bodejť taky.

    14 hodin je fakt ujetost, ale když to tak vezmu... Mám čtyřčlánkovou baterii, její výrobní kapacita je dle ACPI 29 Wh, spotřebu mám s rychlým diskem a WiFi (ale jinak vším stáhnutým na minimum) kolem sedmi až osmi Wattů, takže výdrž by měla být ke čtyřem hodinám. S šestičlánkovou baterií (55 Wh) by to mělo být při obdobné spotřebě k osmi hodinám. Pokud ještě započítám (odpočítám) ten rychlý disk, věřím, že by se šlo dostat k reálným osmi hodinám při používání.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    gtz avatar 3.6.2010 21:45 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    disk hraje roli myslím celkem málo, ta 7200 zase toho tolik nespolyká.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 22:45 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Ale jo. Teď ta čísla nemůžu najít, ale půl Wattu oproti pomalejšímu disku to klidně dá, oproti SSD i jeden Watt.

    Jak si tak pročítám různé recenze, MS Windows jsou hnus sama o sobě. Spotřeba horší než v mém momentálním Ubuntu, 1 GB RAM permanentně zaplněný (já jsem (s Ubuntu) permanentně pod 400 MB. Atd.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    4.6.2010 22:19 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    MS Windows jsou hnus sama o sobě. Spotřeba horší než v mém momentálním Ubuntu
    Mám právě opačnou zkušenost. Fedora má na mém notebooku (HP 4710s) o půlku menší výdrž na baterku než Windows 7, něco mezi 2-3 hodinami, zatímco ve Windows 7 výdrž přesahuje výrobcem udávané 4 hodiny. Zkoušel jsem i na Ubuntu založený Linux Mint (ještě verzi 7) a tam byla výdrž mezi 3 a 4 hodinami - takže lepší než Fedora, ale horší než Windows. Windows 7 se navíc dá přepnout do "úsporného režimu" a to spotřebu ještě o něco sníží (snížení výkonu při běžném používání ani nepoznám).
    Fluttershy, yay! avatar 4.6.2010 22:30 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Ta výdrž je reálná, nebo odhad OS?

    Jinak je to od modelu k modelu, třeba thinkpad R61 snad s Linuxem pod 16 Wattů ani dostat nejde. Nebo u nějakého "íčka" mají Wokna přístup k podtaktovávání snad pamětí, nebo čeho -- čímž se výrazně šetří a Linux se k tomu nedostane. Na druhé straně AOA110 mi s Ubuntu fungoval navzdory SSD svižně a vydržel srovnatelně s WinXP, která ale nešla používat kvůli tomu SSD (musel by se tam dát nějaký urychlující bloatware). Na některých mašinách jsou i speciálně opatchovaná jádra, díky nimž je spotřeba unikátní.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    4.6.2010 22:45 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Reálná i odhad. Nevšiml jsem si, že by byl některý z odhadů zvlášť nepřesný. Prostě Windows vydrží podstatně dýl, o tom není pochyb.
    Fluttershy, yay! avatar 5.6.2010 13:18 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Přinejmenším WinXP věští výdrž z křišťálové koule a berou ten nejlepší odhad.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    5.6.2010 01:29 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Že se s R61 nelze dostat pod 16 W nevěřím, a to ani s grafikou Nvidia. Nejenom že nevěřím, ale z vlastní zkušenosti to musím odmítnout. Trochu jsem ladil kámošův stroj a ten žere o dost míň. Moje R400, což je něco podobného, žere v klidu pod 8 W a teď momentálně 10.4.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    Fluttershy, yay! avatar 5.6.2010 13:22 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Možná ta chyba u některých řad není, ale R61, kterou máme doma, a několik [RTX]61, s nimiž jsem přišel do styku, touhle vadou trpělo. Ubuntu po naběhnutí z flešky, případně po instalaci -- spotřeba přes 20 W, výjimečně 16 W -- aby se to dostalo normálně na těch lehce přes 16 W, muselo se fest ladit.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    5.6.2010 20:00 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Něco je dost v nepořádku. Tu energii musí něco žrát. Není možné, aby se jen tak ztrácela. Vytěžuje některý proces neuměrně procák? Není spuštěno něco nežádoucího (např. tracker)? Neběží pořád zbytečně větrák? Není to s nějakou jinou distribucí (nebo verzí distribuce v pořádku)? Nedávno se mi stalo, že se mi zbláznil proces /usr/bin/X a pak to žřalo cca 20 W. Nebo je možné, že jde o vadný kus. Žere to ve Windows míň?
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    Fluttershy, yay! avatar 5.6.2010 20:37 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Ve WinXP to žere normálně, tzn. při vytížení 12 až 15 W, mimo zátěž (výrazně) míň. Tracker vypnutý, jinak je řeč o výchozím stavu systému. Někde vyzkoušeno i více distribucí, marně. GPU vesměs od Intelu, u těch s ATi za to mohly ovladače právě GPU, nVidii jsem snad ani nepotkal.

    No nic, na té R61 si s tím snad ještě pohraju, ve WinXP je tam nefunkční WiFi (z nepochopitelných důvodů) a tak je šance, že tam protlačím něco rozumnějšího.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 00:57 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Dve a pul hodiny? Ani zadarmo.
    Petr Maleček avatar 3.6.2010 01:49 Petr Maleček | skóre: 28 | Plzeň - Bolevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    +1 ... ta výdrž je běs, to vydržel i můj původní notebook s klasckým dvoujádrovým turionem déle (kolem tří hodin). Teď mám Acer Aspire One D150 se shodnou konfigurací jako tento netbook od HP (až na 250GB disk, a WIFI abgn od Intelu kterou jsem si dokoupil) a výdrž lehce přes 6 hodin se 6ti článkovou baterií. Ubuntu.
    LinMuck, WinFuck :-P
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 09:50 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Se čtyřčlánkovou baterií. S šestičlánkovou (podle recenzí) spolehlivě pět až šest hodin, dá se vyšplhat i výš (podle nějakého howto na instalaci nevímkteré distribuce).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 15:50 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Jenze ta sesticlankova ma vetsi rozmer a cumi ven z tela. http://www.geek.com/articles/chips/review-hp-mini-5101-netbook-2009094/hp_5101_06/
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 15:54 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Trošku vyčuhuje, to je pravda. Ale jenom trošku a tím, jak to nadzvedává, zlepšuje chlazení spodku.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 17:16 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Pod slovem "trosku" si asi kazdy predstavujeme neco jineho.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 17:24 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Příloha:
    Ale to máš lepší list papíru než netbook!
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 17:51 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Cekal bych zkratka trochu vic. Mam tri roky stary 13'' FS s Core Duo procesorem a 2GB RAM, ktery vydrzel 4-5 hodin. O tri roky pozdeji bych u zarizeni s mensim displejem a o dost mene zravym procesorem ocekaval alespon 6 hodin.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 18:10 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Což tohle s šestičlánkovou baterií vydrží.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 18:28 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Vzhledem k tomu, ze to ma nizsi vykon a je to o par let novejsi, tak by to melo vydrzet i na ctyrclankovou.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 18:56 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Vzhledem k tomu, že ta má baterka je zjevně zkriplená, normálně by to mělo dávat přes tři hodiny. Je v tom disk s 7200 rpm -- s pomalejším diskem nebo rovnou SSD by to bylo zase někde jinde.

    Teď jsem zkoušel vypnutý zvuk, stažený jas, vypnuté BT, jen minimálně aktivní disk, zapnuté WiFi, momentálně podtaktovaný procesor -- v pohodě kolem 7 W, tzn. přes tři hodiny i tak.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Petr Maleček avatar 4.6.2010 02:56 Petr Maleček | skóre: 28 | Plzeň - Bolevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Já tam mám právě 7200rpm 250GB disk a rozdíl oproti původní 160GB 5400rpm jsem zatím krom rychlosti systému na spotřebě nepoznal. Už to mám upgradnuté cca 4 měsíce.
    LinMuck, WinFuck :-P
    3.6.2010 02:04 Piškot | skóre: 7 | blog: Uživatel | Přerov nad labem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Manželce jsem koupil 5102, což je jen novější verze. Rozlišení má 1280x800 a graf kartu v čipu. Celková výdrž je přes šest hodin na Ubuntnu, v sled 11 se mi nepovedlo rozchodit kodeky. Pak chodí vše hned po instalaci včetně kamery.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 10:14 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Rozlišení má 1280x800 a graf kartu v čipu.

    Snad 1366*768, ne? Pinetrail by bral... (*závist* ~o^)

    ...v sled 11 se mi nepovedlo rozchodit kodeky.

    Taky? Repozitáře pro openSuSE tam cpát nechci a jinak by se asi musela stahovat RPM odkudsi... No, nic půjde tam dočasně Ubuntu, pak už Debian nebo Arch.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 11:24 Piškot | skóre: 7 | blog: Uživatel | Přerov nad labem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Je to možné, netbook je teď se ženou v Bulharsku. Rozlišení je dost jemné ale není to upravit.

    Jinak cesta k ubuntu byla pro ženu nutnost, ne že bych SLED nechtěl, ale uživatelská přítulnost oproti Ubuntu je mizivá.

    Ještě poznámka -> nevím jak při této konfiguraci ale bylo potřeba v biosu vypnout wifi, nechtělo se to jinak instalovat. Potom již fungovala.
    gtz avatar 3.6.2010 11:34 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    a co packman ? dát nascanovat komunitní repositáře a je to. Popřípadě použít kodeky z 11.2, kde toto funguje. SLED je prostě náhrada windows.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 11:41 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Psal jsem (kdesi), že nechci míchat repozitáře pro openSuSE a pro SLE. To pak nemá smysl mít tam SLED.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    gtz avatar 3.6.2010 11:51 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    SLED vychází z OpenSuse, každopádně SLED se prodává a je stabilnější než OSS, ale vydávání updatů pro něj nějakou dobu trvá, také kdysi jsem toto řešil, no nakonec jsem použil vlc a bylo po problémech.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 12:10 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Takže použitím repozitářů pro openSuSE se člověk ořízne od podpory. Pak ale ten SLED opravdu nemá smysl!
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    gtz avatar 3.6.2010 12:31 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    A to je psané někde v podmínkách podpory? že se nesmí instalovat ostatní SW apod.?
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 12:34 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Logicky -- jak můžou dělat podporu k softwaru, který si tam naflákáš zkovíkud?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    gtz avatar 3.6.2010 12:51 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    nevím přesně, ale myslím, ty jejich podmínky jsou stejné jak pro SLES i pro SLED. SLES bere podporu jen na svůj SW a ne na SW druhých stran. Ano Novell může říct, je to Vaše chyba, že jste si tam nasračkoval cokoliv co jste našel. Ale obyčejně se support snaží nějak v rámci možností pomoci.

    Nechme podporu podporou .. zeptám se jinak ... co takto MeeGo? pro tento HP? nezkoušel jste ten poslední build co byl uvolněn?
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 13:04 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    nevím přesně, ale myslím, ty jejich podmínky jsou stejné jak pro SLES i pro SLED. SLES bere podporu jen na svůj SW a ne na SW druhých stran. Ano Novell může říct, je to Vaše chyba, že jste si tam nasračkoval cokoliv co jste našel. Ale obyčejně se support snaží nějak v rámci možností pomoci.

    Však to jsem myslel -- že podporují ten svůj software a pokud si tam člověk nafláká balíčky odjinud a rozbije si tím závislosti, těžko můžou pro tohle poskytovat podporu.

    Nechme podporu podporou .. zeptám se jinak ... co takto MeeGo? pro tento HP? nezkoušel jste ten poslední build co byl uvolněn?

    Už ho mám stažené, mj. i proto jsem si netbook pořizoval. Podle wiki by tohle HP mělo být podporováno (akorát to chce zvláštní postup pro WiFi). Ale bližší zkušenosti budou později.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 07:17 juvi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Máme tady Probook 4710, který má docela problém zřejmě s BIOSem a wifinou. Takže SLED 11 jede, OpenSUSE 11.1 jakžtakž, ale 11.2 ani náhodou. Nezkoušel jste někdo spustit instalační DVD OpenSUSE 11.2?
    3.6.2010 09:22 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Zrovna jsem kamarádovi jedno HP Mini přeinstalovával, mám za to že toto nebo o číslo novější, (výměna pomalého smradlavého [kopnutí si neodpustím, odpusťte mi to] SUSE za Ubuntu). Asi má nějakou silnější baterku, protože powertop hlásil výdrž přes osm hodin. Na tom HP mi vadila wifina od Broadcomu, ale jinak je to docela prima stroj, z venku výrazně kvalitněji zpracován než moje EEE 1005HA, na které už jsem po půl roce spotřeboval půl tuby vteřinového lepidla (praskliny okolo tlačítka ON/OFF a na pár dalších místech) a mám druhou klávesnici, přičemž bych neřekl, že se k němu chovám nějak nehezky.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    3.6.2010 10:28 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    jen si klidně kopej .. ve svém okolí mám těch výměn chaotického nesmysleného *buntu za oSuSE 11.2 k plné spokojenosti uživatelů už k druhé desítce, takže musíš trochu přidat. :-P
    gtz avatar 3.6.2010 11:35 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Suse na tom jede, Blbubtu s KDE je totálně mimo hrnec.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    3.6.2010 14:56 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    V KDE se nevyznám a recentně jsem ho nezkoušel a blbuntu nevím co je.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    gtz avatar 3.6.2010 16:39 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    no já jsem více známým přeinstalovával Ubuntu co bylo někde na Acer/Asus na OpenSUSE 11.2 kombinace GNOME-LXDE. Suse na těch NTB jel znatelně rychleji.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    3.6.2010 16:50 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Podivné. Mám problém uvěřit.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    gtz avatar 3.6.2010 16:58 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Většinou to byly Acer-Asus někde z Německa-Holandska , kde byla předinstalována nějaká distribuce Ubuntu. Párkrát jsem to zkoušel a po pár minutách to šlo celé pryč. Dával jsem tam Suse 11.1 a 11.2 s LXDE + část věcí pro Gnome a ten NTB byl svižnější. Tehdy to Ubuntu- to byl nějaký systém od výrobce, nevím již jaký, dělal jsem to tak před rokem.

    KDE4 jsem tam také zkoušel , Kubuntu neskutečně zdechlé, KDE4 na Suse o něco rychlejší, ale na tyto malé stroje KDE4 je moc velký kalibr.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    3.6.2010 17:03 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Tak to je dost možné, že je LXDE rychlejší než GNOME. To Ubuntu taky mohlo být nějaké starší a, konečně, bych čekal, že KDE je v SUSE pravděpodobně odladěnější než v Ubuntu. Moje srovnání bylo GNOME s GNOME (zdánlivý rozdíl rychlosti mohl být různými verzemi). Větší rozdíl byl v rychlosti bootu, suspendu, probuzení, vypnutí, přihlášení do GNOME. Čert ví čím vším to bylo, ale SUSE mi prostě nevoní a kamarádovi evidentně taky nezavoňelo.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 17:13 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Teď jsem vyhodil SLED a dal tam Ubuntu. Boot se zrychlil z 45 sekund (z GRUBu do GNOME) na 31 sekund (od zmizení BIOSu do GNOME), vypínání se zrychlilo na poloviční čas. Plus lepší podpora hardware, viz článek. Ale taky to může být (nebo spíš bude) výrazně novějším jádrem a vůbec (třeba absencí nějakých testů a bezpečnostních služeb, SLED je přeci jen SLED).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    gtz avatar 3.6.2010 18:19 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    SLED se zaměřuje na náhradu Vist, prostě Desktop a novou verzí kernelu moc nehýří. No spíše by mne zajímalo jak rychle na tom bude jezdit 11.2/11.3 :)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.6.2010 01:07 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Mam v praci na stole mini PC Prestigio s iAtom N270 a ION grafarnou. Na tom openSuSE 11.2 s dvema usery.

    Jednomu nabehne pracovni desktop KDE4. Vykreslovani desktopu je normalni. KDE4 byly navrzeny pro vyuzivani 3D funkci grafaren. Takze je samozrejme protichudne dat je na nejakou grafickou sunku. Samozrejme aplikace, ktere potrebuji CPU, maji s Atomem problem.

    Druhemu nabehne rovnou XBMC jako domaci kino. Bezproblemove prehravani FullHD videa pomoci VDPAU.

    Neco podobneho mam doma v obyvaku, ale tam je dual Atom 330.
    3.6.2010 18:29 Marián André | skóre: 10 | blog: Qblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    V HP mini 5102 som SLED nahradil za Ubuntu Netbook Remix 10.04 a subjektívne sa zrýchlil jednak boot, tak aj samotná práca s netbookom.
    gtz avatar 3.6.2010 18:34 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Však je to možné, srovnáváte nesrovnatelné - netvrdím, že to není pravda, SLED je prostě o něčem jiném.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    3.6.2010 18:34 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    ake je to s tym Ubuntu na take bezne BFU pouzitie rychle? Aky webprehliadac? Flash/youtube v pohode? :)
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 18:58 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Firefox je, pravda, moloch, ale kdo říká, že nemáme Operu, Chromium nebo tak něco.

    Flash není v pohodě nikde. Tím bych se být tebou neoháněl, nechceš-li být nařčen z demagogie.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 19:09 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    No myslene v ramci moznosti. :D Kebyze to dam frajerke, ktora len lozi po nete, ci sa to da pouzivat. :)
    3.6.2010 20:54 Marián André | skóre: 10 | blog: Qblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Myslím, že bez problémov - preklikal som si teraz Amanita Design - plynule, bez thania, teda na také bežné použitie veľmi vhodné.
    4.6.2010 01:09 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Ano, Ubuntu Netbook Remix je sestaveno a doladeno pro netbooky, takze ocekavam, ze se to zlepsi.

    U ostatnich desktopovych dister je to o vhodnem vyberu WM a doladeni systemu.
    4.6.2010 00:59 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    SLED je defakto openSuSE 11.0 .. pres rok a pul stare .. ktere sice bylo mnohem lepsi nez oSuSE 10.x, ale 11.2 je zase uplne o necem jinem.

    Mimochodem, pokud stroj s cpu Atom ma ION grafarnu, tak behaji KDE4 svizne i s efekty .. a vlastne svizneji nez KDE3 a Gnome.
    4.6.2010 13:52 Leinad | skóre: 18 | blog: spheniscidae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Rok a půl staré jo, ale OpenSUSE 11.1. Mimochodem, SLED 11 SP1 udělá skok a bude mít software spíše podobný OpenSUSE 11.2.
    tsLnox avatar 3.6.2010 09:32 tsLnox | skóre: 31 | blog: Blog jednoho ukecaného Gentoolemana | Žďár nad Sázavou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Nevzhledný? Podle mě stokrát hezčí než ostatní :)
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 10:08 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Já ten perex nepsal! (Ale lesklý plast kolem displeje, na touchpadu a mezi klávesami je přinejmenším odporný. Když si představím, že ten acer aspire one byl celý takový... BRRR!)
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 09:34 mm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Neni displej a potazmo jeho rozliseni moc male? Zvazuji mezi timto netbookem a Asus Eee 1201NL, ktery ma 12" display s 1366 x 768. V uvahu jeste pripada 10" verze s rozlisenim 1366 x 768, ale to jsi nejsem jist, zda takove rozliseni neni na 10" monitor moc velke? Muzete to nekdo porovnat, prosim?
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 10:20 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    10" displej je akorát, spíš bych z praktických důvodů ještě palec ubral. Přeci jen to není úplně k tomu, aby se nad tím skláněl člověk u stolu, ale aby to měl na klíně ve vlaku, v křesle nebo tak někde.

    1366*768 je dost jemné na už 12" -- na 10" by to určitě chtělo nastavit alespoň větší DPI. 1024*600 je na 10" akorát, jenom se občas něco nevleze na dislej (*sigh*).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 14:45 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Na 1024x600 displeji jsem měl příležitost pracovat asi týden a myslel jsem, že vyskočím z kůže. Téměř nic se na ten displej nevejde, je to tragédie. Pod 768 řádků bych nešel ani kdyby mi ten netbook někdo daroval. Ale možná jsem jen rozmazlený :-)

    Jinak leží mi tu vedle na stole HP Mini 2133 s devítipalcovým 1366x768 displejem a domnívám se, že je to bez problémů použitelné. Na dvanácti palcích to bude úplně v pohodě. Když nic, tak narozdíl od všech ostatních systémů, není v Linuxu problém s nastavením DPI tak, aby nebyla písma příliš drobná.
    Jendа avatar 3.6.2010 15:49 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Na 1024x600 displeji jsem měl příležitost pracovat asi týden a myslel jsem, že vyskočím z kůže.
    Netbook není od toho, abys na něm týden pracoval bez připojení pořádné klávesnice a monitoru…
    3.6.2010 18:35 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Nemyslím týden v kuse :-) Ale každý den asi dvě hodiny. Ani na to prohlížení webu bych to nedodporučoval, leda by uživatele extrémně bavilo skrolovat na zkripleném touchpadu :-)
    3.6.2010 09:56 tomasgn | skóre: 23 | JN89GE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Vzhledem k tomu, ze HP 5101 a HP 5102 se lisi jen velikosti RAM, disku, rozlisenim displeje a kapacitou baterie, dovolim si pridat par postrehu z toho novejsiho typu, a srovnani s HP 2140.

    Nastavit funkcni klavesy na obvykle chovani (tedy bez potreby mackat Fn pro pouziti klaves F1-F12) lze v BIOSu, alespon u HP 5102 to tak je. Souhlasim s tim, ze kdo to nastavil defaultne jinak, by potreboval studenou sprchu. Nechtejte vedet, kolikrat jsem vynalezce tohoto "vylepseni" proklel, kdyz jsem si pocitac nechtene uspal, nez jsem nase kde toto debilni nastaveni zmenit.

    Matny displej je to, co me u HP 2140 chybelo. Bohuzel tento klad zabili celkovou povrchovou upravou. Udelat leskly touchpad, ze je na nem videt soustavne tahy prstu, mohl jen magor. Totez plati o dalsich lesklych plochach, predevsim o tech nezvykle velkych mezi klavesami - nechci videt jak budou vypadat za par mesicu. Leskla plocha okolo dipleje taktez neni dobry napad a nehodi se k matnemu dipleji. Sice se da aspon snadno cistit, ale pusobi rusive. I kdyz je povrch na omak prijemny, za lepsi povazuji stribrity, jednotny povrch HP 2140, kde ani po nekolika mesicich nebyly vyrazne videt otisky rukou. HP 2140 mel i lepsi klavesnici a vubec byl prijemne zaobleny.

    SUSE Linux na 5102 fungoval svizne a bez problemu. Ovsem jen do te doby, nez jsem zacal postradat sve oblibene aplikace, ktere ovsem v SUSE chybely. Po pridani dalsich repozitaru a pokusu o instalaci se zacaly rozbijet zavislosti. Po trech dnech slo SUSE do zalohy a pryc z notebooku, ale lepsi, nez muset kupovat notebook s MS Windows.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 10:23 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Nastavit funkcni klavesy na obvykle chovani (tedy bez potreby mackat Fn pro pouziti klaves F1-F12) lze v BIOSu, alespon u HP 5102 to tak je.

    U 5101 taky, v článku to je. Volba se jmenuje "Change Fn cosi" nebo tak nějak.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 10:39 tomasgn | skóre: 23 | JN89GE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    nejak jsem to v clanku prehlednul ;-)
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 12:11 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    System Configuration → Device Configurations → Fn Key switch
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 10:34 Robertek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Máte nějaké zkušenosti s displejem a použitím venku?? Můj asus eee 901 není vidět pokud není zrovna noc nebo uplně zataženo. A také by mě zajímala výdrž baterie u té 5102, to je pro mě dost podstatné (také proto mám stále eee 901, s větší baterií dá 8h i po dvou letech)
    3.6.2010 10:43 tomasgn | skóre: 23 | JN89GE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    je to jako s ostatnimi displeji - dokud je pod mrakem, da se to. jakmile vyleze slunicko zpoza mraku, je lepsi zalezt do poradneho stinu nebo do domu a netrapit si oci.

    Zatim jsem na tu baterii dal neco pres 6 hodin. Uvazuji o vymene disku za pomalejsi. Vibrace rychleho disku jsou ponekud neprijemne, a myslim ze by se pomalejsi disk mohl pozitivne projevit i na vydrzi baterie.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 10:48 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Uvazuji o vymene disku za pomalejsi. Vibrace rychleho disku jsou ponekud neprijemne, a myslim ze by se pomalejsi disk mohl pozitivne projevit i na vydrzi baterie.

    Není nad SSD.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 11:39 tomasgn | skóre: 23 | JN89GE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    urcite, bohuzel ceny SSD zatim vyrazne prevysuji hranici, kterou bych za jejich kapacitu byl ochoten zaplatit.
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 11:44 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Pravda. O kapacitu (mi) ani tak nejde, data (která mají v netbooku smysl) se mi vejdou do 15 GB určitě. Ceny 32GB SSD už nejsou zcela nesnesitelné (ticho a rychlost se počítají). Pak jde taky použít redukci a CF kartu, akorát to nebude tak rychle.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    4.6.2010 11:16 Robertek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Jo souhlasím. V 901 mám 32GB ssd a v pohodě si vystačím jak pro os tak pro data. A to mi ted asi polovinu zabírají virtuální disky. Vůbec nechápu že tam takovou krávu cpou, ještě 7200rpm, to bych si přendal do externího boxu. Také dost často lítám se zapnutým eee po baráku a to by se disku asi moc nelíbilo.

    Jinak co se týče toho podsvícení tak moje 901 není vidět ani když zalezu do stínu (když je teda slunečný den). O přímém světle bych vůbec neuvažoval. Zatím jsem nikdy neměl v ruce notebook s led podsvícením.

    6h no to není zas tak slavné, je fakt teda že tam je 2s3p baterie a v mém eee je 2s4p.
    Fluttershy, yay! avatar 4.6.2010 11:28 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Hej! Neuvěřitelné. Dneska je u nás (konečně) slunečný den, vylezl jsem tedy ven, maximalizoval jas... a ono to jde používat!!!
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Petr Maleček avatar 4.6.2010 16:38 Petr Maleček | skóre: 28 | Plzeň - Bolevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Používat to jde, ale můj osobní názor je takový - že je to stejně použitelné jen krádkodobě ... všechno to světlo kolem a soustředění se na malá písmenka je pro oči nepříjemné (alespoň pro mě). Tady už nic nespraví ani matný displej, chce to zalézt do stíhnu alespoň s notebookem.
    LinMuck, WinFuck :-P
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 10:55 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Teď je u nás venku pod mrakem, ale světla docela dost (takové ty bíle jakoby svítící mraky všude). Vylezl jsem ven a s podsvícením na maximum je to v pohodě. Na přímém světle by to ale bylo samozřejmě špatné.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 11:02 martin knocik | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Na domáce používanie a bežné veci je ppodla mna lepiš OpenSUSE + KDE. SLED mi pripada tak do firmy.
    3.6.2010 11:27 Piškot | skóre: 7 | blog: Uživatel | Přerov nad labem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    To jo, do firmy by byl asi super.
    4.6.2010 01:37 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Nebyl, verte mi. Zabil bych je za nej. SLED11. Nevim ktery kreten vymyslel, ze tam nedaji stare dobre stabilni KDE3 !!

    Nasazoval jsem to do jedne firmy na specielni pracovni stanice, kde byly na KDE zvykli (da se lehce doladit, ze se chova stejne jako XP a lidi nejsou zmateni pri zmene pracovni stanice).

    Ti kreteni v Novellu tam ale KDE3 nedali, pouze KDE4.1, coz stale byla uroven alpha. Do enterprise prostredi! Kde je dulezita stabilita. Kreteni je v tomto pripade velmi slusne slovo.

    Takze si museli zvyknout na Gnome a tak nejak se jede dal. No hlavne jim na tom jedou ty specielni aplikace a o to jim slo. A kvuli tomu potrebuji SLED, s oSuSE by je support aplikaci poslal nekam.

    Pokud se tyka podpory HW .. SAS radic to sice uz znalo, ale napriklad apcupsd v repos nemeli.. grrr.
    4.6.2010 06:35 Marián André | skóre: 10 | blog: Qblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Len tak pre zaujímavosť, prečo si nepoužil RHEL 5 Desktop, ak boli so SLED také problémy ?
    4.6.2010 01:16 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Proboha co jste dam pridaval za repos, ze nastaly problemy zavislosti ?

    Vsak na 99% staci Packman.

    Navic oSuSE 11.2 ma krasne reseno urceni odkud se co bere, takze pridanim aplikace z jineho repos to vubec neznamena, ze by to sebou automaticky vzalo v nem umistenou knihovnu s vyssi verzi. Jen v pripade tvrde vynucene zavislosti od aplikace a o to vas yast pozada.

    PS: pokud teda neni rec o SLED11. Ten jsem bohuzel mel v rukach taky a autory bych nechal behat 2 mesice v desti po poli. A to jsem spokojeny uzivatel (a propagator) osuse11!
    Aas avatar 25.6.2010 09:04 Aas | Kremnica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Lisi sa aj pouzitym CPU a GPU. Ale rozdiel vo vykone (CPU i GPU) je nepostrehnutelny. Hoci N450 v HP5102 je 64 bitovy narozdiel od N280.

    Ja som stastny majitel 5101-ky a az na maly vyklopny uhol k nemu nemam vyhrady. Jasne ze leskly povrch sa upatla, ale koho to zaujima? Na funkcii a pouzitelnosti to absolutne nic nemeni, takze to vobec neriesim.

    "Schovanie" funkcnych klavesov pod Fn sa mne osobne zda genialny napad a velmi som ho privital. Casto si upravujem jas podla svetla v miestnosti a takisto hlasitost. Na "monitorik" pod F2 som si nabindoval vypnutie LCD a casto ho pouzivam namiesto screensaveru. Niekomu to mozno vyhovovat nemusi, ale ako ste povedali, v BIOSe na to vyrobca myslel.

    Co sa tyka SUSE, na to nemam dobre slovo. Pokusal som sa s nim par dni "zzit" ale mne vobec "user-frendly" nepripada. System-update na nom trval viac ako 12 hodin! (po 15Mbit linke) To mi pride ako uplne scestne. To som od cias pouzivania Gentoo nezazil!

    Netbook sa naozaj neprijemne prehrieva a aj v idle stave ma teplotu cez 50°C. Vtedy vetrak sice nejde naplno, ale pocut je ho dost. To som scasti vyriesil podlozkou Porte cRadia Minifit, ktoru vrele odporucam. Samozrejme, nie vsade chcete so sebou vlacit takmer polkilovu podlozku, ale doma sa hodi.

    K postrehom vyssie chcem dodat, ze moj model ma 2GiB RAM a 250GB HDD 7200ot. s 1366x768 LCD co je na netbook svojej doby nevidane. Perfektne pevnu konstrukciu s skutocne obrovsku, kvalitnu klavesnicu. To ziadny iny vyrobca neposkytuje. A navyse s Linuxom? Tu nie je co vahat. Je jedinecny!
    gtz avatar 3.6.2010 11:46 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    HP mohu jen doporučit, já jsem nedávno pro jednoho známého kupoval HP-210 a rozhodoval jsem se zda Intel Atom N450 1.66 GHz nebo Intel Atom N270 1.6 GHz s Nvidia ION, no nakonec díky ceně známý šel do N450. Cenově jsem se vlezl někde kolem 7000.- (250 GB disk apod.)

    Klávesnice je celkem nejlepší, drivery od HP fungují, jen ta výdrž... já jsem před nějakou dobou kupoval Acer Aspire ONE s 6-ti článkovou baterkou pro dceru a výdrž je někde kolem 7hod.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 11:57 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    ...rozhodoval jsem se zda Intel Atom N450 1.66 GHz nebo Intel Atom N270 1.6 GHz s Nvidia ION, no nakonec díky ceně známý šel do N450.

    N450 je hlavně konečně 64-bitový.

    ...jen ta výdrž...

    Na kterou baterii?

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    gtz avatar 3.6.2010 12:29 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    myslím, že tam byla ta větší 6-ti článková. NTB byl kupován v Německu. A výdrž byla na ni cca kolem 4.5 hod.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Petr Maleček avatar 3.6.2010 18:37 Petr Maleček | skóre: 28 | Plzeň - Bolevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Což je u tohoto procesoru stejně zcela Irelevantní.
    LinMuck, WinFuck :-P
    Petr Maleček avatar 3.6.2010 18:37 Petr Maleček | skóre: 28 | Plzeň - Bolevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    To patřilo k těm 64bit instrukcím u Atomu.
    LinMuck, WinFuck :-P
    Fluttershy, yay! avatar 3.6.2010 18:59 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Proč? Přes 2 GB paměti tam sice nepůjde, ale optimalizace se tu a tam hodí.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    4.6.2010 01:23 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    No pokud je volba cpu64bit+intelGMA nebo cpu32bit+ION .. je volba jasna. Samozrejme to s IONem. :-D Prinese to rozhodne vic vykonu.. neztracenem na cpu grafikou. A jedou na tom i lepsi videa.

    Zkouseli jsme na nejakem takovem Atomu (single 64bit) par dister (debian, buntu, osuse) 32/64 bit .. subjektivne zadny rozdil pro beznou praci ..

    Jedine co bylo poznat, byl Atom 330 coz je dual core v kombinaci s IONem. A taky bylo skoro fuk, co za tom bylo za druh distra 32/64 bit ..
    Petr Maleček avatar 4.6.2010 02:59 Petr Maleček | skóre: 28 | Plzeň - Bolevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Já to právě také zkoušel na svém serveru s Atomem 330 (domácí server), Debian v 32 a 64bit verzi. Rozdíl nula. A víte proč ? Atom totiž používá ještě staré EM64T a pro vykonání jedné 64bit instrukce potřebuje 2 cykly. Výsledek je takový, že pokud není vyloženě využit "potenciál" 64bitu, tak je výkon naopak ještě horší.
    LinMuck, WinFuck :-P
    Fluttershy, yay! avatar 4.6.2010 10:38 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    ION víc žere (v netbooku).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    3.6.2010 23:37 jirikon | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Příloha:

    Pravý Fn je nutností a bez něho bych si žádný [SN]*book nepořídil.

    Na starém VIAO PCG-Z600LEK ja klávesnice super pro prohlížení webu, nebo ji taky oceníte při psaní zdrojáků v nějakém IDE (levou rukou se můžete krmit, pít kafe, nebo se poškrábat na ... když čtete). Ted se objevila i u ASUS EEE Tablet PC T101MT (viz příloha).

    4.6.2010 17:01 forces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Otázka: Když na tom v základní konfiguraci není nainstalovaný Windows, proč to má windows (super) button?
    Fluttershy, yay! avatar 4.6.2010 17:24 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál
    Protože to prodávají i s MS Windows a protože je ta klávesnice stejná jako u probooků?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    18.1.2012 05:10 jozef
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP Mini 5101 – linuxový univerzál

    Mě tedy jako linuxový univerzál nepříjde, v ubuntu a jeho odnožích (xubuntu, mint)  se neuspí při zaklapnutí víka. Jediné distro kde jsem vše rozchodil je openSUSE. Pro amatéry jako jsem já si dovolím zveřejnit tento návod na instalaci openSUSE a rozchození wifiny.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.