Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Společnost AMD se nadále v kódových jménech drží pracovních strojů. „Steamroller“ pro nás není tajemstvím, v roadmapách tohoto výrobce je již delší dobu. Zatímco „Piledriver“ podle všeho opravdu bude jen mírně vyladěným „Bulldozerem“ a přinese víceméně zanedbatelný nárůst výkonu a jen jisté navýšení frekvence při zachování TDP (FX-8150 „Bulldozer“ vs. FX-8350 „Piledriver“ = 3,6/4,2 GHz vs. 4,0/4,2 GHz při TDP 125 W – tedy nic moc), „Steamroller“ již bude skutečnou inovací, velkým vylepšením neduhů „Bulldozeru“ a tím, co jistý inženýr z AMD označil za „jaký měl být již Bulldozer“.
„Parní válec“ bude zaměřen na hlavní neduhy „Bulldozeru“, tedy lepší využití jader co do zpracování dat/výpočtů – zde hledejme vylepšení magického poměru IPC (instructions per clock) – dále navýšení výkonu při vytížení jednoho jádra (všimněte si, že „Piledriver“, ač má základní/multicore takt vyšší než „Bulldozer“, Turbo je na stejné 4,2GHz hodnotě – a to je špatné) a pochopitelně to, s čím musí nezbytně nutně přijít Globalfoundries, či kdokoli další, kdo bude „Steamrollery“ vyrábět: lepší poměr výkon/spotřeba, tedy lepší hodnoty TDP. A to pokud možno znatelně, protože „Bulldozer“ nesnesl srovnání už ani se „Sandy Bridge“, „Ivy Bridge“ mu o další kousek odskočil (modelové hi-end čtyřjádro nám u Intelu poskočilo z TDP 95 W na 77 W) a od „Haswellu“ jakožto 22nm TOCK architektury se neočekává nic menšího než skok podstatně výraznější (ideálně po vzoru „Nehalem“ → „Sandy Bridge“, ač to možná bude jen zbožné přání).
Dekódování instrukcí, jeho efektivita a rychlost, je u „Bulldozeru„ úzkým hrdlem. „Steamroller“ dostane tedy do vínku více dekodérů a s nimi schopnost zpracování čtyř instrukcí na jádro, přičemž oba dekodéry v jednom dvoujádrovém modulu (připomeňme: AMD lepí své procesory z dvoujádrových modulů, ať již jde o 4/6/8jádrové procesory FX, nebo i dual-die 16jádrové Opterony tvořené celkem 8 moduly) mohou pracovat paralelně, nikoli na střídačku jako je tomu nyní u „Bulldozeru“. Polepší si i predikce větvení výpočtů, chybné predikce mají oproti „Bulldozeru“/„Piledriveru“ klesnout o pětinu. INT a FPU jednotky nečeká nijak významná změna.
Zlepšení dozná i způsob využití cache, navíc L1 bude o něco více než 64 kB (zatím není jasno o kolik), vylepší se propojení mezi L1 a L2, kterým přibude další pomocník v podobě jakési další speciální cache pro dekódované instrukce, které v ní budou nějakou dobu drženy a když si o ně vykonávaný program řekne, nebudou muset být znovu připraveny, jen se „slíznou“ z této cache. L2 cache pak bude po čtvrtinách vypínatelná v situacích, kdy nebude potřeba její plná kapacita.
Tak či onak, ač novinky nezní špatně a oproti „Bulldozeru“ má „Steamroller“ přinést až 45% nárůst výkonu, je to prostě málo. 45 % navíc oproti nepovedenému procesoru, navíc s dvouletým odstupem a stále nejistou výrobou (hovoří se o 28 nanometrech, zatímco stávající čipy jsou vyráběny 32nm), nemůže ani vytvořit náznak toho, že by skluz oproti Intelu mohl být byť jen částečně dohnán. AMD prostě ujíždí vlak a „Steamroller“ na tom dle mého nic nezmění. „Bulldozer“ představoval oproti architektuře K10/K10.5 krok zpět v IPC a „Steamroller“ tak bude maximálně jen tím, čím by mohlo být K10.5 na 28nm procesu v roce 2013. To je na „Haswell“, resp. jeho plánovaného 14nm nástupce „Broadwell“ (odhadem: 2014), přeci jen trochu málo.
Když už jsme se dnes tolik ponořili do chystaných CPU a zmínili až nechutně často „Haswell“, ještě chvilku v tom pokračujme. Protože ani Intel nedělá populární kroky a hned jeden takový divný chystá právě pro „Haswell“.
To, že moderní CPU vyžadují hned několik různých hodnot napětí pro různé své části, ví snad každý nadšenec do železa. Ostatně již v dávných dobách (90. letech ), kdy se hodnoty napětí (spolu s FSB a násobičem) „džamprovaly“ na základní desce, přišla s procesory generace Pentium potřeba nastavovat napětí dvě: „CPU“ a „IO“. Dnes máme v procesorech oněch částí přesunutých z čipsetů trochu více, takže různých napětí je také poněkud více. Dodnes to ale řídí základní deska, pochopitelně na základě toho, o co si osazené CPU řekne. „Haswell“ tomu, alespoň na Intel platformě, učiní přítrž.
Do Haswellu zkrátka bude putovat napětí pouze jedno a on už si vše zařídí sám, bez nutnosti komunikace se základní deskou, ponese totiž sám vlastní regulátory napětí. Vynikající věc pro mobilní sféru, kde výrazně zjednoduší základní desky, návrh napájecích obvodů a související věci, ale potenciální pohroma pro desktopy. Tam, kde dnes Gigabyte předvádí svoji über-základní desku schopnou skrze své napájecí větve procpat do CPU socketu až 2 000 W šťávy, jsme si na 100 % jistí, že toto CPU rodiny „Haswell“ umět nebude, neboť jeho regulační obvody prostě nebudou takto dimenzovány, resp. budou dimenzovány jen někam k hodnotám TDP daného procesoru.
To je samozřejmě jen logická posloupnost myšlenek, nikdo zatím neví, jestli u procesorů rodiny K (tedy s odemčeným násobičem předurčeným k overclockingu) tomu nebude nějak jinak, ale dokud Intel novou generaci CPU neuvede, nebudeme moudřejší.
On nakonec ten „Steamroller“ třeba jisté kouzlo mít bude …
Protože jsou mezi vámi „nudloidní“ monitory tak populární, uzavřemež to dnes jedním vpravdě ukázkovým. LG na výstavě IFA 2012 představila model EA93, který nabízí 29palcový IPS panel s rozlišením 2560×1080 a poměrem stran 21,3:9. Ideální na filmy, ideální na hry, pro programátory asi už tolik ne. Nicméně kromě této vlastnosti jde ale o jednu z vlaštovek, která se konečně přestává držet starého rozhraní USB 2.0 a nabízí USB 3.0 plus dnes již snad samozřejmou baterii vstupů, kde vedle DVI a HDMI figuruje DisplayPort.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
VR-Zone to sice prezentuje jako informaci, která je výrazně zajímavější či pozitivnější oproti Papermasterovým třiceti procentům, ale nám to tak nepřijde. Inženýr totiž srovnává výslovně s Bulldozerem, zatímco Papermaster (jak bývá obvyklé) srovnává nový produkt s jeho předchůdcem, tedy s Piledriverem. A právě rozdíl 15 % mezi Bulldozerem a Piledriverem uspokojivě vysvětluje odlišná čísla, která oba pánové uvádějí.
?
než zase přijdou do módy normální rozměry 4:3A proc by meli? Vetsina SW bude zoptimalizovana pro sirokouhle formaty a video, 4:3 by prinesl prevazne problemy.
A proc by meli? Vetsina SW bude zoptimalizovana pro sirokouhle formaty a video, 4:3 by prinesl prevazne problemy.A bude taky ta většina optimalizována na IE 5...? Jsem menšina, takže mám dnes právo řvát a většina má právo držet hubu...
[vtip2] nebo se vrátí pouzdro typu "slot", velké jak audio kazeta? [/vtip2]Slot 1 byl o poznání větší, ten už by se skoro blížil videokazetě :) Vyndal jsem Celér 333 MHz a má 14,5 × 6,8 cm.
Intel „Haswell“ s on-CPU regulací napětíSkvělý, předpokládám opět plně zpětně kompatibilní patici jako u minulých typů .