Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Klávesnice, tedy její hlavní část bez numerického bloku, je totiž tvořena spínači typu Cherry MX. Přesný typ není znám, osobně bych to tipoval na Red, tedy spínače s lineárním chodem, bez hmatové odezvy a s držením sepnutí i při větším nadzdvihnutí klávesy.
Nemohu než MSI za tento počin pochválit. Nijak neomezuje nabídku běžných herních či jiných notebooků této společnosti, jde opravdu o výtvor v rámci nové řady, takže pro odpůrce této konstrukce stačí prostě se dívati jinam. Ani mi nijak nevadí, že numerická část klávesnice je kombinovaná s dotykovou plochou. Ani mi nevadí, že je klávesnice vyvedena v dolní části (ano, zvykli jsme si na předložky a já osobně na svém notebooku Latitude D430 kupříkladu oceňuji, že jako přídavná zkosená předložka slouží předsunutý velkokapacitní akumulátor, ale to vem čert). Hlavní je, že tohle je po klasických ThinkPadech či několika lepších typech klasických klávesnic na strojích jako Dell revoluční změna. MSI GT80 posouvá hranice zpět ke kvalitě, kterou nesly velké tlusté notebooky před více než 20 lety.
GT80 kromě toho jako správný herní stroj postavený na platformě Intel/Nvidia obsahuje 2.1 zvukový systém DynAudio (ten je fakt, fakt skvělý, doporučuji jej všem). Z dalších nepodstatných parametrů si ke GT80 dodejme, že srdcem je výkonné Haswell čtyřjádro Core i7-4980HQ doprovázené až dvojicí GeForce GTX 980M, možnosté osadit až 4× SSD (že by M.2?) a v neposlední řadě je tu 18,4palcový displej. Rozlišení MSI neuvádí, jistě to ale bude minimálně 1920×1080, ale v této megakonfiguraci bych nevylučoval ani cokoli vyššího až po 3840×2160.
Tohle je notebookový počin roku. Apple nechť si o dalšího 0,1 milimetru ztenčí Macbook Air. Lenovo nechť si o další kus karbonu vylepší mechanické vlastnosti šasi současných Thinkpadů. Jiní ať si dělají cokoli, ale GT80 naprosto vybočuje z řady. Zvukový reprosystém DynAudio je tím nejlepším, co jsem kdy v notebooku slyšel (a překonává konkurenci o celé řády) a ani na spínače Cherry MX nedám dopustit jakožto na vynikající běžně dostupnou technologii. Ano, rád bych viděl v každém krámě ve výloze IBM Model M, ale sny patří do nočních hodin. A nyní předávám slovo davkolovi …
Únik informací na svém LinkedIn profilu si Dan W. McConnell z AMD nedá za klobouk. Velice rychle informaci stáhl, ale jednou na internetu, navždy na internetu. Takže tedy nyní nově víme, že AMD minimálně v nějaké menší prvotní sérii již vyrábí u některého ze svých partnerů x86 APU pro Xbox One nikoli 28nm ale 20nm technologií. Ta dá čipu o něco lepší energetickou bilanci, zlepší odběr a sníží velikost potřebného chlazení. Prostě samá pozitiva.
Jen se ale zatím neví, u koho to AMD vyrábí. Může to být TSMC, jejíž omezené 20nm linky ale výrazně až téměř plně vytěžuje Apple se svými ARM SoC. Může to být GlobalFoundries, ale kolem její 20nm výroby jsou určité nejasnosti a tak bych na ni tolik nesázel, protože že by pro AMD připravila nějaký exkluzivní optický shrink z 28nm čipu a adekvátně vybavila továrnu, se mi moc nepozdává. Pak tu s 20 nanometry máme už jen snad Samsung, nicméně to je spíš jen informace čistě do počtu. Ten jistě komplexní x86 SoC nevyrábí.
Celou věc mohl podpořit přímo Microsoft, který mohl u TSMC zaplatit nějaké drahé RISC wafery, aby tak připravil půdu pro uvedení nové revize Xboxu One, který bude oproti Playstation 4 výrazně efektivnější. Absolutně nic nového ale na trhu nečekejme v tomto roce, předvánoční sklady již naplnily či naplňují „klasické nudné“ 28nm Xboxy One (a stejně tak 28nm Playstation 4), pokud bych si měl tipnout na 20nm Xbox One Slim verzi, tak bych to viděl na léto příštího roku, tedy na Computex, nebo někde poblíž.
Je pro vás 256 pixelů navíc tak zajímavých? LG totiž uvedla něco, co přesouvá monitor s kategorie „tuctové ultra há dé“ do kategorie plnohodnotného 4k, tedy přesněji 17:9 Digital Cinema 4k. Rozlišení 4096×2160 na 31palcovém IPS monitoru LG 31MU97 je navíc podpořeno 10bitovou barevnou přesností, pokrytím 99,5 % barevného prostoru AdobeRGB, vlastní LUT, dynamickým kontrastem 1 000 000:1, 4×USB 3.0 hubem, dvojicí DisplayPortů, dvěma HDMI a celkovou spotřebou do 49 W.
Monitor primárně míří na uživatele, kteří se prací na něm budou živit, ale nic samozřejmě teoreticky nebrání tomu, aby si jej koupil i běžný uživatel na takové to domácí hraní a podobné věci. Cena je stanovena na 1 400 dolarů, což je poměrně slušné, nicméně pokud jdete po ceně, tak je to přibližně dvakrát až třikrát tolik, co stojí nejlevnější 28palcové TN monitory s rozlišením 3840×2160.
Když už jsme tu dnes měli notebook a také 4k monitor, tak si to v hrubých rysech spojme do jednoho. Acer se totiž připojuje do klubu extrémně vysokého dpi. Jeho nové notebooky Aspire V Nitro Black Edition totiž nabízejí kromě obligátních displejů s rozlišením 1920×1080 také možnost zvolit čtyřikrát víc, tedy 3840×2160.
Displej je typu IPS (bez upřesnění) a z vnitřností jej doprovází Core i7-4710HQ, 16 GB RAM, GeForce GTX 860M, 256GB SSD a 1TB HDD, což je celkově konfigurace s cenovkou 1 500 dolarů.
15,6palcový displej o rozlišení 3840×2160 má tak extrémně malé body, že se na tomto místě sluší doplnit zmínku, že v podstatě žádný operační systém, ani žádné desktopové prostředí se všemi aplikacemi na to není plně připraven(o). Windows toto budou mít odladěno snad ve verzi 10, Mac OS - no, ten prostě k Aceru nekoupíte, a na Linuxu se tyto věci také teprve ladí. Protentokrát tak - a je jedno, jestli jde o 15,6 palců s 3840×2160, nebo 3200×1800 v 13 palcích apod. - platí, že výrobci zařízení předběhli vývojáře příslušného softwaru. Na druhou stranu, tohle je prostě budoucnost a když to udělá šťastným samotného Linuse, kdo bychom byli, abychom se na to tvářili škaredě, že…
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
s rozlišením 1920×1080 také možnost zvolit čtyřikrát víc, tedy 3840×2160
Acer has decided to offer a 4K Ultra HD (2,840 x 2,160) IPS display with the V Nitro Black Edition laptop.
Chystám o tom vlastní web – už dlouho – ale nevím, jestli to k něčemu bude.Nebude, nechal bych to být tebou tady.