Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
V kalifornském San Jose se před pár dny konal Open Compute Summit. Přítomni byli i zástupci Facebooku, přičemž vicepresident Jay Parikh přišel s velmi zajímavým projektem. Ve Facebooku na něm již nějakou dobu pracují a jeho cílem je snížit náklady na pořizování i provoz datových úložišť pro data, u kterých není požadována okamžitá přístupnost. Dosavadní systémy postavené na klasických pevných discích s magnetickými plotnami jsou totiž na provoz takových typů záloh poměrně nákladné.
Asi netřeba složitě polemizovat nad tím, proč to Facebook řeší a jak urgentní to pro něj je. Sociální síť se zhruba miliardou uživatelů, z nichž podstatná část dennodenně produkuje kvanta obsahu od textů, přes fotky a videa, dají zabrat. Nemluvě o logování všeho možného. Zkrátka ani na vteřinu nepochybuji o tom, že Facebook skladuje všechno myslitelné a jeho datové nároky stále rostou.
V tuto chvíli Facebook testuje vlastní serverový rackový systém pro online „cold data“ úložiště na bázi Blu-ray disků. Používá k tomu modulární architekturu, kdy disky jsou po dvanácti v dílčích krabičkách, ty jsou dále vyštosovány ve větších celcích a vše je snadno přístupné technikům pro případné opravy, náhrady disků či přesun do „ještě studenější zálohy“.
Facebook přitom zvolil technologii standardní BDXL disků, tedy nikoli DataTresorDisc či M-DISC (ty zatím kotví na DVD, Blu-ray verze se teprve vyvíjí), tedy podle přepočtu by mělo jít o čtyřvrstvé BDXL disky s kapacitou 128 GB, případně třívrstvé 100GB (v tom případě by ale propočet nedával žádnou rezervu pro režii či metadata a kontrolní součty nad rámec samotné BD technologie). Jednotlivé disky v racku si vždy vyloví robotický systém s mechanikou, podle potřeby.
Podle měření poskytuje tento systém úsporu pořizovacích nákladů na úrovni 50 %, provozní náklady dokonce klesají o 80 %, ve srovnání s HDD technologií. Životnost BDXL disků předpokládá Facebook na hodnotě 50 let, což mi zní poměrně optimisticky, na druhou stranu jsou schopni zajistit diskům lepší a stálejší skladovací podmínky, než jsou typické domácí a upřímně, kvalitní vypálená média tak velkým fofrem neodcházejí, takže 50 let může být dosažitelné (ale zdůrazňuji: Facebook se nepochlubil s konkrétním typem BDXL disků, použitou odrazivou/záznamovou vrstvou).
Nicméně do budoucna je jasné, že tento systém Facebook nasadí po celé planetě, všude kde má datová centra. Lze tedy očekávat hodně moc velkou objednávku BDXL disků, která paradoxně ukáže světu, že 12centimetrové optické kotoučky ještě zdaleka nejsou mrtvé. Snad to ale ani na dočasnou dobu nevyžene ceny BDXL pro běžné spotřebitele, pokud bude nějaký významný výrobce uspokojovat objednávky Facebooku. A třešnička na závěr: zatím Facebook ve svých ostrých serverech používá SSD enterprisové kvality. Do budoucna je nahradí spotřebitelskými pro netbooky: vyjde to levněji a asi nepotřebují takovou výdrž v kontinuálním zápisu, jakou enteprisová SSD poskytují. Facebook evidentně hodlá velmi optimalizovat své provozní náklady.
Krátké video ukazující nový Blu-ray systém naleznete zde.
20nm éra pomalu klepe na dveře a jedním z prvních, kdo za ono klepátko tahá, je Qualcomm. Firma chystá nové ARM SoC Snapdragon 810, které bude na této technologii vyrábět u TSMC. Oproti dříve ohlášenému Snapdragonu 410 jde konečně zase o čip stavějící kompletně na upravených jádrech, která si in-house vyvíjí sám Qualcomm. Těšit se tak můžeme na nová CPU jádra Krait využívající 64bitovou instrukční sadu ARM. Doprovodí je 4 MV L2 cache a pracovní frekvence má šplhat až k 2,5 GHz. Údajně pak přijde rovnou i 8jádrová varianta.
GPU část bude mít na starosti jádro Adreno 430 taktované na 500 MHz, paměti pak budou moci být jak typu LPDDR3, tak LPDDR4 (ty pracují oproti LPDDR3 na dvojnásobné efektivní frekvenci). Očekávat lze schopnosti podobné současným typům, včetně podpory 4k/UltraHD videa, případně přímo formátu H.265 (HEVC). Výroba u TSMC, jak již naznačuje pracovní takt, má být typu HGMK (high-k metal gate), tedy klasická procesorová s optimalizacemi na vysoké pracovní frekvence. Termín uvedení na trh nebyl dosud oznámen.
Jak se dalo čekat, opět je to PowerColor, kdo s další generací grafik AMD, posouvá hranice pasivně chlazené verze. Konkrétní model nese označení R9 270 SCS3 a svými parametry o něco převyšuje dřívější Radeon HD 7850 – s ním sdílí 1280 stream procesorů, ale vyšší jsou takty. Karta je tak výkonnější o dobrých 20 %, stále pasivně chlazená.
Pokud tedy vyhlížíte něco, co si poradí s moderními hrami minimálně ve FullHD, pak je toto nejvyšší rozumná a možná volba. Jen je potřeba vyčkat, až se objeví v cenících. Cenu lze očekávat vyšší o 15 až 20 procent oproti aktivně chlazené verzi. Na druhou stranu ale osobně přestávám vidět smysl v těchto modelech, když i aktivně chlazené grafiky jsou dnes tak extrémně tiché, že nemá smysl se pasivní verzí vůbec zabývat, i s ohledem na morální životnost grafické karty v herním PC.
Měl bych se vlastně opravit, rozhraní nové není, nejde o UHS-II, ale o „staré dobré“ UHS-I. Nová je pro Kingston rychlostní specifikace U3, která definuje minimální garantovanou rychlost čtení i zápisu na hodnotě 30 MB/s. Kingston nyní uvedl na trh tři paměťové karty: 16 a 32GB SDHC a 64GB SDXC vybavené touto garancí.
U paměťových karet střední a vyšší třídy bývá zvykem, že tato garance je výrazně překročena. Tak jako jsme zvyklí na SDHC Class 10 karty (s garancí 10 MB/s), že zvládají i více než dvojnásobek, podobně je na tom Kingston. Nové karty umí čtení rychlostí až 90 MB/s a zápis až 80 MB/s. Jistou výhodou je, že ceny nejsou, s ohledem na vysoké rychlosti, nijak krvavé: za 16GB verzi počítejte se 750 Kč, 32GB je výhodnější za 1 200 Kč a 64GB s cenovkou 2 200 Kč jednoznačně vede. Pak to také chce přístroj, který tuto rychlost využije. Nemusí to být zrovna 4k videokamera, klidě postačí D-SLR či bezzrcadlovka s podporou UHS-I.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Proto je mám zablokované.
BTW: kdo děláte nějaké weby a máte potřebu tam ty „sociální tlačítka“ mít, dejte si tam aspoň Social Share Privacy.
produkuje kvanta obsahu
Jasně - pasivně chlazené vnitřní součástky mají smysl jedině takový, že je kolem průvan od nějakého centrálního ventilátoru skříně, který bude pomalý a tichýTo jsou plky. Můj domácí stroj má za sebou rok provozu a je to zcela v pohodě. Akorát si musíš zvyknout na fakt, že teploty jsou trochu jinak rozložené, než když ti to nějaký větrák uvnitř honí. Pokud jde o hustotu žeber, tak z mého pohledu je efektivnější mít u pasivu žebra těsněji u sebe - rozdíl teplot okolního vzduchu a vzhuchu mezi žebry si tak vynutí cirkulaci. Na adresu tvého zákazníka mohu jen říct, že na to šel zcela blbě. U bedny naležato nikdy nebudeš mít komínový efekt. Moje bedna má děrovaný vrchlík - pod ním jsou 3 velké ventilátory, které ale nemám zapojené!!! Nechal jsem je tam pro případ, že by to s čistě pasivním chlazením stroj nezvládal.
pořád je to dost velký traffic, data na točivém disku jsou relativně volatilní...u distribuovanych systemu se dnes pouziva hodne append-only zapis dat, takze to s tou volatilitou to neni tak horke. a co vim, tak treba haystack pro ukladani fotek, je tak navrzeny, takze v tomto problem nebude.
Umění designérů GUI spočívá ve zdržování uživatele takovým způsobem, aby byl neustále zaměstnán klikáním a rolováním, a vůbec si neuvědomil, že čeká, než se připraví data. Skvěle to zvládá třeba Apple.
BTW: to je teď hrozná móda ty weby, které stránkují tak, že když doroluješ na konec stránky, tak načtou další položky. Nejdřív to sice vypadá fajn, že nemusíš klikat, ale potom zjistíš, že:
Ať žije použitelnost a jednoduchost! Na tomhle muselo pracovat jistě několik UI/UX expertů!
Třeba pro zákazníka, který se snaží vytěžit nějaká specifická data
Nebo se ty disky můžou vypalovat rovnou dvakrát a jednu kopii dávat NSA…
No a prijde mi docela pravdepodobne, ze treba polovina z tech uzivatelu se v prubehu roku rozhodne, ze se na ty stare fotky podivaŘekl bych, že když to vymýšleli, tak se neřídili tím, co ti přijde docela pravděpodobné, ale vzali data z reálného provozu.
To znamena, ze ta krabicka pujde do mechaniky patnactkrat denne(a to jen v pripade, ze to nebude fragmentovane pres vic disku).Takto to určitě řešené nemají, pokud k datům, které jsou "odarchivované" na pomalé úložiště (jako Blu-ray), někdo či něco přistoupí, tak se zkopírují na rychlejší úložiště (tj. klasické disky) a přístí přístupy budou mírit tam. Prostě jako hiearchická vícevrstevná cache, kde každá další vrstva má delší přístupovou dobu než ta nad ní.
During a keynote at the Open Compute Summit on Wednesday, Facebook VP of Engineering Jay Parikh laid out his vision for a storage architecture that encompasses everything from hard disk to flash to — yes — Blu-ray in order to meet the needs of the company’s growing number of applications. ........................ So, while database performance might be critical for applications such as wall posts on Facebook — thus necessitating all-flash servers like Facebook’s new Dragonstone design — it’s markedly less important when it comes to storing petabytes worth of user photos that haven’t been accessed in two years.Toto je citace ze zdroje. Možná se mýlím, ale ve výše zmiňovaném odkazu se pouze hovoří o nápadu archivovat data starší dvou let na Blue-ray disky.
že bcache/dm-cache by mohly časem umět držet "horké" soubory na SSDOna bcache/dm-cache vrstva ví něco o nějakých souborech? Navíc to není o SSD - jejich spotřeba není řádově jinde než spotřeba HDD, při normování na kapacitu už vůbec ne. Jejich smysl je v high performance oblasti, což je úplně jiný problém než se tady řeší. Na běžném HW to nemá smysl, když v téhle aplikaci bude třeba pod 1% zapnutých disků v určitý čas. Je potřeba velké množství těch disků nějak s velmi nízkou "standby" spotřebou připojit k jedinému hostiteli. Jinak si tak moc nepomůžu, pokud budu mít zapnuté celé servery s vypnutými všemi disky.
Ona bcache/dm-cache vrstva ví něco o nějakých souborech?u ne-COW filesystémů je to jedno, zapisuje se do stejných bloků, jako se četlo.
Navíc to není o SSD - jejich spotřeba není řádově jinde než spotřeba HDDVe W/TB předpokládám - nicméně při hiearchickém uspořádání je potřeba desetina kapacity SSD cache oproti vlastnímu HD, tudíž zastavený HD je celkem úspora.
Na běžném HW to nemá smysl, když v téhle aplikaci bude třeba pod 1% zapnutých disků v určitý čas.To by měla být práce toho distribuovaného FS, aby to 1 % horkých dat soustředil na 1 % uzlů (nebo i 10 %, furt znatelná úspora oproti 100 %).
V případě exabajtového úložiště by už samotný řadič s milionem konektorů byl netriviálně složitý a měl netriviální cenu a netriviální spotřebu. Robotické úložiště disků by mohlo mít podstatně menší množství řadičů.Tak především je hovadina takové úložiště budovat nad jedním řadičem. Ve skutečnosti je co skříň - to samostatný stroj s vlastním OS. Obvykle tyhle věci mají IPMI, takže je lze udržovat ve vypnutém stavu a nahazovat podle potřeby. A i pak - pokud by byly disky ve stavu OFF by jejich spotřeba nestála za řeč.