Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Společnosti Lucid Logix, tedy dnes již jen Lucid, oznámila to, s čím se dalo již hodně dlouhou dobu počítat: technologie Hydra končí. Neuspěla, smetlo ji několik faktorů, předběhla svoji dobu – vykládejte si to jak chcete, ale vše jsou jen víceméně eufemismy pro jednoduché rčení: „stála za prd“.
Protože asi mnoho z vás právě vůbec netuší, o čem píši, připomenu v krátkosti, co byla Hydra zač: byla dcerou stohlavého obra Týfóna a Echidny, napůl ženy, napůl hada, sama s hadím tělem a devíti dračími hlavami. Pardon, ne, ve skutečnosti šlo o univerzální multi-GPU technologii.
Hydra byl koncept, který ve svých počátcích sliboval vynikající flexibilitu multi-GPU řešení bez ohledu na výkon, výrobce, architekturu GPU či cokoli dalšího. Jeho tvůrci slibovali, že budeme moci zapomenout na všechna ta SLI či CrossFire, nebudeme muset řešit nějaké herní profily v ovladačích, vše obstará univerzální, všeobecně použitelná a vysoce flexibilní Hydra, kterou půjde použít na všech platformách (myšleno AMD i Intel), navíc s GPU různých výrobců současně (tj. multi-GPU chod například Radeonu s GeForce dohromady).
Ale jak léta plynula, začalo být o Hydře slyšet čím dál méně, případně se objevila jakási osekaná, polo(ne)funkční verze této technologie na nějakém produktu (připomenu např. základní desky MSI si speciální Radeon HD 6970 od HISu, asi poslední zoufalý výkřik devítihlavé Hydry). Nakonec tedy Hydra chcípla sama o sobě, pan Darwin ji vyřadil z evolučního procesu.
Ukázalo se totiž, že něco takového jako univerzální multi-GPU věc neexistuje. Nakonec i Hydra potřebovala aplikační/herní profily v ovladačích, z principu jejího fungování navíc byla jejich příprava značně komplikovaná a ve srovnání s velkými týmy v AMD a Nvidii s letitými zkušenostmi a vazbami na herní průmysl prostě neměla šanci dohnat obrovský skluz, natož oba výrobce, kteří již touto dobou nabízeli SLI i CF bez jakýchkoli omezení.
V prvopočátcích, kdy se o Hydře začalo mluvit, nebylo těžké „sežrat jim to i s navijákem“. Poslední rok a půl by ale věřil jen nenapravitelný optimista. Na mě to dělá po letech spíše dojem, jaký jsem měl v pozdějších fází z firmy Ageia a její fyzikální technologie PhysX. Krásně to tehdy okomentoval John Carmack: Udělali [Ageia] startup s úmyslem, že je někdo koupí. Firmě Ageia to vyšlo, Nvidia ji koupila a od té doby podle mě spíše pláče, protože PhysX je spíše minoritní záležitost než něco, bez čeho se hry neobjedou a na základě čeho se hráči rozhodují při nákupu grafické karty. Lucid takové štěstí na „hlupáčka s velkou peněženkou“ (za tohle označení se Nvidii omlouvám) neměla, nekoupil je ani Intel a tak jim nezbylo nic jiného, než si sundat růžové brýle, které už měli nasazeny prakticky jen oni a Hydru strčit do šuplíku.
Jinak Lucid jako taková nekončí, jen prostě přestává vyrábět čipy Hydra, které od ní kdysi odebírala hlavně právě firma MSI. Kromě všeho, co jsem napsal, tak Hydře jistě zlomil vaz i fakt, že výkon GPU za poslední 3 (4) roky roste takovým tempem, že živit multi-GPU v podstatě není pro kvalitní hraní na plné detaily vůbec nutné.
Opravdu zajímavá zpráva přichází od Intelu. Zatímco jsou jeho integrovaná grafická jádra považována spíše za znouzectnost, firma je stále piluje a přiznejme si, s každou další generací jsou přeci jen o něco lepší, byť na konkurenci ani zdaleka nemají a hned tak se to nezmění (v podstatě nikdy).
Loni uvedené Xeony E3 si však připsaly úspěch v podobě získání certifikace pro provoz OpenGL, takže v profi oblasti se můžeme začít bavit o certifikacích pro různé programy typu Adobe Photoshop CS5 + Premiere Elements, AutoCAD, Inventor, RevIT a vedle toho připravované SolidWorks či 3Ds Max.
Výkon této nejvyšší integrované grafiky v CPU generace Sandy Bridge přitom dosahuje zhruba hladiny GPU Nvidia G96, které se kdysi dávno používalo na kartách jako GeForce 9500/Quadro FX580. Žádný drtič asfaltu to pochopitelně není, sama certifikace nemůže udělat nic s počtem výpočetních jednotek a architekturou GPU, každopádně pro prostředí uvedených programů je to řešení v základu dostačující a to je to, v co Intel věřil.
Již více firem hlásilo, že na ně měl v posledním kvartálu minulého roku dosti neblahý dopad „problém s vodou“, který měli v Thajsku. Výrobci HDD zkrátka nestíhali a nestíhají dodávat dostatečné množství disků na trh a tak obecně, zejména s ohledem na zvýšené ceny HDD, klesly prodeje počítačů jako takových. To se pochopitelně podepsalo i na výrobcích GPU, firmách AMD a Nvidia.
Nyní i Nvidia hlásí, že její příjmy jsou oproti očekáváním o něco nižší a z této situace viní právě situaci kolem HDD. Očekávané tržby ve výši 1 066 miliónů dolarů byly jen zbožným přáním, realita bude mít podle nejnovějších propočtů hodnotu 950 miliónů – konkurenční AMD se podařilo udržet na podobných číslech jako loni, což lze pochopitelně vykládat jako „nebyl růst“.
Otázkou je, jak moc lze věřit Nvidii, že za to opravdu mohou HDD, nebo jen jednou příčinou omlouvá i ty další. Na jednu stranu nevidíme do jejích vyjednávání s velkými partnery, kde opravdu mohly nastat útlumy, na stranu druhou se firmě poslední měsíce nedaří tolik, kolik by se jí i nám líbilo: TSMC se s 28nm procesem zpozdila, pročež Tegra 3 šla na trh jako 40nm a ještě se pořádně ani neprodává. Konkurenční AMD již má na trhu 28nm grafiky (hádejte, co dalšího půjde na trh za pár hodin) a již víme, že na Kepler si nadále počkáme a také se tak nějak tuší, že jeho uvedení nebude tak brutální nájezd na trh, v jaký se doufalo. Já osobně si zkrátka myslím, že Nvidia měla trochu vedle záplav v Thajsku u HDD výrobců také velké oči s 28nm výrobou.
Když už jsme hovořili o integrovaných grafikách Intelu, pak musíme doplnit, že ani VIA nespí. Prý ještě na toto čtvrtletí plánuje vydání čipsetu VX11 s grafickým jádrem Chrome 640/645, které se bude honosit podporou DirectX 11 a tedy výhledově i DirectX 11.1 (neboť oba standardy se prakticky nijak významně neliší).
VIA VX11 bude čip, který ponese všechno na jediném kusu křemíku. Vedle DirectX 11 grafiky tak zde najdeme třeba i řadič USB 3.0, kde ostatně VIA hraje prim již docela dlouho. Na letošním Embedded World 2012 na přelomu února/března by měla vystavovat (nejen) základní desku EPIA-M920 osazenou tíémto čipsetem. Nekompletní informace (za které děkuji Tralalákovi, jehož můžete znát jako fandu VIA z řady českých diskusních fór a webů) podporují i výsledky uložené na OpenBenchmarking.org, dle kterých bude vedle DX11 grafiky součástí tohoto SoC i čtyřjádrový procesor. A vzhledem k tomu, že úsporná dvoujádra VIA si v ničem nezadají s AMD Bobcaty (aktuální Fusion), tak se máme na co těšit. Každopádně VIA nadále plní svoji pověst šedé eminence, která se nezúčastní mainstreamového boje, přesto se však dokáže držet na podobné technologické úrovni s konkurencí.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
+1
Sice bych mohl asi sledovat RSS nějakého hardwarově zaměřeného portálu, ale mě ty železné novinky až tak nezajímají, abych jich četl 10 denně. Proto jsem rád za pěkný výcuc na zdějším portále - většinu zmiňovaného hardwaru si stejně nemohu dovolit koupit (resp. nechci), ale minimálně vím, na jakých nanometrech teď frčí výroba, na jaké řady procesorů se těšit, apod. Úryvky o fotografickém vybavení sice přeskakuji, ale to mi nebrání užít si ten zbytek.