Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.
Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový
… více »Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Společnosti Lucid Logix, tedy dnes již jen Lucid, oznámila to, s čím se dalo již hodně dlouhou dobu počítat: technologie Hydra končí. Neuspěla, smetlo ji několik faktorů, předběhla svoji dobu – vykládejte si to jak chcete, ale vše jsou jen víceméně eufemismy pro jednoduché rčení: „stála za prd“.
Protože asi mnoho z vás právě vůbec netuší, o čem píši, připomenu v krátkosti, co byla Hydra zač: byla dcerou stohlavého obra Týfóna a Echidny, napůl ženy, napůl hada, sama s hadím tělem a devíti dračími hlavami. Pardon, ne, ve skutečnosti šlo o univerzální multi-GPU technologii.
Hydra byl koncept, který ve svých počátcích sliboval vynikající flexibilitu multi-GPU řešení bez ohledu na výkon, výrobce, architekturu GPU či cokoli dalšího. Jeho tvůrci slibovali, že budeme moci zapomenout na všechna ta SLI či CrossFire, nebudeme muset řešit nějaké herní profily v ovladačích, vše obstará univerzální, všeobecně použitelná a vysoce flexibilní Hydra, kterou půjde použít na všech platformách (myšleno AMD i Intel), navíc s GPU různých výrobců současně (tj. multi-GPU chod například Radeonu s GeForce dohromady).
Ale jak léta plynula, začalo být o Hydře slyšet čím dál méně, případně se objevila jakási osekaná, polo(ne)funkční verze této technologie na nějakém produktu (připomenu např. základní desky MSI si speciální Radeon HD 6970 od HISu, asi poslední zoufalý výkřik devítihlavé Hydry). Nakonec tedy Hydra chcípla sama o sobě, pan Darwin ji vyřadil z evolučního procesu.
Ukázalo se totiž, že něco takového jako univerzální multi-GPU věc neexistuje. Nakonec i Hydra potřebovala aplikační/herní profily v ovladačích, z principu jejího fungování navíc byla jejich příprava značně komplikovaná a ve srovnání s velkými týmy v AMD a Nvidii s letitými zkušenostmi a vazbami na herní průmysl prostě neměla šanci dohnat obrovský skluz, natož oba výrobce, kteří již touto dobou nabízeli SLI i CF bez jakýchkoli omezení.
V prvopočátcích, kdy se o Hydře začalo mluvit, nebylo těžké „sežrat jim to i s navijákem“. Poslední rok a půl by ale věřil jen nenapravitelný optimista. Na mě to dělá po letech spíše dojem, jaký jsem měl v pozdějších fází z firmy Ageia a její fyzikální technologie PhysX. Krásně to tehdy okomentoval John Carmack: Udělali [Ageia] startup s úmyslem, že je někdo koupí. Firmě Ageia to vyšlo, Nvidia ji koupila a od té doby podle mě spíše pláče, protože PhysX je spíše minoritní záležitost než něco, bez čeho se hry neobjedou a na základě čeho se hráči rozhodují při nákupu grafické karty. Lucid takové štěstí na „hlupáčka s velkou peněženkou“ (za tohle označení se Nvidii omlouvám) neměla, nekoupil je ani Intel a tak jim nezbylo nic jiného, než si sundat růžové brýle, které už měli nasazeny prakticky jen oni a Hydru strčit do šuplíku.
Jinak Lucid jako taková nekončí, jen prostě přestává vyrábět čipy Hydra, které od ní kdysi odebírala hlavně právě firma MSI. Kromě všeho, co jsem napsal, tak Hydře jistě zlomil vaz i fakt, že výkon GPU za poslední 3 (4) roky roste takovým tempem, že živit multi-GPU v podstatě není pro kvalitní hraní na plné detaily vůbec nutné.
Opravdu zajímavá zpráva přichází od Intelu. Zatímco jsou jeho integrovaná grafická jádra považována spíše za znouzectnost, firma je stále piluje a přiznejme si, s každou další generací jsou přeci jen o něco lepší, byť na konkurenci ani zdaleka nemají a hned tak se to nezmění (v podstatě nikdy).
Loni uvedené Xeony E3 si však připsaly úspěch v podobě získání certifikace pro provoz OpenGL, takže v profi oblasti se můžeme začít bavit o certifikacích pro různé programy typu Adobe Photoshop CS5 + Premiere Elements, AutoCAD, Inventor, RevIT a vedle toho připravované SolidWorks či 3Ds Max.
Výkon této nejvyšší integrované grafiky v CPU generace Sandy Bridge přitom dosahuje zhruba hladiny GPU Nvidia G96, které se kdysi dávno používalo na kartách jako GeForce 9500/Quadro FX580. Žádný drtič asfaltu to pochopitelně není, sama certifikace nemůže udělat nic s počtem výpočetních jednotek a architekturou GPU, každopádně pro prostředí uvedených programů je to řešení v základu dostačující a to je to, v co Intel věřil.
Již více firem hlásilo, že na ně měl v posledním kvartálu minulého roku dosti neblahý dopad „problém s vodou“, který měli v Thajsku. Výrobci HDD zkrátka nestíhali a nestíhají dodávat dostatečné množství disků na trh a tak obecně, zejména s ohledem na zvýšené ceny HDD, klesly prodeje počítačů jako takových. To se pochopitelně podepsalo i na výrobcích GPU, firmách AMD a Nvidia.
Nyní i Nvidia hlásí, že její příjmy jsou oproti očekáváním o něco nižší a z této situace viní právě situaci kolem HDD. Očekávané tržby ve výši 1 066 miliónů dolarů byly jen zbožným přáním, realita bude mít podle nejnovějších propočtů hodnotu 950 miliónů – konkurenční AMD se podařilo udržet na podobných číslech jako loni, což lze pochopitelně vykládat jako „nebyl růst“.
Otázkou je, jak moc lze věřit Nvidii, že za to opravdu mohou HDD, nebo jen jednou příčinou omlouvá i ty další. Na jednu stranu nevidíme do jejích vyjednávání s velkými partnery, kde opravdu mohly nastat útlumy, na stranu druhou se firmě poslední měsíce nedaří tolik, kolik by se jí i nám líbilo: TSMC se s 28nm procesem zpozdila, pročež Tegra 3 šla na trh jako 40nm a ještě se pořádně ani neprodává. Konkurenční AMD již má na trhu 28nm grafiky (hádejte, co dalšího půjde na trh za pár hodin) a již víme, že na Kepler si nadále počkáme a také se tak nějak tuší, že jeho uvedení nebude tak brutální nájezd na trh, v jaký se doufalo. Já osobně si zkrátka myslím, že Nvidia měla trochu vedle záplav v Thajsku u HDD výrobců také velké oči s 28nm výrobou.
Když už jsme hovořili o integrovaných grafikách Intelu, pak musíme doplnit, že ani VIA nespí. Prý ještě na toto čtvrtletí plánuje vydání čipsetu VX11 s grafickým jádrem Chrome 640/645, které se bude honosit podporou DirectX 11 a tedy výhledově i DirectX 11.1 (neboť oba standardy se prakticky nijak významně neliší).
VIA VX11 bude čip, který ponese všechno na jediném kusu křemíku. Vedle DirectX 11 grafiky tak zde najdeme třeba i řadič USB 3.0, kde ostatně VIA hraje prim již docela dlouho. Na letošním Embedded World 2012 na přelomu února/března by měla vystavovat (nejen) základní desku EPIA-M920 osazenou tíémto čipsetem. Nekompletní informace (za které děkuji Tralalákovi, jehož můžete znát jako fandu VIA z řady českých diskusních fór a webů) podporují i výsledky uložené na OpenBenchmarking.org, dle kterých bude vedle DX11 grafiky součástí tohoto SoC i čtyřjádrový procesor. A vzhledem k tomu, že úsporná dvoujádra VIA si v ničem nezadají s AMD Bobcaty (aktuální Fusion), tak se máme na co těšit. Každopádně VIA nadále plní svoji pověst šedé eminence, která se nezúčastní mainstreamového boje, přesto se však dokáže držet na podobné technologické úrovni s konkurencí.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
+1
Sice bych mohl asi sledovat RSS nějakého hardwarově zaměřeného portálu, ale mě ty železné novinky až tak nezajímají, abych jich četl 10 denně. Proto jsem rád za pěkný výcuc na zdějším portále - většinu zmiňovaného hardwaru si stejně nemohu dovolit koupit (resp. nechci), ale minimálně vím, na jakých nanometrech teď frčí výroba, na jaké řady procesorů se těšit, apod. Úryvky o fotografickém vybavení sice přeskakuji, ale to mi nebrání užít si ten zbytek.