Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Renesas Mobile naskakuje do stejného vláčku jako Samsung se svým SoC Exynos 5 Octa a pro chystanou, čerstvě představenou generaci ARM SoC APE6 volí nejen novou generaci GPU PowerVR Series6, ale i koncept 4+4jádrového CPU big.LITTLE. To sestává ze čtveřice úsporných jader ARM Cortex-A7 pro klidový běh, resp. běžnou práci a čtveřice Cortex-A15 pro chvíle, kdy je třeba plný výkon bez ohledu na nižší energetickou efektivitu ve srovnání s A7.
Vedle APE6 představil Renesas v Barceloně i nižší SoC APE5R využívající dvě jádra Cortex-A9 a grafiku z předchozí generace PowerVR Series5XT MP. Oba typy zamíří do produktů již tento rok. Renesas se dále hodně snaží i v automotive segmentu, pro které předvedl dvě platformy R-Car H1 a R-Car H2. Prvně jmenovaná nasadí GPU PowerVR SGX543MP2 s výkonem 40 GFLOPS a podporou OpenGL ES 2.0/OpenVG 1.1, druhá vyšší pak rovnou PowerVR Series6 GPU, mimo jiné s podporou OpenGL ES 3.x. Zákazníci si budou moci vybrat, jestli jako OS nasadí Linux, Windows Automotive Embedded či QNX.
Ani dva známí výrobci smartphonů nezůstávají pozadu. Huawei ale na MWC 2013 žádný telefon s osmijádrem nepředstavila, to si schovává na druhou polovinu roku, ale oficiálně jej potvrdil Richard Hu, šéf Device Group. Podle všeho půjde o dříve diskutované vlastní řešení v podobě čipu HiSilicon K3V3, navazujícího na současný čtyřjádrový K3V2.
Korejské Timesy zase informují o vývoji osmijádrového čipu Odin u LG, který se blíží do finále. Jako jiné podobné bude i tento vyráběn 28nm HKMG technologií u TSMC a objeví se prý ve smartphonu Optimus GII. Spekulace jsou podobné jako u Huawei, mělo by jít opět o využití konceptu big.LITTLE.
Vedle Nvidie, jejíž Tegru 4 jsme si představili v lednu, stejně jako Snapdragon 800 od Qualcommu, se čtyřjádrového konceptu bude držet jak Mediatek, tak ST-Ericsson, který na MWC 2013 předvedl 3,0GHz quad-core Cortex-A9. Tak vysokého taktu mohl docílit pouze díky použití odlišné výrobní technologie, a sice 28nm FD-SOI, obvykle používané pouze pro „velké procesory“. Jeho SoC NovaThor L8580 ale bude konkurenceschopné díky možnosti běhu na 1,0 GHz při 0,6V napájení a jen poloviční spotřebě: nebude spoléhat na přepínání quadů úsporných a výkonných jader, vše obstará frekvenčně-napěťová flexibilita SOI technologie a stále více než dostačující jádra Cortex-A9.
Tohle bude na ARM poli zajímavý rok. Čekejme malé i velké bitvy, už teď se Qualcomm a Nvidia hádají, kdo z nich má výkonnější čip, co teprve až se připojí i ostatní .
Pokud Pentaxu dosud něco chybí, tak je to 20Mpix+ tělo, ať již full-frame, nebo APS-C. A odteď mu bude chybět ještě citelněji, Nikon totiž po středním model D5200 uvedl na trh i výše posazenou zrcadlovku D7100. Ta využívá 24Mpix snímač (oproti 16Mpix v D7000; rozlišení fotografií je rovných 6000×4000) a nový výkonný 51-point AF modul Multi-CAM 3500DX (15 bodů křížových, středový pracuje až do f/8) plus své tradičně dobré, 2 016pixelové měření 3D Color Matrix Metering II (s tímto systémem začínal Nikon již v době kinofilmových zrcadlovek). I poslední výhoda Pentaxu – absence low-pass filtru u středně drahého modelu K-5 IIs – padá, Nikon D7100 totiž tento filtr také nevyužívá a za cenu vyššího rizika vzniku moaré tak dává potenciál pro maximálně ostré fotografie, omezené v podstatě pouze kvalitami objektivu či difrakcí.
Rozsah citlivostí končí na 25 600v rozšířeném režimu, standardní je 100 až 6 400. Displej slušně polepšil, je 3,2palcový s 1229k body (matice RGBW, tedy rozlišení standardních 640×480), ani optický hledáček nenechává Pentaxu žádnou rezervu, je pentaprismový se 100% pokrytím a 0,94násobným zvětšením. Závěrka nabízí časy až po 1/8000 sekundy. Kontinuální snímání frčí 6 fps, video je 1080/60i/25p (u nás 50i/24p) se stereo zvukem a do těla se strkají dvě SD karty (vč. typu SDXC a podpory UHS-I rozhraní, samozřejmě). S dodávaným akumulátorem vydrží Nikon D7100 na 950 snímků (dle metodiky CIPA). Tělo navíc velice rychle reaguje, po zmáčknutí spouště vyfotí scénu se zpožděním jen 0,052 s (dle CIPA metodiky), při cropu na celkových 2,0× umí fotit dokonce 7 fps kontinuálně a AF body pokrývají větší část snímku než bývá zvykem.
Dále asi nemá smysl zdůrazňovat kvalitní konstrukci chránící útroby proti vlhkosti i prachu, kvalitou odpovídající Nikonu D300s. Závěrka je testována na 150 tisíc cyklů, ale tělo i tak zůstává poměrně lehké, s rozměry 136 × 107 × 76 mm váží jen 765 g včetně akumulátoru. Zkrátka a dobře, nějak nevím, co by mohl Pentax udělat lépe, aby tuhle zrcadlovku s cenovkou 27 990 Kč překonal. Napadá mě leda obligátní mechanická stabilizace snímače a jeho lépe řešené automatické čištění či AVCHD 2.0 video s 1080/50p či schopnost vytěžit z 24Mpix snímače více dynamického rozsahu (stále jsem přesvědčen o tom, že na již brzy chystaná zrcadlovka Pentax K-3 bude 24Mpix APS-C, byť bych samozřejmě raději viděl full-frame). Hlavně ale neošidit vstupy/výstupy, kterých má D7100 něurékom.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Přesně tak, defaultně ostří obojí – AF-ON i namáčknutí spouště – a v menu se dá přepnout ostření jen na tohle tlačítko. Jednou jsem si to nastavil na zkoušku (mám D800, ale ta zadní strana vypadá skoro stejně a funguje to asi taky stejně) a od té doby nevypnul… :)
Na Nikonech, kde tohle není, se dá ostření přiřadit tlačítku AE-L/AF-L. Ale to už mi přijde pro palec nepříjemně daleko, alespoň na D90.