Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
Aktuální stabilní jádro je 2.6.17.3, vydané 30. června. Šlo o jedinou opravu DoS zranitelnosti v SCTP netfilter kódu pro sledování spojení. O den dříve bylo vydáno 2.6.17.2 obsahující poměrně velkou sadu důležitých oprav. Oprava SCTP je také v 2.6.16.23.
Aktuální předverze je 2.6.18-rc1, vydaná 5. července. Shrnutí změn najdete níže. K dispozici jsou rovněž krátký (příliš velký na začlenění do Linusova oznámení) a dlouhý changelog.
Aktuální -mm strom 2.6.17-mm6. Mezi nedávné změny v -mm patří rozšíření API read-copy-update [číst-kopírovat-aktualizovat], rozsáhlé pročištění plánovačů, odstranění několika starých (OSS) ovladačů zvukových karet a sada patchů zmenšující strukturu inode. Velké množství patchů bylo z -mm odstraněno, protože si našly cestu do 2.6.18-rc1.
Barevné diffy se mi líbí, ale přiznejme si, že tento konkrétní výběr barev přinutí většinu lidí vypíchnout si oči vidličkou na fondue. A to není nic dobrého. Dloubat se vidličkami na fondue v očních důlcích je považováno za velmi škodlivé pro zdraví a sedm z devíti očařů je striktně proti této činnosti.
Abychom tedy neměli spoustu slepých uživatelů gitu, aplikujte prosím následující patch.
Pro 2.6.18-rc1 bylo zatím začleněno přes 4500 patchů. V mnoha případech jde o obvyklé opravy a aktualizace, ale dostaly se tam i změny, které pocítí uživatelé i vývojáři. Z těch uživatelských vybírám:
Interní API změny týkající se vývojářů jádra:
Síťové ovladače by už neměly manipulovat se spinlockem xmit_lock ve struktuře net_device; místo toho by měly být používány následující nové funkce:
int netif_tx_lock(struct net_device *dev); int netif_tx_lock_bh(struct net_device *dev); void netif_tx_unlock(struct net_device *dev); void netif_tx_unlock_bh(struct net_device *dev); int netif_tx_trylock(struct net_device *dev);
Metoda VFS get_sb() má nový prototyp:
int (*get_sb)(struct file_system_type fstype, int flags, const char *dev_name, void *data, struct vfsmount *mnt);
Nový je parametr mnt; umožňuje souborovému systému obdržet ukazatel na strukturu cílového bodu připojení. Bod připojení by měl být přiřazen k superbloku v metodě get_sb() zavoláním:
int simple_set_mnt(struct vfsmount *mnt, struct super_block *sb);
Návratová hodnota get_sb() byla rovněž změněna na chybový stav int. Všechny pomocné funkce get_sb_*() doznaly stejných změn. Cílem celého snažení je umožnit NFS sdílet superbloky přes body připojení.
Superbloková operace statfs() má nový prototyp:
int (*statfs)(struct dentry *dentry, struct kstatfs *stats);
Starý ukazatel struct super_block je teď dentry.
Bylo přidáno pár funkcí, které mají jadernému kódu usnadnit alokaci bufferů pomocí vmalloc() a namapovat to do uživatelského prostoru. Jsou to:
void *vmalloc_user(unsigned long size); void *vmalloc_32_user(unsigned long size); int remap_vmalloc_range(struct vm_area_struct *vma, void *addr, unsigned long pgoff);
První dvě funkce jsou obměnami vmalloc(), které získají paměť, jež má být namapována do uživatelského prostoru; mimo jiné celý rozsah vyplní nulami, aby se předešlo úniku dat. vmalloc_32_user() alokuje pouze nízkou paměť. Volání remap_vmalloc_range() práci dokončí; odmítne však přemapovat paměť, která nebyla alokována prostřednictvím jedné ze dvou uvedených funkcí.
V tuto chvíli již čas určený k začleňování změn do 2.6.18 vypršel, takže pravděpodobně mnoho dalších přírůstků neuvidíme.
Před několika týdny jsme se dívali na možná vylepšení souborového systému ext3 a probírali otázku, jestli už nadešel čas pro zmrazení ext3 a vložení nových funkcí do ext4. Vývojáři ext2/3 dali jasnou odpověď: začnou s vývojem ext4.
Konkrétněji půjde o vytvoření nového souborového systému v fs/ext4. Tento FS se bude registrovat jako "ext3dev," což má dát jednoznačně najevo, že se jedná o vývojový souborový systém, který není vhodný pro ukládání dat, na kterých vám záleží. Do nového FS budou zařazovány především funkce, které mění formáty na disku a zabraňují spolupráci se stávajícími implementacemi ext3. Ext3 se omezí na opravy chyb a bezpečná vylepšení. Během toho procesu si nový FS udrží schopnost pracovat s aktuálním formátem ext3.
Někdy v budoucnu bude ext3dev označen za stabilní a přejmenován na "ext4". Jakmile budou vychytány poslední mouchy, přijde FS o nálepku "experimentální" a uživatelům bude doporučováno upgradovat. Protože zůstane podpora ext3 formátů, mělo by se jednat o snadnou věc, která nebude vyžadovat zálohování a obnovení. Ještě později bude možná kód ext3 odstraněn a ext4 ponechán, aby se transparentně postaral i o souborové systémy ext3.
Tento přístup patrně nemá moc odpůrců, takže to vypadá, že vše proběhne, jak je tu popsáno. Protože přidání nového souborového systému nehrozí velkým nebezpečím pro ostatní kód, mohlo by se vytvoření ext4 a přidání některých nových funkcí (například rozsahů) stihnout ještě v 2.6.18.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
ata1.00: ATA-6, max UDMA/133, 156301488 sectors: LBA48 NCQ (depth 0/32) ata2.00: ATA-6, max UDMA/133, 156301488 sectors: LBA48 NCQ (depth 0/32)
Někdy v budoucnu bude "ext3dev" označen za stabilní a přejmenován na "ext4".Nevěrím Osobně si myslim že už se ten filesystem napořád bude jmenovat ext3dev - pokud ho tak jednou pojmenujou, tak se o něm pod tímhle jménem začne mluvit a psát, tohle jméno se bude objevovat všude možně a konec konců - vždycky je co vylepšovat, takže přejmenovaní "až se vychytají všechny mouchy" IMHO nikdy neproběhne. Ale ono je to konec konců fuk
„...vypíchnout si vlastní oči...“Chichi, tady bych viděl jistý prostor pro datovou kompresi...