Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
Rozvržení hlavního okna vypadá podobně jako u ostatních nelineárních editorů (je to už takový zažitý stereotyp), jen provedení je značně spartánské (postaveno na knihovnách FLTK).
Styl lze změnit v menu View, ale většinou jde jen o změnu barvy pozadí.
Nový projekt vytváříte z menu Project, tam také můžete uložit projekt do nového souboru (Save as). Netypické však je, že nevolíte umístění projektových souborů, všechny jsou umístěny v adresáři ~/Video Projects (pokud budete chtít projekty smazat, musíte tak učinit v tomto adresáři). Taktéž se projekty neotevírají, ale pouze se mezi nimi přepíná v rozbalovacím boxu v pravém horním rohu.
Neexistují žádná nastavení, ani typy projektů – poměr stran a snímková frekvence se mění přímo pod přehrávačem. Na druhou stranu, díky těmto nastavením se ihned po spuštění (i po pádu) otevírá poslední projekt.
Klipy se nemusí vkládat nejprve do projektu, ale máte k dispozici Media Browser, kde můžete procházet celý souborový systém – zobrazují se jen složky, obrázky, audio a video soubory.
Z karty Filter Effects můžete přidat efekty, je jich vcelku velké množství. Upřesnit jejich nastavení můžete v kartě Clip Inspector.
Stopu (audio i video) můžete přesouvat nahoru, dolů, přidat (přes menu Tracks), odebrat nebo přejmenovat pro lepší přehlednost. Při práci s efekty (například při nastavování hlasitosti pomocí bodů) se může hodit zvětšit si výšku stopy.
Úplně vlevo v časové ose se přepíná mezi nástroji Positioning (přesun klipů v časové ose), Automations (pro práci s body v jednotlivých klipech) a Split (pro rozdělování klipů).Celou časovou osu můžete zamknout (tlačítko zámku vlevo nad časovou osou), popřípadě vypnout přichytávání (tlačítko magnetu vedle tlačítka pro zamykání). Časovou osu můžete přiblížit nebo oddálit tlačítky vpravo dole v časové ose.
Prolínačku (videa) uděláte pouhým přetažením klipů přes sebe – výsledkem bude červeně přeškrtnutý modrý obdélník (můžete vidět na předchozím obrázku).
Přidat další efekty můžete z karty Filter Effects (přetažením na příslušný klip), typy efektů jsou od sebe rozlišeny ikonkami. Nastavení efektů se nastavuje v kartě Clip inspector. Může to vypadat nějak takhle:
Tlačítky se šipkami nahoru a dolů můžete efekt přesunovat nebo odstranit. Pro přesnější určení efektů můžete použít efekt Node compositing (o tom za chvíli).
Jediným audio efektem je Volume automations, díky němuž získáte možnost přesně nastavit hlasitost klipu – po vložení a po přepnutí na nástroj Automations můžete přidat nové body a jejich přesunem tak nastavit požadovanou úroveň hlasitosti.
Titulky jsou také efekt, jen se nepřetahují na klip, ale do prázdného místa časové osy. Nastavení textu, písma, umístění se provádí v kartě Titles.
Jedná se o efekt, ve kterém lze nastavit, jak půjdou efekty za sebou, kam půjdou výstupy jiných efektů atd. Výchozí nastavení:
Jednotlivé efekty si přidáte kliknutím na ně, pak je potřeba zapojit je do správného pořadí. Výstup označuje červená tečka, vstup zelená – spojení se vytvářejí kliknutím na počáteční a koncový bod.
Modifikované nastavení může vypadat třeba takto.
Při takovéto úrovni nastavení se může hodit si dané nastavení uložit a někdy příště načíst.
Renderovací dialog také neoplývá možnostmi, ale alespoň máte možnost vybrat ze dvou přednastavených profilů:
Formulář pro vytváření nového profilu vypadá takto:
Průběh renderování pak vypadá takto:
Vyspělý střihový program, který si zakládá především na práci s efekty – což mu jde na výbornou. Práce v něm je (po úvodním seznámení) vcelku příjemná, rychlá a spolehlivá (našel jsem pouze jednu akci, u které Open Movie Editor opakovaně padal).
Postrádá však přechody (vyjma prolínačky) a jakékoliv možnosti záznamu, ať už z kamery, webkamery či televizní karty. Netypická je práce s projekty a provedení GUI. Nepříjemný je pomalý vývoj (nové verze co půl roku) a obtížná instalace – distribuční balíčky jsou často zastaralé a nebo nefunkční, při kompilaci chybí závislosti, které se mi nepodařilo dohledat.
To vše činí z OpenMovieEditoru použitelný leč obtížně dostupný editor, což může mnohé uživatele odradit.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
To jste v tom tak špatný?
Co vy s tím počítačem děláte?
S každou další verzí se mi subjektivně zdá stabilita lepší a lepší. Zkoušel jsem to namátkou v 0.7.5 a nespadlo mi to.
Zkoušel jsem stříhat video nahrané z DVB-T. Nahrál jsem ho pomocí mencoderu do LAVC MPEG4 (FMP4).
Kdenlive - neumí ve videu seekovat, obraz v náhledu se zasekne a pak už se nezmění dokud program nevypnu.
Cinelerra - neumí FMP4 vůbec načíst
LiVES - půlhodinové video importuje 2 hodiny
KINO - při importu změní rozlišení ze 720x576 na 768x576 a na strany přidá černé pruhy
Open Movie Editor v Gentoo nemá balíček
S tím Kdenlive mám musím odporovat, já jsem v žádné verzi nezaregistroval, že bych nemohl pustit video a seekovat v něm (pokud si ovšem nevykládáme různě pojem seekovat).
Funguje mi klikáním, přesunováním myší a točením kolečkem. V časové ose pak šipky, v záhlaví osy i kolečko.
Celkem bych přivítal nějaký rozsáhlejší článek, nebo seriál o úpravě videa v Linuxu - od zpracování digitálního záznamu po jeho převední na DVD.
+1
podobne, spracovanie videa v linuxe je džungla...
Je a já se bohužel nepohybuji ve všech oblastech - třeba k nahrávání videa přes V4L či firewire se prakticky nedostanu.
Prevedeni na DVD je otazka dvou prikazu a dvou kliknuti
aptitude install devede
devede
(vyber videostopy v libovolnem formatu)
vypalit
Přece čím víc bitů, tím lepší, ne?
Postrádá však přechody (vyjma prolínačky)Poněvač vlastní video nepáchám, tak to řeknu jen z pohledu případného diváka: Jedině dobře. Záklaní střih a prolínačka totiž naprosto stačí. Ve normálním filmu se nic jiného nepoužívá. A po té, co jsem u příbuzných byl nucen sledovat domácí video, kde byly v cca. deseti minutách použity snad všechny druhy přechodových a střihových efektů, kterými editační prograsm disponoval, jsem zaprvé pochopil, proč jsou někteří lidé ochotni pít methanol, a že jsou určité věci, které by se lidem bez jakéhokoliv uměleckého vkusu nikdy neměly dostat do rukou ...
Naprosto souhlasím! Ale za zmínku to stojí, protože ne všichni jsou takoví a pro některé jsou přechody na celém filmu to nejdůležitější
Ve normálním filmu se nic jiného nepoužívá.Kolik filmů jsi viděl? :D Co třeba „stíračky“? Roztmívačky/zatmívačky?
Archlinux ma aktualnu verziu, Open Movie, skusim.
Z toho to píšu
Máte někdo nějakou zkušenost s klíčováním v OpenMovie? Prozatím to dělám v KdeNlive, ale někde jsem zahlédl, že to lze i v tomto editoru. Můžete poradit jak se to v OpenMovie provádí?