Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Kniha svou koncepcí nikterak nevybočuje z již známé řady 1001 tipů a triků pro …, a tudíž ji nelze považovat za učebnici či teoretického průvodce jazykem Java. Naopak, svým obsahem a formou je blízká referenční příručce s vysokým důrazem na praktickou stránku věci. Nehodí se tedy pro úplné začátečníky, jelikož předpokládá určitou míru znalostí jazykových konstrukcí a objektově orientovaných technik a konceptů.
Většina probíraných tipů a triků se soustředí výhradně na princip či zvláštnost daného řešení, často jde tak o pouhé úryvky kódu vytržené z kontextu, což by mohlo začínajícího programátora značně mást. Rozsah a koncepce knihy navíc také neumožňuje řešit ve všech publikovaných příkladech do hloubky ošetření výjimek. Pro Javy neznalé čtenáře bych volil učebnice od Pavla Herouta nebo vynikající knihu pro začátečníky ze stejného nakladatelství s názvem Java bez předchozích znalostí.
Jednotlivé tipy a triky jsou vždy označeny jednou ze tří značek, která určuje náročnost daného tématu. Tipy označené jako ZAČÁTEČNÍK jsou určené čtenářům s minimálními znalostmi jazyka. Tipy pod značkou POKROČILÝ čtenářům se základní až mírně pokročilou znalostí. A konečně čtenáři s velmi dobrou znalostí Javy si mohou rozšířit své vědomosti u náročnějších příkladů označených značkou ZNALEC.
Mírně pokročilý a zkušený programátor v Javě nalezne v knize mnoho inspirace pro vlastní vývoj. Programátoři v Javě bývají často úzce zaměření a velmi dobře znají specifickou oblast vývoje potřebnou pro účely svého vývoje. Tito profesionálové si tak díky této publikaci mohou rozšířit obzory. V principu je kniha přínosem pro každého, kdo bude řešit aplikaci z oboru či oblasti, která zrovna není jeho denním chlebem. Kniha byla navržena tak, aby ji bylo možné číst najednou od první do poslední strany, nebo podle vybraných témat. Díky systematickému členění jednotlivých částí knihy, kvalitnímu rejstříku a podrobnému obsahu snadno naleznete informace a ukázky kódu, které zrovna potřebujete. Obsah byl logicky uspořádán do několika celků, které na sebe koncepčně navazují. Stručně se zastavím u každého z tématických celků, které v knize naleznete.
Doménou programování v Javě je objekt. První část knihy popisuje základy objektově orientovaného programování a prakticky provede zejména začátečníky úskalími, na které mohou narazit při tvorbě tříd, objektů a uspořádání aplikace v hierarchii balíčků. Ačkoliv právě pro toto téma bych doporučil zvolit jinou publikaci, jako rozšíření znalostí a penzum nových příkladů pro snazší pochopení určitých oblastí OOP poslouží dobře. Mimo jiné se dozvíte něco o konvencích pojmenování v Javě, modifikátorech přístupu či elementárním návrhovém vzoru Singleton.
Jednou z částí knihy, která doznala největších změn a aktualizací, je zcela jistě grafika v Javě. GUI je dnes fasádou většiny moderních programů a uživatelé často hodnotí kvalitu aplikace právě podle něj. Na to reaguje jak Sun novinkami v JDK6, tak autor knihy ve svých tipech. V osmi kapitolách se tak dočtete o možnostech tvorby průhledných oken, oken různých tvarů, práci s tray ikonami nebo o návrhu vlastního vzhledu aplikace v podobě snadno implementovatelné 2D grafiky. Dozvíte se, jak vytvářet ovládací prvky, formuláře, jak pracovat v režimu celé obrazovky, jak měnit atributy nebo směr písma.
Třetí část naváže na grafiku zpracováním textů. Autor vás po svém přesvědčí, že Java poskytuje dostatek nástrojů k formátování textu na špičkové úrovni. Popsány jsou zejména recepty na prohledávání textu, vyhledávání znaků, slov a slovních spojení, formátování čísel, kalendářních dat nebo času. Podstatná část je zaměřena i na jazykové kódování textu, regulární výrazy, značkovací jazyk XML a dotazovací jazyk XPath.
Jazyk Java obsahuje velmi účinné a efektivní nástroje pro správu souborového systému a práci s uloženými daty. Příklady objasňují problematiku proudů, nového rozhraní pro vstup a výstup NIO, objektů typu ByteBuffer, kompresi a dekompresi souborů či persistentní ukládání instancí tříd pomocí serializace objektů.
Ve čtyřech kapitolách se dostanete k tipům zaměřeným na síťové aplikace, distribuované systémy, internet a skriptování. Síťové příklady ilustrují práci s TCP/IP, URL či protokolem HTTP. Mnoho tipů se týká programování Java Server Pages – před hrátkami s příklady bych však opět doporučoval nastudovat některou z více teoreticky zaměřených publikací – např. na AbcLinuxu.cz recenzovanou knihu JSP/Java Server Pages: Podrobný průvodce. Nedílnou součástí práce v síti jsou i sokety a distribuované systémy, kterým jsou věnovány samostatné kapitoly.
Předmětem zájmu systémových inženýrů či zájemců o operační systémy – GNU/Linux nevyjímaje – bude jistě řada tipů pro správu paměti (garbage collector), možnosti souběžného zpracování pomocí procesů a podprocesů, nalezení tiskárny a tisk dokumentů či vývoj aplikací na různých platformách s různou mírou zabezpečení. Všem těmto tématům je věnováno zvlášť velké množství příkladů. V této části knihy narazíte na bezpečnostní pojmy, jako jsou certifikáty, digitální podpis, veřejný klíč či symetrický klíč. Algoritmů určených pro tvorbu, import, export, převod či výpis certifikátů a klíčů je zde uvedeno skutečně mnoho.
Multimédiím jsou věnovány dvě kapitoly – první je o zvuku a druhá se věnuje obrazu. Pro mne osobně jde o nejpřínosnější část knihy. Dočtete se velmi praktické tipy pro programování aplikací na přehrávání a zpracování zvuku, triky pro práci se soubory MP3 a MIDI sekvencemi. Převážná část materiálu se věnuje nízkoúrovňovému aplikačnímu rozhraní Java Sound a vysokoúrovňovému Java Media Frameworku. Ve druhé kapitole je uvedeno několik tipů pro zpracování videa. Nečekejte však detailní informace, podle kterých byste byli schopni naprogramovat video střižnu nebo hudební aplikaci. K tomu by bylo potřeba nastudovat online dokumentaci jednotlivých rozhraní, tříd a spousty dalších materiálů. Oblast programování multimédií je dle mého názoru v české i zahraniční literatuře zpracována dlouhodobě nedostatečně.
Jednou z klíčových technologií vývoje většiny dnešních aplikací jsou bezesporu databáze. V programovacím jazyce Java pak implementace rozhraní pro jednotný přístup k databázovým strojům nazvané JDBC. Pomocí široké škály tipů a triků se naučíte JDBC používat pro přístup do libovolného databázového systému dostupného právě prostřednictvím ovladače JDBC.
Na to, že se Java dostala do našich mobilních telefonů, PDA či jiných mobilních zařízení, jsme si už zvykli. Poslední část knihy pojednává o J2ME, emulátorech telefonů v prostředí integrovaného vývojového prostředí Netbeans a integraci J2ME do IDE obecně. Najdete zde cenné informace o objektech pro zpracování multimédií v mobilech – informace o Mobile Media API. Nechybí ani příklady konfigurace a instalace aplikací JAR s JAD deskriptorem nebo práce se standardy bluetooth a GPRS.
Součástí knihy je CD-ROM, na kterém najdete veškeré zdrojové kódy uvedené v knize ve formátu TXT – dnes již nepsaný standard publikací o programovacích jazycích. Nemusíte tedy vše otrocky opisovat, i když nováčkům a začátečníkům bych to vřele doporučil. Kromě zdrojových souborů obsahuje CD i vývojová prostředí Eclipse, Netbeans, BlueJ a knihovny pro práci s multimédii – konkrétně Java MP3 Plugin a Java Media Framework. IDE a knihovny je však lepší stáhnout z webu, obsah CD bude v tomto směru relativně rychle zastaralý.
Kniha slouží primárně jako vodítko pro možná řešení specifických oblastí programování v jazyce Java. Na své si přijdou profesionálové, kteří si díky široké škále témat mohou doplnit znalosti z oblastí, se kterými profesně nepřijdou do styku. Domácí kutilové a samoukové mohou získat kvalitně zdokumentované návrhy řešení určitých programátorských úloh a inspiraci pro tvorbu vlastních aplikací. Jednoznačným přínosem knihy jsou aktuální informace týkající se JDK6 a míra zpracování oblastí GUI, novinek v oblasti multimédií a mobilních aplikací. Autor knihy je profesionální programátor v jazycích Java, C++ a C#. Přeložil a zpracoval na dvě desítky odborných publikací a tato kniha se mu opravdu povedla. Není z nejlacinějších, ale pokud to myslíte s Javou vážně, neváhejte. Vždyť Java programátoři jsou jedni z nejlépe placených a tohle je investice, která by se vám mohla mnohonásobně vrátit – ať už v podobě získaných znalostí, nebo časem dokonce i ve formě exkluzivního platu u nového zaměstnavatele ;-)
Autor: | Bogdan Kiszka |
Název: | 1001 TIPŮ A TRIKŮ PRO jazyk Java |
Nakladatelství: | Computer Press |
Počet stran: | 538 |
Cena: | 590,- Kč / 738,- Sk / 24,49 € |
Rok vydání: | 2009 |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Tip č.1: Zapomeňte na Javu a naučte se nějaký použitelnější jazyk, například Brainfuck.
(tohle bych do takové knihy zařadil já; pochybuji, že tenhle tip v knize skutečně je)
"Java Cookbook" (Java kuchařka programátora) nebo "Java programujeme profesionálně" je imo lepší volba.
Tato kniha nie je zla. Ja som tam nahodou nasiel cekom dost zaujimavych tipov, ktore si clovek vobec neuvedomi ze existuju.