Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Obecné zlepšení komponent Kickoff a KRunner a nejrůznějších Plasma apletů. Integrace Marble do Digikamu pro geolokaci fotografií. Konfigurace režimu plné obrazovky v Gwenview. KHTML plně prošel "selector" testem. Rozhraní pro automatizaci pro KLinkStatus. Kommander obsahuje plugin pro připojení do databáze. Tutoriály a příklady byly přidány do Step, jenž se přesunul z kdereview do kdeedu. Více map v KGeography. Různá vylepšení v nové hře KBlocks, jež se přesunula z playground/games do kdereview. Get Hot New Stuff začne fungovat v právě dokončené hře KDiamond. Různé změny v editoru Kate. Zlepšený mechanismus tagování v Dolphinu. Zlepšení ve sdílení kontextového menu mezi Konquerorem a Dolphinem. Počátky Windows/WMI backendu pro Solid. Práce na integraci PcmIO do Phononu. Vylepšená podpora tvorby odkazů při psaní v rámci KDE-PIM. Práce na migraci uživatelských dat/statistik mezi Amarokem 1.x a nadcházející verzí 2.0. Pravidla skupin v KTorrentu. Aplikace Glimpse byla přejmenována na "Skanlite". Změny v architektuře a refaktoring v NEPOMUKu. Okteta se přesunula do kdereview.
Sebastian Trueg píše o novinkách v NEPOMUKu:
Změna architektury NEPOMUK Serveru
Když byl NEPOMUK server a veškeré jeho služby v podobě KDED modulů, bylo s tím mnoho problémů. Kdykoliv byla v libovolné službě chyba, KDED spadl nebo, a to je podstatnější, byl během náročných databázových aktivit zcela zablokován. Nakonec jsem zjistil, že KDED nebyl nikdy určen pro obsluhu libovolných služeb, ale pouze pro ty malé a stabilní.
Proto jsem se rozhodl přiřadit NEPOMUK serveru jeho vlastní proces, včetně vlastní obsluhy služeb. Výsledkem je mnohem čistší návrh než předtím. Vlastní server už nespravuje sklad s daty. To bylo rovněž přesunuto do služby. Díky automatickému řešení závislostí služeb, které poskytuje server, ostatní služby NEPOMUKu nenaběhnou, pokud není sklad s daty připraven (což může zabrat nějaký čas v případě nutnosti počkat na dokončení některých konverzí, např. při změnách backendu Soprano).
Vlastní server startuje jako normální automatická služba KDE při přihlášení a může být ovládána stejným způsobem jako dříve. Rovněž poskytuje původní D-BUS rozhraní pro přístup k repozitáři dat (ačkoli to momentálně běží jako zvláštní služba). A slovem "běží" skutečně myslím v externím procesu. Tohle může některé lidi vyděsit, protože pro každou službu NEPOMUKu je funkcí spawn vytvořen podproces, ale to má tu výhodu, že vadná služba neshodí celý systém (díky Akonadi za inspiraci).
Nyní je celý systém mnohem čistší a lépe reaguje, protože služby už neblokují ukládání. Dalo to docela dost času se dostat až sem, ale myslím, že NEPOMUK server může být prohlášen za hotový (pochopitelně mimo oprav chyb a vylepšení).
Nejlepší způsob, jak přistupovat k datům, je stále Nepomuk::ResourceManager::mainModel(), protože se připojuje přes lokální socket namísto D-BUS (což je rychlejší) a znovu se připojuje, pokud je to nezbytné.
Starý způsob využívající D-BUS však stále funguje pomocí:
Soprano::Client::DBusClient client( "org.kde.NepomukStorage" );
Soprano::Model* model = client.createModel( "main" );
Služby NEPOMUKu
Jak bylo už zmíněno, tak nejdůležitější službou je úložiště dat, protože spravuje sklad dat pro Soprano, který obsahuje veškerá data pro NEPOMUK.
Nezávisle na tom je zde služba Strigi, která ovládá Strigi, tj. indexuje soubory za pomocí NEPOMUK backendu. Natahovač ontologií zajištuje, že jsou ontologie instalované v datovém úložišti aktuální. To je důležité pro informace o typech a vlastnostech.
Playground obsahuje další služby, především službu pro sledování souborů, která aktualizuje metadata v případě přesunu nebo smazání souboru. To je vlastnost, kterou bych měl skutečně velice rád v KDE 4.1. Problém je, že momentálně závisí na inotify, protože FAM nepodporuje přesuny souborů. Neznáte originální URL přesunutého souboru.
Každá pomoc je vítána!
Služba NEPOMUK Social Query Daemon je ta, o níž jsem již blogoval. Je to demonstrační služba určená k přilákání vývojářů. Nepřipadá mi však, že už by odvedla svoji práci ;).
Současný vývoj
Moje poslední dnešní commity do playground představují "skutečný NEPOMUK". Na práci pouze s tagy, hodnocením a indexováním souborů bychom vážně nepotřebovali RDF. Ale teď do toho přidáváme libovolné třídy a vztahy. PIMOShell je prvním nástrojem, který podporuje tvorbu nových tříd a vlastnotí. Je vytvářen jako údržbářský a ladící nástroj pro veškerá data v NEPOMUKu, protože zobrazuje všechny dostupné typy, jejich instance a vlastnosti instancí a umožňuje je měnit. Může stát za to si s ním pohrát.
Carsten Niehaus podává zprávu o posledním vývoji v KDE-Edu:
V několika posledních dnech se událo hodně důležitých věcí v oddělení KDE-Edu ...
Step
Vladimir Kuzněcov přesunul Step z kdereview do kdeedu. To znamená, že bude součástí KDE 4.1! Carsten jej minulý týden ukázal několika svým studentům (sedmý a desátý ročník), což vyústilo v drobnou odezvu. Už teď to přineslo několik změn, včetně možnosti snadné změny rychlosti simulace:
Video: Step Speedsetting (641 KB, AVI)
Mezi další nedávné změny patří tutoriály. Aliona, Vladimirova manželka, přidala pět tutoriálů. Následující video ukazuje jeden z nich (ten druhý) a také ukazuje, jak jednoduše je možné si "hrát" se Stepem: přidal jsem do simulace ohraničení, aby bylo vidět, co se stane, když do něj míč naráží...
Video: Step Example (1.0 MB, AVI)
Doufáme, že se nám podaří získat více hlášení o chybách a nápadů pro Step, když je teď oficiálním modulem KDE. Co bychom momentálně rádi od uživatelů získali, je více tutoriálů a příkladů. Proto vyzýváme tebe, milý čtenáři, abys Step vyzkoušel, vytvořil zajímavý soubor a odeslal nám ho (kde-edu@kde.org) s povolením ke sdílení pod GPL nebo podobnou svobodnou licencí. Kupříkladu, proč nevytvořit tutoriál demonstrující pokročilé grafy, nebo možná vytvořit kulečníkovou situaci na "stole" demonstrující fyziku kulečníku?
Pokud máte skvělé nápady na simulace, ale nemáte buďto čas, nebo schopnosti k vytvoření něčeho takového, přidejte je prosím do naší Step Wiki. Zkusíme jej pro vás vytvořit!
Kalzium
Minulý týden Marcus D. Hanwell (loňský Google Summer of Code student pro Kalzium) portoval 3D prohlížeč Kalzia, aby používal poslední uvolněnou verzí Avogadro. Tento přesun nám umožnil použít některé pokročilé vlastnosti, které byly přidány do libavogadro po zmražení KDE 4.0. Pro KDE 4.2 plánujeme přestat používat lokální verzi a používat verzi lib(Avogadro) nainstalovanou na vašem systému.
V KDE 4.0 to nebylo možné, protože Avogadro API bylo pořád intenzivně vyvíjeno. Pro KDE 4.1 je velká změna API nepravděpodobná, ale zmrazení pro KDE 4.1 přijde trošku moc brzy. Marcusův loňský Summer of Code projekt byl velký úspěch. Vedl k mnoha vylepšením samotné knihovny Avogadro, ale mnohem důležitější bylo, když portoval Kalzium pro použití s ranou verzí knihovny Avogadro. Marcus pokračuje v práci na knihovně Avogadro a nedávno už mohl zase začít pracovat v KDE SVN (po transatlantickém stěhování, poškození notebooku a mnoha zpožděním při posílání počítače).
Teď, když bylo Kalzium portováno na poslední Avogadro snapshot, bude Marcus pokračovat na zpřístupnění dalších funkcí, které implementoval během svého Google Summer of Code projektu. Rovněž vyjádřil zájem o mentorování studentů v letošním ročníku Google Summer of Code (pokud budou přijaty nějaké vyhovující projekty).
Pokud s námi chcete diskutovat o Stepu, navštivte nás na našem novém IRC kanálu #step na irc.freenode.net.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lovci chyb | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Článek je překladem č. 105 KDE Commit Digest. Původní autor Danny Allen.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: