Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Microsoft CodePlex?
spása open source |
|
2% (22) |
přínos pro open source |
|
6% (72) |
snaha odtáhnout vývojáře od „pravého“ open source |
|
26% (326) |
neznám |
|
67% (850) |
Celkem 1270 hlasů
Vytvořeno: 20.9.2009 18:49
Tiskni
Sdílej:
>>>Cokoliv OSS od M$ je jen habaďůra, je hloupé a naivní myslet si že to M$ myslí dobře.
Komunita zamaka a M$ zkompiluje a proda.
Komunita zamaka a M$ zkompiluje a proda.A to si myslis, ze bez CodePlexu by tohle delat nemohli...? A i kdyby, tak co je na tom spatneho? Je na vyvojari, jakou licenci zvoli. A kdyz voli takovou, aby MS toto umoznil, pak s tim samozrejme musi pocitat, ze se MS tak muze zachovat. Ovsem stejne jako jakakoliv jina firma na svete... Tim, ze CodePlex provozuje MS, nema nad tim SW tam o nic vetsi moc nez nad tim, co je na Google Code a SF. Licence je licence. A proc si myslis, ze Google zakladal Google Code? Protoze se nudil a nutne si potreboval splnit bobrika? Samozrejme, ze Google pocita s tim, ze kdyz prileje olej na ohen open source, tak ze u toho ohne take trochu ohreje. Ovsem kdyz neco takoveho udela MS, hned je zle...
Why do you only offer a small set of licenses? The open source community has been flooded with lots of nearly identical licenses. We'd like to see projects standardize on the most popular, time-tested ones. The selected licenses offer diversity to meet most developer needs. How can I select a license other than the ones provided? At this time, we offer only the licenses listed. How can I choose two licenses for my dual-licensed project? At this time, we offer single licenses only.Dostupné licence jsou tyto (ve FAQ je nevidím, tak z administrace projektu):
What licenses does CodePlex support? Project coordinators can select from a list of the following OSI licenses: Apache License 2.0, Common Development and Distribution License (CDDL), Eclipse Public License (EPL), GNU General Public License (GPL) v2, GNU Library General Public License (LGPL), Microsoft Public License (Ms-PL), Microsoft Reciprocal License (Ms-RL), Mozilla Public License 1.1 (MPL), New BSD License, and The MIT License. If your project requires a license that is not on the list, you can request a custom license using the contact us form.
Správne, všetko čo je od M$ smrdí, a podľa smradu je jasné že sú to hajzli.
Hm, tos to teda asi studoval fakt důkladně, když sis z toho odnesl ultrapřesnou informaci, že tam "bylo něco o duševním vlastnictví". A mimochodem, to si myslíš, že open source se duševní vlastnictví netýká?
Aha, a co teda vlastně chrání ty licence (včetně open source), když neexistuje duševní vlastnictví? To tedy podle tvého skromného názoru lze zřejmě klidně ignorovat třeba podmínky GPL. Ale na linuxové weby takovéhle "kvalitní" diskusní příspěvky jako je ten tvůj už tradičně patří - vlastně na ně posledních pár let chodím už jen pozorovat ty žáby, co sedí ve své kaluži metr na metr a dumají nad vesmírem, který na ně kašle. Nic proti vám obojživelníkům, ale fakt jsem rád, že jsem se sám od tohohle tupého pohledu na věc už dávno odpoutal...
Já hlasoval pro tu druhou, IMO je jakýkoliv opensource lepší než proprietární bazmeky, kterých už je pro Windows plno. Takhle třeba nějaký windowsácký vývojář, který by jinak strčil kód do šuplíku, poskytne plody svojí práce k čerpání i dalším. Spousta lidí, které znám, má třeba SourceForge zaregistrovanou v kolonce „linuxácká anarchie,“ zatímco když to bude hostovat Mrkvošrot, tak tomu třeba budou přikládat větší váhu.
Tak v čem je linux lepši než windows krom ceny?
Nesrovnatelně lepší nabídka správců oken (a dalších základních desktopových věcí), možnost hrabat se v systému s minimem černé magie (viz registry), metodika získávání aplikací (repozitáře, možnost celkem snadné kompilace), licence. To jen tak namátkou.
Správci oken? K čemu?
Plochy, dlaždice,... prostě pohodlí.
K cemu kompilace? Aby se zvedl vykon o zazracny 1%?
Nebo abych si nastavil volby, které distributor nezaškrtl (můžou do toho zasahovat třeba i právní úchylárny z USA). Nebo abych mohl používat nejaktuálnější verzi softwaru.
Clovek si najde a stahne napr na stahuj.cz co chce a instaluje z jednoho souboru.
Nedávno jsem rozbíhal WinY2K ve VirtualBoxu. Těch závislostí je tam hodně a nejsou vůbec hezké. Chtěl jsem .NET -- musel jsem nahodil Windows Installer a potom ještě jakýsi isscript.msi. Chtěl jsem VS -- musel jsem sehnat ISO a neoficiální instalačky MSIE 6 SP1. S mizerným připojením. Děkuju pěkně. V Synapticu si hezky poklikám na balíček a automaticky se mi označí všechny závislosti -- vím, na čem jsem.
WIndows 2000 je 10 let stary OS. Rozbehl by si v linxuu,ktera je stara 10 let nejakou novou aplikaci? Taky bys URCITE musel neco rucne instalovat, nehlede na to, ze bys musel stahnout par giga dat, nebot bys mel zastaraly knihovny a vubec vsechno zastaraly :).
Kdybys to instaloval na system stejne stary jak je tvuj linux-tak predpokladejme windows vista, nebo windows7. Tam tyto zavislosti nejsou.
MS visual studio 2005 je z roku 2005 tusim. Windows 2000 je z roku 99, tedy ten sw je o 6let novejsi, tak se da predpokladat, ze se tam bude muset neco doinstalovat :) na jakykoliv distribuci z roku 99 bys nenainstaloval (neslo by to) aplikaci z roku 2006. Respektive slo, ale musel bys urcite rucne doinstalovat nejaky baliky :)
Rozbehl by si v linxuu,ktera je stara 10 let nejakou novou aplikaci?
Ha! Přesně tohle se mi stalo. Po roce používání SuSE Linux 9.2 jsem již nemohl instalovat novější software, protože stará glibc a tohle a támhleto.
Upgradujes Glibc a jedes dal ... ale proc neupgradovat cely OS, kdyz je to bezbolestne
Ono to zas tak moc bezbolestné nebylo. To se jen tak říká, že Upgrade Linuxu je bezbolestný. Je to ta samá mrdačka jako OS X či Windows.
Jesli reknes ze windows je nestabilni, tak ti mohu rict, kolikrat mi spadlo xorg ci kousl linux (bez meho pricineni-a stava se mi to na vice strojich s ruznyma distribucema) a kolikrat windows(za posledni rok jsem nevidel ani jedno BSOD a to pouzivam jak win7,tak win XP).
No osobně jsem na BSOD narazil poměrně nedávno na XP-čkách, a měl to na svědomí ovladač ke grafárně. Nedávám widlím za vinu, že dojely na vadnej ovladač, ale že chcíply a ani nestačili naznačit která bije (kromě toho, že se sesypaly). Když Vám padne něco v Linuxu, tak většinou stihne vypsat nějaké hlášení do logu, od něhož se můžete odrazit až budete zjišťovat kde je problém. Mimochodem pokud vám kleknou X-ka, tak to docela často nemusí znamenat ještě konec celého systému. U Widlí je tahle situace o dost horší. Apropo, říkají Vám něco magické klávesy?
Jesli reknes ze, na linux je strasne moc otevrenyho softu, tak 95% veci delanych na linux jsou multiplatformni, zatimco o windows aplikacich to neplati?
V jakém smyslu? Hodně z aplikací a knihoven, které mohu označit za multiplatformní z toho hlediska, že je můžete zprovoznit na linuxu i Windows, mají minimálně kořeny v Linuxu. Dost často se setkávám s případem kdy je použita jako základ multiplatformní knihovna pro nějaký projekt, který je možno však provozovat pouze pod Widlemi. Je zvláštní, že s opačným případem se tak často nesetkáte. Mrkněte třeba na komunitní stránky projektu Allegro.
Na ovladani je windows jednodussi
Prosím Vás, a v čem?
Jesli chces nejakou novejsi verzi aplikace(napr. mas kde3 a chces amarok2 a to neni jedina vec), tak obvykle k tomu musis stahnout dalsi XXX MB knihoven a vselijakych veci, abys to rozjel :) ve win mi je jedno jesli mam program starej 10 let nebo 1 mesic, zadny dodatecny knihovny obvykle nevyzaduje.
To je pravda na půl. Ve Widlích je udržován spousty starých částí jen proto, aby byly alespoň v některých směrech kompatibilní se starými verzemi. Problém je však v tom, že je to o dost hůře udržovatelné a nabubřelé - tím pádem i náchylnější k chybám. Nehledě na to, že zrovna moc dokonalé to také není. O čemž mohou vyprávět například hráči počitačových her - a nejen ti. Linuxové řešení kompatibility se může zdát trochu těžkopádné, ale to jen do chvíle, nez si uvědomíte, že si doinstalujete do systému to co daná aplikace vyžaduje pro svůj běh a nemusíte vydržovat na disku molochy jen kvůli "co kdyby náhodou..."
Já osobně nepovažuji Linux za bezchybný a bezproblémový, to ani náhodou. Ale ze lepší než Widle stoprocentně.
Ako mi nedávno ukázal jeden vývojár driverov pre Windows, chybové kódy na BSOD obrazovke skutočne vedia dosť presne povedať, kde je chyba a v čom - problém je samozrejme, v tom, že sú to numerické chybové kódy a žiadne rozumné hlásenia - to je bez pochýb.No osobně jsem na BSOD narazil poměrně nedávno na XP-čkách, a měl to na svědomí ovladač ke grafárně. Nedávám widlím za vinu, že dojely na vadnej ovladač, ale že chcíply a ani nestačili naznačit která bije (kromě toho, že se sesypaly). Když Vám padne něco v Linuxu, tak většinou stihne vypsat nějaké hlášení do logu, od něhož se můžete odrazit až budete zjišťovat kde je problém. Mimochodem pokud vám kleknou X-ka, tak to docela často nemusí znamenat ještě konec celého systému. U Widlí je tahle situace o dost horší. Apropo, říkají Vám něco magické klávesy?
Sádlo, máslo, škvarky.... Brrrrrrrrrrrrr. Nedej bože chleba! Ale šunčička ta by bodla. :-D
Ps. Nějak jsem dostal hlad. No, nic. Jdu si udělat chleba s máslem....
Jo pravda, ja taky radej chleba se skvarkama :)
Ve win mi je jedno jesli mam program starej 10 let nebo 1 mesic, zadny dodatecny knihovny obvykle nevyzaduje. Jednak nemáte pravdu, i velmi dobré programy pro Windows v novějších verzích přestávají záhadně fungovat (zpravidla částečně fungují a částečně ne). V linuxu navíc nemáte důvod z ničeho nic instalovat a používat program starý 10 let. Pokud jste něco instaloval před deseti lety a průběžně aktualizujete tak, abyste to nerozbil, tak to ještě funguje, na rozdíl od Windows, kde po přechodu na nový systém ala Vista či W7 můžete akorát tiše sedět a doufat, že to bude po nové instalaci nového systému fungovat. Když ne, tak máte smůlu, nikdo vám to nespraví.No ono je to hlavně tím, že linuxové aplikace jsou obvykle jenom ty aplikace, kdežto ve Windows si instalátor tahá všechny knihovny s sebou.
Linux je samozřejmě ve všech směrech lepší než WoknaNo napadají mě minimálně hry. Na ty je fakt windows v současné době lepší. Ale řekl bych, že se najdou i další věci, jak již naznačil kolega.
No a další věc kterou by se linuxová komunita mohla inspirovat je dokumentace msdn, což už se párkrát lidi pokusili, ale nevyšlo to tak dobře jak mohlo...
Promiň, ale MSDN je pěkně na hovno. Příklady se zakomentovanými voláními API, což je v rozporu s dokumentací — to neni moc cool. Zvlášť, když ta volání člověk odkomentuje — podle dokumentace — a najednou jde celý example do SEGV
u. Spíš by se měli inspirovat dokumentací Oraclu, Sunu či Applu.
ale ja si vzpominam na dobu, kdy si kazda hra instalovala Direct-X, navzajem to bylo nekompatibilni a udrzet to vchodu nebylo mozne ...No to ale bylo v době max. Directx 5 nebo 6 a ne win98. To už je dnes pořešeno (neříkám, že nějak skvěle, ale je)
Linux naopak zavedl multiplatformni knihovny, abstraktni vrstvy, jako treba SDL, pod linuxem pouziva OpenGL, pod windows direct-X ... ale hra je napsana pro SDL a jak si to zaridi knihovna v danem systemu je jeho vec ...SDL jsem nikdy moc nemusel, imho to je moloch. Na nějaký ty hříčky jako freeciv apod. se to jistě použít dá, ale chtěl bych vidět, jak někdo napíše v SDL moderní hru s náročnou 3D grafikou.
ale je to naprosto nevhodny OS a vyvojari se desi kazde nove verze jak OS, tak Direct-X ... a jak ukazuje i vyrobci karet & ovladacu ....Ale houby... API pro vývoj ovladačů je srozumitelně a přehledně popsané na msdn a vývoj ovaldačů pro DWM je mnohem menší problém než pro Xorg. S Xorgem to máš každej blbej minor update = změna API a jsou potřeba nové ovladače (a podle toho taky ty ovladače vypadaj). U windows se mění API jednou za pár let a k tomu ještě nacvíc je zachována zpětná kompatibilita se starým API (XPDM driver model je ve Vistách stále podporován). Linuxu se herní vývojáři děsí mnohem víc, protože tam vůbec nemáš jistotu, že to co dneska napíšeš bude ještě zítra fungovat.
SDL jsem nikdy moc nemusel, imho to je moloch. Na nějaký ty hříčky jako freeciv apod. se to jistě použít dá, ale chtěl bych vidět, jak někdo napíše v SDL moderní hru s náročnou 3D grafikou.
Navíc je to naprosto zbytečný, protože napsat si engine, který podporuje jak DirectX tak OpenGL není problém, když už člověk píše složitý/pokročilý engine jaký mají moderní hry, takže k čemu SDL.
To bych tak úplně netvrdil. Jestli SDL je moloch, zajímalo by mě tedy co je podle vás DirectX. já bych řekl, že taky moloch - a navíc podstatně rozlezlejší. Osobně mám raději ClanLib, ale nemyslím, že Freeciv se dá zrovna nazvat "jednoduchou hrou". Za "jednochou" považuji např. Gnibbles, Kasteroids, nebo Tron. Rozhodně ne propracovanou strategii (a to ani po grafické stránce). Myslím, že napsat slušnou hru s náročnou 3D grafikou bude pod SDL, nebo ClanLib - pro ty, kteří to opravdu umějí - stejný problém jako pod DirectX.
Ale houby... API pro vývoj ovladačů je srozumitelně a přehledně popsané na msdn a vývoj ovaldačů pro DWM je mnohem menší problém než pro Xorg. S Xorgem to máš každej blbej minor update = změna API a jsou potřeba nové ovladače (a podle toho taky ty ovladače vypadaj). U windows se mění API jednou za pár let a k tomu ještě nacvíc je zachována zpětná kompatibilita se starým API (XPDM driver model je ve Vistách stále podporován). Linuxu se herní vývojáři děsí mnohem víc, protože tam vůbec nemáš jistotu, že to co dneska napíšeš bude ještě zítra fungovat.
Třeba proto máte "molochy" jako je SDL, nebo DirectX a pod, aby jste se nemusel takovými věcmi zabývat. Pokud nevyvíjíte frameworky a ovladače, myslím, že vás to nemusí potom zneklidňovat, protože tahle vrstva rozdíly prostě překlene, je to jeden z jejich úkolů. Změna je život a Linux je prostě samá změna, nehledě na to, že vzhledem k důrazu na modularitu není potřeba udržovat spoustu balastu jenom kvůli zpětné kompatibilitě - tak jako jinde.
Windows je systém vhodný na hry také proto, že v typicky herní instalaci windows běží minimum různých služeb atd., takže hra má PC v podstatě pro sebe.
Hmm... Zkuste si někdy spustit na Widlích spustit správce služeb. Budete možná hodně překvapen. Možná i tím, že služby se na Widlích kolikrát např. spouští jak sami (nebo systém) uznají za vhodné. Dokonce mám zkušennost, že jsem nějakou službu zastavil, zakázal a ona se z nepochopitelných důvodů (pro obyčejného smrtelníka) po novém startu systému, nebo i za nějakou dobu, znovu spustila. Tohle na Linuxu opravdu možné (zatím a doufám, že podobné móresy ani v budoucnu ) nehrozí. To že, služby nevidíte ve výpisu procesů (a v tom klasickém Windouwsím toho není vidět hodně), ještě neznamená že nejedou.
Kdybych chtěl v linuxu dosáhnout podobné lightweight herní přívětivosti, musel bych použít nějakej OpenBox nebo něco a vypnout polovinu služeb. A pořád by to ještě nebylo ono kvůli molochu zvanému Xorg.
Nj. A zkuste porovnat náročnost na systém Win Vista a Linuxu s například plně zprovozněným KDE, nebo Gnome. Pak vezměte stejnou konfiguraci, kterou potřebujete na Visty a představte si tam nějakého lehkotonážního správce oken...
To bych tak úplně netvrdil. Jestli SDL je moloch, zajímalo by mě tedy co je podle vás DirectX. já bych řekl, že taky moloch - a navíc podstatně rozlezlejší.DirectX je něco jiného než SDL a moloch to rozhodně není. Teda takhle: je to rozsáhlá věc, ale funguje dobře. To je prostě fakt.
Třeba proto máte "molochy" jako je SDL, nebo DirectX a pod, aby jste se nemusel takovými věcmi zabývat.Ano, ale to nic nemění na tom, že windows je z hlediska ovladačů na hry mnohem vhodnější než linux. Jasně, že gamedeveloper se ovladači nezabývá, nicméně když už tu hru vyvíjí, tak taky chce, aby fungovala. A když je to s ovladači nejisté... to je pak špatný a žádný SDL nebo DirectX tomu nepomůžou.
Hmm... Zkuste si někdy spustit na Widlích spustit správce služeb. Budete možná hodně překvapen. Možná i tím, že služby se na Widlích kolikrát např. spouští jak sami (nebo systém) uznají za vhodné. Dokonce mám zkušennost, že jsem nějakou službu zastavil, zakázal a ona se z nepochopitelných důvodů (pro obyčejného smrtelníka) po novém startu systému, nebo i za nějakou dobu, znovu spustila.To je tím, že ty služby neumíš nakonfigurovat, nic jinýho, to neházej na windoze. Jasně, že se znovu spustily, spouštěj se totiž on-demand. Aby se nespustily vůbec, musí se zakázat, jenže to se nám nechce zkoumat, že, takže to radši hodíme na systém.
Nj. A zkuste porovnat náročnost na systém Win Vista a Linuxu s například plně zprovozněným KDE, nebo Gnome. Pak vezměte stejnou konfiguraci, kterou potřebujete na Visty a představte si tam nějakého lehkotonážního správce oken...Vista je blbej příklad, ta lightweight rozhodně není. Mnohem líp jsou na tom XP nebo 7. Ale tak co, von i linux se dá nakonfigurovat tak aby byl lightweight... je ale otázka, bude-li pak stejně použitelnej...
DirectX je něco jiného než SDL ...
A v čem kromě toho, že DX si na rozdíl od SDL řeší grafické operace sami? Když pominu tento rozdíl, pak z obecného hlediska je to totéž v bledě modrém. Oboje je v podstatě sada multimediálních modulů s primárním určením pro tvorbu her.
Freeciv je po grafické stránce jednoduchá hra. Jasně, že ta grafika je propracovaná, ale to např. u Diabla 2 taky, že? A přitom je to úplně jednoduchá grafika - pár animovaných spritů.
To je sice pravda, nicméně si už nevystačíš s několika jednoduchými vykreslovacími funkcemi, popřípadě jednoduchým grafickým kontextem, jaký nabízejí na Linuxu X-Server, GUI freamworky, nebo Win API ( nebo jinak - ano, vystačíš, ale nadřeš se jako kůň, nehledě na to, že určitě narazíš na nutnost znovu vynalézat kolo, když budeš implementovat funkčnosti, které už implementovaly např. tvůrci SDL ). Zatím co ve hrách typu Nibbles, jednoduchých logických hrátkách, už takový komplexní systém není nezbytný. Klidně ji splácáš bez velkých obtíží i pod Win API pro Widle.
Zpět k SDL. Každopádně nevím kde bereš přesvědčení, že pod SDL se nedají napsat pěkné 3D hry. Např. www.relic.com/games/homeworld/ ; Loki software pokud pamatuji portovala mraky Widláckých her právě pod SDL (mám dokonce pocit, že jeden z členů toho týmu napsal dokonce i knížku o programování her pod Linuxem, kde se tom zmiňuje), nebo třeba starý dobrý IoQuake 3. Myslím, že než to vypisovat je lepší se mrknout na sem : http://www.libsdl.org/games.php
Ano, ale to nic nemění na tom, že windows je z hlediska ovladačů na hry mnohem vhodnější než linux.
Ano, pokud se to týká ovladačů grafických karet, je to bezesporu - bohužel - pravda. Avšak vyjímkou jsou minimálně karty NVidia a ATI
Copak se může SDL rovnat moderním enginům jako třeba Scimitar nebo Unreal? To nemá cenu ani porovnávat.
To je špatné srovnání. SDL není engine, porovnáváš jablka s hruškama . Zkus s nimi porovnat např. Křišťálový vesmír , SDL bych porovnával opravdu maximálně s DX, protože jsou (alespoň účelem) na stejné úrovni.
To je tím, že ty služby neumíš nakonfigurovat, nic jinýho, to neházej na windoze. Jasně, že se znovu spustily, spouštěj se totiž on-demand. Aby se nespustily vůbec, musí se zakázat, jenže to se nám nechce zkoumat, že, takže to radši hodíme na systém.
Pokud si pamatuji psal jsem tam, že jsem služby zastavil a zakázal. Mimochodem co myslíš, kolik běžných uživatelů Windows (tedy nemyslím Ajťáky a programátory) vůbec tuší, že tam něco takového je? A z těch co to alespoň tuší, kolik jich zjišťuje co s nimi a k čemu tam jsou? Když vezmu, že po čisté instalaci widlí jich bylo zhruba 70 - 80% aktivních, hmm....
A to, že služby nevidim ve výpisu procesů, znamená, že nejedou.
Oni jsou už od Vist ve výpisu? Minimálně v XP standardně nebyly.
Ale tak co, von i linux se dá nakonfigurovat tak aby byl lightweight... je ale otázka, bude-li pak stejně použitelnej...
No, mohu-li vzít za příklad vlastní kompl, tak bych řekl, že ano. Proč myslíš, že už nějakej ten rok Widle vůbec nepoužívám? ;-)
A v čem kromě toho, že DX si na rozdíl od SDL řeší grafické operace sami?To je ale právě na DirectX (příp. OpenGL) to nejdůležitější. Ty ostatní mediální věci jsou jen takovým bonusem. Jde o ty grafické operace, které jsou u DX podporované přímo v hardwaru - GPU. SDL v tomhle ohledu nemůže nic nabídnout, protože stejně využívá DX nebo OGL a nemá vlastní vykreslování. Jediný, co by mi tedy mohlo SDL přinýst novýho/výhodnýho je načítání médií, výstup zvuku, síťové věci apod., ale v těchto kateogriích existují jednak lepší alternativy, než SDL a jednak si je z větší části stejně každej výrobce game enginu chce implementovat po svém nebo alespoň silně customizovat.
To je sice pravda, nicméně si už nevystačíš s několika jednoduchými vykreslovacími funkcemi, popřípadě jednoduchým grafickým kontextem, jaký nabízejí na Linuxu X-Server, GUI freamworky, nebo Win APITo asi ne, ale v vystačim docela dobře s OpenGL+podpůrné knihovny a s DirectX naprosto v pohodě. SDL netřeba.
Zpět k SDL. Každopádně nevím kde bereš přesvědčení, že pod SDL se nedají napsat pěkné 3D hry.Nic takového jsem neříkal. Říkal jsem, že dnes nikdo rozumnej nebude zakládat moderní herní engine ve stylu těch co jsem zmínil (nebo i ještě lepších) na SDL.
Loki software pokud pamatuji portovala mraky Widláckých her právě pod SDL (mám dokonce pocit, že jeden z členů toho týmu napsal dokonce i knížku o programování her pod Linuxem, kde se tom zmiňuje), nebo třeba starý dobrý IoQuake 3.Mám pocit, že stále nerozumíš, co myslím pojmem moderní hra. Quake3 je z roku 99. Loki software skončil v roce 2002. To je historie. Hry z roku 98~2002 (doba fungování Loki) klidně mohli být pod SDL portovány, jsou to totiž z dnešního pohledu historické hry, ne moderní.
Avšak vyjímkou jsou minimálně karty NVidia a ATINo, to určitě. Ovladače ATi jsou lousy shit, ovladače Nvidie ujdou, ale výkonový propad tam imho bude (možná kecám). Fajn jsou ovladače od intelu, jenže grafárny Intel jsou zase herně nezajímavé. Prostě s GPU na linuxu misérie.
Pokud si pamatuji psal jsem tam, že jsem služby zastavil a zakázal.Paks musela být chyba někde jinde. Tohle ve windows prostě funguje (XP a 7, s Vistou nemám zkušenost).
Mimochodem co myslíš, kolik běžných uživatelů Windows (tedy nemyslím Ajťáky a programátory) vůbec tuší, že tam něco takového je?To nevim, ale jestli málo, pak tím líp pro windows - hry na nich beží dobře přestože uživatel nedeaktivoval zbytečné služby.
Oni jsou už od Vist ve výpisu? Minimálně v XP standardně nebyly.Ale byly.
No, mohu-li vzít za příklad vlastní kompl, tak bych řekl, že ano. Proč myslíš, že už nějakej ten rok Widle vůbec nepoužívám?Nevím. Protože nehraješ hry novější jak z roku 2002?
To bych zdaleka netvrdil. Jednak SDL ti nikde nebude bránit využít přímo API OpenGL, nebo DirectX. Takže není, žádný problém spoustu věcí udělat po svém. Je už však otázkou zda se ti to vyplatí, nebo to je vůbec potřeba, protože (jak jsem již psal ), že už je hodně věcí hotových, a ty je chceš znovu vytvářet vytvářet a optimalizavot.Já je chci znovu vytvářet? Firmy vyrábějící hry si je znovu vytváří, protože to co oni vytvořili je lepší než SDL. Zkus je přesvědčit ať se vzdaj svých nabušených/optimalizovaných enginů a používaj radši SDL (nebo ClanLib)
No a v neposlední ředě osobně naopak považuji docela za výhodu, že na rozdíl od DirectX není SDL tak provázaná se systémem a hardware. Dává mi to jistou svobodu a možnosti výběru.Dává ti to kulový, protože stejně jako backend potřebuješ OpenGL nebo DirectX. (Teda pokud nevyrábíš hříčku ála Freeciv (ano, tomu říkám hříčka) - tam stačí SW rendering). Z hlediska dnešních her je SW rendering naprosto nepoužitelný, prostě potřebuješ mít na stroji HW podporu OpenGL nebo DirectX, to je prostě nutnost, takže zase SDL z pohledu moderních her nepřináší výhody, protože DX nebo OGL stejně tak jako tak potřebuješ.
LOL! V neposlední řadě by jsi si měl taky uvědomit, že SDL vznikala (nebo možná správnější je říci - je používána) hlavně pro *NIXOVÉ systémy, kde nic tak komplexního jako DX původně nebylo. A ostatní mediální věci rozhodně nejsou jen jakýsi "bonus", ale záměrně jsou komplementovány do jednoho celku - všechno hezky pohromadě. Neříkám, že to musí být vždy to nejpříjemnější řešení, ale zas na druhou stranu stavět hru například z čistého OpenGL, potom jednotlivé mediální funkcionality z dalších nesourodých knihoven, to je docela papačka. A když už je o tom řeč, pokud vím tak zrovna SDL byla vždycky modulární, tedy nemusel jsi mít v systému ty části které nejsou používány. Jde to i s DX?Jj, SDL vznikala s účelem být něco jako DirectX... jenže... je to už dnes bohužel historie. Když jsou ty věci pohromadě v jedný modulární knhovně, to je jistě užitečné a je to dobře, ale vono to není až tak podstatné. Jestli použiješ OpenGL+kupu knihoven nebo DirectX je celkem jedno, dokud ty knihovny fungujou, jak maj.
Pokud jsem velká firma vyvíjející dnešní hry, tahle "příjemná zábava" semi vyplatí mnohem více, než nějaké SDL.To asi ne, ale v vystačim docela dobře s OpenGL+podpůrné knihovny a s DirectX naprosto v pohodě. SDL netřeba.Přeji příjemnou zábavu!
už jsme o tom mluvily - asi zapomínáš. Pro toho kdo to umí, to nebude zas až takový problém. Tehdejší hry, stejně jako ty dnešní. Jak se vyvíjejí technologie pro hry tak se vyvíjejí i toolkity a knihovny. Stejně tak se vyvíjí XServer, a ovladače pro něj, nebo samotný Linux.To jsou jen řeči. Chci vidět, jak někdo portuje pod SDL jednu z dnešních her... (
Nevím jak ovladače na ATI karty, ale na NVidii (ja ji preferuji) jsou v porovnání s Widlemi subjektivně vzato, velmi dobře. Linuxové hry paráda. Hodně her co jsem spouštěl pod Wine mi jelo líp jak na Widlích (dost taky hůř - těžko říct zda je to chyba ovladače grafárny nebo implementace Wine).Ale jo, ovladače pro Nvidii na tom jsou docela dobře, ale to nestačí... ovladače pro ATi jsou na tom stále ještě dost špatně, a to pro vývojáře znamená poměrně velkou část uživatelů (těch, co mají ATi). Kromě toho, vývojář her musí taky poskytovat support, který je pro linux dost netrivielní. Minimálně mnohem méně trivielní než na windows.
... no, taď fakt nevím co si mám představit pod pojmy minimum, a celý počítač pro sebeHráči si služby povypínávají, BFU ne. To je celý.
A mimochodem - Tvrdit o XServeru, že je to moloch a porovnávat jej s Widlemi je dost ujetý, už jen z důvodu, že u Widlí byl až do teď grafický subsystém integrován do systému jako celku a jediné co z něj programátor vidí je v podstatě pouze API.No a co? To na věci nic nemění. Xorg je prostě strašný a nestabilní moloch. Klidně si spadně a vezme s sebou celý systém. Že na widlích vidíš jen API - je to closed-source systém, takže není divu. Jenže narozdíl od Xorgu, funguje ten jejich grafický subsystém dobře a stabilně, ať už XPDM nebo DWM (- platí pro win XP a 7).
Jsi si fakt jist? Tak mi je, prosím, ukaž. Win XP professional (prosím tě, nezkoušej na mě services.exe, a pod...)Viz obrázek. Každá služba má svůj proces. Každý proces může nabízet jednu nebo více služeb. To, že spuštěných služeb je více než procesů ve výpisu, je způsobeno tím, že některé procesy zastávají vícero služeb. Je to vhodné z různých důvodů, především ale afaik optimalizace a sdílení dat. V tomhle ohledu je výrazný především proces "
svchost -k netsvc
", ve kterém jede mnoho služeb - viz druhý přiložený obrázek. Veškeré ty služby si můžeš vypsat a pokud tě nějaká z nich štve, můžeš killnout i jednotlivý thread (!). Obrázky jsou z pokročilejší utility, která ovšem není žádným hackem, je stažitelná přímo od microsoftu a používá normální API.
services.exe
": ten je jenom k tomu, aby služby spouštěl nebo zastavoval, nic jinýho afaik nedělá. Sám je rovněž službou, poskytuje služby "EeventLog" a "Plug and Play".
Hmmm... na Linuxu? pod Wine namátkou NFS od Hot Pursuit2 po Undeground včetně, TES IV, Zaklínač. Čistě linuxové hry např. Penumbra II, DooM 3Ten Zaklínač se imho dá považovat za novou/moderní hru, což je fajn. Schválně, kolik z těchto her používá SDL?
Hele mám takový návrh : Co kdybychom si vzájemně vyměnily adresy na Jabber (nebo taky mail) a pokračovaly tam, protože evidentně se nějaké vzájemné shody hned tak nedohrabem ...No, já IM všeobecně moc nepoužívám a krom toho naše diskuse by pak nebyla ábíčku přístupná, ale pokud na tom budeš trvat...
Mám pocit, že tento server začíná žít hlavně z flamewarů. Kdyby tu nebyl zápisek o codeplexu, tak jsem na něj úplně zapomněl, místo toho tu na něj děláte reklamu a dostáváte to do podvědomí lidí (možná je to účel;)) Mi osobně tento hosting nevadí, a připadá mi příjemnější, než třeba sf.net, který je plný reklam a pomalý jak prase. Vadí někomu třeba codeproject? Vždyť tam jsou taky věci většinou jen pro Win, nikdy jsem tu neslyšel, že by to bylo špatné. Uvědomte si, že open-source je všude stejný, protože snaha něco sdílet s ostatními vychází od lidí, to na jakém OS to běží/neběží je ukradené.
PS: Neflejmujte, místo toho programujte ten "pravý" OSS.
Jo on ten megaflame u zprávičky nestačil, bude ultra-megaflame i tady