abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 09:55 | IT novinky

    Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 09:33 | IT novinky

    Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:11 | Nová verze

    Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 2
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 494 hlasů
     Komentářů: 19, poslední včera 11:32
    Rozcestník

    Výhoda Gnome -> Licence LGPL

    30.9.2008 14:19 | Přečteno: 3258×

    Velmi intenzivně se posledních pár dnů zajímám o Gnome desktop. Se zájmem jsem si tedy přečetl rozhovor s Miguelem de Icaza, který tady vyšel. V tom rozhovoru mě zaujala jedna pasáž a dovolím si ji ocitovat...

    M.I: ...Myslím, že každá skupina měla odlišná rozhodnutí. Gnome je mladší, přišli jsme téměř o rok později, bylo to asi devět měsíců. Vždy jsme byli v nevýhodě co se týče vývojářů a takových věcí. Pár věcí ale bylo naší výsadou, prospívali jsme díky licenci GTK, což je LGPL. To znamená, že kdokoli může napsat aplikaci a nemusíte platit. S Qt musíte platit, pokud chcete psát komerční software. Tato licence tedy znamenala, že společnosti jako Sun řekly, že budou používat Gnome jako desktop, protože si nemohou dovolit prodat něco zákazníkům a pak od nich očekávat, že zaplatí ještě $2000 jiné společnosti, aby mohli psát software. Takováto LGPL licence zaujala také společnost Eazel, nevím jestli si to pamatujete, to byla společnost složená z bývalých inženýrů z Apple...

    Odkazované tvrzeí SUN má svou logiku a alespoň mě se zdá, že licence GPL knihovny Qt je skutečně brzdou přijetí Qt v mnoha projektech. Na licencování Qt i vzhledem k obrovskému kusu práce, kterou TrollTech udělal, nevidím nic špatného, ale jsem realista. LGPL je pro grafický toolkit a Desktopové prostředí IMHO mnohem lepší licence. Statistiky, kdy de-facto všichni významní komerční hráči používají Gnome jsou jasné...

    Zajímalo by mě jaký skutečný vliv má LGPL na popularitu Gnome? A bude podíl Gnome stáke více narůstat?        

    Hodnocení: 56 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    30.9.2008 14:25
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    hlupák

    Zobrazit komentář
    30.9.2008 14:28 tired joe | skóre: 17 | blog: rootlet | Trenčín/Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    No, a Už je to zaděláno, už je to ... :-)
    Človek sa riadi zdravým rozumom, až keď už nezostáva žiadne iné riešenie.
    30.9.2008 14:31 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    geniální, to si musím zapamatovat
    30.9.2008 14:49 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    vítej zpátky!
    Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).
    30.9.2008 14:53 Mr_Newman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    1.10.2008 14:46 USAMA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    ty vole to je fičura! :-))))) Díky za odpolední vykouzlení usměvu na mým posraným ksichtu. :-))
    Luk avatar 1.10.2008 15:26 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Co u tebe vzbuzuje takový úsměv? Že jsi pako, které nedokáže napsat diskusní příspěvek, aniž by si v něm ukájelo své nejnižší pudy?
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    2.10.2008 07:14 USAMA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Co u mě vzbuzuje takový úsměv? Přesně takový volové jako jseš ty. :-))
    Luk avatar 2.10.2008 09:01 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Tak si to užij ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    hikikomori82 avatar 30.9.2008 15:00 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Se zájmem jsem si tedy přečetl rozhovor s Miguelem de Icaza, který tady vyšel. V tom rozhovoru mě zaujala jedna pasáž a dovolím si ji ocitovat...

    Ak dovolíš, budem citovať jedného anonyma zo slashdotu:
      If Miguel De Icaza hates it, I LIKE IT!
    30.9.2008 15:06 Mr_Newman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    No. Neřekl jsem, že s tímto pánem souhlasím. Zvláště co se mono týče. Zajímala mě pouze licence GTK+ :-)
    30.9.2008 15:23 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Je potřeba vidět, že pro vývojáře opensource mezi GPL a LGPL až tak velkej rozdíl neni, Qt můžou používat rovněž zdarma. A je potřeba vidět i to, že právě finance plynoucí z duálního licencování můžou vývoji Qt pomoct (a dle mýho názoru už se tak děje a Qt považuju za vyspělejší a komplexnější řešení). Kromě toho 2000 dolarů (bohužel nevim, jestli je to reálný číslo, Nokia/Trolltech na webu tušim ceník nemá) neni, pokud se bavíme o komerčních projektech, pro firmu až tak velká částka. Kdybych měl nadhodit úplně jednoduchej příklad, tak pokud bych s využitím Qt za 2000 dolarů vyvinul software kterej budu prodávat za 2000 Kč, při současnym kursu dolaru mi na zaplacení licence stačí prodat cca 18 licencí. To je v případě softwaru určenýho pro širokou základnu uživatelů a předpokladu prodeje stovek nebo více licencí podle mě velmi přijatelný číslo. Můžeme se bavit o scénářích, kde je Qt diskvalifikovaný nebo znevýhodněný (software na zakázku, kde se nepředpokládá prodej víc než řádově jednotek licencí atd., tam by se to muselo odrazit ve výsledný ceně produktu), nicméně obecně bych si dovolil tvrdit, že obecně ta cena opravdu velká neni.

    Kromě toho argumentace Sunu neni fotbalovou terminologií nic jinýho než velká malá domů, oni timhle krokem jen zjednodušili jejich zákazníkům tvorbu softwaru právě pro platformu Sunu (samozřejmě vedle těch ostatních, kde GTK rovněž běží). Můžeme to samozřejmě chápat jako pomoc opensource světu, ale stejně tak je nutný vidět i to, že Sun na tom vydělává a ačkoliv se v opensource projektech aktivně angažuje, nic ho k tomu nenutí a nemusí to trvat věčně, narozdíl od výhod který mu z LGPL plynou. Takže já bych s názorem na rozdíly těhle licencí byl opatrnej, rozhodně to neni jednobarevný.
    30.9.2008 17:05 Mr_Newman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Takže za 2000 Dollarů si koupím licenci na tvorbu komerčního SW s Qt a pak můžu prodávat svůj SW donekonečna? A na kolik produktů se to vztahuje? na jeden nebo na všechny?

    A tak mě napadá, průser je, pokud chci udělat třeba Freeware SW. Ten bude s GPL nekompatibilní, ale bude bezplatný, třeba i dostupným zdrojovým kódem. Pak je Qt nepoužitelná.
    30.9.2008 18:27 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Co se týká komerční licence, tak ta se vztahuje na programátory, ne na projekty (a je v rámci firmy přenositelná jednou za šest měsíců). Jedinou mě známou výjimku tvoří software dodávanej jako součást zařízení (například telefonu), to je ale celkem pochopitelný.

    Co se týká freewaru, tak tady je asi bohužel nutný použít komerční licenci, opensource edice je určená pouze k vývoji pod GPL. Tohle je asi jediná trošku kontroverzní situace ohledně licencování Qt.
    1.10.2008 11:24 Luboš Luňák | skóre: 19 | blog: Seli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Co se týká freewaru, tak tady je asi bohužel nutný použít komerční licenci, opensource edice je určená pouze k vývoji pod GPL. Tohle je asi jediná trošku kontroverzní situace ohledně licencování Qt.
    A co si takhle o tom neco zjistit?
    1.10.2008 14:08 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Ano, už to vím taky, jen jsem to tu neopravil, reagoval jsem jinde. Ale díky za připomínku.
    30.9.2008 17:27 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Je potřeba vidět, že pro vývojáře opensource mezi GPL a LGPL až tak velkej rozdíl neni

    Je panáčku je, a obrovský. Open source soft, který používá GPL ___MUSÍTE___ vydat pod GPL licencí, zatímco u LGPL nemusíte. Pokud u toho nebude nic z GPL, pak máte _svobodnou_ _volbu_ _open_ _source_ _licence_ podle vlastního uvážení. Jestli Vám toto nepřipadá jako velký rozdíl, tak mě ano. Pro mě dokonce rozhodující.
    30.9.2008 18:28 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Ano, na tenhle problém jsem zapomněl. Rozhodující pro mě není, ale je určitě dobré to zmínit, děkuji za připomínku.
    30.9.2008 18:39 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Ale možná, že nemáte pravdu. Právě jsem totiž narazil na výjimku (nevím, ovšem, jestli GPL takovou praxi umožňuje), která tvrdí, že vlastní software lze licencovat i jinak (mimojiné i pod LGPL). Dokument je součástí distribuce Qt opensource edition v souboru GPL_EXCEPTION.TXT. Přiznám se ale, že v licencích zběhlý nejsem, takže do háčků, které tam mohou být, nevidím. Chtělo by to, aby to nastudoval někdo kdo tomu rozumí.
    1.10.2008 08:07 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Je panáčku je, a obrovský. Open source soft, který používá GPL ___MUSÍTE___ vydat pod GPL licencí, zatímco u LGPL nemusíte.
    To není tak úplně pravda. Bavíme-li se konkrétně o Qt, tak od verze 4 (předchozí verze to měla řešené někde na webu Trolltechu jako FAQ, což asi nebylo příliš právně závazné), tak Qt GPL exception povoluje použít i další OSS licence ve spojitosti s opensource verzí Qt.

    Navíc, aby to bylo celé ještě složitější, existuje něco, čemu se říká GPL linking exception, která dělá z GPL licence defakto LGPL (LGPLv3 je v podstatě GPLv3 s linking exception). Tuto výjimku použil Sun v případě openjdk, kde jde ovšem o Classpath linking exception (z GNU Classpath).
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    30.9.2008 17:45 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Je potřeba vidět, že pro vývojáře opensource mezi GPL a LGPL až tak velkej rozdíl neni, Qt můžou používat rovněž zdarma.

    Pouze pro vývojáře GPL licencovaného open source. Pro ty ostatní je to zatraceně velký rozdíl.

    30.9.2008 18:13 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Pravda, na to jsem nemyslel.
    1.10.2008 07:56 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL

    Pouze pro vývojáře GPL licencovaného open source. Pro ty ostatní je to zatraceně velký rozdíl.

    Jenom doplním, že to je jedno (v případě Qt4) i pro vývojáře software licencovaného pod BSD, zlib, MIT, Apache a dalšími OSS licencemi. Viz Qt GPL exception.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    1.10.2008 14:27 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    A tohle je v souladu s GPL?
    Luk avatar 1.10.2008 15:24 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Vždyť to přece není GPL. Pokud to bude samo o sobě (bez něčeho, co by bylo pod GPL), tak bude platit přesně tahle licence. Když se to spojí s něčím, co je pod GPL (skutečnou), tak se GPL uplatní na celek a už to nepůjde spojit s něčím pod nekompatibilní licencí (např. CDDL).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    1.10.2008 15:32 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    No samotné FSF používá daleko volnější výjimku pro libstdc++ (viz zdrojové kódy), která umožňuje kompilovat proprietární software. Podobná věc existuje i pro GNU Classpath. Takže výjimka na opensource licence by měla být plně v souladu s GPL (popravdě nejsem právník, ale když si FSF myslí, že to je v pořádku, nemám důvod si myslet něco jiného).
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    2.10.2008 08:48 Mr_newman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Já mám teda za to, že jako autor si mohu zvolit licenci jakou chci. Můžu tedy napsat, že se licence mého programu řídí GPL + doplňující možnosti. Samozřejmě, na to mám právo pouze v případě primárního produktu. Nešlo by to udělat tehdy, kdybych převzal cizí práci pod GPL a začal tam přidávat licenční doplňky.
    2.10.2008 19:23 Murry | skóre: 16 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Toto je pravda? Muzu vzit QT slinkovat to s nejakym mym programem a vydat jako GPL + moje licence? Co kdyz v me licenci napisu, nesmis poskytovat jinym lidem a ze chci penize.... Mimo: Jde tedy slinkovat QT s freewarem nebo licenci, ktera neprikazuje otevri zdroj. kody? Ja jsem nazoru ze ne. Opravi me nekde?
    Luk avatar 2.10.2008 20:20 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Muzu vzit QT slinkovat to s nejakym mym programem a vydat jako GPL + moje licence?
    Podle toho, jak ta licence bude vypadat. Pokud nebude splňovat podmínky v Qt licenci (tj. GPL + výjimky), tak ne.
    Co kdyz v me licenci napisu, nesmis poskytovat jinym lidem a ze chci penize....
    Tak to nepůjde. To bys musel mít proprietární licenci.
    Jde tedy slinkovat QT s freewarem nebo licenci, ktera neprikazuje otevri zdroj. kody? Ja jsem nazoru ze ne.
    Jde. S Qt pod proprietární licencí.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    30.9.2008 15:32 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    S Qt musíte platit, pokud chcete psát komerční software.

    Co je tohle za blbost? Vždyť můžete klidně psát svobodný komerční (neproprietární) software!

    30.9.2008 15:36 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL

    Hlavně jsem chtěl říct, že kterákoli firma (jednotlivec) může psát a prodávat svobodný software. On totiž veškerý komerční software nemusí (a není) být proprietární!

    30.9.2008 17:46 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Ale pouze pokud bude mít Jedinou Správnou Licenci.
    30.9.2008 18:03 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL

    Samozřejmě -- musí být pokryt (licencován) licencí GNU GPL.

    Neříkám, že GNU GPL je nejlepší licencí svobodného softwaru, ale: aspoň "nepodporuje" proprietární software. Tzn. že firma XY nemůže vzít zdrojáky programu licencovaného GNU GPL a použít je ve svém proprietárním softwaru. Nebo ještě nemůže proprietární software využívat knihovny, které jsou pod GNU GPL.

    A tohle mi právě vyhovuje.

    30.9.2008 18:16 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Ano. A stejně tak je nemůže použít žádný projekt, který má jinou než Jedinou Správnou Licenci. Jinak řečeno: zatímco u ostatních open source licencí je prioritou, aby mohl být kód sdílen s ostatními open source projekty (i za cenu toho, že ho budou moci využít i "ti zlí"), u GPL je prioritou to, aby se kód "nedostal do špatných rukou", i za cenu toho, že ho nebude moci využít žádný non-GPL open source projekt. Takže jde jen o to, zda je pro vás hlavní poskytnout (těm hodným) nebo neposkytnout (těm zlým).
    Luboš Doležel (Doli) avatar 30.9.2008 18:47 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    To není pravda, viz výjimky. Můžeš klidně použít BSD a jiné.
    1.10.2008 11:30 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Omyl, z pohledu GPL nemuzes. Protoze dany software musi byt I pod GPL (a krom toho jej sice muzes zverejnit i pod jinou licenci, ale pod touto ji nemuzes s danou GPL knihovnou uzivat).
    Luboš Doležel (Doli) avatar 1.10.2008 12:29 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Prd omyl. Přečti si to na jejich webu, můžeš použít klidně BSD licenci. V takovém případě jejich licenci neporušuješ a kdokoliv může vzít tvůj kód, koupit si licenci na Qt a vydat to jako proprietární produkt.
    1.10.2008 12:46 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Ono se totiž ukazuje, že v lidech je zakořeněné povědomí, že Qt je pod GPL (taky jsem si to myslel, než jsem četl tuhle diskusi), ačkoliv to "čistá" GPL není. IMHO to udělali velmi pěkně.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    1.10.2008 16:42 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Ah, na ja, mas recht, nejak mi po ranu nedoslo, co svou poznamkou minis.
    30.9.2008 17:05 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Ano je logicke, ze distributori radeji sahnou po Gnome, protoze do nej muzou nastrkat svoje komercni nastroje, ktere do systemu diky GTK toolkitu zapadnou. Vedlejsim dusledkem ale je, ze nikdo netvori software nad Gnome API, ktere je GPL, ale pouze nad GTK, takze je Gnome sbirkou zcela ruznorodych programu, ktere mezi sebou nedokazou komunikovat.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    David Šmíd avatar 1.10.2008 09:51 David Šmíd | skóre: 10 | blog: dsmid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    Gnome/GTK projekt začínal jako svobodná alternativa zlého proprietárního Qt toolkitu. Časem se však situace obrátila a teď je to GTK, kdo je miláčkem tvůrců proprietárního softwaru.
    Časem jsem dospěl k názoru, že pro OSS je lepší, když jsou knihovny pod GPL licencí. LGPL sice dává více svobody programátorovi, ale pro uživatele jeho výtvorů to zase může znamenat podstatně méně svobody. Nakažlivost GPL je jedna z hlavních příčin jejího úspěchu. A jak už bylo řečeno, komerční aplikace a GPL licence se nevylučují.
    Pro šíření Qt by samozřejmě bylo daleko přínosnější licencování pod LGPL - Trolltech má u mě malé významné plus za posilování svobody uživatelů.
    Jediné "intuitivní" rozhraní je bradavka. Všechno ostatní se musíte naučit. -- Bruce Ediger, o uživatelském rozhraní
    Ilfirin avatar 2.10.2008 08:23 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhoda Gnome -> Licence LGPL
    No, a z jiného úhlu pohledu je to zase posilování vlastní pěněženky.

    Jsou ta zkrátka dva rozdílné přístupy.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.