Je třetí sobota v září a proto vše nejlepší k dnešnímu Software Freedom Day (SFD, Wikipedie).
Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Pokud se za tu dobu nehýbe ani fotoaparát, ani focený předmět, bude i ten „průměr“ ostrý.Samozřejmě, ale ten blesk přece nevidíš celých 15 sekund (a to ani zdaleka)...
Samozřejmě, ale ten blesk přece nevidíš celých 15 sekund (a to ani zdaleka)...Na druhou stranu je blesk výrazně světlejší, než zbytek scény, takže mu stačí, aby se objevil jen na malý moment počas toho 15s okna. Taky je vhodné si uvědomit, že ten blesk vlastně je "rozmazaný", respektive je na fotce zachycena celá jeho dráha.
Čip foťáku je jakési „počítadlo fotonů“, čím víc jich za nějakou dobu dopadne na konkrétní bod, tím je pak ten bod na fotce světlejší.Toto není moc šťastná formulace. Oko vidí logaritmicky a foťáky na to musí data ze svých lineárních čipů přepočítávat.
Nic to nemění na základním principu, že čím víc světla za celkový čas, tím světlejší bodMě bylo na střední vtlučeno do hlavy, že toto vyjádření automaticky znamená přímou úměrnost.
Aby byla fotka (nebo její oblast) ostrá, stačí tedy „jen“ dvě věciJeště existují další jevy, například šum vyvolaný dlouhou expozicí nebo rozmazání vyvolané dlouhou expozicí (viz světelné zdroje na fotkách).
Šum u dlouhých expozic dělají AFAIK vibrace přístrojeSenzor v digitálním fotoaparátu není úplně přesný, náhodně si "vymýšlí" dopadající světlo (jestli se nepletu, souvisí to s okolní teplotou, tj. tepelné záření občas čidlo zaznamená, i když je mimo jeho předpokládaný světelný rozsah). Tenhle šum tedy nepřichází skrze objektiv nebo s okolním světlem, ale je dán přímo prostředím, kde čidlo je -- tzn. za jednotku času se vygeneruje stále stejné množství šumu, bez ohledu na nastavenou clonu nebo čas (naopak při vyšším ISO, kdy je čip nastaven na vyšší citlivost, se projevuje víc). Tj. během delšího času snímání se zároveň vygeneruje víc šumu.
šum vyvolaný dlouhou expozicíTen ale primárně neovlivňuje ostrost (ovlivní ji až druhotně, pokud se jej pokusíte odstranit tím, že fotku rozmáznete).
rozmazání vyvolané dlouhou expozicíTo je ale opět vyvolané pohybem -- zdroje, fotoaparátu nebo třeba mezilehlého prostředí (chvění vzduchu).
ty blesky byly velkolepe, vcera jsem na ne taky koukal, u me vubec neprselo a pritom blesky osvetlovali celou oblohu, takovouhle bourku jsem videl poprvy, blesky nepadaly jednotlive na zem ale skupiny blesku se vetvily vysoko v oblacich
Taky mi tech 15 sekund prijde moc..
Pán nerad přílišné přesvícení.V tomhle výroku se shodneme, ale už asi ne v tom, co je "přílišné". To hlavní, tedy obloha je exponovaná správně a pár malých přepálených plošek na budovách je podle mě v pořádku. Blesky budou přepálené vždy, pokud má být ve zbytku snímku něco vidět.
takže nevím zda by to by to vyústilo do stejné situace jako u lampVyústí v to jakýkoliv dostatečně kontrastní zdroj světla, jehož ohybová "hvězdička" přebije své tmavší okolí.
Když je tmavá noc, hodně blesků a použije se šedý filtr, tak se dá ten čas protáhnout a dostat tak na jednu fotku více blesků. Ale celé je to jen o tom trefit ten správný okamžik. Já za poslední dva roky bohužel neměl moc štěstí na pořádné bouřky
Tiskni
Sdílej: