Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Když kněz na mši čte z Bible, nebo když se někdo veřejně modlí, porušuje tím autorský zákon?
No já nevim, nerad bych si zadělal na malér. Boží tajemník je podle jedněch papež, podle jiných zase ne, u Starého zákona bych mohl padnout i na rabíny. Já smlouvu nemám, tedy hlasitá produkce otčenáše je, jéjéje! Navíc, ale to je teologický problém: Halóóó, Halíííkůůůů, Kristus se přeci vrátí na Zem - sem, bude se hlásit i o autorská práva? Není vlastně apokalypsa, poutavě podaná svatým Janem z Pathmu, popisem soudu s porušiteli copyrightu?
A je zákonem chráněná třeba i produkce? Jako například chození po vodě a vůbec činění zázraků?
Tiskni
Sdílej:
Důchodci věří všemu co řikají ve zprávách a i plno mladších s tim má problém.
Nespletl. Jen je pro mě morálně mrtvý...To jste ale šašek... Co Hana Hegerová, taky? Mimochodem, Svěrák mladší taky vystupuje proti pirátům, to abyste si ho taky v tom vašem vnitřním světě morálně umrtvil taky.
To jste ale šašek...Ad hominem se považuje za argument možná u vás doma.
Co Hana Hegerová, taky? Mimochodem, Svěrák mladší taky vystupuje proti pirátům, to abyste si ho taky v tom vašem vnitřním světě morálně umrtvil taky.Aspoň že Jarek Nohavica má koule.
Vy si nenencháváte za práci platit? :)Erm... jsi si jistý, že „práce“ je ten správný název pro vymáhání výpalného?
Erm... jsi si jistý, že „výpalné“ znamená autorské právo?A tvrdil jsem něco takového?
Nechcem, aby to vyznelo, ze obhajujem OSA (je to banda prizivnikov), ale tato veta je mimo. Vypalne vymaha OSA a nie umelec. Umelec sa moze rozhodnut, ci sa dobrovolne vzda ziskov (pokial mu to vychadza kladne).Nic jiného jsem ani netvrdil.
Pavlix, ty sa dobrovolne vzdas danoveho zvyhodneniaObecně ne, zvýhodnil bych tím konkurenci a paradoxně pomáhal tomu, co mi vadí. V konkrétních případech možná ano.
pridavkov na detiK tomu se necítím být morálně oprávněn.
whateverWhatever.
nesuhlasis s danovou politikou?Cituj prosím jakýkoli náznak toho, že pan Svěrák s praktikami OSA nesouhlasí. Budu za to velice vděčný, protože toho člověka a jeho tvorbu mám jinak celkem v oblibě.
Tym nechcem obhajovat Sverakove pozovanie pre OSA, fakt nie,Což činí celý tvůj příspěvek zbytečným.
ale vsetko ma viac rovin pohladu.Tak je můžeš všechny probrat se štampgasty u piva.
Problém je, že v tomhle threadu OSA (a výpalené) slouží jako takový demagogický argument pro to, proč jsou autoři/placení za díla/copyraight špatné a pirátění morální a v pohodě.A není OSA spíš jednou z ukázek toho, jak se autoři, posluchači, i nezúčastnění nechávají všichni společně okrádat?
že umělec je svině a tedy je vše dovoleno.U umělce, který otevřeně podporuje osu to dokážu pochopit.
Když se v arguemntaci připouštíKdyž ty sám připouštíš, abys ty v reakci na mě používal špinavé argumentační techniky jako kritiku něčeho, co jsem zde netvrdil, což... Je na jednu stranu docela hnus. A na druhou stranu mě můžeš v další reakci odpálit, že takhle jsi to vůbec nemyslel.
Já nikoho nenutim, ale možná by se mohli piráti a spol. pokusit zamyslet co chtějí a jak toho chtějí dosáhnout. Pokud chtějí nějakou podporu lidí, tak to budí dojem, že cíleně dělají všechno proto, aby jí neměli.Tak pokud za piráty označíš všechny, kdo si opakovaně stáhli něco v rozporu s přáním autora či vydavatele, tak mi ta věta vyznívá jako „lidi by se měli pokusit zamyslet.“ A to by jistě měli! Alespoň pokusit.
Kupodivu když mluvim o veřejné prezentaci, tak myslim ty, co se projevují veřejně.Spousta lidí se projevuje veřejně.
§35: (1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo nikoli za účelem přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu užije dílo při občanských či náboženských obřadech nebo při úředních akcích pořádaných orgány veřejné správy.takže můžeš být klidný
za účelem přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchuNetvrdil bych
při občanských či náboženských obřadech
On jako stvořitel má vlastně právo na všechno.No to pozor, to zas ne. Církev Boha Stvořitele častokrát omezuje v tom, co smí a nesmí, nemysli si, že jen proto, že je náhodou Bůh, si může skákat jak chce nezávisle na papeži
když se někdo veřejně modlí, porušuje tím autorský zákon?nemusíš žádat město, aby to povolili něco jako demonstrace?
„za vykonanou práci odměna“To není tak automatické, ne každá vykonaná práce si zaslouží odměnu. Např. když namaluješ ošklivý obraz, který nikdo nechce, tak si žádnou odměnu nezasloužíš…
„její míra“… je to čistě otázka nabídky a poptávky – jestli někdo natočí přiblblou desku, škvár, a někdo jiný si to za pětikilo koupí, tak je to jejich věc – cena je sice podle mého vysoká (špatnou hudbu bych nechtěl ani za desetkrát nižší cenu), ale není na tom nic nemorálního – i kdyby takový interpret vydělával miliony – pokud se najde dost posluchačů, kteří si to dobrovolně koupí, tak ať, přejme jim to.
Způsob výběruTo je úplně jednoduché:
Kuwy umělecký chtěj zadrmo vejvar, frackové si zadarmo stahovat ty jejich slátaninyA to je právě chyba, že diskuse sklouzává* do téhle roviny. Protože pak hrozí, že lidi nebudou brát vážně ty argumenty o svobodě slova nebo ochraně soukromí, protože budou mít podezření, že odpůrcům jde stejně jen o to, aby si mohli nakrást díla, která někdo jiný vytvořil… *) a za to můžou hlavně piráti, jejich argumentace a rétorika
Například tam kde dílo vydělává.Komerčnost by podle mého neměla být měřítkem. Jednak je to trochu mlhavý pojem, nelze přesně říct, co je komerční a co nekomerční. A jednak velká část děl se používá z principu nekomerčně (počítačové hry, filmy, většina knih, domácí encyklopedie, hudba, kterou si pouštím v autě nebo doma…). Za hranou by pak zůstaly jen např. kina, kde se platí vstupné – jenže potřeba chodit do kina je dnes značně snížená – za pár šupů si můžu domů koupit projektor a slušné repráky, navíc se nemusím nikam trmácet, mám soukromí a nemusím poslouchat nějaké smějící se a krkající dementy a jejich chroupání popcornu a srkání cocacoly. Kromě toho by mohla vzniknout nekomerční kina (s větším plátnem, než mívají lidé doma), kde by se neplatilo vstupné. Akorát by poblíž stál stánek s placeným občerstvením (ten by klidně mohl patřit jiné právnické osobě). Bylo by to nekomerční nebo ne? A kolik nových úředníků by bralo plat za to, že budou komerčnost a nekomerčnost posuzovat?
Pokud něco udělám, měl bych mít právo si říct co s tím bude. Osobně vidím chybu v tom, že to tak ještě není.To je právě otázka jestli to tak je nebo není. IMHO je, ale má to svoje meze. Ale každopádně bych to řek spíš tak, že pokud něco udělám mám nárok na odměnu (tedy i tohle má svoje zádrhle, jako třeba, že o to někdo stojí).
Dílem podle tohoto zákona není zejména námět díla sám o sobě, denní zpráva nebo jiný údaj sám o sobě, myšlenka, postup, princip, metoda, objev, vědecká teorie, matematický a obdobný vzorec, statistický graf a podobný předmět sám o sobě.Ale to, o co tu hlavně jde a proč někteří tlačí zvěrstva typu ACTA, je úplně prachsprosté kopírování 1:1, ne nějaké případy kdy dva umělci dostanou podobný nápad – to jsou naprosto marginální případy a prakticky nikoho nezajímají, resp. kvůli nim se ty represivní zákony nedělají.
souhlas
v pravěku se lidstvo vyvíjelo v podstatě stejně rychle na všech kontinentecha být už tehdy copyright, tak jsme se z toho pravěku dodnes nevyhrabali
Jakmile je něco všech, ztratí to cenu a později kvalitu.To si nemyslim, rozhodně to neplatí jentak všeobecně. Vem si třeba řadu starých uměleckých děl, která jsou nyní public-domain. Rozhodně nejsou bezcenná..
Křesťan studoval pár let historii, obdivoval americký bluegrass, Country, naposlouchal Jethro Tull, Dire straits...tisíce vlivů a různých stylů. Přesto jsou jeho texty muzika geniální a jedinečné. Samozřejmě se v jeho tvorbě objevuje vše co vnímal, zažil, o čem snil... Aniž by vědomě kopíroval. Vyjma skladeb, které upravil z rocku do newgrassu, jak tomu říkávali Poutníci. Je to zrovna muzikant par excellence. Také patří roky k mým oblíbencům.
Za komančů byli autoři folku rádi, že se jejich věci šíří právě u táboráků. Brontosauři, Žalman, Ryvolové, Poutníci, Cop...a když byl na nějakém folk festivalu jamsession, často se autoři sami připojili. Teď je to jinak. Jíšová třeba dá na svůj web ukázky z nové desky a podle toho si to buď koupím nebo ne.
Autorské zákony sú dielom právnikov a politikov,Autorské zákony (copyright) jsou svým původem příspěvkem k eliminaci konkurenčního boje mezi londýnskými a skotskými tiskaři. Čistě věc byznysu, ne práva nebo politiky. To až potom.
Místo toho stvořil avatara a poslal ho na Zem, aby mohl na vlastní kůži (!) prozkoumat, co se tam děje. To znamená, že si uvědomoval, že svět "zdola" může vypadat jinak, než ho vidí on nahoře, a místo toho, aby lidi hned trestal, se pokusil zjistit, co je vlastně trápí.ehm, hezký pokus, ale jak je to v souladu s jeho vševědoucností? .)
To je pro bohy velmi netypický postoj; z mytologie nevím, že by to některý udělal (ano, Zeus sestupoval mezi lidi často, ale z jiných důvodů, které také chápu, ale není to totéžNee, pohanští bohové interagovali s lidmi tváří v tvář zcela běžně, a z mnoha různých důvodů. Doporučuji tu mytologii přečíst.)
Ten krom jiného zákázal vizuální prezentaci svým výnálezů (lidí, zvěře) a především sebe sama.Ne tak úplně. On ten text není úplně jednoznačný (což je pro Bibli typické), ale většinová shoda je, že zakázáno bylo zobrazení boha coby vizuální prezentaci čehokoli ve světě... Čili to ani tak není copyright, spíš padělání registrované značky...
Bůh seslal na lidstvo právníky a patentové troly a teď se baví nad tím, jak se s nimi snažíme vypořádatTak to teda zlatý kobylky