VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Samsung představil headset Galaxy XR se 4K Micro-OLED displeji, procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, 16 GB RAM, 256 GB úložištěm, operačním systémem Android XR a Gemini AI.
Před konferencí Next.js Conf 2025 bylo oznámeno vydání nové verze 16 open source frameworku Next.js (Wikipedie) pro psaní webových aplikací v Reactu. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Sovereign Tech Fund oznámil finanční podporu následujících open source projektů: Scala, SDCC, Let's Encrypt, Servo, chatmail, Drupal, Fedify, openprinting, PHP, Apache Arrow, OpenSSL, R Project, Open Web Docs, conda, systemd a phpseclib.
Bylo vydáno OpenBSD 7.8. S předběžnou podporou Raspberry Pi 5. Opět bez písničky.
Valkey (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 9.0. Valkey je fork Redisu.
Vydali jsme první release nové řady (0.20.0), mírně rozčeřili zdejší klidné vody, ale teď – teď to teprve přijde! Pokud si někdo myslel, že Tuxánci nikdy nevyrostou z dětských nemocí, že nikdy nepřerostou nejmenovanou konkurenční hru, tak ho musím zklamat – tento okamžik se totiž kvapem blíží. 
Od posledně jsme si dali méně cílů, ale zato opravdu stojí za to. Největším cílem je napravit velký současný neduh, který Tuxánci mají – ne příliš srdcervoucí grafiku (a to jak prostředí, tak samotných herních arén, ale především by se nám hodilo logo, protože žádné nemáme
). Jako bonus možná přidáme i nové hudební zpracování. 
Jelikož chceme mít grafiku opravdu na vynikající úrovni, aby měl každý hráč neopakovatelný požitek ze hry, obracím se nyní na širokou linuxovou veřejnost a na její dalekosáhlé kontakty (
), abych vyhledal všechny grafiky, co by byli ochotni pro Tuxánky něco nakreslit (není nutné, aby jeden člověk dělal kompletní grafiku – je přeci úplně krásně možné si práci rozložit, navíc ne každý umí udělat vše).
Předesílám pro jistotu již teď, že vlastní fantazii a tvořivosti se meze nekladou – přijďte se pochlubit s nějakým výtvorem a všichni to na konci zhodnotíme a něco vybereme (vůbec se tedy nemusíte řídit níže uvedenými doporučeními).
Přesto již máme vytvořenou nějakou představu:

)Abych ještě troškuu navnadil, tak musím uvést alespoň pár drobností, které již jsou nebo jsou na cestě.
Velké arény nyní mohou hrát bez problémů i dva hráči na jednom počítači díky rozdělení obrazovky (zda bude vertikální či horizontální si může hráč zvolit klávesou F3
). Neopomenutelné je zavedení gettextu či možnost uložení a nahrání hry.
Od mého minulého příspěvku se však změnila hlavně jedna důležitá věc – náš oficiální IRC kanál #tuxanci se nyní nově nachází na serveru irc.tuxportal.cz. Těšíme se na každého, kdo přijde, na jeho názory a myšlenky nebo třeba výzvu k souboji.
Všechny posloucháme a nápady si pečlivě zaznamenáváme do ToDo. Nic nepřijde nazmar a na vše se jednou dostane.
Mimochodem, kdo kdy vyvíjel nějakou aplikaci i pro konkurenční operační systém (MS W.), tak si jistě pamatuje, že to nebylo zrovna dvakrát triviální. Před první releasem jsme si touto velmi trnitou cestou prošli, ale tento port není zdaleka dokonalý, protože všichni hlavní vývojáři máme pouze (nebo převážně, nepočítám-li prostředí v zaměstnání) linuxová prostředí, takže nemáme takové možnosti tento port testovat. Pokud by někdo tuto možnost měl (i třeba jen v práci nebo ve škole) Tuxánky na Windows testovat, stavte se prosím u nás na IRC, kde se můžeme domluvit na podrobnostech – velmi by nám to pomohlo. Děkujeme!
Update: úplně jsem zapomněl zmínit jednu věc v souvislosti s nově nasazeným gettextem.
Hledáme i překladatele, abychom mohli jeho schopností náležitě využít. Že to je potřeba víme – však už jsme narazili na nejeden článek z ciziny, např. z Francie nebo Španělska.
Vítáme každého dobrovolníka!
Tiskni
Sdílej:
Jak pomoci? Zahraj si (třeba teď :c)), mrkni na ToDo a hlavně přijď na IRC – je spousta věcí, na čem se dá dělat (i třeba malé drobnosti). Stačí třeba i testovat, hrát a hledat bugy atd. Možností je spousta – důležité je zůstat zapojený (neaktivní nevadí) a v kontaktu.
Nechcete tam dodělat i možnost prostřílení si cesty terénem, aby bylo možné napodobit i hru tunneler?Není to špatný nápad, především by se to hodilo do různých misí nebo speciálních tras. Píšu si.
A v druhém (třetím) kroku doplnit i gravitaci a možnost hru o 90 ° otočit, přidat skákání, lano a zahrát si liero?Chvíli jsem nechápal, ale pak jsem si nahradil 'otočit' za 'sklopit'.
Bylo by to přinejmenším zajímavé, ale skoro bych to viděl na TW než na Tuxánky... Btw co je to to 'liero'?
Vzásadě jde o stejný engine, jen to chce pár konfigurovatelných vlastností a skinůKonfigurovatelnost je docela dobrá (zvlášť přes vlastní moduly; navíc poroste), skiny budou, ale s tím enginem bych si nebyl zas až tak jistý... Pokud by to šlo, stav se na IRC irc.tuxportal.cz, kanál #tuxanci – můžeme o tom podiskutovat a dále rozvinout slibné myšlenky.
Díky moc. Nechtěl by ses zapojit i víc, třeba i do další grafiky? Je to opravdu moc pěkné a hlavně originální (zítra nebo někdy se stav na IRC nebo mi alespoň napiš na jabber (je v autorech).
.
Jak máme udělat Tuxánky lepší hrou, když nemáme grafiku (ano, helb na něčem pracuje, ale je sám..)? Hodně lidí se shodne na tom, že to, co mimo jiné dělá každou hru výjimečnou a dobrou, je dobrá grafika. My víme, že současná za moc nestojí, ale co takhle s tím?
Pokud už třeba někdo začal na něčem pracovat, dejte nám o tom prosím vědět (IRC, fórum, e-mail, jabber jsou vám k dispozici). Díky moc.