Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Vlaky jsou MNOHEM pohodlnější.
Asi jste nejel vlakem jiným než SC Pendolino. Zkuste se někdy projet po trase 210 (Praha - Vrané nad Vlt. - Čerčany), nejlépe v pátek odpoledne, když krásně svítí sluníčko.
Vlaky jsou MNOHEM pohodlnější. Aspoň pro veliké lidi.Obzvlášť, když ti přijede souprava Bdmtee nebo pater, že.
Člověk se na globálním oteplování podílí a relativně dost, ale není jeho hlavní příčinou...
Tak k tomuto výroku bych rád viděl nějaký důkaz....
Se vší úctou tohle neni žádný důkaz... to je jen soubor účelově vybraných faktů, kde dokonce chybí i zálkadní citace.
Naštěstí tu není příliš velké dilema, opatření vedoucí k omezení jednoho mají většinou pozitivní dopad i na omezení druhého.Případem, kde toto bohužel neplatí, je náhrada benzinu naftou. Vznětové motory jsou sice účinnější a produkují proto výrazně méně CO2, současně ale chrlí do vzduchu takové množství sajrajtu, že je to zatraceně znát. A příliš to neřeší ani filtry pevných částic (které navíc ani zdaleka nejsou běžné), protože pochytají jen velké částice a ty malé (mnohem nebezpečnější) zůstanou. Když vidím, co lítá z výfuků čerstvě vyrobených oktávek a jak se v takovém "vylepšeném" vzduchu dýchá, docela se hrozím situace, kdy tu bude 70-80 % dieselů, jako již dnes v některých státech.
Až dojde ropa nebude ani benzín ani nafta...To není tak úplně pravda. Benzin se dá docela úspěšně vyrábět z uhlí (dokud nějaké bude), místo nafty lze zase používat MEŘO. Ale to jsou vcelku zbytečné úvahy, bude se muset stejně jít jinými cestami (elektřina z jaderné fúze apod.).
Pojďme tomu říkat nějak jinak, třeba Krleš.Dobrý nápad. Pak si ti lidé mohou Krleš (resp. Krless) poslechnout a přijít na jiné myšlenky
Nicméně naše současné znalosti fungování tohoto systému naznačují, že člověk nejen že není jediným faktorem ale dokonce ani není tím hlavním faktorem, byť je pravdou, že globální oteplování znatelným způsobem urychuje.
Já jsem právě čekal, že mě obohatíte nějakými odbornými články z relevantních časopisů a dozvím se, které současné znalosti to naznačují nebo říkají, že není dominantním faktorem. A tu otázku nepokládám z důvodu environmentálních, ale čistě mě zajímá, zda Váš názor jste získal po studiu dané problematiky ( například rešerše ).
Příznám se, že na to nemám příliš času, nicméně server scopus.com našel na sousloví "global warming" 12579 článků, vybral jsem nádodně deset a ani jeden nepotrvrzuje Váš názor, nicméně deset je v tomto případě nic. Přednáška není primární literatura, pakli-že chcete mít svůj názor podložený zkuste udělat rešerši na toto téma ( pakli-že matfyz neplatí časopisy k tomuto tématu, rád Vám poskytnu protor u počítače na Akademii věd ).
To co tam je napsano je uplna hovadina. Odkazuji na toto.
Napriklad, kdyz jsem jela na LinuxTag, stala jizdenka do Berlina bez jakekoliv slevy cca 3400 korun, po vsech moznych aplikovatelnych slevach vysla cca na 1800. A nebyla to ani sleva studentska, ani skupinova. (Jedina netrivialni cast te slevy, na kterou snadno nedosahne kazdy, byla na zpatecni jizdenku.) Proste to chce jen se trochu venovat predbeznemu pruzkumu
Kdyby si se předběžnému průzkumu věnovala ještě o trochu víc, zjistila by si, že se spolujízdou by tě cesta vyšla na míň než 30€ a na cestě by si strávila o třetinu míň času
Trat okolo Labe je nadherna a cestu si moc uzivam, i kdyz se jede krokem.Pro někoho kdo cestuje pravidelně domů, tak se už moc nádherná nezdá. Jede krokem díky tomu, že se táhne okolo Vltavy. (No možná by měli postavit ještě jednu trať pro výletníky a školy.)
Jednak by se to firme dost blbe uctovalo
Jestliže to platí firma, tak nechápu, proč si neletěla...
Ja jezdim na delsi vzdalenosti zasadne vlakem a nedela mi to zadny zvlastni vitr v penezence, pouzivam kilometrickou banku (cipova IN karta je proti memu presvedceni).Snad nemáš strach z čipové totality... :)
Možná kdyby se výraznějc utnula kamionová doprava a přesunula se na železnici, třeba by se zlepšily i podmínky pro osobní vlakovou přepravu... kdo ví...Ano, za předpokladu, že by se ti podařilo přesvědčit vedení ČD Cargo k návratu pod křídla ČD, ale trend, který je teď - větší samostatnost pro Cargo - je docela jednoznačný a logický
více nákladu => více peněz => více investicano a primárně do nákladní dopravy
Z dotací se tady pořádně žít nedá, (náš) stát na to prostě nemá.Ne, tak z čeho osobní doprava žije? A stát (a kraje) na to má. Před odbory na železnici zatím každý politik couvl.
Nehledě na to, že když sedím, tak mě bolí nohy ...Hehe, tak to me zase po dlouhem sezeni boli prdel a po dlouhem stani nohy
České dráhy jsou státní podnik. Neznám státní podnik, který funguje dobře. Děkujte odborářům, socialistické vládě ("straně a vládě"), že stát do ČD pumpuje prachy.Nejsou, dnešní ČD a.s. vznikly v roce 2003 a to rozdělením státního podniku na ČD a SŽDC (správa železniční dopravní cesty), což je státní podnik - kéž by podobný nápad dostal někdo v případě Telecomu
České dráhy nemají v současnosti kapacity na převedení kaminové dopravy na železnici. Kdyby ČD zdvojnásobili množství přepravených věcí (otázka je, v jakých jednotkách to měřit, asi t.km), nijak dramaticky by to nepohlo s kamionovou dopravou (a navíc by železničáři museli víc pracovat - a to by přeci nechtěli).Proto se taky ČD Cargo snaží co nejvíc oddělit od vlastních drah, protože ty je táhnou dolů. Ale k faktickému oddělení došlo teprve letos, takže těžko čekat nějaké zázraky. Faktem je, že Cargo je vysoce ziskové, takže očekávám, že až vláda bude opět potřebovat látat díry v rozpočtu, tak je "zprivatizuje".
České dráhy jsou státní podnik. Neznám státní podnik, který funguje dobře. Děkujte odborářům, socialistické vládě ("straně a vládě"), že stát do ČD pumpuje prachy.Mozna kdybys shodil modry bryle a pouzival mozek misto stranicke prirucky ODS, tak bys vedel, ze existuje statni podnik jako napriklad CEZ, kterej ma nadprumerny zisky a jenom blazen by se ho zbavoval. Coz ovsem neplati o CD...
Příhoda: měli jsme naplánovaný cyklistický pobyt. Kola se měla přepravit asi 200km vlakem. V jízdním řádu jsme si našli příslušně označené vlaky a podali rezervaci. Po 2 týdnech přisla odpověď, že změnili typ soupravy a tudíž neplatí informace v jízdním řádu. Navíc ČD extrémně zdražili přepravu kol (platí se za každý vlak, tuším 26Kč a kolo musí mít místenku), někdy jede kolo dráž, než lidé.Loni to bylo 20 Kč za vlak, taky jsem byl teď o víkendu překvapenej, že mi dvacka nestačí
Neznám státní podnik, který funguje dobře.Já se zase vyhýbám podnikům, které mají v názvu "Český": dráhy, pošta, pojišťovna, spořitelna... V telekomu to prokoukli a přejmenovali se
V telekomu to prokoukli a přejmenovali seOtrava kyslíkem
Navíc ČD extrémně zdražili přepravu kol (platí se za každý vlak, tuším 26Kč a kolo musí mít místenku), někdy jede kolo dráž, než lidé.Jednak by mi zase tak divné nepřišlo, kdyby kolo vyšlo dráž, protože ve vlaku zabírá spíše víc místa než člověk, a jednak na tak krátkých spojeních, že by vyšlo dráž, navrhuji nejezdit vlakem, ale jet na tom kole
Autobusem jsem jel naposledy v 6 letech. Byla to poulicka a jel jsem s maminkou. Tenkrat to stalo kacku. Vlakem jsem jel poprve teprve nedavno a bylo to Pendolino.To jsi nejezdil na školní výlety a exkurze? Tomu se mi nechce věřit...
AA to slavne Pendolino? Rychlovlak by podle me mel byt alternativou k letadlu, pri te soucasne rychlosti si opravdu radeji uziju rizeni ...Počkej ještě 20 let na první vysokorychlostní tratě u nás.
Co se týká ceny na km: vycházíš z toho tendenčního článku na autorevue, který se snaží srovnat nesrovnatelné?Vycházím z toho, jak se u nás podobné věci dělají (dálnice jsou jen kapka v moři). Ne ve všech případech, ale velmi často. Bohužel.
Radek Ondrášík umí moc pěkně přibarvovat.O Radkovi Ondrášíkovi mi nemusíš vyprávět. Nejenže jsem četl všechno, co zatím napsal, ale znám ho (už z dob, kdy ještě nepsal články pro Autorevue) z diskusního fóra zmiňovaného serveru, kde jsem se svého času také vyskytoval. O autech jako takových toho ví dost, ale serióznost není jeho silnou stránkou, subjektivní dojmy bohužel vydává za fakta.
Ted je otazka, zda ty lokomotivy, co tahnou vagony s uhlim jsou skutecne ty same jako ty, co tahaji osobni vlaky.Tady jo.
A on takovy osobni vagon ma taky nejakych 30-35 tun prazdny.Mám pocit, že míň, je to na nich napsané, ale číslo si napamatuju. Tipnul bych si, že 35tun bude mít spíš plný.
U nás je vícero řad lokomotiv, které zvenčí vypadají stejně, ale liší se zpřevodováním (minimálně 230/240, 163/162, 363/362).Ted je otazka, zda ty lokomotivy, co tahnou vagony s uhlim jsou skutecne ty same jako ty, co tahaji osobni vlaky.Tady jo.
Tam by se užilo takových vagónů navíc, ale ty mašiny to prý neutáhnou... Asi jsou moc staré...Pokud vím, tak problémy byly s něčím jiným. Rozběhly se rekonstrukce starších lokomotiv 151 původně navržených na 160 km/h (ovšem vyráběných max. pro 140 km/h). Jenže schvalovací proces narazil na problémy se zabezpečovacím zařízením. Vůbec nejde o výkon, tyto lokomotivy mají výkon 4 MW a tažnou sílu cca 250 kN. Podobně třeba lokomotiva 350 navržená pro rychlost 200 km/h a řada dalších. Připojení víc vagonů není problém, některé vlaky se stejnými lokomotivami mají až 19 vagonů. Spíš si myslím, že je (lepších) vagonů nedostatek, proto si ČD nemohou dovolit jich několik navíc odtáhnout někam, kde by zbytečně zahálely.
Spíš si myslím, že je (lepších) vagonů nedostatek, proto si ČD nemohou dovolit jich několik navíc odtáhnout někam, kde by zbytečně zahálely.Nejenom lepších. ČD nemají skoro žádné rezervní ani na obyčejné rychlíky.
Samotné koleje jsou na 200 km/h nachystány, chybí doplnit jen věci okoloKoleje možná jsou nachystány, ale jenom na rovných úsecích. V zatáčkách by ten vlak musel zpomalovat, protože jsou počítány na 160km/h.
Ony se nekdy delaly nove trate? Co jsem videl, tak se akorat delal novy spodek/svrsek ve stavajici tratiCo jsem asi myslel tím "...staví koridor nově ze stávající jednokolejné tratě"?
...ale ze by se nekde vedla trat uplne novym profilem jsem nevidel/necetl.Momentálně je ve výstavbě koridor Praha - České Budějovice, AFAIK se koleje budou překládat nejméně ve dvou úsecích.
Navic drahy si musi koleje udrzovat samy, kdezto autobusum se o udrzbu trasy stara Sprava a udrzba silnic.Ne od roku 2003 je to Správa železniční dopravní cesty
ve vlaku je silný hluk od kolejí (...) ve vlaku nemá člověk klid - ne houpáky, ale cukákyTo hodně záleží na geometrii koleje a typu a stavu svršku. Autobus na děravé silnici plné oblouků bez přechodnic taky nepojede klidně.
ve vlaku si dojdete na záchod, jenom nevím, jestli ten puch a špína stojí za to většina vlaků je mnohem špinavějších než většina autobusůTo je problém ČD jako dopravce, nikoliv vlaků obecně.
ve vlaku je silný hluk od kolejí a často tam pískají světla na velmi nepříjemných frekvencíchZ toho pískání bych vykvetl, problém je v tom, že většina lidí to neslyší a když jim řekneš, jestli by to nemohlo být zhasnuté aspoň do doby, než se ten vlak rozjede*, tak na tebe čumí jak na cvoka. * Hluk zvenku to přehluší a vyšší napětí na baterii to pískání posune na vyšší frekvenci, kde už není slyšet.
Budes prekvapeny, ze mozno stoji len o stovku viac ako jednosmerny (plati 30 dni)...V Absurdistánu ceníku ČD dokonce bylo asi šestitýdenní období, kdy stál na některé vzdálenosti zpáteční lístek úplně stejně jako obyčejný jednosměrný, a na vzálenost 81-90 km byl dokonce levnější!
Tiskni
Sdílej: