abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:11 | IT novinky

    Google Blog ČR informuje, že mobilní aplikaci Gemini a NotebookLM lze používat už také v Česku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 11:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 8 duálně licencovaného open source frameworku JUCE (Wikipedie, GitHub) pro vývoj multiplatformních audio aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:11 | IT novinky

    Od 18. června bude možné předobjednat notebook DC-ROMA RISC-V LAPTOP II od společnosti DeepComputing s osmijádrovým 64-bit RISC-V AI CPU a s předinstalovaným Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 23:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.79.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Zajímavý článek

    Byly zveřejněny výsledky průzkumu (infografika) mezi uživateli FreeBSD.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | IT novinky

    Na konferenci DevConf.CZ 2024 je na stánku Furi Labs prezentován linuxový telefon FuriPhone FLX1. Jeho cena 499 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    včera 00:11 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2024-06 aneb Eclipse 4.32. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    12.6. 22:00 | Nová verze

    Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-2 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 15:44 | Nová verze

    Po roce od vydání verze 15.5 bylo vydáno openSUSE Leap 15.6. Přehled novinek v nejnovější verzi této linuxové distribuce v oznámení o vydání a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 256 správce systému a služeb systemd (GitHub). Nově mimo jiné s run0 jako alternativou k sudo.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    Rozcestník

    Blender vs. zbytek světa

    13.12.2007 10:26 | Přečteno: 1830× | Lunix | poslední úprava: 13.12.2007 10:27

    Někdy na přelomu května a června jsem se rozhodoval, jak budu pokračovat po škole a co vlastně budu dělat. Živnostenský list na grafické práce mám od ledna, takže bylo jasné, že zkusím freelanceřinu, a pokud do 3 měsíců nepojdu hlady, tak budu pokračovat.

    Musel jsem ovšem vyřešit dilema, v jakém 3D softwaru budu pracovat, protože na legální (Maya) zatím nemám peníze (a kdo ví jestli kdy mít budu) a zadarmo mi ho nikdo nedá. Toto ovšem neplatí o Blenderu, který zdarma je. Zkoušel jsem v něm kdysi (asi před dvěmi lety) něco vytvořit, ale nepřesvědčil mě o tom, že by mohl konkurovat komerčním aplikacím. Nyní jsem se k němu vrátil a snažil jsem se proniknout do jeho tajů.

    Po pročtení několika základních tutoriálů, a následném zkoušení jednoduchých modelů, jsem konečně přišel jeho zdánlivě šílenému ovládání na chuť a dokonce mi začalo velice vyhovovat. Modelování (polygonální) jde rychle od ruky, zvládá hravě i subdivisions a vše se od základu ovládá pomocí jednoduchého systému klávesových zkratek velice snadno a rychle.

    Překvapilo mne i to, že zvládá "radiositu" a "ambient occlusion", což bych u něj nečekal... No myslím, že se stačí podívat na forum blenderartists.org a hned je jasné, že Blender toho umí opravdu hodně.

    Já jsem se ve zkoušení dostal pořádně jenom k polygonálnímu modelování (což se mi hodně líbilo, i když některé funkce běžné například u Mayi postrádá, naproti tomu některé má zase navíc/jinak udělané) a ke skriptování. Nedostal jsem se k texturování, pořádně ani k renderingu a k animaci vůbec, ale co jsem viděl na výše zmíněném fóru, nebo zde, tak vše vypadá na vysoké úrovni.

    Bude zajímavé sledovat, kam až vývoj Blenderu povede a kdy se v kině objeví film vyrobený převážně v tomto softwaru.


    Originál tohoto zápisku (spolu s dalšími) je na mém hlavním blogu: http://www.fushal.net

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.12.2007 10:38 mseed | skóre: 21 | blog: FastLinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Blender je vybornej kus softwaru. Neco z nasi tvorby - http://fastlinux.eu/index.php?page=blender_gal
    13.12.2007 10:42 Tříslo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    To vypadá jako by to bylo dělaný na počítači.
    13.12.2007 10:55 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Překvapilo mne i to, že zvládá "radiositu" a "ambient occlusion", což bych u něj nečekal...
    Nechápu proč, tohle uměl POV-Ray před osmi lety... Spíš mě vůbec nepřekvapuje, že i v dnešní době je jediným rychlým a kvalitním rendererem stále ještě "stařičký" PRMan od Pixaru. :-) Něco lepšího asi hned tak někdo nevymyslí.
    13.12.2007 11:06 Clojster | skóre: 4 | blog: clojsterovo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Nechápu proč, tohle uměl POV-Ray před osmi lety...
    Protože to neuměly dlouhou dobu (Před 8 lety určitě ne) bez nějakých pluginů nebo drahých rendererů (viz. PRMan :)) ani komerční softwary typu Maya, SI, 3DS atd.

    To, že to uměl POV-Ray jsem nevěděl, ale neřekl bych, že zrovna v tomto softwaru to k něčemu bylo. Ať už pred 8 lety nebo klidně i dnes :)
    13.12.2007 11:25 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Kdepak, PRMan takovéhle věci neuměl až donedávna (včetně třeba raytracingu vůbec), a přestože je dnes umí, stejně se obecně nepoužívají (včetně třeba raytracingu vůbec). On totiž hlavně pořádně umí takové věci, jako filtraci textur, motion blur, DoF a podobně. Člověk si řekne, že to je jednoduché a že to umí dneska kdeco, ale kdepak, většina SW je pro kvalitní animaci ve skutečnosti nepoužitelná. :-) Dokonce i Maya by bez PRMana hrála ve filmu asi tak druhou ligu za SoftImage a in-house řešeními, řekl bych. Její výstup je historicky děsivý.
    13.12.2007 11:39 Clojster | skóre: 4 | blog: clojsterovo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Že by PRMan neuměl ani raytracing? To se mi nějak nezdá :-). Každopádně s motion blurem a DoF máte naprostou pravdu. Nejen že je umí pořádně, ale také je umí RYCHLE. S Mayou máte také pravdu, její interní renderer stojí za ho*no, ale po implementaci Mental Raye už je to dobré (=výstup na úrovni XSI, protože ten má MR od začátku :-) )
    13.12.2007 11:47 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Uměl ho až někdy od přelomu let 2002/2003 nebo tak nějak. ;-) A to ještě o dost hůře než MR. Ale třeba se to nějak zlepšilo, já to přestal sledovat. :-)
    stativ avatar 13.12.2007 14:35 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa

    Radiositu má blender poměrně dlouhou dobu (pokud se pamatuji dobře tak byla už ve verzi 2.27 (ca před 5lety). Akorát jí (skoro) nikdy (skoro) nikdo nepoužíval. AO v Blenderu je trošku podivné, to jen tak na okraj – narozdíl od běžné praxe, kdy je AO vlastností materiálu je v Blenderu vlastností worldu.

    Mimochodem, dost renderů z blenderartists je renderováno v Yafray, který má o dost lepší výstup než blender (hlavně v oblasti bump map). Když počkáš do další „přelomové“ verze (diskutuje se, že jí označí 2.50), tak budeš mít k dispozivi i render API, a to už v současnosti (v svn repozitáři) krásně podporuje export i do aqsis (bezva renderer).

    Rozhodně ale doporučuji zkusit některý z externích rendererů. Ať už Yaf díky jeho naprosté provázanosti s Blenderem nebo Indigo (bezchybně běží pod wine), který má fyzikálně naprosto přesný model, ale je ukrutně, a to myslím opravdu ukrutně, pomalý.

    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    13.12.2007 19:10 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Teda tohle vlákno fakt stojí za přečtení. Ty různé POV-Ray, PRMan, DoF, AO, Yafray, radiosita, render API, aqsis, vlastnost worldu, bump map – to všechno jsou proměnné, do kterých si mám něco dosadit, nebo už je to hotové? Vůbec nevím, o čem píšete, ale vypadá to, že o tom dost víte a že si rozumíte. Možná je to jenom domluvený trik, ale vypadá to věrohodně. ;-)
    14.12.2007 20:09 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Taky jsem si řekl. :-) Už delší dobu uvažuju nad tím, jestli je vůbec možné, aby na světě existovalo něco, o čem by mistr Kyosuke vůbec nic nevěděl. :-D ;-)
    15.12.2007 05:27 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Kuš, dej pokoj! :-D No jo, no, tak jsem se poté, co jsem před osmi lety prvně přišel k PCčku, dostal jako k první aplikaci vůbec k POV-Rayi. A pak zatuhnul u REYESu, jakmile jsem o něm našel nějaké papery a nedokázal se od toho odtrhnout (velmi elegantní architektura). No a? ;-)
    stativ avatar 15.12.2007 11:07 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Tak můžu tě ujistit, že to nahodilé proměnné nejsou.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    Michal Fecko avatar 13.12.2007 14:28 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Ja som to prečítal ako Bender :-)
    13.12.2007 14:51 Clojster | skóre: 4 | blog: clojsterovo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Ja som to prečítal ako Bender :-)
    Jojo, ten je teď taky docela aktuální :-D
    13.12.2007 21:30 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Chybi ti tam: Kiss my shiny metal ass!!! Co by to bylo za bendera bez tyhle hlasky.
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    13.12.2007 21:37 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Třeba Bender s hláškou "Bite my shiny metal ass!"? :-D
    13.12.2007 19:13 bobbin | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa

    ... a kdy se v kině objeví film vyrobený převážně v tomto softwaru ...

    Elephants Dream ?
    14.12.2007 15:19 jucas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Nebo spíš Plumiferos.
    14.12.2007 17:50 Clojster | skóre: 4 | blog: clojsterovo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    Jojo, o tom Elephant Dream vim... dokonce na to mam v tom clanku i odkaz. Ovsem za celovecerni film to nepovazuju ;-)

    A na ten Plumiferos jsem chtel poslat odkaz tedka :)
    14.12.2007 07:25 pic | skóre: 30 | blog: Perdido_Street_Station
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blender vs. zbytek světa
    o blenderu už vyšla v češtině i knížka

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.