Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Pod tlakem nových pravidel silničního provozu se z některých řidičů stali troubové, kteří na silnici jen překážejí.
Dnes dopoledne jsem jel se svým strejdou v autě do Českých Budějovic. Bylo to po zapadlé vesnické silnici třetí třídy, kde se policie objeví tak maximálně jednou do roka a to spíš jen proto, že zabloudili.
Po téhle silnici jel jeden trouba za druhým rychlostí 70 km/h. Kdyby jeli těch 90, tak fajn, řeknu, že dodržují předpisy. Ale tohle už naprosto postrádá jakoukoli logiku (můj strejda použil podstatně ostřejší slova, než je "trouba"). Byla to naprosto přehledná silnice v dobrém stavu, po které skutečně je bezpečné jezdit klidně 130 km/h (navrhoval bych zvýšit limity).
Odpoledne jsem se byl projet na kole a to už jsem se začínal smát. V obci jsem totiž předjížděl auta, která jela ani ne 40 km/h... prostě jeli jak se říká "jak s hnojem".
Tak se nad sebou prosím zamyslete a začněte jezdit normálně. Ne jako vrazi, ale s rozumem.
Klidně mě hodnoťte nulou, nadávejte na mě, ale také si uvědomte, že policie opravdu nestojí na každém rohu a fakt vás nebude pokutovat, pokud po klasické silnici pojedete těch 90.
Tiskni
Sdílej:
Aneb tempomat rulez.Většina tempomatů neudrží rychlost, pokud je tam klesání a motor to neubrzdí. Tempomat, který zasahuje i do brzdného systému, mají jen vozy vyšší třídy. Jinak někdy takové "udržení rychlosti" znamená jízdu z kopce zbytečně pod plynem, např. v Říčanech směr Praha (tam se jinak dá jet bez problémů na neutrál, ale rychlost mírně stoupá, takže se to musí občas přibrzdit).
A než se se švestkama dohadovat o dvou kilometrech navíc, to radši pojedu čtyřicet.odchylka 10% je (nebo aspon byvala) v toleranci
Přesně tak - kdo má vědět, za kterým křovíčkem je zrovna schovaný vzteklý mužíček s radarem? Tento víkend jsem si s rodinkou udělal výlet do Rožnova a vzhledem k tomu, že na trase Ostrava - Rožnov je tak cca co 5 km nějaké město nebo vesnice, tak jsem téměř celou cestu hlídal padesátku.
Dokonce jsem dodržoval i 30km/h ve vzdálenosti 50m před železničním přejezdem apod.(žel.př. jsou pro mě odjakživa místem, kde si dávám obzvláště velký pozor, ale třicítkou jsem tam doteď moc nejezdil).
Cestou zpátky jsem se přistihl, že při té padesátce jsem se už tak nudil, že jsem zkoumal vzorek asfaltu před autem.
A ve finále to završila sestra dotazem: "Proč jedeš tak pomalu (50km/h), máme něco s autem?"
Rozhodně to nezměnili při poslední novelizaci.
S laserovým měřičem je ti antiradar k prdu -> a ten jak známo mají především měšťáci, kteří se ve svých nově nabytých pravomocech obzvláště vyžívají...
Na tomhle serveru nerad vidím dvě věci - politiku a dopravní problematiku. Skoro každej má pocit, že tomu rozumí...
Ale ono to tak je. Snad každý, kdo jezdí po silnici ví, co se mu na ní nelíbí. Tak si řekne svůj názor. A politika? Vždyť to ovlivňuje naše životy ještě víc než doprava. Člověk si dokáže představit, jak tohle rozhodnutí politiků ovlivní jeho život. A buď se mu to nelíbí nebo naopak. Na tom mi nepřijde nic zvláštního.
Řidičák sice mám, ale v řízení se nevyžívám.
Fascinuje mne představa, že řidiči jezdí autem proto, že je to pro něj zdroj potěšení. Věřte mi, že když do Prahy nemusím, rozhodně se tam nepohrnu jen proto, abych si tamní dopravu pořádně užil…
Vzhledem k výše uvedenému je to celkem logické. Víte-li, že nejste schopen vyrobit měřidlo tolerancí menší než určitá mez (a to objektivně nelze) a zákon připouští odchylku pouze směrem nahoru, pak je nutné ten měřič kalibrovat o tu skutečnou toleranci výš, to se holt nedá svítit.*)
*) - Pardon, svítit se samozřejmě musí. :-) Furt. Kdyby to aspoň nezavedli od 1.7., kdy je tupost takového nařízení do očí bijící… :-(
No, v patek tam jedu, napric celym Polskem, tak mi drzte palce, at preziju
Dalnici budu mit tri kilometry o Wroclawi, deset na obchvatu Poznane a slus
Ale lepsi se to, poprve (jako ridic) jsem tam jel pred dvanacti lety a to bylo teprve neco. Pres Swiece deset kilometru kostek, silnice ve mestech znacene jen malou cedulkou s cislem silnice a tak. Dnes uz ma alespon spousta mest obchvaty. Ale je kazdopadne zazitek. Clovek se prestava divit velkym zlutym cedulim s cernym kruhem a krizem s "kanadskym bodovanim" (takhle jsem si to pro sebe nazval) ma nebezpecnych usecich. Ten "nejlepsi", co jsem mijel mel dole vyvedeno:
Martwych: 12 Rannych: 75
Tohle bych klidne zavedl i u nas...
pokuty jsou fakt děsně drahý
Což pokuty. Ale úplatky. Policajti dostali přidáno, tak chcou víc 
Taky miluju řidiče, co jedou 80 a těsně před tabulí obce to rychle zadupnou na 50, to jsou opravdu geniální stvoření.
Ano, tohle je jedna z nejnázornějších ukázek propastného rozdílu mezi "jezdit bezpečně" a "jezdit podle předpisů".
tak rozdíl brzdné dráhy mezi 30 a 40 je zanedbatelnýTo se velmi mýlíš. Čistá brzdná dráha bude v druhém případě delší o necelých 78 %! V reálu např. na suchém asfaltu 4 m při 30 km/h a 7,1 m při 40 km/h (uvádím typické hodnoty), na horším povrchu více. K tomu se samozřejmě připočte reakční doba + technická prodleva, tj. například 0,7 s + 0,1 s, což je 6,7 m, resp. 8,9 m. Celkem bude tedy rozdíl 5,3 metru, což vůbec není zanedbatelné. Pokud totiž začneš brzdit 5,31 metru před chodcem, při 30 km/h zastavíš 1 cm před ním, kdežto při 40 km/h ho srazíš rychlostí cca 32 km/h! Jinak samozřejmě většinu třicítek považuji za nesmyslnou. Jen jsem chtěl pomocí obyčejné matematiky připomenout, jak obrovský rozdíl mezi těmi rychlostmi je.
Ale možná za to může Cimrman, který jak známo, přišel do Liptákova "3. prosince 1905 v devět hodin dopoledne plus minus dvě stě let" :-) (Pro pedanty: konkrétní datum a čas si z hlavy nepamatuji a nemám teď možnost si ho zjistit.)
V obci jsem totiž předjížděl auta, která jela ani ne 40 km/h...
JJ, to se mi poslední dobou stává docela běžně. Akorát nevím, jestli je mám předjíždět zleva (tak jak se má), nebo zprava. Objíždím zprava, je to pro mě jako cyklistu bezpečnější.
Už před zákonem jsem (na kole) narazil do pomalujedoucího auta. Teď si musím dávat o to větší pozor. Ale podle ministra dopravy je to tak správně. Řidiči v autě jedou bezpečněji, když jsou nervozní z každé hlídky policie kolem které projíždí, a také je bezpečnější čumět na tachometr místo na cestu před sebe.
U svého vlastního auta neodhadnete podle zvuku rychlost? Tj. podle otáček třeba?
BTW taky máte problém s odkazem Odpovědět u nepřečtených komentářů??Tak, jsem rád, že to nejni mnou, ale jak se teď dozvíme, kdo to napsal dřív?

pokud nepůjdu tak pokuta 15000,-.
i to kdy mám jít na záchod
pokud nepůjdu tak pokuta 15000,-.
To tam socialisti ještě nedali? Se divím...
Nee, pro dospělé povinná není jen pro děti snad do 15 let.
Paragraf 58, odst. 1 Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
Ne, opravdu, od 18 mít přilbu nemusíš. Dokonce k radosti většiny cyklistů změnili k dobru povinnou výbavu kola.
Ani pumpičku, ani blatníky mít nemusíš. Odrazku musíš mít vzadu, na každém kole aspoň jednu do každé strany, na šlapadlech. No a taky světla, co vydrží aspoň 1,5h svítit.Na šlapadlech? Já mam SPDčka... Přece nebudu s sebou vozit ty hnusný naklapávací vodrazky do toho, který způsobí, že pak 50% šlapky nejde 100% využít? (odrazku mám vepředu, vzadu, v kole jednu)
Zatím vím, že už není nutný dynamo
místo toho stačí blikna. Zbytek si musím ještě přečíst.
Upřímně řečeno, asi nejvíc mi na novém zákoně vadí myšlenka, že o pokutách rozhoduje právě ten, kdo je svým rozpočtem přímo zainteresován na jejich vybírání. To je velmi nebezpečná myšlenka, koneckonců už teď se tu a tam některý činovník městské policie nebo obecního úřadu podřekne a přizná, že nový silniční zákon nevnímá jako prostředek ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, ale jako nástroj pro přilepšení obecní pokladně. Jenže když organizovaný zločin provozuje úřad, není to zločin (viz Dobešova písnička Calvera).
teď to bude trošku lepší (snad)Vyvolený, vždycky vyvolený
Přemýšlel jsem ale o tom, jestli ministr jezdí autem a jak to asi vypadá...
Cituji:
Takže vždycky po obci padesát, a co vidíte na značce, to respektujete?
Přiznám se, že se vždycky vejdu do pětapadesáti, šedesáti. Někdy, když jedu z kopce, tak se to rozjede. Mám automat, tak je to docela pohodlné. Ale můj způsob jízdy je bezpečný.
(rozhovor: EkoList)
Takže do 60 se vejde. A ostatním by za to dával 2 body + pokutu. Vypečený ministr