V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Po delší době přišla potřeba sestříhat "trochu větší" video. Tímto pojmem myslím video o čisté délce necelé 2 hodiny, ze 2 kamer (s použitím dalších záznamů ze 3 kamer, opět 2 hodiny z každé), se synchronizací na zvuk, střih zhruba každých 15-20 sekund. Proto jsem stál před rozhodnutím, jaký nástroj na to použít. A bohužel, příznivce Linuxu a free-SW obecně vůbec nepotěším.
Kdo někdy trochu intenzivněji stříhal video (tím myslím něco více než jen vyhození nepovedených záběrů a přidání titulků), dá mi jistě za pravdu, že je to úkol nelehký a velmi záleží na tom, jak kvalitní nástroj má člověk k ruce. U většího projektu se hraje o rozdíl v desítkách hodin času, proto pokud se jedná o výdělečnou záležitost (nebo pokud se nějak ocení zbytečně ztracený čas), i relativně drahý nástroj může nakonec vyjít levněji.
Že se něco takového nedá stříhat v "omalovánkových" programech, jako je třeba Ulead Video Studio, Pinnacle Studio nebo Vegas Movie Studio. Namísto hromady kýčovitých efektů a podobných hračiček je potřeba kvalitní prostředí pro vícestopý střih, s rychlým a přesným skládáním na časovou osu.
Prošel jsem tedy nejdřív všemožné zdroje softwaru pro GNU/Linux - jak programů svobodných, tak proprietárních. Ale bohužel, dopadlo to bídně. Buď nesplňovaly dané požadavky (většina programů), některé ani nešly zkompilovat/spustit, jiné padaly nebo tuhly (speciálně Cinelerra), další nebyly schopné otevřít standardní DV soubory, s některými se špatně pracovalo (třeba MainActor).
Podobná situace bylo ovšem i u Windows. Nakonec jsem skončil u "klasiky", tedy produktů Adobe, s nimiž mám zkušenosti již z dávné minulosti. Stáhl jsem tedy demoverzi nedávno vydaného programu Adobe Premiere Elements 3, což je, jak známo, ořezaná verze profesionálnější a desetkrát dražší verze Premiere Pro. Instalační balík má sice obludných 700 MB, ale po instalaci jsem byl příjemně překvapen.
I když je demoverze funkčně omezená (kromě 30-denního limitu ovšem pouze tím, že v některých případech vkládá logo Adobe), lze si snadno vyzkoušet, co všechno nabízí. Když nepočítám paměťovou a výkonovou žravost, vistoidní GUI a chybějící klávesové zkratky pro některé operace (možná jdou dodefinovat), jedná se o prakticky ideální program. Střih jde velice rychle od ruky, vše je maximálně intuitivní, není třeba o ničem příliš přemýšlet. Po neduzích starých verzí Premiéry (už ani nevím, které to byly), tedy například občasném nepřesném přilínání, není ani památky.
Proto je to jasné - tenhle program chci a rád za něj zaplatím. Velice mě mrzí, že existuje jen verze pro Windows, resp. ještě více, že neexistuje nějaký kvalitativně srovnatelný svobodný program. Je to jedna z oblastí, kde je pořádně co dohánět.
Tiskni
Sdílej:
co chybi programum ? vlastnosti, funkcionalita, formaty ? co mate za hw ? nove vlastnosti ? v jakym vstupnim/vystupnim formatu/kodeku jste to strihal ?Snad jsem to už popsal dostatečně. Jde mi o maximálně efektivní, přesný a pohodlný střih ve více stopách. Formát je standardní DV type 2 (IEC 61834) v AVI kontejneru.
poslete mi alespon do blogu lspci strihove karty a identifikaci kamery, at mam radost a dozvim se neco zajimaveho.No dobře. Nemám sice střihovou kartu, pouze obyčejnou IEEE 1394 kartu, ale budiž:
0:07.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB12LV26 IEEE-1394 Controller (Link) (prog-if 10 [OHCI]) Subsystem: Texas Instruments: Unknown device 8010 Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 177 Memory at dfffc800 (32-bit, non-prefetchable) [size=2K] Memory at dfff8000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K] Capabilities: [44] Power Management version 1Kamera je Sony DCR-TRV265E (takový starý šmejd na D-8 kazety), má identifikátor 08004601030d6be3
Takto sa mi to zda byt trochu hulanovina.Tak to jsi toho od Hulana asi moc necetl
Podobně jako je mi třeba z hloubi duše odporný VIM
Svázat, natřít medem, strčit do mraveniště! :)
A taky je Pinnacle trochu jiná cenová, Vegas nebo Premiere jsou přece jenom 10x dražší.Ale kdepak. Celou dobu je řeč o Premiere Elements v ceně cca 2300 Kč (tedy nikoli Premiere Pro okolo 30 tisíc). Vegas je na tom podobně, resp. je ještě o něco levnější.
U profesionálních grafiků to chápu, jim GIMP (zatím?) opravdu nestačí.