Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
...vymyslí lejstro. Když bylo před časem schváleno zrušení školních osnov, zvedla se ve školách vlna nevole. Tehdy jsem měl pocit, že je to jen proto, že zmizí jakási "autorita" a všichni budou muset být odpovědni za to, co a jak učí. Jenže ono je to trochu jinak - nejde jen o zrušení osnov, ale hlavně o nesmyslné kopce byrokracie, které to přináší.
Včera jsem byl přítomen zasedání předmětové komise jednoho osmiletého gymnázia. Takže jsem nejen viděl a slyšel, co se řeší, ale také jsem nahlédl do vyhlášek a metodických pokynů ministerstva školství. A pochopil jsem, proč bylo zrušení osnov přijato tak negativně. Zejména pro menší školy to totiž přináší nesmyslně krutou byrokratickou zátěž.
Původní osnovy, direktivně nařízené "shora", se nyní nahrazují plány jak pro celý učební program, tak pro jednotlivé předměty. A tady je ten problém. Obsah výuky musí být velice detailně "rozpitván", zřejmě aby bylo co kontrolovat. Požadavky jsou takové, že v některých případech (u předmětů s nízkou hodinovou dotací) učitelé stráví při vypracovávání plánů dobu srovnatelnou s tím, jak dlouho bude trvat samotná výuka. Takto sice jen v prvním roce, ale později budou muset stejně provádět revize, zda jsou plány stále v souladu s předpisy.
Stále jsem totiž neřekl to nejhorší. Předpisy ministerstva striktně stanoví, jaká slova, fráze, formulace apod. se mají, nebo naopak nesmějí používat. Zavržena jsou např. slova student, učit nebo zvládat. Metodické pokyny pak uvádějí doporučené konstrukce vět popisujících nějaký prvek výuky (týkající se např. nějakého cviku v hodinách TV). Používané formulace jsou takové, že by z nich člověk zvracel - a kromě ministerských úředníků asi nikdo nechápe, co vlastně znamenají.
Zrušení školních osnov tedy (i když by mělo znamenat rozšíření svobody výuky) nepřineslo do školství jen více prostoru pro jednotlivé školy a učitele, ale hlavně tuny nového úřadování na školách (a téměř jistě i na ministerstvu). V této podobě je to snad ještě horší, než když platily původní osnovy - tehdy se učitelé v době mimo výuku mohli aspoň sami vzdělávat, kdežto nyní musí smolit sáhodlouhé texty plné nesrozumitelné úřednické mluvy.
Tiskni
Sdílej:
Výstupy bychom neměli uvádět ve formě připomínající cílové zaměření předmětu.Kdyby se to zavedlo jako povinnost, možná by se žáci dobře bavili. Když jsme měli v algebře nějaké množiny, tak obsahovaly místo čísel nějaké užitečnější věci, jen jablíčka a hruštičky po těch letech nahradilo pivo, vodka, rum, kofola atp.
Teda, pane, voni ale uměj nalít optimismus do žil ...
narcisto?Nepleteš si to?