O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
...vymyslí lejstro. Když bylo před časem schváleno zrušení školních osnov, zvedla se ve školách vlna nevole. Tehdy jsem měl pocit, že je to jen proto, že zmizí jakási "autorita" a všichni budou muset být odpovědni za to, co a jak učí. Jenže ono je to trochu jinak - nejde jen o zrušení osnov, ale hlavně o nesmyslné kopce byrokracie, které to přináší.
Včera jsem byl přítomen zasedání předmětové komise jednoho osmiletého gymnázia. Takže jsem nejen viděl a slyšel, co se řeší, ale také jsem nahlédl do vyhlášek a metodických pokynů ministerstva školství. A pochopil jsem, proč bylo zrušení osnov přijato tak negativně. Zejména pro menší školy to totiž přináší nesmyslně krutou byrokratickou zátěž.
Původní osnovy, direktivně nařízené "shora", se nyní nahrazují plány jak pro celý učební program, tak pro jednotlivé předměty. A tady je ten problém. Obsah výuky musí být velice detailně "rozpitván", zřejmě aby bylo co kontrolovat. Požadavky jsou takové, že v některých případech (u předmětů s nízkou hodinovou dotací) učitelé stráví při vypracovávání plánů dobu srovnatelnou s tím, jak dlouho bude trvat samotná výuka. Takto sice jen v prvním roce, ale později budou muset stejně provádět revize, zda jsou plány stále v souladu s předpisy.
Stále jsem totiž neřekl to nejhorší. Předpisy ministerstva striktně stanoví, jaká slova, fráze, formulace apod. se mají, nebo naopak nesmějí používat. Zavržena jsou např. slova student, učit nebo zvládat. Metodické pokyny pak uvádějí doporučené konstrukce vět popisujících nějaký prvek výuky (týkající se např. nějakého cviku v hodinách TV). Používané formulace jsou takové, že by z nich člověk zvracel - a kromě ministerských úředníků asi nikdo nechápe, co vlastně znamenají.
Zrušení školních osnov tedy (i když by mělo znamenat rozšíření svobody výuky) nepřineslo do školství jen více prostoru pro jednotlivé školy a učitele, ale hlavně tuny nového úřadování na školách (a téměř jistě i na ministerstvu). V této podobě je to snad ještě horší, než když platily původní osnovy - tehdy se učitelé v době mimo výuku mohli aspoň sami vzdělávat, kdežto nyní musí smolit sáhodlouhé texty plné nesrozumitelné úřednické mluvy.
Tiskni
Sdílej:
Výstupy bychom neměli uvádět ve formě připomínající cílové zaměření předmětu.Kdyby se to zavedlo jako povinnost, možná by se žáci dobře bavili. Když jsme měli v algebře nějaké množiny, tak obsahovaly místo čísel nějaké užitečnější věci, jen jablíčka a hruštičky po těch letech nahradilo pivo, vodka, rum, kofola atp.
Dobrá je také třeba tato věta:
Zformulovat dílčí výstupy, které postupně povedou k tomu, že bude naplněn očekávaný výstup RVP ZV. Tyto výstupy zpracovat pro delší časové období. V takových případech je vhodné učivo rozpracovat do jednotlivých ročníků, aby bylo zřejmé, prostřednictvím kterého učiva chce škola v daných ročnících cyklicky budovat očekávané výstupy žáků.
.....samozrejme VETSI NEZ NA SOUKROMYM
Teda, pane, voni ale uměj nalít optimismus do žil ...
narcisto?Nepleteš si to?