abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:44 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 14.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:11 | Zajímavý projekt

    Just the Browser je projekt, 'který vám pomůže v internetovém prohlížeči deaktivovat funkce umělé inteligence, telemetrii, sponzorovaný obsah, integraci produktů a další nepříjemnosti' (repozitář na GitHubu). Využívá k tomu skrytá nastavení ve webových prohlížečích, určená původně pro firmy a organizace ('enterprise policies'). Pod linuxem je skriptem pro automatickou úpravu nastavení prozatím podporován pouze prohlížeč Firefox.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 16:44 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.18. Díky 174 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 15:11 | IT novinky

    Miliardy korun na digitalizaci služeb státu nestačily. Stát do ní v letech 2020 až 2024 vložil víc než 50 miliard korun, ale původní cíl se nepodařilo splnit. Od loňského února měly být služby státu plně digitalizované a občané měli mít právo komunikovat se státem digitálně. Do tohoto data se povedlo plně digitalizovat 18 procent agendových služeb státu. Dnes to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v souhrnné zprávě o stavu digitalizace v Česku. Zpráva vychází z výsledků víc než 50 kontrol, které NKÚ v posledních pěti letech v tomto oboru uskutečnil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 13:55 | IT novinky

    Nadace Wikimedia, která je provozovatelem internetové encyklopedie Wikipedia, oznámila u příležitosti 25. výročí vzniku encyklopedie nové licenční dohody s firmami vyvíjejícími umělou inteligenci (AI). Mezi partnery encyklopedie tak nově patří Microsoft, Amazon a Meta Platforms, ale také start-up Perplexity a francouzská společnost Mistral AI. Wikimedia má podobnou dohodu od roku 2022 také se společností Google ze skupiny

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.2. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:00 | Nová verze

    Byla vydána verze 12.0.0 knihovny libvirt (Wikipedie) zastřešující různé virtualizační technologie a vytvářející jednotné rozhraní pro správu virtuálních strojů. Současně byl ve verzi 12.0.0 vydán související modul pro Python libvirt-python. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.1. 19:22 | Humor

    CreepyLink.com je nový zkracovač URL adres, 'díky kterému budou vaše odkazy vypadat tak podezřele, jak je to jen možné'. Například odkaz na abclinuxu.cz tento zkracovač převádí do podoby 'https://netflix.web-safe.link/logger_8oIlgs_free_money.php'. Dle prohlášení autora je CreepyLink alternativou ke zkracovači ShadyURL (repozitář na githubu), který dnes již bohužel není v provozu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    15.1. 12:33 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byla představena rozšiřující deska Raspberry Pi AI HAT+ 2 s akcelerátorem Hailo-10 a 8 GB RAM. Na rozdíl od předchozí Raspberry Pi AI HAT+ podporuje generativní AI. Cena desky je 130 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    15.1. 12:11 | Komunita

    Wikipedie slaví 25. výročí svého založení. Vznikla 15. ledna 2001 jako doplňkový projekt k dnes již neexistující encyklopedii Nupedia. Doména wikipedia.org byla zaregistrována 12. ledna 2001. Zítra proběhne v Praze Večer svobodné kultury, který pořádá spolek Wikimedia ČR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (5%)
     (0%)
     (10%)
     (20%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (11%)
     (41%)
    Celkem 481 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 14.1. 21:12
    Rozcestník

    Svobodná kultura knižně

    22.8.2010 11:52 | Přečteno: 1815× | poslední úprava: 22.8.2010 18:45

    Je to už nějakou dobu, co byl dokončen komunitní český překlad knihy Svobodná kultura a já udělal vlastní verzi pro tisk. Stále jsem plánoval, že si ji někdy vytisknu a nechám svázat knižně, ale pořád mi chyběl ten pravý impuls se do toho vrhnout.
    Pak mi napsal kámoš knihař, že má webové stránky a jestli bych mu tam nedodělal nějaké zmenšování obrázků. Že mi to normálně zaplatí, ať si řeknu cenu. Tak jsem si říkal - jo, tohle je ta příležitost! - a nabídl jsem mu, že mu to doprogramuju za svázání knihy. Nebyl nijak proti, takže cca po dvou týdnech se mi dostala do ruky pěkná knižní podoba:

    Přebal knihy

    Pokud si říkáte, že ta kniha nemá žádný pořádný obal s nějakým kůl obrázkem, tak ano, nemá (stejně nevím, co bych tam dal), ale zato je hezky ve tvrdých deskách (což už se dnes moc nevidí), odolná proti poškození. Také pokud u jména autora vidíte Lessing místo Lessig, vidíte správně - drobný bug na přebalu :-D Ale co, alespoň je něčím výjimečná.

    Mám z toho radost, už jsem se začetl a čte se krásně :-) Nicméně je to rozhodně ta nejdražší kniha, kterou vlastním - kolik hodin jsem strávil u převodu do PDF, korektury, tisku (tisknul jsem si to sám, mám oboustrannou tiskárnu)… To nepočítám cenu kusového vázání a samozřejmě komunitní překlad (dobrovolníkům patří velký DÍK). Kdybych si ten čas nafakturoval a šel do knihkupectví, mohl bych si za to koupit minimálně několik programátorských bichlí :-D Ale to vůbec nevadí, mám ji doma a je MOJE :-)

    P.S.: Omlouvám se za mizernou kvalitu fotek, neměl jsem po ruce žádný pořádný foťák.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Četli jste Svobodnou kulturu?
     (11 %)
     (32 %)
     (4 %)
     (0 %)
     (4 %)
     (32 %)
     (17 %)
    Celkem 47 hlasů

    Obrázky

    Svobodná kultura knižně, obrázek 1 Svobodná kultura knižně, obrázek 2 Svobodná kultura knižně, obrázek 3

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    multi avatar 22.8.2010 12:29 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    krasa, takovou knizku, s tim obsahem, solidne vysazenou a v poradnych deskach bych chtel mit take v me knihovnicce :-)
    22.8.2010 13:37 Woknař
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Ano, bug UŽ na přebalu. Jak typické pro většinu "svobodného" ....
    Aleš Janda avatar 22.8.2010 13:50 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Ale no tak, nedělej ostudu woknařům, všichni nejsou takoví :-)

    Tohle se prostě stane. A jestli tě to potěší, tak to knihařství je normálně komerční, takže bug je zrovna na nejnesvobodnější části té knihy ;-)
    22.8.2010 15:01 Woknař
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Stát by se to nemělo. Jsem schopen tolerovat překlep na str. 127, ale tohle je opravdu úsměvné. To je jako kdyby prezident USA na návštěvě oslovil anglickou královnu "paní premiérko" ... Ale opakuji, mám za sebou používání spousty svobodného softu a na většině z něj bylo patrné, že tvůrci jde o dílo jako opus, jen aby něco vydal, a nikoli o takové podružnosti jako bezchybnost a funkčnost. Čest výjimkám; samozřejmě.
    Aleš Janda avatar 22.8.2010 15:26 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Ano, stát by se to nemělo, ale u kusové výroby kamarádovi na tom fakt nezáleží. Už jsem ale viděl i horší věci - v jedné učebnici PHP 4 dali na všechny stránky ze strany efektní nápis „učebince PHP 4“, nebo třeba zkažený nadpis CSS od Pixyho. A to je průšvih. Ta moje knížka je víceméně jen taková sběratelská rarita a nástroj pro pohodlné čtení :-)

    Svobodné programy vznikly proto, aby pomohly vyřešit nějaký problém nebo usnadnily práci. Nesvobodné programy zpravidla vznikají proto, aby se prodaly. Což je naprosto výrazný rozdíl i s důsledky z toho plynoucími. Ovšem v kontextu s přebalem knihy považuju tuto debatu za nesmyslnou a zcela off-topic. Tvůj druhý příspěvek beru, ale ten první je prostě zbytečný rejp.

    Jendа avatar 22.8.2010 15:42 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Zdá se mi, že chyby v tomto jsou nějak extrémně časté. Máma dělá v knihovně a mohla by vyprávět…
    22.8.2010 22:22 M-train | blog: finance
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Kamarád dělá počítačový edice knížek - říkal, že to je docela hukot to všechno vyčistit před puštěním k tisku. I dopisovat odstavce či věty musí, aby to správně vyšlo na stránku, apod.
    Nobody can give you as much as I can promise you
    Jendа avatar 22.8.2010 23:26 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Hlavně poslední dobou to za moc nestojí. Linuxová literatura je na tom velmi dobře (obvykle díky TEXu), ale ostatní díla, která vychází, nejsou obvykle vysázená zrovna nejlépe.
    22.8.2010 13:50 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Líbí se mi jak ta kniha udělána, a nevěděl jsme o ní, ale ted si ji čtu a musím říct, že ji dočtu. I přes monitor. :-)
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    belisarivs avatar 22.8.2010 15:28 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Myslite jako kdyz MS vydal knihu s rokem vydani 1900?

    Ale jinak, je zabavne, ze o chybach mluvi zrovna fanda Bugsoftu.
    IRC is just multiplayer notepad.
    22.8.2010 21:54 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Nebyl to dokonce katalog produktů na rok 1900? Všechny určitě ošetřené proti Y2K :-D
    22.8.2010 17:23 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Ano, bug UŽ na přebalu. Jak typické pro většinu "svobodného" ....
    No ty máš co říkat s Microsoftem. Ten je shopen udělat bug v "lákavém" banneru, který říká "build bug free applications" :-D ... viz tady.

    A taky vzpomeň na ten banner, kde vybělili toho černocha... až na ruku :-D
    22.8.2010 13:57 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    hmm, preco je v ankete iba PDF? Ved na citanie elektronickych knih je mnozstvo lepsich formatov, napr.. Inak knizku som este necital, no chystam sa; ale urcite budem citat v originale a v elektronickej podobe na PDA a urcite nie vo formate PDF :-)
    Aleš Janda avatar 22.8.2010 14:08 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Je to pravda, napadlo mě to až později a už to nemůžu upravit. Berte tedy PDF jako „jakkoli elektronicky“ :-) Kdybych to elektronicky četl já, tak asi na mobilu v nějakém mobilním formátu.
    22.8.2010 15:09 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Oficiální knižní vydání se plánuje, ale napřed je potřeba dokončit korekturu textu.
    Aleš Janda avatar 22.8.2010 15:28 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Vida, to jsem ani nevěděl, že se skutečně plánuje oficiální tisk :-) A na koho ta korektura čeká, nebo kde se na ní pracuje?
    22.8.2010 15:52 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Aktuálně čeká na mě, až si na to zase najdu čas, a pracuje se na ní pořád na wiki Rootu, kde se překládalo. Korektura chybí od kapitoly 13 dál.
    22.8.2010 15:47 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Pěkný. Mám kopr, takže si to zkusím LaTeXem taky vyjet, ale s pomocí KOMAscriptu a v Palatinu s microtypem. Tuhle knížku bychom na katedře měli mít.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    Aleš Janda avatar 22.8.2010 17:15 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Pokud je to možné, mohl bys pak LaTeXový zdroják někam upnout? Celkem rád bych viděl, jak to dělají jiní, a něco se možná přiučil. A ostatním by se to třeba taky šiklo. Samozřejmě jen jestli chceš.
    22.8.2010 17:49 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Samozřejmě. Teď si s tím hraju, aby to lahodilo mýmu oku (což vůbec neznamená, že se to bude líbit jiným). Mám totiž plno jiných povinností, které strašně hoří a sázení textu, se kterým nemám vůbec nic společnýho je výborná přeskoková činnost.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    Aleš Janda avatar 22.8.2010 17:56 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Mám totiž plno jiných povinností, které strašně hoří a sázení textu, se kterým nemám vůbec nic společnýho je výborná přeskoková činnost.

    Tohle tak znám! :-D Ta vrcholná díla vznikají právě v době, kdy bych měl dělat něco úplně jiného :-D
    22.8.2010 18:00 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Jsem rád, že se naučím používat xelatex. Doteď jsem všechno dělal pdflatexem.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    22.8.2010 18:09 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Aha, tak xelatex neumí microtype, to mě docela mrzí. Takže jsem zpátky u pdflatexu.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    22.8.2010 20:20 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Příloha:
    Tady je moje (pre-alfa) verze. Má to ještě plno typografických problémů a chybí tam obrázky, například. Tady je PDFko. Myslím, že si to v tomto duchu dodělám.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    Aleš Janda avatar 23.8.2010 20:17 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Díky, pěkné, zejména čísla kapitol vypadají super.

    Má-li se to tisknout, udělal bych ale styl zvlášť pro liché a sudé stránky - aby text nebyl moc u hřbetu knihy.
    23.8.2010 20:46 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    On si to KOMAscript šéfuje sám, jenom je potřeba vyladit parametry. Použil jsem část záhlaví z diplomky, která byla na jinej formát papíru. Až budu spokojenější, poustnu další verzi.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    22.8.2010 16:36 06078 | skóre: 15 | blog: 06078
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně

    Tiše závidím ;-) Mám pár knih, které bych také rád vytiskl (Svobodná kultura je mezi nimi), protože na monitoru se mi čte špatně. Bohužel cena za výtisk jedné knihy je dost vysoká.

    Hodil by se link na tu kamarádovu tiskárnu, abych mohl srovnat (zdali tiskne i kusově).

    Aleš Janda avatar 22.8.2010 17:21 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Odkaz tady, a není to zas až tak drahé; resp. o něco levnější než kdyby se to prodávalo v obchodě. Když k tomu ale přidáš i tisk, tak to bude tak srovnatelné :-) (důkaz, že se kopírovat knihy nevyplácí ;-))
    22.8.2010 19:34 06078 | skóre: 15 | blog: 06078
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně

    Díky, kdysi jsem měl návod na tvorbu vlastních desek i slepení hřbetu apod. tak to možná risknu doma.

    pek avatar 23.8.2010 11:22 pek | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    23.8.2010 14:22 06078 | skóre: 15 | blog: 06078
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně

    Super, to je ono díky :-)

    24.8.2010 18:28 PepaSFI
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    hledej na youtube, je tam spousta videonávodů které jsou podrobnější.
    otasomil avatar 22.8.2010 17:04 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně

    Pekne.

    V ankete chybi moznost: Rad bych si knihu precetl, (v jakekoli podobe) ale nemam na to cas.

    K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
    22.8.2010 17:24 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Já chci taky! ;-) Bylo by to možné?
    Aleš Janda avatar 22.8.2010 17:47 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Pro mě to byla jenom taková zakázka ze známosti, ale jinak to samozřejmě možné je:
    1. stáhni si PDF (nebo jinou verzi)
    2. pokud můžeš, vytiskni ji, ideálně na A5, tj. 2 stránky na A4. Já to tiskl jako knížečku (že se to teoreticky dalo hned svázat), nicméně z nějakých technických důvodů (moc tlustý svazek?) se to pak stejně v knihárně muselo stříhat, takže stačí tisknout nějak, aby po rozstřižení byly naproti sobě o 1 vyšší stránky. Radši se ale poptej v knihárně ;-)
      Pokud tiskárnu nemáš (nebo se ti s tím nechce dělat), v knihařstvích to často udělají za tebe (za nějaký příplatek)
    3. najdi v okolí nějakou knihárnu, kde ti to svážou (já to měl tady, ale jinde to bude podobné)
    4. Dej to tam, zaplať, čekej
    5. Máš knihu :-)
    22.8.2010 19:38 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    22.8.2010 20:57 PepaSFI
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    ideální to je vytisknout to jako tenké sešitky po několika dvojlistech, stačí si prohlédnout jak je dělaná nějaká starší kniha. z toho se pak dá udělat vázaná kniha ve které jde listovat a ne lepená cihla. Nejlíp asi bude předem se informovat v tiskárně jak to připravit.
    22.8.2010 20:41 PepaSFI
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    já to zrovna čtu, v PDB na stařičkém palmovi Treo. Pokud jde o vázání knih, jde to i amatérsky a není to příliš složité. Spíš jde o zručnost a pečlivost. Návody se dají najít na netu. Já si kdysi svázal nějaké časopisy, bylo to v době předinternetové, návod tenkrát vyšel v časopise Udělej si sám.
    25.8.2010 08:53 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodná kultura knižně
    Na dotaz "vydej knihu" jsem našel hodně firem, které nabízejí tisk od jednoho kusu. Asi není nutné to tisknou na koleně a shánět kamaráda kamaráda...
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.