Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
Já vím, dřív to bývalo normální. Macatý telefonní přístroj s otáčecím číselníkem nám občas zadrnčel v bytě a my jsme mohli pouze tušit, kdo nám volá. Dnes však je to jiné. Většina z nás tuto vychytávku poznala s příchodem mobilních telefonů, identifikace volajícího na displeji je teď nicméně běžná i u pevných linek.
A tak by to mělo být. Rovnoprávnost vztahu. On zná mé číslo, já znám jeho číslo. Pokud někdo tají své číslo, tak mě tím uráží. Beztak je to akorát nějaký šlendrián z výzkumu veřejného mínění nebo banka vnucující mi své výhodné úvěry. A s takovými já se opravdu bavit nemusím. Pokud bych znal jejich číslo, měl bych aspoň nějakou šanci dopátrat se, zda se nejednalo o nějakého podvodníčka. Ale takhle?
Taky by to mohl být nějaký anonym. Třeba výhružný anonym. Nebo pomlouvačný anonym. Nebo jánevímjakýještě anonym. A o takové novinky člověk taky nestojí. Někdo snad ano?
Zvítězil jsem nad zvědavostí. Už více jak půldruhého roku utajené volající pokládám. Škoda jen, že to telefon neumí položit automaticky. Oni si totiž nedají pokoj. A uvádějí mě tak v pokušení. Nechce mi teď třeba někdo sdělit něco radostného? Ne, nechce. Pokládám …
Přidejte se též. Nepřijímejte příchozí hovory s utajeným volajícím. Pokud s vámi chtějí mluvit, ať odhalí svou identitu! Jistě, mnohé firemní ústředny provádí s odchozími hovory takové kejkle, že se pak na takové číslo nedá zavolat zpátky. To však není důvod, proč by takové číslo mělo být utajeno. Jen ať přiznaj barvu.
Tiskni
Sdílej:
Ale spise se jednalo o predbezny pruzkum polici, jestli vubec neco vi, nebo ne... Take se mne takhle ptali kvuli jedne rvacce, kterou jsem videl a povida se, ze jsem se ji pry ucastnil. Rekl jsem jim, ze jsem nikoho nevidel a toho koho jsem videl, toho ze neznam, a toho, koho znam, ten zase nic neudelal... Nu a mel jsem od nich pokoj...
Rekl jsem jim, ze jsem nikoho nevidel a toho koho jsem videl, toho ze neznam, a toho, koho znam, ten zase nic neudelal... Nu a mel jsem od nich pokoj...
To mi skoro připomnělo ono legendární: "Žádne prostitutky jsem neplatil a ta cena taky nesouhlasí". 
Zajímavý experiment by bylo říct "neposlouchám" a sledovat, jak na to volající zareaguje (a jestli si toho vůbec všimne). :-)
Jinak v češtině se "slyším" AFAIK používalo hlavně v armádě, u policie a v podobných organizacích.
tak co mam asi podle tebe delat?Nedivit se, že to volaný třeba nezvedne. Opakovaně. Nebo lobbovat ve firmě, aby ústřednu přenastavili. Nebo se do ní nabourat a přenastavit ji sám.
Může to bejt nějakej otrava a když už to zvednu, tak může být těžké otravu ukončit. Já si určitě budu vybírat to, co není zlo pro mě. Volající, které nemám v kontaktech, bych bez milosti poslal na záznamník
Třeba by se mohl vytvořit inverzní telefonní seznam, kde by se podle čísla (nebo jeho hashe) vyhledala vizitka jeho majitele.
od čeho asi telefony zobrazujou zmeškaný hovoryJá zase nevím, proč bych měl sám někomu neznámému volat, když ani nevím, co po mně chce. A jestli reaguješ na
Vlastně by se to hodilo i na normální hovory, které zrovna nemůžu přijmout (takže místo zvednutí hovoru, zmáčknu jiný čudlík a pošlu ho na záznamník).tak taky nemáš zcela pravdu, protože tě nikdo nenutí cokoli říkat.
nevím jak jinde, ale mezi mejma známejma se považuje za slušnost volat zpět hned, jak to jde ...Tak to je samozřejmé, ale schránka dává možnost zanechat třeba důležitý vzkaz i někomu, kdo nemůže např. poslat SMS. PS: Když mluvím o schránce, tak nemluvím o žádné konkrétní realizaci schránky (která může mít své chyby) ale jen o principu.
My se svými kolegy fungujeme způsobem, který je dle mne ideální, ale spoléhá se na lidskou slušnost. Když někomu volám, a nedovolám se, počkám, až mi zavolá zpět, típnu mu to a zavolám znovu. Hovor si tak zaplatí ten, kdo ho vyžaduje, druhé straně nevyzvání donekonečna mobil (a neumírá baterka), navíc vím, že mu pak nevolám v nevhodnou chvíli.od čeho asi telefony zobrazujou zmeškaný hovoryJá zase nevím, proč bych měl sám někomu neznámému volat, když ani nevím, co po mně chce.
), bylo by to ke spokojenosti všech. Samozřejmě, že skrytá čísla to neřeší. A také netvrdím, že je to způsob úplně nejlepší.
Pokud by hlasová schránka řekla: "Voláte z neznámého čísla, chcete-li, abych vám zavolal, představte se prosím a sdělte důvod hovoru."...tak todle bych bral vsema deseti. taky nerad zvedam (neznamena ze nezvedam) telefon lidem, ktere nemam v kontaktech (to plati jen o soukromem telefonu samozdrejme).
A rád bych měl možnost přesměrovat neznámého (nejen skrytého) volajícího do hlasové schránky. Ale takovou službu nejspíš nikdo nenabízí. Vlastně by se to hodilo i na normální hovory, které zrovna nemůžu přijmout (takže místo zvednutí hovoru, zmáčknu jiný čudlík a pošlu ho na záznamník).
Možná jsem přesně nepochopil, co máte na mysli, ale co mám mobil (asi 1999), můžu si nastavit, že odmítnuté hovory budou přesměrovány do schránky. Dokonce mám pocit, že je to default…
kde je (z me neznamych duvodu) identifikace potlacena na ustredneOno to potlačení čísla má někdy zcela logické důvody. Často se používá například tehdy, kdy má ústředna blok odchozích linek, které slouží pouze k tomuto účelu a nejde se na ně dovolat (je to záležitost starších ústředen - moderní už takové řešení většinou nepotřebují). Pak se identifikace potlačí, aby se lidé nepokoušeli na tyto odchozí linky volat zpět.
telefon takle to utajení nastaví automatickyTelefon? Mám za to, že se jedná o (placenou) službu operátora.
Zdenek
Existuje asi tak milion zcela legitimnich duvodu, proc cloveku muze nekdo volat a mit pritom skryte cislo.Mimochodem, jaké vlastně? Mě přijde, že pokud někdo úmyslně skrývá své číslo, tak je to prostě oslovina. V případě firemní brány tedy oslovina správce té brány. (Ostatně, analogových ústředen, které by neuměly identifikaci volajícího přenášet, už je u nás opravdu pomálu (v Praze nevím o žádné).) Ještě že IP nic takového z principu nemůže umět :)
Ještě že IP nic takového z principu nemůže umět :)
Bohužel ale mají lidé neuvěřitelnou schopnost vymýšlet "řešení", která sice problém neodstraní, zato ale přinesou další komplikace navíc. A tak vymysleli maškarády… :-(
Kua uz me to fakt nebavi..neda se to nejak zjistit treba u operatora kdo to furt vola..uz me to fakt stve...i kdyz to clovek zvedne ozve sse šumeni a konec...a i kdyz to nezvedne,tak ten ubozacek si proste pokoj neda...vamyslte nekdo neco.nejakej program nebo tak neco na to desifrovani....zaplatim klidne zlatem:)